Ons plan was om via het IJsselmeer en Friesland naar de zomerhaven te varen.
Het liep echter iets anders....
De eerste dag had de motor er wat aarzelend zin (was al vreemd maar toch...) maar de Yanmar 3GM30 uit 2002 draaide als gebruikelijk keurig en zonder rook.
De volgende dag in Muiden startte hij opeens slecht en liep beroerd.
![:blink: :blink:](/media/kunena/emoticons/blink.png)
Niet varen dus!
Dacht eerst filters of lucht maar twijfelde daar gelijk aan omdat ik GTL tank en nooit vieze filters of lucht had. Toch de filters maar vervangen, maar alles zag er schoon en fris uit. De brandstoftank was ook schoon en verder geen lekkages te zien.
Alles ontlucht maar het probleem bleef: erg slecht starten, beroerd draaien (denk op twee verstuivers) en onder lichte belasting willen afslaan.
Dan de drie verstuivers eruit.
Twee gingen er vlot uit maar de andere koste wat moeite en ging er ook uit.
Deze verstuiver was aan de buitenkant behoorlijk vies.
Links de smerigste oude en rechts de nieuwe verstuiver:
Toen de bovenste wervelkamers eruit om de pakkingen te vervangen.
Ondertussen een erg prettig contact met de Yanmar dealer Modus marine uit Lelystad.
Hun advies was de verstuivers terugzetten in de bus met de brug erover en de twee moeren losjes en dan zonder brandstof even kort starten. Dat werkte, de twee eerste wervelkamers kwamen gelijk los en kon deze met een dun rvs draadje eruit gehaald. De derde echter niet.
Omdat de derde erg vies was met kool lukte dat helaas niet. Na wat prutsen (grrr...) een nachtje in een paar drupjes GTL en later wat drupjes smeerolie gegeven.
De volgende ochtend zat hij nog steeds muurvast....
Ondertussen bezorgde Modus marine drie nieuwe verstuivers en bijbehorende pakkingen, koperen ringen en met een duidelijker montage schema in Muiden. Service met een hoofdletter!!
Ook van de KNR&ZV in Muiden was de medewerking en service uitstekend!
Maar moet de kop eraf of met een slaghaak proberen?
Toch maar de auto thuis opgehaald en bij Modus marine een slaghaak kunnen lenen maar helaas... wat nu?
De doppenkoffer bracht uitkomst!
Met een M8 bout van 80 mm lang met respectievelijk: een moer net onder de boutkop, grote ring, grote dop, twee moeren, een grote ring een poelietrekker gemaakt.
Deze aan de onderzijde afgesteld op 5 mm. Deze voorzichtig in de bovenste wervelkamer geschroefd. Daarna de moer net onder de boutkop langzaam aangedraaid. Dat werkte prima en na een paar minuten was de hardnekkige bovenste wervelkamer eruit!
Daarna drie nieuwe bovenwervelkamers erin met bijbehorende pakkingen, koperen ringen, etc., drie nieuwe verstuivers, HD leidingen en retourleiding monteren, ontluchten en starten!
Achteraf blijkt dat het vorig jaar soms niet makkelijk willen starten een voorteken was.
De drie oude verstuivers laat ik nakijken en reviseren, deze zijn nu de reserve.
Het controleren van de verstuivers na 600 draaiuren (idd conform de manual) is - ondanks het uitblijven van rook - dus toch noodzakelijk!