Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schuimbelletjes uit uitlaat

Schuimbelletjes uit uitlaat 23 mei 2018 17:36 #946075

Ik heb vandaag (eindelijk) mijn boot in het water kunnen laten zakken. Het is een Defender 27 uit 1973 met een Bukh DV10. De Bukh startte meteen, zoals verwacht. Er kwam niet meteen water uit de uitlaat maar na enige tijd - en wat grijs/witte rook - hoorde ik het water in de uitlaat klotsen. Na minder dan 100 m varen hield de motor ermee op. Achterom kijkend zag ik dat ik een spoor van olie en witte "schuimbelletjes" had achtergelaten. Ik startte weer en de motor sloeg meteen aan en even later sloeg hij weer af. Opnieuw starten en zo strompelde ik naar mijn box.
Ik liet de motor in de box draaien en zag dat er nog steeds (diesel?)olie en die belletjes uit de uitlaat kwamen en ook wat grijs/blauwe rook.
Ik vermoedde dat er wellicht wat condens in de dieseltank was ontstaan en dat dat door de motor werd uitgespuugd. Ik hoopte dat daarom de schuimbelletjes na enige tijd zouden stoppen. De motor begon steeds beter te draaien en dat gaf hoop. Maar weer sloeg hij af. Starten was weer meteen lopen maar de belletjes en de rook bleven komen.

Kan mijn vermoeden juist zijn? Dat de schuimbelletjes door een kleine hoeveelheid water in de dieseltank komen of moet ik aan iets anders denken?

Ik hoop dat één van jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt.
Waarschip 725 uit 1978
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 23 mei 2018 18:03 #946096

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Doorgeslagen koppakking?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 23 mei 2018 19:27 #946114

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
motor loopt niet echt op water...zou mooi zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 23 mei 2018 19:54 #946123

Foto? En komt er nu wel of geen water uit de uitlaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 23 mei 2018 20:11 #946125

Beste Pieter Wiechers,
welkom op het forum want ik zie dat bovenstaand de eerste bijdrage is aan dit forum. Op de vraag die je stelt over de oliesporen in het koelwater het volgende; als er oliesporen in het koelwater voorkomen is dat nagenoeg altijd smeerolie uit het carter.
Blijkbaar verlies je smeerolie. De kans is daarom groot dat de koppakking het heeft begeven.
Heb je het peil van de olie in het carter al gepeild? . Kijk ook goed na of er geen koelwater bij de smeerolie inzit.
De Bukh motor heeft nog wel compressie want anders had je deze niet kunnen starten. Laat de motor zo weinig mogelijk draaien want de kans op schade is groot.
Als het alleen een koppakking is, die is doorgeslagen, is de schade te overzien en is met de montage van een nieuwe koppakking misschien het probleem verholpen.
Wel is van belang te weten hoe de motor werkte voordat deze in de winterstalling ging aan het einde van het vorige zeilseizoen er van uitgaande dat het schip de gehele winter in de winterstalling is gebleven.
We zijn nieuwsgierig naar de resultaten van jouw onderzoek naar de oorzaak.
Zelf heb ik enige jaren geleden een DV 10 gereviseerd vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Succes gewenst bij jouw zoektocht naar de oorzaak.
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 23 mei 2018 20:27 #946130

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
HPV schreef :
motor loopt niet echt op water...zou mooi zijn...

Niet iedereen denkt echt na voordat ze reageren... zou mooi zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 28 mei 2018 19:07 #947443

Dank voor alle reacties. Ik heb vandaag een monteur laten kijken. Hij vertelde me dat de motor is kapotgevroren. Ik had door omstandigheden inderdaad de motor niet winterklaar gemaakt. De twee vorstperiodes die we hebben gehad hebben hun schade achtergelaten.

Er zit een barst in de cylinder en dat is niet te repareren. De motor vervangen met divers overig werk (o.a. het elektrisch systeem) zou rond de EUR 10.000 kosten en dat is mijn scheepje helaas lang niet meer waard. Ik ben bang dat het afvoeren wordt...
Waarschip 725 uit 1978
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 28 mei 2018 19:16 #947446

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Ik heb afgelopen winter ma wat zoeken een gebruikte, 8 jaar oude Nanni gekocht en zelf ingebouwd. Veel werk maar voor een kleine €2000,- weer terug op het water. En als je een bukh vind op marktplaats en deze zelf reviseert kan het wellicht nog goedkoper. Niet meteen opgeven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 28 mei 2018 19:36 #947451

Een Defender 27, in beginsel 'lang houdbare' scheepjes. Daar is vast wel een gebruikt karretje van hooguit 10 pk voor te vinden zijn. Is het scheepje verder goed, gewoon op zoek gaan. Kun je weer jaren vooruit.

Zag laatst een Vire (benzinemotor) van 7 pk compleet met keerkoppeling. Voor rond de vijfhonderd euro. Het zou zomaar een optie kunnen zijn.
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 19:38 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 28 mei 2018 20:50 #947472

  • Cox
  • Cox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Is dit een optie? www.marktplaats.nl/a/waterspor...40d2&previousPage=lr

Verder zou je ook eens kunnen vragen bij Bukh Service Enkhuizen. Zijn uit eigen ervaring meedenkers.
Losse DV10's zijn volgens mij steeds moeilijker te vinden ivm loop-sloop en opkoop voor onderdelen.

Succes in ieder geval!
Contest 27 "Emma"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 28 mei 2018 22:05 #947502

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Diesel is zo vorige eeuw. ;) ;)

Tijd voor een electromotor.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 29 mei 2018 07:11 #947546

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik dacht dat een motorblok altijd vriesdoppen had die er uit kunnen bij vorst. Of is dat een fabeltje?
Overigens kun je ook het oude motortje er uit halen en voor onderdelen verkopen, een steun laten lassen en een (gebruikte) buitenboordmotor aan de spiegel hangen. Heeft ook nog een restwaarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 29 mei 2018 07:47 #947557

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
jerry schreef :
Ik dacht dat een motorblok altijd vriesdoppen had die er uit kunnen bij vorst. Of is dat een fabeltje?

nee, toch niet want bij mij lag na de winter de dop eruit
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 29 mei 2018 08:06 #947563

Of vriesdoppen echt een motor kunnen beschermen tegen bevriezen betwijfel ik . Dan zouden er veel meer op een motor moeten zitten om alle hoeken en gaten te beschermen.

Misschien hadden oudere direct gekoelde motoren ruimere koelkanalen en ruimten?
Zal mogelijk ook liggen aan hoe snel dat bevriezen gaat , afhankelijk van het aantal graden onder nul en hoe plotseling het gaat vriezen.

Ik zou in ieder geval nooit op de vriesdoppen vertrouwen maar altijd het water aftappen of de boel met antivries vullen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 29 mei 2018 08:16 #947565

Een vriesdop is niet bedoeld om een motor te beschermen tegen kapotvriezen, eigenlijk is het een afdichting van een gat wat is gebruikt voor het gieten van het blok. Naam vriesplug is dus onterecht. Misschien heeft het die naam omdat ze er uit kunnen vriezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schuimbelletjes uit uitlaat 29 mei 2018 08:18 #947566

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik zou regelmatig eens hier informeren:
www.bootjessloperij.nl/

Er staat van alles en vaak compleet.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl