Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips?

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 16 mei 2018 14:26 #944056

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Ik heb een Honda 8PK BBM uit 2000. De motor maakt best veel lawaai, en achteruitslaan is ondoenlijk. Om de laatste reden wilde ik er een werkschroef op hebben. De hondadealer had er een liggen... maar die blijkjt niet te passen. Kennelijk is dat alleen mogelijk vanaf 2001, en is mijn model te oud. Daar is geen werkschroef voor beschikbaar. De enige oplossing is een andere motor. Daarmee kan ik dan ook gelijk het geluid aanpakken.

De vraag is dus, welke motor is geschikt? Ik heb al de Tomatsu en Mercury zeiluitvoeringen langs zien komen, maar geloof dat die 1 cylinder hebben en daardoor relatief onrustig lopen/veel geluid maken.

Bootje is een Etap 22, dus 5/6 PK is denk ik wel voldoende. Ik wil er wel mee op zee kunnen varen overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 16 mei 2018 14:32 #944060

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Wij zijn overgestapt van een Honda 7,5 pk 2-cilinder naar een Mercury 5 pk Sailpower.
Inderdaad draaide de Honda rustiger maar verder voldoet de 1-cilinder Mercury met zijn werkschroef uitstekend.
Ik vaar meestal achteruit de haven uit.
Trillen/ geluid valt eigenlijk best mee omdat hij over het algemeen niet veel toeren hoeft te maken.
Hij was ook nog eens zo'n 10 kg lichter.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 16 mei 2018 14:33 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 16 mei 2018 14:41 #944065

www.rib-shop.com/tohatsu-6hp-four-stroke-mfs6cs/
Met werkschroef. Achteruit varen en afstoppen gaat uitstekend. Ik heb zelf de ultra langstaart. De Mercury langstaart die ik eerst had kwam met golven wel eens uit het water. Nu gebeurt dat nooit meer. Soms wel eens 10 uur op de motor gevaren op zee, wat geen probleem was.
Laatst bewerkt: 16 mei 2018 14:45 door Accountopverzoekverwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 16 mei 2018 14:56 #944069

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310

Ik heb deze. Yamaha 8pk Hightrust Bijzonder stil, zuinig en vooral krachtig in zowel de vooruit als de achteruit. Ook een mooie lange gashendel met schakelhendel halverwege. Echt een aanrader!
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 16 mei 2018 17:34 #944119

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Zoefzuki 9.9 efi

Geen gezeur meer met vervuilde carbs , heel stil en enorm zuinig
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 16 mei 2018 17:41 #944121

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Op een Etap 22?
Nee toch!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 16 mei 2018 17:47 #944126

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Ilex schreef :
Op een Etap 22?
Nee toch!

Juist!! 6 pk is ruim voldoende.
In mijn Etap hangt nu een Yamaha 9.9 met werkschroef.
De perfecte rem :laugh: :laugh: en ook een hoop gewicht
achterin.
Overweeg zelf een 4 pk langstaart.
EDIT; Of zelfs elektrisch.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 16 mei 2018 17:54 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 16 mei 2018 18:02 #944130

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
Geen idee hoe zwaar een Etap 22 is, maar achter mijn Daimio 23 vond ik een 6pk onvoldoende.
Ik ben van een 9.9pk Merc. naar een 6pk Merc. en toen naar de Yamaha 8pk Hightrust gegaan. Deze laatste voldoet echt in (bijna) alle omstandigheden. En veel beter nog dan de 9.9pk.

Mocht ik ooit weer gaan vernieuwen komt er zeker een Hightrust weer.
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 16 mei 2018 18:58 #944148

Vorig jaar Honda 8pk 2cyl met werkschroef vervangen door een Yamaha 6pk 1cyl met werkschroef (7-1/4x6-1/2). Boot is ongeveer 1400kg. Bevalt uitstekend, minder gewicht achterop en minder verbruik en ruim voldoende kracht/vermogen ook achteruit. BBM kan niet omhoog dus ook tijdens het zeilen is de staart in het water. De weerstand van de Yamaha is duidelijk merkbaar veel lager dan de weerstand van de Honda. De Yamaha is onder water veel slanker omdat de uitlaat niet door de schroef loopt. Wel iets meer geluid en trilling
Laatst bewerkt: 16 mei 2018 20:51 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 16 mei 2018 19:56 #944185

Hier een 6PK 4T Evinrude op de Etap22. Dus dezelfde als Mariner en Mercury welke ook allemaal door Tohatsu gemaakt worden. Behalve de kleur is het technisch allemaal hetzelfde. 6 Pk is meer dan voldoende. Ook op zee. Echt stil is ‘ie niet. Wel zuinig. Schroef vervangen van 8” naar 6” spoed omdat de motor niet echt op toeren kwam (maar wel romsnelheid haalde, maar heb nu wat meer reserve) Bewust geen werkschoef genomen omdat ik de gewone schroef prima vind functioneren, ook achteruitslaan. Bovendien heb ik het vermoeden dat een werkschroef met zijn brede bladen en kleine spoed behoorlijk wat meer weerstand geeft door het water tijdens het zeilen. Dit vanwege het feit dat je op een Etap22 de motor niet kan opklappen en de schroef dus altijd in het water hangt. (Ik laat m wel altijd meedraaien, scheelt behoorlijk in snelheid).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 07:22 #944264

diwil schreef :
Geen idee hoe zwaar een Etap 22 is, maar achter mijn Daimio 23 vond ik een 6pk onvoldoende.

Etap 22 weegt (leeg) 1250 kg dus een 6pk is ruim voldoende : sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3969
Een Daimio daarentegen leeg 1400 kg en dan is een 6pk aan de krappe kant : sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=4831
Beide om de rompsnelheid te kunnen halen.

Dat soort gegevens zijn meestal wel te vinden op sailboatdata.com/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 07:51 #944277

Het gewicht van de boot in relatie tot het aantal pk's is natuurlijk maar een richtlijn. Mijn 2000 kg bootje heeft meer dan genoeg aan 6 pk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 07:55 #944278

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
De Suzuki inderdaad, want EFI is een enorm voordeel. En dat beetje extra vermogen is nooit weg. Je hóeft het niet te gebruiken, en een grotere motor is bij dezelfde output wel stiller.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 07:57 #944279

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Over welke suzuki heb je het dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 07:59 #944280

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1310
Yellow Boat schreef :
Etap 22 weegt (leeg) 1250 kg dus een 6pk is ruim voldoende : sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3969 Een Daimio daarentegen leeg 1400 kg en dan is een 6pk aan de krappe kant : sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=4831
Beide om de rompsnelheid te kunnen halen. Dat soort gegevens zijn meestal wel te vinden op sailboatdata.com/ Ad
En dan maakt het nog uit op welke site je kijkt. Op veel papieren staat voor de Daimio 1600KG en volgens de kraan machinist woog mijn boot met alles er in al iets meer dan 2000KG. Maar goed, dan zit daar dus het verschil.

Bijlage:

Bestandsnaam: folder_daïmio.pdf
Bestandsgrootte:482 KB
Daimio 700 (23ft)
Bootnaam: Keiko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 08:03 #944281

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
XanderB schreef :
Over welke suzuki heb je het dan?

De 9.9 waar ReneK het over had.
Overigens, ook de meeste 9.9 outboards zijn als werkmotor te krijgen.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Laatst bewerkt: 17 mei 2018 08:05 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 08:10 #944285

Rob10 schreef :
Het gewicht van de boot in relatie tot het aantal pk's is natuurlijk maar een richtlijn. Mijn 2000 kg bootje heeft meer dan genoeg aan 6 pk.

Die richtlijn klopt echt wel maar is alleen bedoeld om aan te geven wat je ongeveer nodig hebt om de rompsnelheid ( = 2,45*√ LWL knopen ) .
En die zul je met 6pk voor 2000 kg zeer beslist niet halen. Bovendien zal de snelheid bij harde tegenwind en golven ( bijv. om een haven binnen of uit te lopen of vrij te varen van lagerwal als dat zeilend niet meer kan ) zeer sterk terugvallen.
Benodigde pk hangt er dus vanaf onder welke omstandigheden je nog veilig op de motor wilt kunnen varen.

Overigesn is een (te) zware buitenboordmotor ook gunstig vanwege het veel lagere geluidsniveau bij het lagere toerental( dus vermogen) wat je nodig hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 08:19 #944287

Yellow Boat schreef :
Rob10 schreef :
Het gewicht van de boot in relatie tot het aantal pk's is natuurlijk maar een richtlijn. Mijn 2000 kg bootje heeft meer dan genoeg aan 6 pk.

Die richtlijn klopt echt wel maar is alleen bedoeld om aan te geven wat je ongeveer nodig hebt om de rompsnelheid ( = 2,45*√ LWL knopen ) .
En die zul je met 6pk voor 2000 kg zeer beslist niet halen. Bovendien zal de snelheid bij harde tegenwind en golven ( bijv. om een haven binnen of uit te lopen of vrij te varen van lagerwal als dat zeilend niet meer kan ) zeer sterk terugvallen.
Benodigde pk hangt er dus vanaf onder welke omstandigheden je nog veilig op de motor wilt kunnen varen.

Overigesn is een (te) zware buitenboordmotor ook gunstig vanwege het veel lagere geluidsniveau bij het lagere toerental( dus vermogen) wat je nodig hebt.
Ad

Lekkere theorie weer YB. Mijn buitenboordmotor en mijn GPS zijn het niet met je eens. Rompsnelheid wordt met 2 vingers in je neus gehaald. Dat vaar ik op de motor in werkelijkheid nooit. 5kn max is hard zat op de motor.
Laatst bewerkt: 17 mei 2018 08:24 door Accountopverzoekverwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 08:44 #944294

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Eclips schreef :
XanderB schreef :
Over welke suzuki heb je het dan?

De 9.9 waar ReneK het over had.
Overigens, ook de meeste 9.9 outboards zijn als werkmotor te krijgen.

Die lijkt me veel te zwaar, zowel in gewicht als in vermogen. Met m'n huidige 8PK loop ik al tegen de 7 knopen, wat absoluut niet nodig is.
Laatst bewerkt: 17 mei 2018 08:45 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 09:02 #944302

Rob10 schreef :
Yellow Boat schreef :
Rob10 schreef :
Het gewicht van de boot in relatie tot het aantal pk's is natuurlijk maar een richtlijn. Mijn 2000 kg bootje heeft meer dan genoeg aan 6 pk.

Die richtlijn klopt echt wel maar is alleen bedoeld om aan te geven wat je ongeveer nodig hebt om de rompsnelheid ( = 2,45*√ LWL knopen ) .
En die zul je met 6pk voor 2000 kg zeer beslist niet halen. Bovendien zal de snelheid bij harde tegenwind en golven ( bijv. om een haven binnen of uit te lopen of vrij te varen van lagerwal als dat zeilend niet meer kan ) zeer sterk terugvallen.
Benodigde pk hangt er dus vanaf onder welke omstandigheden je nog veilig op de motor wilt kunnen varen.

Overigesn is een (te) zware buitenboordmotor ook gunstig vanwege het veel lagere geluidsniveau bij het lagere toerental( dus vermogen) wat je nodig hebt.
Ad

Lekkere theorie weer YB. Mijn buitenboordmotor en mijn GPS zijn het niet met je eens. Rompsnelheid wordt met 2 vingers in je neus gehaald. Dat vaar ik op de motor in werkelijkheid nooit. 5kn max is hard zat op de motor.

Ja hoor ,jij blijft maar lekker bij je geloof. Ik vertrouw meer op de wetenschappelijke achtergronden en die zijn echt niet alleen theorie hoor.
En inderdaad is 4 pk voldoende voor 5 knopen want voor die 5 knopen i.p.v. de rompsnelheid van dik 5,8 heb je inderdaad theoretisch :P slechhts ca. 4 pk nodig. Maar voor die rompsnelheid van 5,8 knopen ook weer theoretisch :P toch echt tussen 5,5 en 6 pk , afhankelijk van de rompvorm.

En de rompsnelheid is niks anders dan de snelheid waarbij de door de boeg veroorzaakte golf precies even lang is als de lengte op de waterlijn waardoor dus de boot in efite op twee golftoppen vaart. En dat is een natuurkundig gegeven waaraan echt niet te tornen valt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 09:32 #944307

Wat zit je nou weer te kletsen. De motor is toch 6pk en geen 4pk. Eerst je eigen post eens lezen voordat je komt met je theoretische "onderbouwingen".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 09:40 #944310

Let ook op het gewicht van je BBM. Een zware BBM aan je spiegel of daar in de buurt heeft een nadelig effect op het gedrag van je boot, zeker met wat golven. Mijn boot (1400kg) zeilt merkbaar prettiger met een BBM die 20kg lichter is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 09:54 #944315

Rob10 schreef :
Wat zit je nou weer te kletsen. De motor is toch 6pk en geen 4pk. Eerst je eigen post eens lezen voordat je komt met je theoretische "onderbouwingen".

Ik heb het ook niet over wat hij heeft maar wat waarvoor nodig is.
Dat hij 6pk heeft en daarmee 5 knopen makkelijk haalt klopt dus gewoon.

En verder vind ik die opmerking van jou toch wel een beetje kwetsend maar dat schijnt tegenwoordig normaal te worden gevonden op dit forum .
Op andere fora kom ik dat eigenlijk nooit tegen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 10:23 #944323

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
keeszeiler schreef :
Let ook op het gewicht van je BBM. Een zware BBM aan je spiegel of daar in de buurt heeft een nadelig effect op het gedrag van je boot, zeker met wat golven. Mijn boot (1400kg) zeilt merkbaar prettiger met een BBM die 20kg lichter is.

Dat was voor ons een belangrijk aspect bij de keuze van een andere BBM.
De Honda woog 36 kg en de huidige Mercury 27 kg.
De Sheriff weegt ongeveer 900 kg dus 10 kg minder aan de spiegel merk je erg goed.
Ook het uit het water omhoogklappen gaat nu veel makkelijker.
Ik heb wel de motor-stoel instelbaar gemaakt zodat de BBM dieper in het water ligt.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging voor Honda 8PK BBM gezocht. Tips? 17 mei 2018 10:28 #944325

Yellow Boat schreef :
Rob10 schreef :
Wat zit je nou weer te kletsen. De motor is toch 6pk en geen 4pk. Eerst je eigen post eens lezen voordat je komt met je theoretische "onderbouwingen".

Ik heb het ook niet over wat hij heeft maar wat waarvoor nodig is.
Dat hij 6pk heeft en daarmee 5 knopen makkelijk haalt klopt dus gewoon.

En verder vind ik die opmerking van jou toch wel een beetje kwetsend maar dat schijnt tegenwoordig normaal te worden gevonden op dit forum .
Op andere fora kom ik dat eigenlijk nooit tegen.
Ad

Je zegt letterlijk dat ik met mijn 2000kg en 6pk nooit de rompsnelheid kan halen. Je zegt dus dat ik lieg als ik zeg dat dat wel zo is in de praktijk. Je haalt er ook nog allerlei theorien bij om mijn zogenaamde leugen te onderbouwen. Volgens mij haal je allerlei posts door elkaar. Wie loop er nu te neuzelen Ad? Dat je je aangevallen voelt is je eigen perceptie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl