Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 10 juni 2018 19:23 #950736

  • Marioni
  • Marioni's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste allemaal,
Ik ben op zoek naar een goed alternatief voor de yamaha 8pk 2tact bbm die we momenteel op onze Leisure 20 hebben. Deze motor maakt veel lawaai en stinkt ontzettend. Niet leuk als je met je gezin een eindje op de motor wilt varen.
De motor moet krachtig genoeg zijn om mee op het wad te varen en betrouwbaar zijn.
Wat zijn goede alternatieven? Ik dacht aan een Yamaha 8 pk 4tact high trust, maar dat lijkt te zwaar voor onze boot? (1300 kg)
Alvast bedankt!
Marion
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 10 juni 2018 19:59 #950743

6pk 4takt met "werkschroef", kleinere spoed dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 10 juni 2018 20:38 #950749

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Tohatsu 6pk SailPro, of zelfs nog minder dan 6pk. Is mij goed bevallen op een leisure 22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 04:07 #950780

  • Marioni
  • Marioni's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Bedankt. Is 6 pk (of zelfs minder) wel voldoende om tegen de getijdenstroming in te komen? Met de huidige 8pk lukt het maar net.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 04:16 #950781

  • Peak-t
  • Peak-t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Hoi... denk nietdat het werkt... heb 10 pk Mercury aan de Dufour 1800... werkt!
Frank
Mijn dutch kan alleen maar beter worden!
www.DeTechnicus.eu
-- Ik kan het doen! --
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 05:55 #950787

Hallo,

Hebben Yamaha 8pk high Trust op onze Etap 22 (1300kg)

Is meer dan voldoende, maar zeker niet te zwaar

Groeten
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 06:14 #950790

Marioni schreef :
Bedankt. Is 6 pk (of zelfs minder) wel voldoende om tegen de getijdenstroming in te komen? Met de huidige 8pk lukt het maar net.

Meer dan zat. Maar wel met werkschroef.

Eigen ervaring: Dufour T7 1250kg brede bak, veel windvang.
5pk 4-takt met werkschroef, nooit te kort gekomen, en we hebben heel wat rotweer gehad.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 06:28 #950792

  • Peak-t
  • Peak-t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
...misschien werkt het allemaal tegen wind en stroming ... ik moest vermogen voor de wind en 2 m golven om te lopen ... omdat je niet ver komt met 4 of 6 pk ...
Frank
Mijn dutch kan alleen maar beter worden!
www.DeTechnicus.eu
-- Ik kan het doen! --
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 06:55 #950797

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Peak-t schreef :
...misschien werkt het allemaal tegen wind en stroming ... ik moest vermogen voor de wind en 2 m golven om te lopen ... omdat je niet ver komt met 4 of 6 pk ...

Ik kan wat KeesZeiler, Canuma en It Paradyske schrijven volmondig beamen.
Een 6 pk viertakt met een werkschroef is voldoende voor een 22-voeter van 1100 kg. Ik had zelf ooit een Victoire 22 met een Mercury 6 pk viertakt. Daarmee kwam ik op het Zijpe nog goed tegen 6 bft in.
Die werkschroef (kleine spoed) is wel essentieel. De meeste buitenboordmotoren worden geleverd met een schoef bedoeld voor snel varen en planeren. Dat is de reden waarom er zoveel zeiljachtjes met veel te grote bbm's rondvaren. Voor de Tohatsu, Mariner en Mercury 5 of 6 pk. (zijn dezelfde motoren) is een prima werkschroef te koop.

Bottomline: je moet met een boot van 20 of 22 voet niet tegen golven van 2 m. hoog in willen motoren. Dan kun je beter gaan zeilen.. Of thuisblijven.
Laatst bewerkt: 11 juni 2018 07:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 07:00 #950798

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Marioni schreef :
Bedankt. Is 6 pk (of zelfs minder) wel voldoende om tegen de getijdenstroming in te komen? Met de huidige 8pk lukt het maar net.

De stroom doet er niet toe. Als je met de boot rompsnelheid door het water kan lopen, zit je op je maximale snelheid. Heb je stroom tegen, dan gaat de snelheid daarvan gewoon van je snelheid over de grond af.
Tegenwind of hoge, korte golven zijn een ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 07:08 #950803

Marioni schreef :
Bedankt. Is 6 pk (of zelfs minder) wel voldoende om tegen de getijdenstroming in te komen? Met de huidige 8pk lukt het maar net.

Stroming heeft geen invloed op de snelheid die je kunt bereiken. Met tegenstroom ga je uiteraard altijd langzamer over grond dan zonder tegenstroom.
Als je boot maximaal bijv. 6 knopen haalt zul je dus bij 6 knopen tegenstroom stil liggen ondanks dat je motor vol gas draait. Daar helpt een sterkere motor niet tegen.
Maar om 1300 kg tot de rompsnelheid ( is maximumsnelheid bij een zeilboot van 1300 kg) te brengen heb je ongeveer 6pk nodig maar wat het is niet onverstandig omdat je dan minder toeren hoeft te maken dus ook minder herrie maakt. Die 8pk is dus zo gek nog niet .

Overigens maakt 6 of 8 pk weliswaar hooguit 13% uit dus bijv. i.p.v. 6 knopen met 8 pk haal je ongeveer 5,2 knopen. Kan dus wel bijna een factor twee uitmaken als je bijv. een tegenstroom van 4 knopen hebt en 1,5 bij een realistischer tegenstroom van 3 knopen.

Overigens is een tocht zo plannen dat je zo weinig mogelijk tijstroom tegen hebt uiteraard beter.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 07:36 #950812

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295
Voor stilte zou ik een 2cil nemen, vanaf 8pk. Voor het gewicht een 1 cil. 6pk is voor mij meer dan voldoende op de Westerschelde. Bijna alle kleine boten hier in de haven hebben een Tohatsu (mercury, mariner) 5 a 6pk
en die meer pk hebben, is meestal een 2 takt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 08:46 #950848

Zeerover schreef :
Bijna alle kleine boten hier in de haven hebben een Tohatsu (mercury, mariner) 5 a 6pk
en die meer pk hebben, is meestal een 2 takt.

Ja , omdat het allemaal vrij oude motoren zijn.
Tegenwoodig kun je vrijwel geen 2 takt buiytenboordmotoren meer kopen ( mogen die eigenlijk wel nog nieuw verkocht worden?). Zelfs de kleintjes zijn 4 takt .
Besef wel dat viertaktjes een stuk zwaarder zijn dan tweetakten , vooral als ze , zoals all bb's tegenwoodig , waterkoeling en geen luchtkoeling hebben.
Een 6pk is nog wel te tillen 8pk wordt al een stuk lastiger . Een 6pk Yamaha weegt bijv. al 28 kg , een 8pk al 41 kg.
Waarschijnlijk ook een reden om een 6pk aan een kleinere boot te hangen .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 08:50 #950853

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Ik ben het wel eens met Zeerover.Je moet niet overdrijven natuurlijk, maar hoe groter/krachtiger de motor, hoe rustiger de loop bij rompsnelheid. Als je op het Wad verblijft, moet je dusdanig vaak motoren dat comfort zeker een factor is. Dus 8 pk, of zelfs 9.9, met werkschroef. Je hóeft hem niet volgas te gebruiken.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 09:03 #950858

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Wij hebben een 8pk high thrust in onze Tonic 23 zitten. Die is volgens mij nauwelijks groter dan jullie boot. Hij doet het prima, maar ik zou het niet graag met minder doen. De motor is erg betrouwbaar en heeft een rustige loop (tweecilinder). Het gewicht is niet mis (rond de 45 kg) Onderdelen zijn overal verkrijgbaar.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 09:12 #950861

Grappig om te zien hoe elke keer iedereen aangeeft hoeveel pk hij/zij heeft en waarom dat prima is. Punt is dat er best een brede range is die voldoet.

Alles tussen de 6-10 pk met werkschroef is zat voor je toepassing. Wat nog niet genoemd is en niet onbelangrijk is dat de 2cil opties aanmerkelijk duurder zijn. Dat kan makkelijk 2 keer zo duur zijn.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 10:02 #950884

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Yellow Boat schreef :
Besef wel dat viertaktjes een stuk zwaarder zijn dan tweetakten
Nou dat is in het geval van 6PK juist meestal niet het geval.
Een tweetakt 6 pk was altijd een 2 cilinder. Een viertakt kan een 1 cilinder zijn. Waardoor juist de viertakt een stuk lichter is!

Ook een 1 clinder 4pk viertakt vs 1 cilinder pk 2 takt bekijkt, is er maar een paar kilo verschil. Als je de benzine tank mee telt (een viertakt gebruikt een stuk minder dus een kleinere tank nodig voor gelijke range) is dan ook de viertakt lichter :)

Als je bijv. 2 clinder 4takt vergelijkt met 2 cilinder 2takt klopt je stelling wel. maar niet altijd dus.
Laatst bewerkt: 11 juni 2018 10:07 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 10:27 #950891

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Only Fools Rush in schreef :
Grappig om te zien hoe elke keer iedereen aangeeft hoeveel pk hij/zij heeft en waarom dat prima is. Punt is dat er best een brede range is die voldoet.

Alles tussen de 6-10 pk met werkschroef is zat voor je toepassing. Wat nog niet genoemd is en niet onbelangrijk is dat de 2cil opties aanmerkelijk duurder zijn. Dat kan makkelijk 2 keer zo duur zijn.

Wat ook nog niet genoemd is (wel in eerdere discussies, maar iedereen vindt hier continue opnieuw het wiel uit) is dat bij een 20 of 22-voeter lichter in gewicht altijd beter is. Zo'n motor hangt helemaal achterop of in een bun die ver naar achteren zit. Bij dergelijke bootjes (eigenlijk bij iedere boot) wil je zo min mogelijk gewicht op de kont.

Dus als een 6 pk van 25 kg met werkschroef prima voldoet, dan zou ik er geen 10 pk van 45 kg (of meer) aanhangen. Het ding hangt er ook als je zeilt, hè? En juist dan tikt die zuigende spiegel, die te diep in het water hangt, aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 10:50 #950898

Nogmaals, zet er de juiste schroef onder! Dat doet veel meer dan de pk's!
Wat Stegeman al zei, de standaard schroeven zijn voor kleine lichte bootjes. Ik heb op mijn 19footer / 1200 kg leeg (dus meer dan 1500 kg beladen) twee jaar geleden een 8pk Honda (2cyl) vervangen door een 6pk Yamaha (1cyl) met een schroef met een spoed van 6.5 duim (standaard is meen ik 9 duim). Ik haal de rompsnelheid makkelijk (ook bij veel wind op de kop), vaart rustiger, lagere snelheid bij manoeuvreren, meer kracht bij achteruit slaan, minder verbruik en minder gewicht achterop dus beter gedrag in golven, ook zeilend. Wat er bij mij ook nog bij komt omdat de motor in een bun zit, dus altijd in het water, is dat de weerstand tijdens zeilen voor lager is omdat de uitlaat niet door de schroef loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 10:54 #950900

Yellow Boat schreef :
Overigens maakt 6 of 8 pk weliswaar hooguit 13% uit dus bijv. i.p.v. 6 knopen met 8 pk haal je ongeveer 5,2 knopen. Kan dus wel bijna een factor twee uitmaken als je bijv. een tegenstroom van 4 knopen hebt en 1,5 bij een realistischer tegenstroom van 3 knopen

Tsja, en als je de stroom met een 6 PK precies dood kunt varen, loopt je met een 6.5 PK zelfs oneindig snel harder ;)

Stroom zou ik, zoals Ad zegt, dus meenemen in de planning. Ook met een zwaardere motor ga je veelal niet gepland tegen de stroom in varen; ook is de stroming in Nederland stukken lager dan de kruissnelheid van een zeilboot. Om de, als voorbeeld, genoemde 4 knopen stroom op te zoeken, moet je je best doen in Nl.

Voor wind/golven tegen geldt wellicht iets anders: daar geeft extra stuwdruk (dat heeft een sterkere relatie met koppel dan vermogen dacht ik!?) je duidelijk meer marge jezelf uit bepaalde situaties te bevrijden.

Gezien alle reacties, zou ik zelf gaan voor "zo licht mogelijk, zo zwaar als nodig" niet andersom.
Laatst bewerkt: 11 juni 2018 10:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 13:35 #950935

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
Overigens maakt 6 of 8 pk weliswaar hooguit 13% uit dus bijv. i.p.v. 6 knopen met 8 pk haal je ongeveer 5,2 knopen. Kan dus wel bijna een factor twee uitmaken als je bijv. een tegenstroom van 4 knopen hebt en 1,5 bij een realistischer tegenstroom van 3 knopen

Tsja, en als je de stroom met een 6 PK precies dood kunt varen, loopt je met een 6.5 PK zelfs oneindig snel harder ;)

Niet waar.

Als je met 6 pk de rompsnelheid haalt, vaar je ook met 12pk niet (veel) sneller. De stroom is de stroom. Je kunt maar een bepaalde snelheid door t water halen. Vermogen of niet.

Dat wordt hier juiste de hele tijd betoogt.

Wat wèl een ding is: golfslag. Een dikkere motor met een werkschroef duwt daar gewoon beter doorheen, heeft alles weer eerder op snelheid voor de volgende dreun.

Dat ligt dus heel erg aan het vaargebied. Op de Loosdrechtse plassen is dat anders dan het Ijsselmeer, of de Waddenzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 14:43 #950952



Even wat theorie. Het opgegeven vermogen van een motor wordt bereik bij een bepaald toerental.
De snelheid van je boot wordt bepaald door het vermogen van je motor en een aantal eigenschappen van je boot (de vorm, de lengte en de waterverplaatsing), vaste gegevens dus, en de spoed van je schroef. De laatste kan je kiezen. De kunst is nu de spoed zo te kiezen dat je rompsnelheid vaart bij het toerental dat je motor het opgeven vermogen levert.

Stroom doet niet mee, dat is gewoon een bak water die over de aardbol beweegt waar jouw boot in zit.

zie ook

www.vicprop.com/displacement_size.php

www.bootschroefshop.nl/keuzehulp-schroef/

www.solas-marine.nl/solas/nl/vraag-antwoord.html
Laatst bewerkt: 11 juni 2018 14:45 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 14:58 #950953

Joop66 schreef :
Niet waar.

Als je met 6 pk de rompsnelheid haalt, vaar je ook met 12pk niet (veel) sneller. De stroom is de stroom. Je kunt maar een bepaalde snelheid door t water halen. Vermogen of niet.

Ook niet (helemaal) waar . Als je met 6 pk de rompsnelheid haalt zul je met 12 pk ongeveer 1,2-1,25 maal zo snel gaat.
Boven de rompsnelheid gaat je snelheid nl ongeveer met de macht 0,3 omhoog , daaronder ongeveer met de macht 0,45 tot 0,5 , afhankelijk van de rompvorm. Tot je planeert maar dat zul je met een kieljacht niet zo gauw halen op de motor.
Maar veel heb je inderdaad niet aan zoveel vermogen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 15:01 #950954

@Joop: waar stel ik dat 6 knopen de rompsnelheid is!? En zelfs als dat zo is, dan zal elke extra PK een fractie meer snelheid geven (maar vooral een hogere hekgolf). Waarmee ik niet zeg dit te doen; ik trok alleen Ad’s voorbeeld iets extremer door.

Snelheid vs. benodigd vermogen heeft een soort hockeystick-verloop: het wordt heel veel moeilijker boven een bepaald gebied uit te komen - maar “de rompsnelheid” is absoluut geen brickwall, ook niet bij waterverplaatsende rompen. Vanwege het sterk exponentiele verloop vanaf een bepaald gebied is het dan ook niet verstandig een motor te kiezen die daar ver overheen gaat (tenzij je een planerende MacGregor hebt en dat nodig vindt)

Volgens mij zijn we het allemaal wel eens daarover!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stiller en gezonder alternatief voor yamaha 8pk 2t 11 juni 2018 15:56 #950962

Ik kom uit een zelfde situatie, 8pk 2 takt (overigens een goede motor) en ben overgestapt naar een 6pk 2cilinder Yamaha met werkschroef, wat een rust!.
Jammer dat ik geen filmpjes kan plaatsen want ik heb van beide een kort filmpje geschoten.
Mocht je daar behoefte aan hebben kun je mij een bericht sturen zodat ik deze kan appen.
Een 1 cilinder 4 takt zou ik persoonlijk als je meer op de motor vaart niet aan beginnen, te veel lawaai ze dreunen nogal door.
Laatst bewerkt: 11 juni 2018 15:59 door Ventouxengine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl