Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp

Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp 14 juni 2018 07:09 #951739

  • basbob
  • basbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Sinds enige tijd hebben we een leuk Cobra 700 zeiljachtje met een ingebouwde Bukh 10pk die goed loopt. Aangezien ik benieuwd was naar de staat van de impeller heb ik deze uit het pomphuis verwijderd. De impeller ziet er goed uit, alleen kwam tot mijn grote verbazing ook de as zelf mee...

Het betreft een Johnson F35 pomphuis met een Johnson 09-808B-1 impeller. Nu had ik een aantal vraagjes:

1. Klopt het dat de as mee komt uit het pomphuis? Naar mijn inziens moet dit wel aangezien de impeller met een dun boutje door de as heen is bevestigd en niet op de as geschoven is.

2. Gewoonlijk (zo ver ik overal tegen kom) kan de impeller met een schroevendraaier worden verwijderd door het dunne boutje er uit te draaien. Alleen... ik heb geen - of + in de bout zitten. Iemand hier ervaring mee of weet hoe ik het boutje kan verwijderen? (Helaas heb ik dit niet gefotografeerd.)

3. Kan ik het geheel zo weer terugplaatsen? Of moet de draaiende as nog het e.e.a. aan olie/WD40 hebben om soepel te lopen lopen? Betreffende de impeller, is insmeren met zuurvrije vaseline goed genoeg? Of kan ik daar beter afwasmiddel voor gebruiken?

4. Wellicht ten overvloede, zijn Technautic impellers ook geschikt voor deze pomp? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Technautic impellers niet geschikt zijn voor Bukhs omdat die niet optimaal passen.

Alvast dank voor de reacties, dan kan ik straks met een goede impeller weer het water op!







Laatst bewerkt: 14 juni 2018 07:14 door basbob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp 14 juni 2018 07:41 #951742

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
basbob schreef :
2. Gewoonlijk (zo ver ik overal tegen kom) kan de impeller met een schroevendraaier worden verwijderd door het dunne boutje er uit te draaien. Alleen... ik heb geen - of + in de bout zitten. Iemand hier ervaring mee of weet hoe ik het boutje kan verwijderen? (Helaas heb ik dit niet gefotografeerd.)

Gaat het dunne boutje helemaal door de as en de impeller heen, m.a.w. zijn beide uiteinden te zien? Dan is het waarschijn een spie, die je er vanaf de dunste kant uit kunt tikken, met een daarvoor geschikt hulpmiddel (een drevel o.i.d.). Wel voorzichtig aan doen.
3. Kan ik het geheel zo weer terugplaatsen? Of moet de draaiende as nog het e.e.a. aan olie/WD40 hebben om soepel te lopen lopen? Betreffende de impeller, is insmeren met zuurvrije vaseline goed genoeg? Of kan ik daar beter afwasmiddel voor gebruiken?

Het mooiste smeermiddel voor dit doel is siliconenvet (kranenvet). Dat is goed waterbestendig en blijft lang zijn werk doen. Kan je redden voor de eerste minuten als je een keer vergeet de buitenboordkraan van je koelsysteem open te draaien..

Het pompdeksel heeft ook zijn beste tijd gehad. Het is al flink ingesleten. Als de opbrengst van de pomp nog voldoende is, kan het nog wel even mee, maar ik zou op zoek gaan naar een vervanger. Misschien heeft Fer, onze dieseldokter nog wat in voorraad.

Naschrift: dit is 'm, geloof ik.

En zou je impellerpomp-as dit kunnen zijn?

De impeller wordt in het geval van de link dus vastgezet met een zogenaamde spanbus. Dat is wat anders dan een spie, maar het zou kunnen verklaren waarom je geen schroefkop ziet.
Laatst bewerkt: 14 juni 2018 10:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp 14 juni 2018 10:36 #951793

Ja het is normaal dat de as mee komt bij deze motor.
Impeller kan los idd doordat er een schroef doorheen zit, met kleine schroevendraaier los te maken als het goed is.
Pompdeksel kan je evt omdraaien, wel eerst even de verf eraf schuren dan.
As voorzichtig terug doen ivm de water en olie keerringen die in de pomp zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp 14 juni 2018 19:02 #951916

  • basbob
  • basbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Dank voor beide reacties. Komend weekend ga ik de impeller - met as - nog beter bestuderen en beslissen wat ik verder ga doen. Wel wil ik de impeller kunnen demonteren in geval van nood en er een nieuwe op kunnen zetten.

Betreffende het pompdeksel, ik had al zo'n vermoeden dat 'ie vrij versleten was. Tot op heden heb ik (nog) niks gemerkt van te weinig koelwater. Maar dat zou er natuurlijk ook aan kunnen liggen dat ik niet beter weet B)

Wordt vervolgd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp 14 juni 2018 20:08 #951936

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Bij mijn koelwaterpomp op de Bukh (15 kW) heb ik eerst de Johnson impeller 09-808B gebruikt. Met de Technautic impeller bleek de pomp soms geen water aan te zuigen. De laatste jaren gebruik ik steeds de Jabsco 22405-0008k, die ook als een vervanger geldt. De impeller schuift bij mij gemakkelijk op het asje. Een schroefdraad pennetje werkt als een spie. Ik kan de impeller loshalen zonder dat het asje meekomt.
Maar het is goed om ook het asje te checken op slijtage o.a. ter plaatse van de keerringen.
Het dekseltje kun je omdraaien, waardoor weer een goede afdichting ontstaat.
Mijn motor is 40 jaar oud en heeft nu z'n derde koelwaterpomp.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp 14 juni 2018 20:35 #951954

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Mijn boot heeft een Bukh dv8 dieseltje met dezelfde F35 pomp. Deze had ik laatst op de werkbank omdat de waterkeerring lekte. Mijn asje heeft aan beide einden een vork. Meen dat dat origineel is. De impeller kan er dus zo worden afgetrokken. De aandrijfzijde van de as heeft ook nog twee gaatjes waar een spanhuls in hoort. Die voorkomt dat je het asje uit de pomp trekt. Je zou anders met de scherpe randen van de vork genakkelijk de keerringen kunnen beschadigen.
Bij mij ontbrak de spanhuls. In plaats daarvan heb ik nu een rvs M3 boutje met moertje en loctite gebruikt, en me ervan verzekerd dat deze borging onmogelijk de keerring kan raken.
Succes!
Coen

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp 15 juni 2018 10:10 #952097

Dat asje kan een gewoon stukje staf zijn met aan beide einden een sleufje er in.
Wèl de scherpe kantjes afronden.

En om die impeller uit de pomp te halen heb ik een perfect daarvoor ontworpen ´tooltje` waarmee zonder moeite en zonder de pakkingrand te beschadigen de impeller uitgenomen kan worden.
Het is in alle gereedschapswinkels te koop voor weinig, onder de naam WATERPOMPTANG.

Volvo had vroeger een dergelijk asje, bij de modernere motoren is het niet meer zo simpel zelf te maken.

Die oude asjes hadden niet zo´n geweldige levensduur, de keerringen maakten er snel groeven in.

Van rest/afval stukjes RVS staf een honderdtal gemaakt. Leuke handel.
Ik heb er nog één over. En nooit, in dertig jaar, een van de eigen fabrikaat asjes hoeven te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp 18 juni 2018 19:37 #952935

  • basbob
  • basbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Dank voor de bijdrages. Dit weekend is er een hoop gebeurd, ik schrijf het puntsgewijs op zodat anderen hieruit kennis op kunnen doen.

1. De impeller zag er goed uit en hebben we gemakkelijk van de as afgekregen door met een bitje het boutje er uit te tikken. Zie de bijgesloten foto. De as met impeller hebben we ingevet met zuurvrije vaseline en teruggeplaatst in het pomphuis. Geen slijtage aan de as geconstateerd.





2. De pompdeksel hebben we goed bestudeerd en geconstateerd dat vervanging niet nodig was aangezien het plaatje nog mooi vlak was. De eerder geplaatste foto is wellicht wat onduidelijk maar de impeller is niet in het pompdeksel ingesleten. Het is de pakking die doet lijken alsof er veel slijtage is ;-)

3. Na alles teruggeplaatst te hebben zijn we een stukje op de motor gaan varen. Het viel ons al op dat we vrij weinig koelwater hadden, maar verder niks mee gedaan. Na 20 min warmdraaien enige tijd (1-2 min) op hoge toeren gedraaid te hebben roken we vieze dampen uit de machinekamer -> machinekamer bekeken en veel rook geconstateerd en dus meteen de draaiende motor uitgezet. Er bleek een grote hoeveelheid (zwarte) olie overal heengelopen te zijn tussen alle pakkingen van de motor door. De rook ontstond doordat de olie op de hete uitlaat is gelekt en dus rookvorming veroorzaakte. Mogelijke verklaring: oververhitte motor. Gek genoeg geen pieper oid afgegaan die dit heeft geconstateerd... Binnenkort uitvogelen hoe dit kon.


Deze foto, na de motor uitgezet te hebben en af te laten koelen is de zwarte troep overal goed zichtbaar.

4. Een dag later de impeller bekeken waar geen slijtage op zichtbaar was. Een kennis heeft in een vergelijkbare situatie gezeten en geadviseerd de motor weer te starten: motor weer gestart en die liep weer als een zonnetje! Aangezien we al eerder vonden dat we weinig koelwater hadden het koelwatersysteem geinspecteerd. De koelwaterslang van de huiddoorvoer afgehaald en er kwam een klein straaltje uit! Daarom met perslucht de slang doorgeblazen en bij ongeveer 5 bar schoot 'ie door. De vermoedelijke oorzaak hiervan is de ophoping van slakjes en andere troep in de inlaatschelp aan de onderkant van de boot. De kraan vervolgens weer zonder slang opengezet en er spoot gelukkig een stevige straal water uit. Na starten van de motor hadden we meer koelwater!

Komende tijd extra goed het koelwater in de gaten houden. De motor schoongemaakt zodat we in het geval van evt. lekkage meteen zien waar de "lekkages" vandaan komen.

Moraal van het verhaal: zorg dat je koelwater in orde is en schone leidingen hebt! B)
Laatst bewerkt: 18 juni 2018 19:43 door basbob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp 18 juni 2018 19:56 #952944

Nou die is wel serieus te heet geweest.
Komende tijd niet alleen het koelwater, maar ook zeker het oliepeil in de gaten houden. Hoop dat de koppakking er niet uit ligt of de kop gescheurd is.
Bukh gaat niet stukh maar kan slecht tegen oververhitting....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh impeller as - Johnson F35 waterpomp 19 juni 2018 07:31 #953034

En om een herhaling van dat koelwaterprobleem te voorkomen misschien zoiets in de uitlaatslang zetten?
www.nasamarine.com/product/ex-...rature-monitoralarm/
Dan zie je zo'n verstopping op tijd aankomen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl