Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VP TMD31B - ervaring met brandstofverbruik?

VP TMD31B - ervaring met brandstofverbruik? 07 mei 2018 10:52 #941084

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 358
Wie heeft een TMD 31B en kan me helpen met ervaringen over het brandstofverbruik?
Ons schip (Contest 43) weegt 13 ton en is met deze TMD 31B (101 PK) behoorlijk "overpowered".
Ik heb de technische data van deze motor en bij 2000 rpm zouden er ongeveer 57 pk (op de krukas) geleverd moeten worden met een verbruik van ongeveer 195 g/hph. Dit betekent dus 57*195 g/h=11,115 kg => ongeveer 13,3 l diesel p/u.
Bij een hoger toerental heb je echt een kolk in de tank en hoewel de tank ongeveer 400 l is, lopen ook de brandstofkosten dus snel erg hoog op.

Ik registreer mijn uren en meet regelmatig de hoeveelheid met een peilstok. Andere ervaringsgetallen zijn meer dan welkom.

bvd

Hans
Laatst bewerkt: 07 mei 2018 11:13 door JStuij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B - ervaring met brandstofverbruik? 07 mei 2018 12:00 #941103

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
JStuij schreef :
Wie heeft een TMD 31B en kan me helpen met ervaringen over het brandstofverbruik?
Ons schip (Contest 43) weegt 13 ton en is met deze TMD 31B (101 PK) behoorlijk "overpowered".
Ik heb de technische data van deze motor en bij 2000 rpm zouden er ongeveer 57 pk (op de krukas) geleverd moeten worden met een verbruik van ongeveer 195 g/hph. Dit betekent dus 57*195 g/h=11,115 kg => ongeveer 13,3 l diesel p/u.
Bij een hoger toerental heb je echt een kolk in de tank en hoewel de tank ongeveer 400 l is, lopen ook de brandstofkosten dus snel erg hoog op.

Ik registreer mijn uren en meet regelmatig de hoeveelheid met een peilstok. Andere ervaringsgetallen zijn meer dan welkom.

bvd

Hans
die 195 gr/pk/uur is een vrij vast gegeven.
verder hangt het van de schroef en andere factoren[b.v. wind mee of tegen] af hoeveel vermogen de motor levert bij b.v. 2000 toeren. de ene of de andere boot zal ook een groot verschil kunnen geven. ik vermoed dat je de rompsnelheid royaal bereikt als je idd die 57 pk zou draaien. ik vermoed dus dat je bij 2000 toeren een veel lager gebruik hebt dan die 13,3 ltr per uur omdat je lang geen 57 pk nodig hebt om die 2000 toeren te halen. bij ong. 80 procent vermogen is het specifieke brandstof verbruik het laagst. maar die kromme is vrij vlak.
meten is weten ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 mei 2018 17:22 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B - ervaring met brandstofverbruik? 07 mei 2018 13:42 #941134

A.h.v. alleen de curves die je van een motor kunt vinden ( ik neem aan dat je daar dat verbruik vandaan hebt) kun je onmogelijk bepalen of dat het werkelijke verbruik is. De enige mogelijkheid is een snelheidscurve van de boot te maken bij verschillende toerentallen.
Op een gegeven moment zie je dat de snelheid niet veel meer toeneemt ondanks dat je evenveel meer gas geeft dan daarvoor.
Op dat punt heb je de rompsnelheid bereikt en neemt het benodigd vermogen ineens met de macht 3 van de snelheid of nog meer toe i.p.v. met de macht ca. 2-2,3 van de snelheid onder de rompsnelheid.
Bij het toerental op het moment dat je de rompsnelheid bereikt levert de motor precies dat vermogen wat volgens de curves bij dat toerental wordt geleverd en heeft ook het verbruik wat daarbij hoort. Daarboven meer dan volgens de curve , daaronder al snel beduidend minder.

Dus alleen op de rompsnelheid of bij het maximum toerental als de rompsnelheid niet bereikt kan worden klopt het verbruik en het aan de schoef geleverde vermogen ook daadwerkelijk met de curves.
Hieronder de bijbehorende curves voor mijn boot-motor-schroef combinatie. Alleen op het kruispunt van de groene(leverbaar vermogen volgens motorcurve) en de blauwe lijn ( benodigd vermogen bij die snelheid) klopt ook het verbruik van de bij die motor horende curevs.
Ad
Laatst bewerkt: 07 mei 2018 13:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP TMD31B - ervaring met brandstofverbruik? 07 mei 2018 15:13 #941160

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 358
mijn LWL is 11,05 wat me een theoretische rompsnelheid geeft van 8,14 kt.
zal eens kijken of ik ook zo'n mooie grafiek kan maken.
mijn theoretische verbruiksgrafiek (van VP) begint pas bij 1500 RPM / 37 PK en loopt door tot 3750 RPM / 101 PK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl