basbob schreef :
2. Gewoonlijk (zo ver ik overal tegen kom) kan de impeller met een schroevendraaier worden verwijderd door het dunne boutje er uit te draaien. Alleen... ik heb geen - of + in de bout zitten. Iemand hier ervaring mee of weet hoe ik het boutje kan verwijderen? (Helaas heb ik dit niet gefotografeerd.)
Gaat het dunne boutje helemaal door de as en de impeller heen, m.a.w. zijn beide uiteinden te zien? Dan is het waarschijn een spie, die je er vanaf de dunste kant uit kunt tikken, met een daarvoor geschikt hulpmiddel (een drevel o.i.d.). Wel voorzichtig aan doen.
3. Kan ik het geheel zo weer terugplaatsen? Of moet de draaiende as nog het e.e.a. aan olie/WD40 hebben om soepel te lopen lopen? Betreffende de impeller, is insmeren met zuurvrije vaseline goed genoeg? Of kan ik daar beter afwasmiddel voor gebruiken?
Het mooiste smeermiddel voor dit doel is siliconenvet (kranenvet). Dat is goed waterbestendig en blijft lang zijn werk doen. Kan je redden voor de eerste minuten als je een keer vergeet de buitenboordkraan van je koelsysteem open te draaien..
Het pompdeksel heeft ook zijn beste tijd gehad. Het is al flink ingesleten. Als de opbrengst van de pomp nog voldoende is, kan het nog wel even mee, maar ik zou op zoek gaan naar een vervanger. Misschien heeft Fer, onze
dieseldokter nog wat in voorraad.
Naschrift:
dit is 'm, geloof ik.
En zou je impellerpomp-as
dit kunnen zijn?
De impeller wordt in het geval van de link dus vastgezet met een zogenaamde spanbus. Dat is wat anders dan een spie, maar het zou kunnen verklaren waarom je geen schroefkop ziet.