Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren?

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 06 mei 2018 17:46 #940915

Beste ZF-ers,

Vrijdag voor Terschelling hadden we ineens een grote witgrijze rookwolk uit de motor (uitlaat), stonk naar verbrand plastic. Motor stopgezet en anker uitgegooid. Koelwater (oa wierfilter) en olieleidingen nagelopen, niks te zien. Motorman gebeld die zo door de telefoon geen verklaring kon geven.

Motor na 10 minuten weer gestart, liep als een zonnetje, ook de twee dagen daarna geen problemen, heb wel elke tien minuten het koelwater gecheckt.

Ga morgen mijn motorman er naar laten kijken, maar iemand idee wat dit kan zijn?


Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 06 mei 2018 17:51 #940917

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
Even geen koelwater gehad en verbrande demper/zwanenhals?....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 06 mei 2018 19:01 #940926

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Lijkt mij ook.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 06 mei 2018 19:06 #940927

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Wij hebben zoiets gehad nadat we de impeller min of meer gemold hadden door een klein stukje in de haven te varen met een gesloten kraan.
Rustig varen was geen probleem maar een beetje gas geven was teveel van het goede!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 06 mei 2018 19:20 #940930

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Misschien een stuk plastic voor de waterinlaat of zo. Goed gehandeld in ieder geval. Ik zou de impeller in ieder geval nakijken en de uitlaatslang loshalen van de uitlaatbocht. Aan de buitenkant kan de slang er goed uitzien terwijl deze van binnen geruineerd is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 06 mei 2018 21:23 #940966

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Stel dat je even geen koelwater had en je waterscheider/demper of slang van je natte uitlaat is beschadigd, dan zou ik zeer zeker onderzoeken of die niet lek is. Anders pomp je met je eigen koelwater ongemerkt je schipvol.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 mei 2018 21:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 21 mei 2018 19:25 #945411

Beste ZF-ers,

Na nog een tien uur motoren (twee weken later), wederom hetzelfde euvel. Grote witgrijze rookwolk, motor op hol geslagen, plastic brandgeur (alles uit uitlaat).
Meest logische verklaring lijkt nu, lekke koppakking, wel snel (motor 16 jaar oud):
Doordat olie in de kamers komt, stopt motor niet door uitknop (die diesel afsluit). ook een miniem oliespoor uit (water)uitlaat

Mijn motorman moet er maar snel naar kijken (waren al gebeld, hadden in het eerste geval geen verklaring).

Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 21 mei 2018 20:12 #945426

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Kijk eens naar het oliepeil. Als dit veel te hoog staat, kan dat deze verschijnselen opleveren. Erg schadelijk voor de motor.

Kijk ook eens goed naar de olie. Is die dunner dan normaal, bij verhoogd oliepijlen, kan het zijn dat je diesel opvoerpomp diesel je carter in lekt.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 21 mei 2018 20:30 #945430

Koezt schreef :
Kijk eens naar het oliepeil. Als dit veel te hoog staat, kan dat deze verschijnselen opleveren. Erg schadelijk voor de motor.

Kijk ook eens goed naar de olie. Is die dunner dan normaal, bij verhoogd oliepijlen, kan het zijn dat je diesel opvoerpomp diesel je carter in lekt.

Kijk inderdaad eens naar het oliepeil, ook als er opmerkelijk olieverbruik is kan dat een aanwijzing zijn. Er zijn ervaringen waarbij smeerolie ( al dan niet vermengt met brandstof) in het luchtkanaal terecht komt (bijvoorbeeld via de carterontluchting) waardoor een diesel op hol kan slaan, als het ware gaat lopen op de eigen smeerolie(damp). Klinkt sterk maar het kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 22 mei 2018 05:42 #945466

Dank voor waardevolle suggestie, dit zou het ook kunnen zijn. Viel me al op dat bij eerste keren motor starten er een heel klein drupje olie meekwam. Er wordt naar gekeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 22 mei 2018 19:09 #945652

oliepijl inderdaad te hoog, motorman kan zich niet voorstellen dat er teveel olie in zit (dan had ik het wel doorgerekend....). Nu gaat hij kijken of in de olie ook diesel zit? Is dat niet heel eenvoudig te zien door de olie (vermengt met de eventuele diesel) in een glas te doen?
Motorman denkt dat het aan een pompje ligt waardoor mogelijk diesel in de olie komt, maar hoe komt dat dan weer in de uitlaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 22 mei 2018 19:23 #945662

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Hurleyzeiler schreef :

Kijk inderdaad eens naar het oliepeil, ook als er opmerkelijk olieverbruik is kan dat een aanwijzing zijn. Er zijn ervaringen waarbij smeerolie ( al dan niet vermengt met brandstof) in het luchtkanaal terecht komt (bijvoorbeeld via de carterontluchting) waardoor een diesel op hol kan slaan, als het ware gaat lopen op de eigen smeerolie(damp). Klinkt sterk maar het kan.

Dat kan....



Loopt op zijn eigen carter-olie.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 22 mei 2018 19:33 #945667

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Frank Jan schreef :
oliepijl inderdaad te hoog, motorman kan zich niet voorstellen dat er teveel olie in zit (dan had ik het wel doorgerekend....). Nu gaat hij kijken of in de olie ook diesel zit? Is dat niet heel eenvoudig te zien door de olie (vermengt met de eventuele diesel) in een glas te doen?
Motorman denkt dat het aan een pompje ligt waardoor mogelijk diesel in de olie komt, maar hoe komt dat dan weer in de uitlaat?

Controleer ook de retourleiding van de verstuivers. Bij mij zit die onder het klepdeksel en loopt dan zo het carter in.
Ik had daar dus een microscheurtje.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 22 mei 2018 19:50 #945675

Hey Frank Jan

Als je goed verzekerd ben is dit verzekeringswerk, dus neem eens kontakt op met je verzekering.

gr Jacco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 07:29 #945788

Frank Jan schreef :
Nu gaat hij kijken of in de olie ook diesel zit? Is dat niet heel eenvoudig te zien door de olie (vermengt met de eventuele diesel) in een glas te doen?

Ik vraag me wel af hoe die motorman aan de olie wil zien of er diesel in zit?
diesel mengt gewoon met olie dus je ziet er niets van ( behalve dan aan het oliepeil) . Het is nu eenmaal geen water wat inderdaad niet met olie mengt. Je zou hooguit de viscositeit kunnen meten maar ik betwijfel of die motorman daar apparatuur voor heeft.

Ik begin een beetje te twijfelen aan de dieseltechnische kwaliteiten van die motorman , maar ja , dat gebeurt me wel vaker :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 07:36 #945794

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Yellow Boat schreef :
Frank Jan schreef :
Nu gaat hij kijken of in de olie ook diesel zit? Is dat niet heel eenvoudig te zien door de olie (vermengt met de eventuele diesel) in een glas te doen?

Ik vraag me wel af hoe die motorman aan de olie wil zien of er diesel in zit?
diesel mengt gewoon met olie dus je ziet er niets van ( behalve dan aan het oliepeil) . Het is nu eenmaal geen water wat inderdaad niet met olie mengt. Je zou hooguit de viscositeit kunnen meten maar ik betwijfel of die motorman daar apparatuur voor heeft.

Ik begin een beetje te twijfelen aan de dieseltechnische kwaliteiten van die motorman , maar ja , dat gebeurt me wel vaker :whistle:
Ad

Ja gezonde twijfel kun je gerust hebben Ad, het is voor een motorman ook niet gemakkelijk, hun wordt gevraagd om van een blok ijzer te zeggen wat er aan de hand is. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 08:16 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 08:08 #945816

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
er staat toch echt; motor op hol geslagen en te hoog oliepeil.
dat is WEL iets om ongerust over te zijn en moet haast wel diesel in het carter zijn.

been there, got te Tshirt :sick:

ooit een document van internet langs zien komen om met tissue en wat olie er op, grof te kunnen herleiden wat er evt bij de olie zit, maar klaarblijkelijk doc nooit opgeslagen.
wel gisteren iets gevonden over; dipstick er uit; ruiken; diesellucht?
aansteker erbij; makkelijk branden en knetteren; diesel erbij..
voor wat het waard is.

suspects; lekkage aandrijving hogedrukpomp of aandrijving opvoerpomp
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 08:31 #945822

Op mijn motor (yanmar 2gm20) heb ik het ook gehad. Te hoog oliepeil waardoor de motor op hol geslagen is. We hebben door de dieseltoevoer te sluiten en de luchtinlaat van de motor toe te houden de motor kunnen stoppen. Wanneer we even daarna de motor terug startten liep die als een zonnetje. De motorolie was duidelijk minder visceus dan normaal daarom vermoeden we dat er ook diesel in het carter gekomen is.

Tot nu toe hebben we echter nog niet gevonden hoe de diesel in het carter terecht komt. De opvoerpomp (de eerste verdachte) hebben we vervangen na het incident, dus die weg is nu uitgesloten. Toch zien we het oliepeil na een lange tocht op motor nog steeds lichtjes stijgen. Iemand een idee op welke manier er nog diesel bij de olie kan komen bij een yanmar 2gm20?

(Sorry voor het topic te kapen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 08:32 #945824

sy helios schreef :
aansteker erbij; makkelijk branden en knetteren; diesel erbij..
voor wat het waard is.

Diesel kun je met een aansteker of lucifer niet zo makkelijk aansteken , zeker niet als het in olie is opgelost.
Je moet nl eerst de diesel voldoende verdampen voor hij kan branden, net als elke vloeistof trouwens. In feite brand niet de vloeistof maar de damp die erboven ontstaat. Daarom kun je benzine wel aansteken en diesel niet. Benzine verdampt nl al boven het vlampunt van -23 graden , diesel pas boven 60 graden voldoende om de damp te kunnen ontsteken . Opgelost in olie gaat die temperatuur nog omhoog , afhankelijk van de concentratie ( hoe meer er opgelost is , hoe minder het vlampunt hoger wordt ) brandweer.startpagina.nl/forum...n-benzine-en-diesel/
Brand diesel echter eenmaal flink , dan wordt er voldoende warmte aan de vloeistof afgegeven om die te verdampen.
Ad
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 08:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 08:46 #945834

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ondinneke schreef :
Op mijn motor (yanmar 2gm20) heb ik het ook gehad. Te hoog oliepeil waardoor de motor op hol geslagen is. We hebben door de dieseltoevoer te sluiten en de luchtinlaat van de motor toe te houden de motor kunnen stoppen. Wanneer we even daarna de motor terug startten liep die als een zonnetje. De motorolie was duidelijk minder visceus dan normaal daarom vermoeden we dat er ook diesel in het carter gekomen is.

Tot nu toe hebben we echter nog niet gevonden hoe de diesel in het carter terecht komt. De opvoerpomp (de eerste verdachte) hebben we vervangen na het incident, dus die weg is nu uitgesloten. Toch zien we het oliepeil na een lange tocht op motor nog steeds lichtjes stijgen. Iemand een idee op welke manier er nog diesel bij de olie kan komen bij een yanmar 2gm20?

(Sorry voor het topic te kapen)

Lekke zuigerveren ? maar dan moet je carterdruk ook aan de hoge kant zijn. Slecht afdichtende inlaatklep, gebeurd niet zo vaak maar dan loopt je torretje ook niet echt meer mooi want 1 cilinder doet dan niet meer 100% mee. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 08:46 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 08:49 #945837

Goede reden om niet alleen de smeerolie op peil te houden door bij te vullen maar ook zo volledig mogelijk te verversen. Dus inclusief de inhoud van het smeeroliefilter. Waarmee je eventuele brandstof uit het carter dus wegneemt. Daarmee is niet de oorzaak weggenomen maar wel helpend om erger te voorkomen.

Na verloop van tijd wordt verouderende smeerolie soms ''vloeibaarder'. Dit kan zijn door brandstof in het smeermiddel, maar is ook een verschijnsel van verouderde 'dopes', waaronder die van de 'antischuimdope'. Een carter vol 'smeerolieschuim' (omdat die dope is uitgewerkt) gemengd met 'dieseldamp' zouden bij kunnen dragen aan een 'op hol slaan' van een dieselmotor.

Zelf ververs ik smeerolie in het naseizoen en bij het voorseizoen. Juist omdat het motortje zo weinig loopt en nauwelijks op temperatuur komt in vergelijk met het aantal 'koude starts'. Maar dat is een ander verhaal ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 09:05 #945854

svalk schreef :
Ondinneke schreef :
Op mijn motor (yanmar 2gm20) heb ik het ook gehad. Te hoog oliepeil waardoor de motor op hol geslagen is. We hebben door de dieseltoevoer te sluiten en de luchtinlaat van de motor toe te houden de motor kunnen stoppen. Wanneer we even daarna de motor terug startten liep die als een zonnetje. De motorolie was duidelijk minder visceus dan normaal daarom vermoeden we dat er ook diesel in het carter gekomen is.

Tot nu toe hebben we echter nog niet gevonden hoe de diesel in het carter terecht komt. De opvoerpomp (de eerste verdachte) hebben we vervangen na het incident, dus die weg is nu uitgesloten. Toch zien we het oliepeil na een lange tocht op motor nog steeds lichtjes stijgen. Iemand een idee op welke manier er nog diesel bij de olie kan komen bij een yanmar 2gm20?

(Sorry voor het topic te kapen)

Lekke zuigerveren ? maar dan moet je carterdruk ook aan de hoge kant zijn. Slecht afdichtende inlaatklep, gebeurd niet zo vaak maar dan loopt je torretje ook niet echt meer mooi want 1 cilinder doet dan niet meer 100% mee. B)

Compressie is gemeten en in orde... Olie wordt ook elk jaar gewisseld en het peil houden we goed in de gaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 09:32 #945873

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Gasolie in de smeer olie;
Er is al genoemd dat het oliepeil stijgt, maar dan moet je natuurlijk wel de discipline hebben om dat elke dag te peilen........

Een 2e kenmerk is dat de oliedruk zakt.

Ik heb 2 jaar teug diesel in de olie gehad, waardoor de oliedrukmeter langzaam terug liep in 4-5 uur van 4 bar naar 1 bar. Een dergelijke aanwijzing kan je werkelijk niet missen, tenzij je zwaar visueel gehandicapt bent.

De remedie om thuis te komen was gewoon elke 5 uur olie wisselen, klaar!

Het feit dat veel jachten geen meters meer hebben en alleen maar slechts een goed/fout alarm is natuurlijk te dom voor woorden en vraag je er zelf om om in problemen te komen.
Door de informatie van een temp en drukmeter krijg je zoveel voorinformate dat je tijdig actie kaan overwegen en ondernemen.
Ook kan je een monteur n.l. beter informatie geven. (als je die nodig hebt).
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 09:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 10:47 #945923

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
was er niet een akkefietje met het niet uitdampen van bio brandstof uit smeerolie en dan vooral bij motoren die onderbelast draaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor met witgrijze wolk, plasticgeur, doorvaren? 23 mei 2018 11:32 #945947

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ondinneke schreef :
svalk schreef :
Ondinneke schreef :
Op mijn motor (yanmar 2gm20) heb ik het ook gehad. Te hoog oliepeil waardoor de motor op hol geslagen is. We hebben door de dieseltoevoer te sluiten en de luchtinlaat van de motor toe te houden de motor kunnen stoppen. Wanneer we even daarna de motor terug startten liep die als een zonnetje. De motorolie was duidelijk minder visceus dan normaal daarom vermoeden we dat er ook diesel in het carter gekomen is.

Tot nu toe hebben we echter nog niet gevonden hoe de diesel in het carter terecht komt. De opvoerpomp (de eerste verdachte) hebben we vervangen na het incident, dus die weg is nu uitgesloten. Toch zien we het oliepeil na een lange tocht op motor nog steeds lichtjes stijgen. Iemand een idee op welke manier er nog diesel bij de olie kan komen bij een yanmar 2gm20?

(Sorry voor het topic te kapen)

Lekke zuigerveren ? maar dan moet je carterdruk ook aan de hoge kant zijn. Slecht afdichtende inlaatklep, gebeurd niet zo vaak maar dan loopt je torretje ook niet echt meer mooi want 1 cilinder doet dan niet meer 100% mee. B)

Compressie is gemeten en in orde... Olie wordt ook elk jaar gewisseld en het peil houden we goed in de gaten.

Carterdruk normaal ? B) Motor starten en warm laten worden en dan olievuldop voorzichtig met een doek losdraaien. Mag wel wat damp uitkomen maar beslist niet licht gaan blazen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 11:39 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl