Rob10 schreef :
Yellow Boat schreef :
Rob10 schreef :
Het gewicht van de boot in relatie tot het aantal pk's is natuurlijk maar een richtlijn. Mijn 2000 kg bootje heeft meer dan genoeg aan 6 pk.
Die richtlijn klopt echt wel maar is alleen bedoeld om aan te geven wat je ongeveer nodig hebt om de rompsnelheid ( = 2,45*√ LWL knopen ) .
En die zul je met 6pk voor 2000 kg zeer beslist niet halen. Bovendien zal de snelheid bij harde tegenwind en golven ( bijv. om een haven binnen of uit te lopen of vrij te varen van lagerwal als dat zeilend niet meer kan ) zeer sterk terugvallen.
Benodigde pk hangt er dus vanaf onder welke omstandigheden je nog veilig op de motor wilt kunnen varen.
Overigesn is een (te) zware buitenboordmotor ook gunstig vanwege het veel lagere geluidsniveau bij het lagere toerental( dus vermogen) wat je nodig hebt.
Ad
Lekkere theorie weer YB. Mijn buitenboordmotor en mijn GPS zijn het niet met je eens. Rompsnelheid wordt met 2 vingers in je neus gehaald. Dat vaar ik op de motor in werkelijkheid nooit. 5kn max is hard zat op de motor.
Ja hoor ,jij blijft maar lekker bij je geloof. Ik vertrouw meer op de wetenschappelijke achtergronden en die zijn echt niet alleen theorie hoor.
En inderdaad is 4 pk voldoende voor 5 knopen want voor die 5 knopen i.p.v. de rompsnelheid van dik 5,8 heb je inderdaad theoretisch
![:P :P](/media/kunena/emoticons/tongue.png)
slechhts ca. 4 pk nodig. Maar voor die rompsnelheid van 5,8 knopen ook weer theoretisch
![:P :P](/media/kunena/emoticons/tongue.png)
toch echt tussen 5,5 en 6 pk , afhankelijk van de rompvorm.
En de rompsnelheid is niks anders dan de snelheid waarbij de door de boeg veroorzaakte golf precies even lang is als de lengte op de waterlijn waardoor dus de boot in efite op twee golftoppen vaart. En dat is een natuurkundig gegeven waaraan echt niet te tornen valt.
Ad