longforties schreef :
Ahoy zeiltechneuten,
In mijn zeilscheepje staat een oude Farymann L30. Laatst viel de compressie zo maar weg en dus endex. Kleppendeksel gelicht en constateerde dat de tuimelaar van de uitlaatklep volledig droog en moeizaam over de as bewoog. De klepveer zag er uit alsof ie bijna uitgegloeid was.
De lagerbus van de tuimelaar was ingevreten. De inlaatklep tuimelaar en klepveer zagen er normaal (gesmeerd) uit. Ik vermoed dat de uitlaatklepsmering onvoldoende (eenzijdig?) is geweest. Mijn vraag is nu: Weet iemand hoe de smering van de kleppen en tuimelaars van deze machientjes (spatsmering) normaal is geregeld? Wordt de olie via de klepstoterbuis "omhooggespat?" of zit er ergens anders nog een smeerolie kanaaltje?
Graag advies
met zeilersgroet
De smeerolie naar de tuimelaars gaat via de buitenkant van de klepstoters naar boven.
Er is geen druksmering , dus zijn er ook geen smeerolie kanaaltjes waardoor er olie bij de te smeren delen komt. Het moet dus in het carter en bij het kleppen mechanisme een "natte boel" zijn.
Oorzaak probleem zou kunnen zijn dat de klepspeling van de uitlaatklep te klein is geweest waardoor de klep bij belaste motor gelekt heeft , waardoor klep en alles wat daar aan vast zit te heet is geworden.
Met starten sluit de klep dan goed genoeg om compressie op te bouwen.
Bij belasting sluit de klep niet goed genoeg omdat de speling afneemt t.g.v. uitzetten van de klep. Maar of dit de oorzaak van van het probleem is kan men niet met stelligheid aannemen.