Dag allen,
Ik heb een probleem en kom er niet eenvoudig uit. Na de winter ben ik met de eerste zon heerlijk gaan varen. Ging prima totdat ik witte rook zag....ik wist het direct, vergeten de aanvoerkraan van het koelsysteem open te zetten. Dommer kan niet, ik weet het.
Zacht pruttelend naar de haven gehobbelt en direct de waterpomp open gemaakt. Beide impellers verbrand. Ed de dikke pakking tussen de 2 kamers ook verbrand.
Ik heb een oude Renault RC11D in de boot, heeft altijd prima gelopen, en deze heeft een dubbele kamer met in elke kamer 1 impeller. tussen de kamers zit een dikke pakking met aan beide zijde een kanaaltje die beide kamer met elkaar verbind. 1 kamer voor het hoofdkoelsysteem, 2de kamer voor als je water onder uit de boot wilt zuigen. De kanaaltjes lijken er voor te zorgen dat beide impellers altijd water krijgen omdat de afzuigslang om de boot leeg te pompen meestal dicht zit.
Nieuwe impellers erin, nieuwe pakking erin, motor draaien en tegelijkertijd het wierpotje vullen met water....na een kleine 10 seconden water uit de uitlaat.....ikke blij, wierpotje snel dichtgedraaid en toeren maken...zuigt prima aan.....
Maar toen........
Ik ben gaan varen met de boot, op de motor want de wind liet het afweten....Na 10 minuten motor uit, toch een beetje wind pakken.....na half uurtje toch weer de motor aan....helaas,.....geen water uit de uitlaat.....wierpotje had geen water meer en zoog ook geen water meer aan....
Wierpotje open, motor starten, wierpotje weer vullen met water....tada...het werkte weer...Echter, motor uit en ik hoor en zie lucht door de slang lopen die tussen de waterpomp en het wierpotje zit....Wierpotje loopt leeg. Kan ik voorkomen door de aanzuigzijde van het wierpotje dicht te zetten...maar dit zou niet hoeven.
De motor heeft altijd goed gelopen en na het opnieuw monteren van de waterpomp met andere impellers en wederom nieuwe pakking blijft hij dit doen....
Lopen..prima....motor uit....lucht borrelt door de slang wierpotje in....
Wie o wie snapt hier wat van. Enige uitweg die ik nog zie is een oversizes keerklep plaatsen zodat het water niet uit de wierpot kan lopen...
Als ik mijn vinger op de slang houdt die naar het motorblok gaat stopt het leeglopen ook, dus het lijkt van de zijde te komen die het koelwater naar het blok pompt....