A.h.v. alleen de curves die je van een motor kunt vinden ( ik neem aan dat je daar dat verbruik vandaan hebt) kun je onmogelijk bepalen of dat het werkelijke verbruik is. De enige mogelijkheid is een snelheidscurve van de boot te maken bij verschillende toerentallen.
Op een gegeven moment zie je dat de snelheid niet veel meer toeneemt ondanks dat je evenveel meer gas geeft dan daarvoor.
Op dat punt heb je de rompsnelheid bereikt en neemt het benodigd vermogen ineens met de macht 3 van de snelheid of nog meer toe i.p.v. met de macht ca. 2-2,3 van de snelheid onder de rompsnelheid.
Bij het toerental op het moment dat je de rompsnelheid bereikt levert de motor precies dat vermogen wat volgens de curves bij dat toerental wordt geleverd en heeft ook het verbruik wat daarbij hoort. Daarboven meer dan volgens de curve , daaronder al snel beduidend minder.
Dus alleen op de rompsnelheid of bij het maximum toerental als de rompsnelheid niet bereikt kan worden klopt het verbruik en het aan de schoef geleverde vermogen ook daadwerkelijk met de curves.
Hieronder de bijbehorende curves voor mijn boot-motor-schroef combinatie. Alleen op het kruispunt van de groene(leverbaar vermogen volgens motorcurve) en de blauwe lijn ( benodigd vermogen bij die snelheid) klopt ook het verbruik van de bij die motor horende curevs.
Ad