avdhoeff schreef :
De seals zijn/waren op de juiste manier gemonteerd.
Pakking nr. 5 (die bedoel je waarschijnlijk Ad) is afgelopen winter vervangen. Dat is de pakking tussen staartstuk en keerkoppeling.
Er blijkt iets anders aan de hand. Er zat ketelsteen op het keramisch opgespoten deel van de as (heb daar jammer genoeg geen foto van gemaakt). Als gevolg daarvan gingen de keringen lekken. Er zitten nu nieuwe keringen in en het deel van de as waar het om gaat is weer mooi schoon. Dit kan echter zomaar weer gebeuren. Ik heb besloten het nog een seizoen te proberen, maar eigenlijk zou een nieuwe as het beste zijn, ie mijn idee nu.
Heeft iemand kennis over hoe een keramisch opgespoten as zich op de langere duur houdt? Hier in Wemeldinge hebben ze er goede ervaring mee.
Nee , die bedoel ik niet . Ik bedoel echt die waar het bovendeel en het onderdeel aan elkaar zit. Nr 50 op dat schema dus.
En uiteraard die van de aftapplug.
En keramisch opgespoten zou eigenlijk een zeer hoge levensduur moeten hebben maar het zou kunnen dat de slijtage van de seals op een keramisch oppervlak bij watersmering ( alleen de buitenste seal dicht water af , als die lek is kan het water zo langs de oliefdichting naar binnen omdat die alleen olie tegenhoudt) groter is dan op rvs . Bovendien moet de ruwheid van een loopoppervlak voor zo'n sealring een bepaalde ruwheid hebben om goed gesmeerd te kunnen worden. Glimmend gepolijst bijv. geeft , hoe raar dat mag klinken , een snellere slijtage van de seal (Simmerrring).
Kun je hier wel wat over lezen :
www.skf.com/binary/83-129139/I...als---10919_2-EN.pdf . Zie pagina 27 en vanaf 70 .
Maar dat moet de firma die dat opspuiten uitgevoerd heeft eigenlijk weten.
Misschien staat er in dat document wel meer over de toepassing van keramische loopvlakken.
In het verleden heb ik wel eens problemen meegemaakt bij de as van een roterend filter ( zogemaand Funda Filter :
steri.com/funda-filter-operation/ ) waar vanwege corrosie de as ook keramisch was opgespoten . Dat was een mislukking maar dat ging dan wel over een stopbus afdichting ( nummer 5 op deze tekening
steri.com/funda-filter-type-r/) als ik me goed herinner.
Men is toen op een ander materiaal overgegaan.
Het zou dus best kunnen dat een op de juiste manier geslepen metalen oppervlak beter is.
In ieder geval was de boel bij de saildrive in mijn vorige boot na oplassen na iets van 5-7 jaar en geschat ca. 200 draaiuren nog steeds dicht toen ik die boot verkocht. Dat terwijl reparatie daarvoor met speedy sleeve's al na een jaar weer begon te lekken.
Je zou eventueel de sleuven en het onderste gat in het staartstuk kunnen afdichten met bijv. Ductape en dat het waterdeel afpersen met een beetje luchtdruk.
Dan kun je wel zien of er wat lekt en waar.
Ad