Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 02 mei 2018 16:43 #940092

In mijn motorsailer staat een Yanmar 3GM30 met watergekoelde uitlaat.
De opbrengst van de koelwaterpomp is voldoende, temperatuur van het koelwater is goed, niet warmer dan 45-50 graden gemeten in de slang (NASA temp meter)

Probleem is dat op 1 punt, op de overgang van uitlaatbocht naar koelwater slang de slang te heet wordt.
Op de foto: hoogste punt van de slang, bij de koppen van de slang klemmen zeg maar.
Gevolg is dat na ongeveer 40-50 motor uren, wanneer er flink belast gevaren is, de slang in eerste instantie uitlaatgas gaat lekken en daarna ook koelwater.

Tot nog toe kort ik de slang dan 10 cm in en gaan maar weer, maar die oplossing is niet blijvend, en de slang wordt te kort zo....

Iemand ervaring met dit fenomeen? Wat is er aan te doen? :unsure:

Groet, Stefan
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 02 mei 2018 17:07 #940096

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Kun je niet beter een stuk van die rvs buis inkorten en die bocht omhoog er uit halen?
Op de foto is het originele uitlaatspruitstuk met waterinlaat net niet te zien. Is de bocht een vervanging van een waterlock?
Op mijn boot loopt de slang direkt vanaf het uitlaatspruitstuk lichthellend naar beneden naar zo'n Vetus waterlock. Dat stukje wordt hooguit lauwwarm.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 02 mei 2018 18:27 #940107

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Hier ook. Met dezelfde motor en het originele uitlaatding wordt het nauwelijks warm. En dan is mijn uitlaat injectie echt niet overbemeten. Dus dat RVS ding dat voor de hitte zorgt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 02 mei 2018 19:24 #940120

Op welk punt wordt er koelwater geinjecteerd?
Hopelijk blijft er geen koelwater in de bocht terug naar de motor staan.
De uitlaatslang naar beneden aflopend vanaf de motor is altijd beter. :)
Laatst bewerkt: 02 mei 2018 19:36 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 02 mei 2018 19:37 #940122

Koelwater injectie is gewoon in het uitlaat spruitstuk, direct gekoelde versie van de motor overigens.
Waarom die extra RVS bocht omhoog erin is gezet weet ik niet, wellicht omdat motor nogal onder de waterlijn staat?

Iemand gaf aan een stukje flexibele RVS slang te gebruiken tot een laag punt, dan zou het gas watermengsel wel goed zijn...
Laatst bewerkt: 02 mei 2018 19:39 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 02 mei 2018 19:40 #940123

Zo te zien is het originele uitlaat ding gewoon verlengd?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 02 mei 2018 19:47 #940126

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
Jollenbaas schreef :
Op welk punt wordt er koelwater geinjecteerd?
Hopelijk blijft er geen koelwater in de bocht terug naar de motor staan.
De uitlaatslang naar beneden aflopend vanaf de motor is altijd beter. :)

mee eens, als de motor een keer niet/slecht wil starten gaat dit zowiezo fout
of je moet gelijk de toevoer knijpen want water kan niet weg...
(ja behalve de motor in)

mogelijk heb je nu het probleem dat zich eerst een "opstopping" van water gaat verzamelen voordat deze doorgeblazen zal worden, in de tussentijd wordt eerst de slang telkens te heet?
loopt het direct onder een hoek af heb je in elk geval wel een continue waterflow
mi komt het euvel dus door die rare bocht
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 02 mei 2018 21:02 #940142

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Yanmar heeft optioneel U-mixing elbows. Ik denk dat dit gebruikt wordt als de waterinjectie opening onder de waterlijn (als de boot schuin gaat) zit?
Deze uitlaat lijkt op een nagemaakte U-mixing elbow
Wat ik raar vind is dat die U-mixing elbow de invoer van het water aan de motor zijde van de U bocht heeft zitten. Dan loopt het water bij een niet draaiende motor toch gelijk terug de motor in?
Laatst bewerkt: 02 mei 2018 21:07 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 02 mei 2018 21:25 #940146

pieter2 schreef :
Yanmar heeft optioneel U-mixing elbows. Ik denk dat dit gebruikt wordt als de waterinjectie opening onder de waterlijn (als de boot schuin gaat) zit?
Deze uitlaat lijkt op een nagemaakte U-mixing elbow
Wat ik raar vind is dat die U-mixing elbow de invoer van het water aan de motor zijde van de U bocht heeft zitten. Dan loopt het water bij een niet draaiende motor toch gelijk terug de motor in?

Precies!
Laatst bewerkt: 02 mei 2018 21:26 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 02 mei 2018 21:26 #940147

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Stefan,
Die bocht naar boven is super gevaarlijk. De kans dat water terugloopt en door een openstaande uitlaatklep in de cilinder loopt is levensgroot aanwezig. Als je daarna start heb je waterslag. Dan komt precies tegen bet hoogste punt water in de cilinder onder druk te staan. Door de snelheid waarmee de zuiger beweegt komt er zo'n hoge druk op cilinderwand en kop, dat er zomaar hele stukken gietijzer uit de voering kunnen vliegen. Echt einde motor. Niet overdreven, echt praktijk. Zo snel mogelijk veranderen, die bovenbocht eruit !!
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 02 mei 2018 21:45 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 04:53 #940155

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
alle antwoorden zijn al gegeven en kloppen :(
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 07:26 #940180

Heb even aan de binnenkant gekeken, het is wel een dubbele pijp. vermenging van uitlaat gas en koelwater vindt dus pas plaats aan het einde van de RVS pijp bij overgang naar de slang.
RVS ding wordt ook niet heet.
Wat je op de foto ziet is dat pijpen elkaar raken aan de bovenkant, vandaar dat op die plek de slang te warm wordt.
Risico op teruglopen van water blijft bestaan , staat dus altijd water in die pijp als een soort sifon.
Heb de vraag ook ff aan Yanmar voorgelegd, of dit een constructie van hun is.... :unsure:
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 07:39 #940182

Jollenbaas schreef :
pieter2 schreef :
Yanmar heeft optioneel U-mixing elbows. Ik denk dat dit gebruikt wordt als de waterinjectie opening onder de waterlijn (als de boot schuin gaat) zit?
Deze uitlaat lijkt op een nagemaakte U-mixing elbow
Wat ik raar vind is dat die U-mixing elbow de invoer van het water aan de motor zijde van de U bocht heeft zitten. Dan loopt het water bij een niet draaiende motor toch gelijk terug de motor in?

Precies!

Na het injectiepunt van ket koelwater moet de uitlaat altijd tot aan de demper/waterslot op afschot lopen. Inderdaad om teruglopen van water na stopzetten avn de motor te voorkomen .
Wat dat betreft geeft Vetus daar een mooi schema voor , zie plaatje.
Overigens begrijp ik het nut van zo'n Ü-mixing elbow "niet helemaal .De waterinjectie zit imemrs heel vaak onder de waterlijn ( bij mijn huidige boot in ieder geval wel en ik denk bij grotere boten helemaal.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 08:19 #940200

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Stefan,
Die binnenpijp verandert de zaak totaal uiteraard, maar die vermeldde je pas later. Zoals het nu zit, zou best kunnen werken. Uitlaatgaspijp moet wel vrij blijven van de buitenwand voor effectieve koeling.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 08:41 #940205

Naar aanleiding van jullie opmerkingen ben ik idd pas echt goed gaan onderzoeken! Dank daarvoor :-)
De pijpen raken elkaar dus op het einde, dat is dus het te warme punt. Ik kijk eens of dit gelast zit.

Overigens, er staat dus wel altijd water in de onderste bocht van de pijp, sifon zeg maar. Zou dit dan geen kwaad kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 09:10 #940210

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Stefan,
Lijkt me geen kwaad kunnen in de eerste bocht vanaf de motor gerekend. Is immers nog steeds koelwaterruimte.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 09:33 #940215

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Zolang het niet doorroest...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 09:51 #940225

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Deze situatie nog niet eerder tegengekomen, het lijkt me een modificatie van een vorige eigenaar. Met zo'n lange dubbele pijp die inwendig blijkbaar niet afgesteund is (de binnenbuis is nergens verbonden met de buitenbuis) is het wachten op problemen. De buizen hebben niet dezelfde temperatuur en zullen dus ongelijk vervormen onder invloed van thermische krimp / uitzetting. Dan raken ze elkaar al snel natuurlijk. Omdat het koelwater grotendeels alleen onderin door de bocht stroomt wordt de bovenkant van de buis ook niet of nauwelijks gekoeld op het punt waar ze elkaar raken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 10:59 #940255

Ja Timo, dat is dus precies het probleem!

Denk dat optie wordt om het geheel door te zagen / slijpen na de eerste las vanaf de motor gezien en daar de koelwater slang op te zetten.
Klinkt dat als een logische gedachte?

Wat de achterliggende visie van deze constructie is, snap ik nog altijd niet...
Van Yanmar nog geen reactie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 11:10 #940260

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Zo'n dure gelaste pijp is er natuurlijk ook niet voor niets op gezet. Ik zou nog even wachten met doorslijpen totdat je de geheimen van deze uitlaat goed doorgrond hebt. Over het eerder genoemde probleem van waterslag ben ik niet zo bang omdat de uitlaat vanaf het punt van waar het water en gas bij elkaar komen wel degelijk naar beneden loopt.

Wellicht is een kleine modificatie al voldoende. Als je tussen de binnen en de buitenbuis twee steuntjes laat lassen onderin de buis (waar het koelwater langs stroomt) fixeer je de twee buizen ten opzichte van elkaar. Een eenvoudige methode zou zijn om twee gaten te boren, RVS boutjes er in en die vastlassen.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm 03 mei 2018 13:32 #940283

Ja je hebt gelijk, Heb even 2 kleine boutjes er klem vast tussen gestopt, warmte wordt bij proefdraaien idd stuk minder als de binnenbuis goed in het midden zit.
Alleen dit trillen er wsl wel weer een keer tussenuit, dus iets definitiever moet wel :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl