Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: motor start slecht

motor start slecht 07 juni 2018 04:59 #949774

Beste medezeilers

Mijjn diesel start sinds enige weken slecht en valt uit na een tijdje lopen.
Filters vervangen, opvoerpompje werkt goed. Als ik een dag niet heb gevaren, moet ik eerst handmatig de brandstof opvoeren, dan start-ie goed en loopt ong 20 minuten stationair/lAag toerental en slaat dan af.

Bij een verhoogd toerental blijft hij wel gewoon lopen.
Ik zie geen leidingen die lekken.

WAT KAN DIT ZIJN. ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 05:14 #949778

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Als dit optreedt na het vervangen van filters, zit daar waarschijnlijk het probleem. De symptomen wijzen op lucht in je brandstofsysteem. Om welk type motor en filters gaat het ?
Weet je zeker dat de filters goed gemonteerd zijn ? Alle afdichtingen op de juiste plaats ? Hoe heb je ontlucht (welke plaatsen, in welke volgorde, en met welke handelingen) ? Zit je groffilter boven of onder tankniveau ?
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 05:17 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 05:18 #949780

Het probleem zat er voor vervanging van de filters. Omdat ik een brandstoftoevoerprobleem vermoedde heb ik deze beide vervangen. Het voorfilter was nog brnandschoon.
Voorfilter zit boven het tanknivo. Maar kijkglas blijft vol. Betreft een Betamarine 35 pk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 05:43 #949784

Water in je diesel ?.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 06:31 #949795

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Klinkt als lucht in je brandstof systeem.

Dat je elke dag moet opvoeren is niet ok. Dat duidt op een lek in de brandstof leidingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 06:31 #949796

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Ergens komt er lucht in. Kijk ook alle aansluitpunten na je groffilter na, dichtingen, rubberleidingen etc
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 08:24 #949835

tja, die conclusie had ik ook al getrokken maaar zie nergens lekkage. Maar zal al pakkingen vernieuwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 08:26 #949836

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
schoon maken, op verdachte plaatsen WC papier draperen, zie het je meestal vanzelf als er diesel lekt.

edit; voordat je in het wilde allerlei pakkingen gaat vervangen...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 08:26 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 08:35 #949841

Wanneer je nergens lekdiesel vind en wel dit probleem hebt zou ik als eerste gaan zoeken in de afdichtingen BOVEN het brandstof niveau, DAAR zal lucht binnen kunnen komen zonder dat er diesel uit zou willen gaan.

Ook het op hoger toeren(meer verbruik) blijven draaien duidt hier op.
Stationair wordt er langzaam lucht naar binnen gezogen die na 20 minuten de motor laat stoppen.
Op hoger toeren wordt ongeveer dezelfde lucht aangezogen, maar ook veel meer brandstof uit de tank, kennelijk genoeg om wel te blijven draaien.
De aangezogen lucht gaat dsan door de retour mee terug de tank weer in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 08:38 #949843

Geen diesel naar buiten zegt nog niet alles over eventueel lucht naar binnen.
Door eenzelfde gaatje gaat nl ca. 1000 keer zoveel lucht als diesel bij dezelfde over c.q. onderdruk.
Af en toe hele kleine luchtbelletjes zie je daarom niet aan een lekkage van diesel want dat is dan zo weinig dat het verdampt voor je het ziet.
Omgekeerd is trouwens testen met lucht wel een heel goede test voor de dichtheid van een vloeistofsysteem.
Enige oplossing is de slang/l;eiding tussen groffilter en fijnfilter ( tijdelijk want pvc kan niet alngdurig tegen diesel ) te vervangen door een stuk doorzichtig PVC slang , dan zie je eventuele lucht wel komen. Na de opvoerpomp op de motor kan er geen lucht meer in komen omdat daar altijd een overdruk heerst.
Er bestaat nog een mogelijkheid dat er lucht inlekt via de retourleiding als deze in de tank niet uitmondt met een dippijp en een mof meerdere verstuivers een beetje doorlekken. Maar dan moet je die laatste laten testen.
Maar eerst maar eens die plastic slang.
Ad
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 08:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 08:48 #949845

Na de opvoerpomp op de motor kan er geen lucht meer in komen omdat daar altijd een overdruk heerst.



Dat is niet met zekerheid het geval.

De druk verdwijnt door de retourleiding en bij een slechte afdichting boven het dieselpeil in de tank komt daar lucht naar binnen zonder dat er diesel uit hoeft te komen.
Wat je zelf al stelde: Een gaslek hoeft niet altijd een vloeistoflek te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 09:15 #949854

Saeftinghe schreef :
Na de opvoerpomp op de motor kan er geen lucht meer in komen omdat daar altijd een overdruk heerst.



Dat is niet met zekerheid het geval.

De druk verdwijnt door de retourleiding en bij een slechte afdichting boven het dieselpeil in de tank komt daar lucht naar binnen zonder dat er diesel uit hoeft te komen.
Wat je zelf al stelde: Een gaslek hoeft niet altijd een vloeistoflek te zijn.

Dat is natuurlijk alleen zo als de tank hoger staat als de motor maar ook dan alleen als die diesel die door die lucht moet worden verdrongen ergens naartoe kan . Dat moet dan een flinke lek zijn want er zitten best de nodige cc's in zo'n retourleiding
En staat de tank onder de motor kan de retourleiding weliswaar leeglopen maar niet verder dan de verstuiver tenzij die lekt of er ergens anders diesel uit lekt of de diesel door de inspuitpomp , fijnfilter en opvoerpomp terug naar de tank kan.
Overigens zal ook door een heel klein luchtlekje ergens bij de motorde retourleiding bij een laaggeplaatste tank leeglopen , juist als die met een dippijp wordt uitgevoerd en daardoor een onderdruk creëert m.a.g. een hevelwerking.

Ik vraag em daarom af of dat niet met een dippijp uitvoeren van de retourleiding inderdaad zo vaak problemen geeft.
Bij mijn (tank hoger dan motor) in ieder geval geen dippijp en nooit startproblemen gehad door lucht ( behalve dan toen ik een keer de hele tank t/m de motor had leeggedraaid :blush: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 09:26 #949857

ik zie wel (lucht)belletjes in mijn kijkglas van het voorfilter omhoog komen. Moet daar dan ook het (luchtlek zittten ? Ik zie geen diesel lekken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 09:57 #949867

Denk het probleem te hebben opgelost. Het bleek dat het kleine rubberen ringetje niet was gemonteerd.
Deze hebb ik nu wel aangebracht, geen luchtbellen meer dus verwacht dat het probleem is opgelost.
Bednakt allen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor start slecht 07 juni 2018 10:07 #949871

Milliways schreef :
ik zie wel (lucht)belletjes in mijn kijkglas van het voorfilter omhoog komen. Moet daar dan ook het (luchtlek zittten ? Ik zie geen diesel lekken

Dan heb je wel zeker een luchtlek in het voorfilter of daarvoor in de toevoerleiding want daar mnag je normaliter geen lucht zien tenzij de tank bijna leeg is of je een grote tank hebt zonder schotten tegen teveel klotsen en schuimvorming .
Dat een luchtlek lang niet altijd een diesellek hoeft te geven heb ik al uitgelegd . Als je tank onder het filter zit kun je zelfs geen diesellekje hebben want dan staat er onderdruk op filter en toevoerleiding tot aan de opvoerpomp. Vandaar dan ook de luchtlek.
Bij tank boven de motor kun je helemaal geen luchtlek krijgen , hooguit bij de tankaanbsluiting als die met een dippijp bovenin de tank zit .
Waarschijnlijk heb jij dus de tank lager dan de motor of in ieder geval lager dan het voorfilter of je filter zit verstoipt waardoor er een te hoog drukverschil( meer als het hoogteverschil tank-filter) over ontstaat .

Misschien moet je de "wet van de communicerende vaten" eens bestuderen , dan wordt e.e.a. ineens duidelijker :whistle: Staat genoeg over in internet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl