Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wierpotje loopt leeg na defecte impellers

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 08 mei 2018 20:42 #941618

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Dag allen,

Ik heb een probleem en kom er niet eenvoudig uit. Na de winter ben ik met de eerste zon heerlijk gaan varen. Ging prima totdat ik witte rook zag....ik wist het direct, vergeten de aanvoerkraan van het koelsysteem open te zetten. Dommer kan niet, ik weet het.

Zacht pruttelend naar de haven gehobbelt en direct de waterpomp open gemaakt. Beide impellers verbrand. Ed de dikke pakking tussen de 2 kamers ook verbrand.

Ik heb een oude Renault RC11D in de boot, heeft altijd prima gelopen, en deze heeft een dubbele kamer met in elke kamer 1 impeller. tussen de kamers zit een dikke pakking met aan beide zijde een kanaaltje die beide kamer met elkaar verbind. 1 kamer voor het hoofdkoelsysteem, 2de kamer voor als je water onder uit de boot wilt zuigen. De kanaaltjes lijken er voor te zorgen dat beide impellers altijd water krijgen omdat de afzuigslang om de boot leeg te pompen meestal dicht zit.


Nieuwe impellers erin, nieuwe pakking erin, motor draaien en tegelijkertijd het wierpotje vullen met water....na een kleine 10 seconden water uit de uitlaat.....ikke blij, wierpotje snel dichtgedraaid en toeren maken...zuigt prima aan.....

Maar toen........

Ik ben gaan varen met de boot, op de motor want de wind liet het afweten....Na 10 minuten motor uit, toch een beetje wind pakken.....na half uurtje toch weer de motor aan....helaas,.....geen water uit de uitlaat.....wierpotje had geen water meer en zoog ook geen water meer aan....

Wierpotje open, motor starten, wierpotje weer vullen met water....tada...het werkte weer...Echter, motor uit en ik hoor en zie lucht door de slang lopen die tussen de waterpomp en het wierpotje zit....Wierpotje loopt leeg. Kan ik voorkomen door de aanzuigzijde van het wierpotje dicht te zetten...maar dit zou niet hoeven.

De motor heeft altijd goed gelopen en na het opnieuw monteren van de waterpomp met andere impellers en wederom nieuwe pakking blijft hij dit doen....

Lopen..prima....motor uit....lucht borrelt door de slang wierpotje in....

Wie o wie snapt hier wat van. Enige uitweg die ik nog zie is een oversizes keerklep plaatsen zodat het water niet uit de wierpot kan lopen...

Als ik mijn vinger op de slang houdt die naar het motorblok gaat stopt het leeglopen ook, dus het lijkt van de zijde te komen die het koelwater naar het blok pompt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 08 mei 2018 21:27 #941640

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Bekend probleem. Op mijn site heb ik daar eea over geschreven. Als je zoekt op waterpomp, denk ik dat je het artikel vindt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 08 mei 2018 22:13 #941653

Lijkt me dat ergens bij je Impeller toch nog iets lekt. Ergens komt de lucht naar binnen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 06:45 #941689

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Daar lijkt het inderdaad op. Ik sluit een schets bij van het koelsysteem. Voor mezelf even gemaakt om logica te bespeuren.

Als ik leiding B losmaakt en mijn vinger erop houdt, dan stop het leeglopen. Weet niet wat het blokje op de motor doet. Lijkt een verdeelblokje. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat de kanalen in de motor helemaal leeglopen. Daar lijkt het anders wel op.

Dus de lekkage van lucht lijkt dus niet te komen van de secundaire zijde van de pomp maar van de primaire zijde, vanuit het blok dus...

Tweede probleem erbij...waterpomp gisteren gemonteerd, nu slaat de motor af als ik meer dan half gas geeft. Lijkt wel of hij te weinig vermogen heeft. Het wel diesel van 6 maanden oud bijgevuld maar lijkt te maken te hebben met de waterpomp.....

En dat allemaal omdat ik vergeet 1 kraantje open te zetten...wat voel ik me een sukkel....
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 08:12 #941728

Er kan vast lucht via de aanzuigslang onder de motor door de 2 pompen heen naar het wierfilter komen, als de pompen een open verbinding met elkaar hebben (die na de oververhitting echt open is).

Een wierfilter moet eigenlijk op buitenwaternivohoogte zitten, zo dat het net niet overloopt als de deksel eraf is. Dan heb je altijd water en nooit lucht....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 08:29 #941738

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Dank voor jullie meedenken. Wierpotje op hoogte van buitenwater is bekend. Verklaard niet waarom het al 30 jaar zo goed heeft gewerkt.

Zit er aan te denken om 2 terugslagklepjes (vloeistof diodes) te plaatsen. Waarom 2....om te zorgen dat ik voldoende flow heb want een vloeistof diode reduceert altijd een beetje de flow...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 08:41 #941741

Ik zou toch maar eens compressie (laten) meten... :blush:
Doorvaren zonder koeling en daarna minder vermogen klinkt echt niet ok vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 09:45 #941785

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Klinkt inderdaad niet OK. Bootje is al op leeftijd en een nieuwe motor is hij eigenlijk niet meer waard. Kan ik beter een andere boot kopen vrees ik.
Eventueel een goede revisie/gebruikt exemplaar maar die zijn bijna niet te krijgen voor een schappelijke prijs.

Maar als iemand nog een goed adresje weet, ik hou me aanbevolen...;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 09:55 #941788

Dat is ook weer snel geconcludeerd. Als het de koppakking is die doorgeslagen is is dat wel te repareren natuurlijk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 14:02 #941880

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
1. Is het 'blokje op de motor' niet een warmtewisselaar (indirecte motorkoeling of een oliekoeler?)

2. Weet je zeker dat de aanzuigslang goed dicht staat en er niets de bilge in lekt?

3. Heb je gecontroleerd op een luchtlek in de slang of de slangaansluitingen van leiding A, B en de deksel van de wierpot?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 14:12 #941884

Zo'n renault moet je niet te snel opgeven. Heb daar vroeger eens zo'n 20min (onbewust) zonder koeling mee gevaren. Loeiheet was die motor, laten afkoelen en de dag erna startte die weer gewoon.

Misschien gewoon geluk gehad. Ik wil maar zeggen, sterke motoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 17:20 #941944

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Gochem schreef :
Dank voor jullie meedenken. Wierpotje op hoogte van buitenwater is bekend. Verklaard niet waarom het al 30 jaar zo goed heeft gewerkt.

Zit er aan te denken om 2 terugslagklepjes (vloeistof diodes) te plaatsen. Waarom 2....om te zorgen dat ik voldoende flow heb want een vloeistof diode reduceert altijd een beetje de flow...
volgens mij ben je electricien ;) . ik niet, ik noem een diode altijd een 'electrische terugslag klep' :cheer: is het 'blokje' op de motor misschien de thermostaat klep.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 mei 2018 21:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 17:25 #941948

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Baasklusje schreef :
Er kan vast lucht via de aanzuigslang onder de motor door de 2 pompen heen naar het wierfilter komen, als de pompen een open verbinding met elkaar hebben (die na de oververhitting echt open is).

Een wierfilter moet eigenlijk op buitenwaternivohoogte zitten, zo dat het net niet overloopt als de deksel eraf is. Dan heb je altijd water en nooit lucht....

In mijn HR40 zit ie veel hoger. Wel lager gezet tot op waterniveau toen ik koelproblemen had, maar toen ik de oorzaak had verholpen (nieuwe slangen) weer terug op oude hoogte, zeker zo'n 50 cm boven waterniveau.

Verhaal van importeur HR: de installatie is uitgevoerd en goedgekeurd volgens Yanmar specificaties.

Mijn idee is dat een fabrikant wel zal weten waar ie het over heeft. Gekoppeld met verder probleemloze werking heb ik uiteindelijk het "filter op waterniveau" een mooi plaatsje in het boordje aap kabinet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpotje loopt leeg na defecte impellers 09 mei 2018 18:40 #941988

Waarschijnlijk toch ergens een lekje in je systeem. Draait de motor en heb je eerst het wierpotje gevuld dan is de onderdruk voldoende om het koelwater aan te zuigen. Stop je de motor, blijft het vacuum niet in stand en wil je pomp ook niet aanzuigen.

Beginn is met het controleren van alle verbindingen die los geweest zijn. Deksel van de wierpot is een notoire veroorzaker van dit soort ergenis.

Vacuum lek kan je goed vinden met een stethoscoop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl