Yellow Boat schreef :
Bij motoronderdelen kun je veel geld verdienen ( nou ja , besparen dan
![:whistle: :whistle:](/media/kunena/emoticons/whistling.png)
) als je het type en merk basismotor van je dure scheepsmotor kunt achterhalen.
Vaak/meestal staat dat in de brochure en/of de manual.
Bijv. de Vetus motoren zijn vrijwel allemaal Mitsubishi's ( net als bijv. Sole ) waarvan je de onderdelen ( behalve natuurlijk de marinisatie onderdelen) ook rustig elders kunt kopen tegen veel lagere prijzen door ze te zoeken met de motorcode van de basismotor.
Voorbeeldje : startmotor voor mijn motor kost bij Vetus €548,- en elders voor dezelfde motor €198,- .
Ook zaken als service/workshop manuals kun je meestal wel vinden op de website van de fabrikant van de basismotoren.
Die basismotoren vindt je bijv. in langbouwmachines en graafmachines en zelfs in van die 45km auto's.
Ad
Inderdaad. Zo is het bijzonder handig om te weten dat mijn VP MD22 eigenlijk een Perkins motor is (staat er ook gewoon op) én dat die motor in verschillende Rover en Austin auto's werd toegepast. Heb daarom ook een werkplaatshandboek (haynes) van die auto's aan boord....
Vorig jaar de distributieriem met bijbehorende rollen vervangen. Materiaalkosten via een Engelse auto-onderdelensite: EUR 75,90. Ik durf niet eens op te zoeken welke prijs VP zou hanteren....
Daarnaast voor olie- en brandstoffilters een lijstje aangelegd met naast de VP nummers ook de nummers van Bosche en Mann. Plaatselijk verkrijgbaar bij automaterialen handel, goedkoper en (net zo) goed....
Ebay is trouwens een enorme hulp bij het zoeken van vervangnummers. Ik koop er (bijna) niets maar zoeken op het originele VP nummer levert vaak een rijtje vervangende nummers op....