mannes schreef :
hoe ontlucht ik dat ??
er zit boven op de koelvloeistoftank een slangetje net onder de dop
die een teveel aan koelvloeistof eruit gooit
dan wordt toch automatish ontlucht of zie ik dat verkeerd ??
Dat laatste hoeft niet zo te zijn . Ga eens kijken of alle slangen en afvoeren wel lager liggen dat dat slengetje onder de dop en niet ergens in een loop (net zoiets als een zwanenhals) liggen.
In feite mag alleen de vuldop een hoogste punt zijn. Als er ergens een loop in de kanalen of slangen zit kan zich ook daar lucht opzamelen die vervolgens bij opwarmen uitzet en dan koelvloeistof juis dat slangetje uitdrukt. Dat zou ook het verlies aan koelvloeistof kunnen verklaren. Voor dat slangetje zit overigens wel een soort klepje in de vuldop die pas vloeistof doorlaat als de druk toeneemt.
Vaak stat er daarom in de handleiding van de motor of en waar je hem na opnieuw vullen van het koelsysteem moet ontluchten. Bij mijn Vetus is dat bijv. ook het geval, daar is bijv. het thermostaathuis een hoogste punt en zit daar ook een ontluchtingsstop op.
Om te weten of en waar je zou moeten ontluchten moet je echter wel een schema hebben hoe de koelkanalen en slengen eigenlijk lopen . Mogelijk vindt je zoiets in de manual of een workshop manual anders moet je zelf een schema maken.
Ad