Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Saildrive - huis vervangen

Saildrive - huis vervangen 30 apr 2018 15:20 #939309

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Beste partners in trouble,

Ik heb weer water in de olie van de saldrive (Volvo Penta 120SB).
Begin seizoen 2017 is de as keramisch opgelast en afgedraaid en zijn de keringen vervangen. Eind seizoen 2017 was er weer water in de olie (kan de as niet zijn, dacht ik) en heb ik de pakking tussen saildrive en keerkoppeling vervangen, en ook het saildrive rubber natuurlijk. De saildrive is er dus uit geweest, maar ik heb hem niet laten afpersen (dom) en heb de as niet gecontroleerd (ook dom).
Nu zit er weer water in de olie. We gaan de wal op, om te zoeken naar wat er aan de hand is. Opnieuw de as. Aftapschroef niet goed vastgezet. Of iets ergers: een (corrosie-)lek tussen tandwiel/oliecompartiment en waterkanaal. Als dat laatste het geval is moet ik op zoek naar een vervangende saildrive. Dat kan een 120S B, C D of E zijn, die passen allemaal, voor zover ik weet. De overbrengingsverhoudingen zijn niet allemaal hetzelfde (ik weet die van mij nu niet, vanavond wel), dus het kan zijn dat ik aan een nieuwe schroef vastzit.
Wie weet een bedrijf dat een gebruikte 120S heeft (dealer in Den Osse heeft er een, dat weet ik al)
Andere ideeën over mogelijke oorzaken van 'weer water'?

Groet, Aike
Laatst bewerkt: 30 apr 2018 15:22 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 30 apr 2018 16:09 #939325

Er zijn nog meer pakkingen bij een (o.a. 120S) saildrive die kunnen lekken hoor.
In ieder geval no.50 en pakkingkje 32 onder de aftapplug

In de service manual kun je alle mogelijke lekken wel ontdekken.
Vind je hier.
drive.google.com/file/d/0B0vn-...SmM/view?usp=sharing
Ik mag toch wel aannemen dat je de seals op de juiste manier gemonteerd hebt :unsure:
Staat uiteraard ook in de workshop manual.
Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2018 16:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 30 apr 2018 16:16 #939328

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Het gemakkelijkste is naar een andere saildrive zoeken. Ik heb al eentje op reserve gekocht omdat ik al jaren weet dat mijn tandkrans aan het slijten is zoals bij alle VP saildrives met een VP2003 zonder de Volvo modificatie. Ik heb toen indertijd 250 euro voor een goede saildrive betaald en die kwam uit een motorbootje. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 01 mei 2018 11:48 #939623

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
De seals zijn/waren op de juiste manier gemonteerd.
Pakking nr. 5 (die bedoel je waarschijnlijk Ad) is afgelopen winter vervangen. Dat is de pakking tussen staartstuk en keerkoppeling.
Er blijkt iets anders aan de hand. Er zat ketelsteen op het keramisch opgespoten deel van de as (heb daar jammer genoeg geen foto van gemaakt). Als gevolg daarvan gingen de keringen lekken. Er zitten nu nieuwe keringen in en het deel van de as waar het om gaat is weer mooi schoon. Dit kan echter zomaar weer gebeuren. Ik heb besloten het nog een seizoen te proberen, maar eigenlijk zou een nieuwe as het beste zijn, ie mijn idee nu.
Heeft iemand kennis over hoe een keramisch opgespoten as zich op de langere duur houdt? Hier in Wemeldinge hebben ze er goede ervaring mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 01 mei 2018 12:10 #939630

avdhoeff schreef :
De seals zijn/waren op de juiste manier gemonteerd.
Pakking nr. 5 (die bedoel je waarschijnlijk Ad) is afgelopen winter vervangen. Dat is de pakking tussen staartstuk en keerkoppeling.
Er blijkt iets anders aan de hand. Er zat ketelsteen op het keramisch opgespoten deel van de as (heb daar jammer genoeg geen foto van gemaakt). Als gevolg daarvan gingen de keringen lekken. Er zitten nu nieuwe keringen in en het deel van de as waar het om gaat is weer mooi schoon. Dit kan echter zomaar weer gebeuren. Ik heb besloten het nog een seizoen te proberen, maar eigenlijk zou een nieuwe as het beste zijn, ie mijn idee nu.
Heeft iemand kennis over hoe een keramisch opgespoten as zich op de langere duur houdt? Hier in Wemeldinge hebben ze er goede ervaring mee.

Nee , die bedoel ik niet . Ik bedoel echt die waar het bovendeel en het onderdeel aan elkaar zit. Nr 50 op dat schema dus.
En uiteraard die van de aftapplug.
En keramisch opgespoten zou eigenlijk een zeer hoge levensduur moeten hebben maar het zou kunnen dat de slijtage van de seals op een keramisch oppervlak bij watersmering ( alleen de buitenste seal dicht water af , als die lek is kan het water zo langs de oliefdichting naar binnen omdat die alleen olie tegenhoudt) groter is dan op rvs . Bovendien moet de ruwheid van een loopoppervlak voor zo'n sealring een bepaalde ruwheid hebben om goed gesmeerd te kunnen worden. Glimmend gepolijst bijv. geeft , hoe raar dat mag klinken , een snellere slijtage van de seal (Simmerrring).
Kun je hier wel wat over lezen : www.skf.com/binary/83-129139/I...als---10919_2-EN.pdf . Zie pagina 27 en vanaf 70 .
Maar dat moet de firma die dat opspuiten uitgevoerd heeft eigenlijk weten.
Misschien staat er in dat document wel meer over de toepassing van keramische loopvlakken.

In het verleden heb ik wel eens problemen meegemaakt bij de as van een roterend filter ( zogemaand Funda Filter : steri.com/funda-filter-operation/ ) waar vanwege corrosie de as ook keramisch was opgespoten . Dat was een mislukking maar dat ging dan wel over een stopbus afdichting ( nummer 5 op deze tekening steri.com/funda-filter-type-r/) als ik me goed herinner.
Men is toen op een ander materiaal overgegaan.
Het zou dus best kunnen dat een op de juiste manier geslepen metalen oppervlak beter is.

In ieder geval was de boel bij de saildrive in mijn vorige boot na oplassen na iets van 5-7 jaar en geschat ca. 200 draaiuren nog steeds dicht toen ik die boot verkocht. Dat terwijl reparatie daarvoor met speedy sleeve's al na een jaar weer begon te lekken.

Je zou eventueel de sleuven en het onderste gat in het staartstuk kunnen afdichten met bijv. Ductape en dat het waterdeel afpersen met een beetje luchtdruk.
Dan kun je wel zien of er wat lekt en waar.

Ad
Laatst bewerkt: 01 mei 2018 12:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 01 mei 2018 15:47 #939709

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Keramisch opspuiten van de saildrive schroefas is schieten met een kanon op een mug. Er zijn betere en veel goedkopere methoden om een ingelopen schroefas te redden.
Keerringen zijn er in verschillende diktes, als je een andere dan de oorspronkelijk toegepaste dikte toepast, lopen de keerringen weer op een 'vers' oppervlak. Kost niets extra.
Een andere optie is het toepassen van een 'sleeve', die zo dun is dat je de oorspronkelijk toegepaste maat van keerringen kunt blijven toepassen. Het ingelopen oppervlak wordt vervangen door een dunne RVS bus die nauw op de as past, en een perfect oppervlak heeft voor optimale loopeigenschappen van de keerringen. Kost twee tientjes.

Dergelijke saildrive reparaties heb ik al eens beschreven in onderstaande pdf.
Keramisch opspuiten liet ik in mijn werkzame leven uitvoeren op bv. heen en weer gaande plunjers die zwaar belast werden in een abrasieve omgeving met een stopbuspakking. Om roterende afdichtingen op te laten lopen volstrekte onzin.

Bijlage:

Bestandsnaam: reparatie_...efas.pdf
Bestandsgrootte:1,260 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 01 mei 2018 22:47 #939919

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Zoek maar eens op mijn site naar speedy sleeve. Prachtige oplossing.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 02 mei 2018 10:11 #940004

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Hier navigeer je rechtstreeks naar de info op de SKF site :

www.skf.com/binary/26-128020/1...KF-Speedi-Sleeve.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 02 mei 2018 15:32 #940076

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Nee , die bedoel ik niet . Ik bedoel echt die waar het bovendeel en het onderdeel aan elkaar zit. Nr 50 op dat schema dus.
En uiteraard die van de aftapplug.
En keramisch opgespoten zou eigenlijk een zeer hoge levensduur moeten hebben maar het zou kunnen dat de slijtage van de seals op een keramisch oppervlak bij watersmering ( alleen de buitenste seal dicht water af , als die lek is kan het water zo langs de oliefdichting naar binnen omdat die alleen olie tegenhoudt) groter is dan op rvs . Bovendien moet de ruwheid van een loopoppervlak voor zo'n sealring een bepaalde ruwheid hebben om goed gesmeerd te kunnen worden. Glimmend gepolijst bijv. geeft , hoe raar dat mag klinken , een snellere slijtage van de seal (Simmerrring).

Kun je hier wel wat over lezen : www.skf.com/binary/83-129139/I...als---10919_2-EN.pdf . Zie pagina 27 en vanaf 70 .
Maar dat moet de firma die dat opspuiten uitgevoerd heeft eigenlijk weten.
Misschien staat er in dat document wel meer over de toepassing van keramische loopvlakken.

In het verleden heb ik wel eens problemen meegemaakt bij de as van een roterend filter ( zogemaand Funda Filter : steri.com/funda-filter-operation/ ) waar vanwege corrosie de as ook keramisch was opgespoten . Dat was een mislukking maar dat ging dan wel over een stopbus afdichting ( nummer 5 op deze tekening steri.com/funda-filter-type-r/) als ik me goed herinner.
Men is toen op een ander materiaal overgegaan.
Het zou dus best kunnen dat een op de juiste manier geslepen metalen oppervlak beter is.

In ieder geval was de boel bij de saildrive in mijn vorige boot na oplassen na iets van 5-7 jaar en geschat ca. 200 draaiuren nog steeds dicht toen ik die boot verkocht. Dat terwijl reparatie daarvoor met speedy sleeve's al na een jaar weer begon te lekken.

Je zou eventueel de sleuven en het onderste gat in het staartstuk kunnen afdichten met bijv. Ductape en dat het waterdeel afpersen met een beetje luchtdruk.
Dan kun je wel zien of er wat lekt en waar.
Ad


Nr 50 is tegelijkertijd vervangen met nr. 5, ze zitten beide bij het nieuwe saildrive rubber.
Ik heb een aantal jaren een speedy sleeve gehad. Dat ging toch weer lekken. Of dat nou aan de sleeve lag, of aan iets anders, weet ik niet. Vorig jaar is die verwijderd is de keramiek oplossing gebruikt. Is een bedrijf dat het veel doet, deze bewerking. Jachtonderhoud bedrijf heeft er goede ervaringen mee, vinden ze.
De as is zonder speling, zitten dus de juiste opvulringen achter de lagerschaal.
Laatst bewerkt: 02 mei 2018 15:41 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 02 mei 2018 17:35 #940099

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Gregor schreef :
Zoek maar eens op mijn site naar speedy sleeve. Prachtige oplossing.

Ik had na een jaar alweer lekkage hiermee.
Vervolgens de sleeve er weer afgehaald en de keerringen iets opgeschoven. Zit nu al weer > 5 jaren zonder lekkage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 03 mei 2018 08:15 #940199

glsf91 schreef :
Gregor schreef :
Zoek maar eens op mijn site naar speedy sleeve. Prachtige oplossing.

Ik had na een jaar alweer lekkage hiermee.
Vervolgens de sleeve er weer afgehaald en de keerringen iets opgeschoven. Zit nu al weer > 5 jaren zonder lekkage.

Probleem is dat die speedy sleeves voor zover ik weet van 304 rvs zijn gemaakt( staat meen ik ergens in die grote SKF file) en dus maar heel matig bestendig zijn tegen zeewater. Niet echt geschikt voor een ligplaats in of langdurig varen op zeewater dus.
Er zijn ook wel de gouden types die mogelijk beter zijn maar die hebben ze niet in deze maat.
Ad

Ps . Hier staat ook dat ze van 304 zijn gemaakt: www.kramp.com/shop-nl/nl/45080...0/Speedi-sleeves+RVS
Laatst bewerkt: 03 mei 2018 08:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 03 mei 2018 08:39 #940203

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Yellow Boat schreef :
glsf91 schreef :
Gregor schreef :
Zoek maar eens op mijn site naar speedy sleeve. Prachtige oplossing.

Ik had na een jaar alweer lekkage hiermee.
Vervolgens de sleeve er weer afgehaald en de keerringen iets opgeschoven. Zit nu al weer > 5 jaren zonder lekkage.

Probleem is dat die speedy sleeves voor zover ik weet van 304 rvs zijn gemaakt( staat meen ik ergens in die grote SKF file) en dus maar heel matig bestendig zijn tegen zeewater. Niet echt geschikt voor een ligplaats in of langdurig varen op zeewater dus.
Er zijn ook wel de gouden types die mogelijk beter zijn maar die hebben ze niet in deze maat.
Ad

Ps . Hier staat ook dat ze van 304 zijn gemaakt: www.kramp.com/shop-nl/nl/45080...0/Speedi-sleeves+RVS

Er staat ook dat ze hardverchroomd zijn. Ik heb een SKF sleeve zo'n 10 jaar geleden op de ingesleten schroefas van onze SD20 saildrive gemonteerd, en sindsdien ruim 1300 motoruren gemaakt. Wij liggen op zout water, recent heb ik preventief de keerringen vervangen. De speedisleeve vertoonde lichte inloopverschijnselen, heb de sleeve ca 1,5 mm opgeschoven om een nieuw loopvlak voor de nieuwe waterkeerring te creëren. De oliekeerring is minder kritisch, het loopvlak op de kale as is ter plaatse nog steeds acceptabel.
Bij zorgvuldige montage blijf ik van mening dat zo'n sleeve een uitstekende oplossing is.
Laatst bewerkt: 03 mei 2018 08:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 03 mei 2018 09:24 #940213

CeesS schreef :
De oliekeerring is minder kritisch, het loopvlak op de kale as is ter plaatse nog steeds acceptabel.

Sterker nog , eigenlijk heeft de oliekeerring niet zo bar veel nut omdat die alleen vanaf de oliegevulde ruimte nuur buiten afsluit en dat punt van de saildrive logischerwijs altijd ver onder de waterlijn zit ( en olie nu eenmaal tot 15% lichter is dan water). Olie naar buiten kan dus eigenlijk niet eens. Maar als de buitenste seal lek is gaat het water wel "vanzelf" naar binnen . Ik heb me daarom wel eens afgevraagd of het niet beter zou kunnen zijn beide seals in dezelfde richting te plaatsen , dus afdichtend tegen buitenwater .
Overigens lijkt het feit dat de binnenste seal niet of nauwelijks inloopt wel een "bewijs" dat de smering met water een heel stuk slechter is dan met olie .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 03 mei 2018 11:14 #940263

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
avdhoeff schreef :
Heeft iemand kennis over hoe een keramisch opgespoten as zich op de langere duur houdt? Hier in Wemeldinge hebben ze er goede ervaring mee.

Ik sla er een RVS sleeve overheen gaat jaren mee en bij ERIKS vandaan is het ook niet de hoofd prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 03 mei 2018 14:06 #940290

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
avdhoeff schreef :
Heeft iemand kennis over hoe een keramisch opgespoten as zich op de langere duur houdt? Hier in Wemeldinge hebben ze er goede ervaring mee.

Keramisch opspuiten is een behandeling die vooral gedaan wordt om de weerstand tegen slijtage te vergroten. Het op te brengen materiaal wordt bij hoge temperatuur en met hoge snelheid op het te behandelen oppervlak gespoten. De houdbaarheid staat niet ter discussie, maar de vraag is of voor een loopvlak voor een keerring afdichting dit de optimale keuze is. Er zal zeker een nabewerking moeten plaatsvinden. Hoe je het ook wendt of keert, het oppervlak zal altijd poreuzer zijn dan het oorspronkelijke (stalen) oppervlak. Voor bepaalde toepassingen wordt de poreuze spuitlaag wel afgesloten met een sealer.
Zoals in eerdere reacties al aangegeven zou voor mij voor het herstellen van de schroefas het aanbrengen van een keramische laag zeker niet de eerste keuze zijn, zowel uit technisch als uit financieel oogpunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 03 mei 2018 14:30 #940294

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Yellow Boat schreef :
(..) terwijl reparatie daarvoor met speedy sleeve's al na een jaar weer begon te lekken (..)

Het is niet terecht daarmee de sleeves naar de prullenbak te verwijzen. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij sleeves en de daarop lopende keerringen zeer lang meegaan. Echter, de montage komt nauw (letterlijk en figuurlijk). Een diepe slijtgroef kun je niet zonder meer ongedaan maken met een sleeve, als de keerring weer op exact dezelfde plaats aanligt : "Deep wear grooves, scratches or very rough surfaces should be treated with a suitable powdered metal epoxy-type filler. The sleeve must be positioned on the shaft before the filler has hardened."
Je kunt je het vullen van loopgroeven besparen door een iets smallere of bredere keerring te kiezen, waardoor het loopvlak niet precies boven de oude groef komt te liggen.

In saildrives heb je noodgedwongen te maken een back-to-back opstelling van de keerringen. De oliekeerring heeft het gemakkelijk, de olie zorgt voor ideale levensduur omstandigheden. Waterzijdig is dit moeilijker, daarom dien je bij de montage niet te zuinig te zijn met watervast vet op de as, en de tussenruimte tussen de keerringen volledig te vullen met (watervast) vet. SKF prefereert zelfs een smeernippel (zie bijlage), maar dat lijkt me lastig in een saildrive die onder water zit.

Dan dien je de keerringen met passend gereedschap te monteren, waarbij je uitsluitend kracht uitoefent op het gedeelte dat met een stalen ring verstevigd is, zonder de afdichtingslip te raken.

Mijn eigen ervaring is dat als je deze voorwaarden en montageprocedure in acht neemt, een goede afdichting voor jaren gegarandeerd is.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Saildrive - huis vervangen 13 mei 2018 14:52 #943019

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
De keringen zijn vervangen en de kalk die op de as zat is verwijderd. Afgelopen week gevaren en de olie blijft helder. Gedurende de rest van het seizoen moet blijken hoe het geheel zich houdt.
Iedereen dank voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl