Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen?

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 08:49 #939196

Wat denken jullie? En weten iemand een goed adres in de buurt van Lelystad om dit dig te laten checken eventueel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 09:09 #939207

Een nieuwe verstuiver is duur .Bij Volvo penta maar liefst €397 en alleen de nozzle al €110 . Ik zou hem altijd eerst laten testen , bij voorkeur bij een dieselreparatiebedrijf maar kan altijd ook via een autogarage .Ook elk Bosch service station kan het want het zijn Bosch verstuivers . Kosten een paar tientjes.
De openingsdruk voor de MD5A is trouwens 180 Bar .
Staat in de manual.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 09:30 #939216

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 10:20 #939225

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 10:24 #939227

Dank voor de reacties. Reden is dat in stationar een klein pluimpje zich voordoet, met een heel klein beetje film op het water, dus onverbrande diesel?

Nu zegt een bedrijf tegen mij, wrs de zuigerveren versleten, maar hij loopt als een zonnetje.

Altijd leuke dingen dit :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 10:33 #939230

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
StevieFCU schreef :
Dank voor de reacties. Reden is dat in stationar een klein pluimpje zich voordoet, met een heel klein beetje film op het water, dus onverbrande diesel?

Nu zegt een bedrijf tegen mij, wrs de zuigerveren versleten, maar hij loopt als een zonnetje.

Altijd leuke dingen dit :)

Als je cilinderwand glad is kan je zuigerveren vervangen zoveel je wilt maar zal weinig uithalen zo heb ik mij laten vertellen.
Cilinderwand honen en dan nieuwe zuigerveren is daarentegen wel een oplossing.
En dan maar hopen dat dat inderdaad ook daadwerkelijk de boosdoener was.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 10:36 #939231

StevieFCU schreef :
Dank voor de reacties. Reden is dat in stationar een klein pluimpje zich voordoet, met een heel klein beetje film op het water, dus onverbrande diesel?

Nu zegt een bedrijf tegen mij, wrs de zuigerveren versleten, maar hij loopt als een zonnetje.

Altijd leuke dingen dit :)

Witte rook en diesel op het water betekent normaliter absoluut geen versleten zuigerveren .
Dat is dan weer zo iemand ( verkoper zeker) wat alleen de klok heeft horen luiden maar niet echt deskundig is .Of natuurlijk een die graag een motor voor je wil reviseren. :whistle:
Dit verschijnsel betekent nl. meestal onverbrande diesel en dat is een vervuilde of versleten vestuiver die een deel van de diesel slecht verneveld waardoor die niet verbrandt of een verstuiver die nalekt na het inspuiten waardoor die lekdiesel naar de uitlaat gaat.
Beide oorzaken zijn soms met alleen goed schoonmaken te verhelpen ( daaarvoor moet het hele ding wel uit elkaar dus niet echt wat voor een DHZer) maar het kan ook zijn dat er een nieuwe nozzle in moet wat dan dik €100 gaat kosten.
Laat je in ieder geval niet zomaar een complete verstuiver aansmeren ( nozzlehouder + nozzle) want het is maar zelden nodig dat de (veel duurdere) nozzlehouder moet worden vernieuwd.

Algemeen advies: ga niet direct naar een watersport bedrijf wat ook dieselservice levert want die zijn zeker een stuk duurder van de Boschservice of een garage of algemene dieselservice bedrijf.
www.google.nl/search?q=diesels...2!1i860!2i445!4f13.1
Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2018 10:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 10:43 #939234

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 10:48 #939236

Sloe Gin schreef :
Dat is een goede prijs maar dan wel alleen voor de nozzle.
DLLA 150 is de code voor alleen de nozzle . De nozzle plus nozzlehouder is een KBAL 65 .Staat allemaal in de workshop manual : www.motoren.cloudns.cx/pdfs/volvo/VolvoMD5WM.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 10:51 #939239

Dankje, dit is een prettig advies, wat mijn eerste gevoel ook bevestigd, mensen praten ook maar wat soms.

Ik sprak een Verstuiver revisie Lelystad, die gaf aan even testen 8 euro, nieuwe nozzle rond de 5 tientjes en klaar is kees. Ik rij daar wel ff heen.
Yellow Boat schreef :
StevieFCU schreef :
Dank voor de reacties. Reden is dat in stationar een klein pluimpje zich voordoet, met een heel klein beetje film op het water, dus onverbrande diesel?

Nu zegt een bedrijf tegen mij, wrs de zuigerveren versleten, maar hij loopt als een zonnetje.

Altijd leuke dingen dit :)

Witte rook en diesel op het water betekent normaliter absoluut geen versleten zuigerveren .
Dat is dan weer zo iemand ( verkoper zeker) wat alleen de klok heeft horen luiden maar niet echt deskundig is .Of natuurlijk een die graag een motor voor je wil reviseren. :whistle:
Dit verschijnsel betekent nl. meestal onverbrande diesel en dat is een vervuilde of versleten vestuiver die een deel van de diesel slecht verneveld waardoor die niet verbrandt of een verstuiver die nalekt na het inspuiten waardoor die lekdiesel naar de uitlaat gaat.
Beide oorzaken zijn soms met alleen goed schoonmaken te verhelpen ( daaarvoor moet het hele ding wel uit elkaar dus niet echt wat voor een DHZer) maar het kan ook zijn dat er een nieuwe nozzle in moet wat dan dik €100 gaat kosten.
Laat je in ieder geval niet zomaar een complete verstuiver aansmeren ( nozzlehouder + nozzle) want het is maar zelden nodig dat de (veel duurdere) nozzlehouder moet worden vernieuwd.

Algemeen advies: ga niet direct naar een watersport bedrijf wat ook dieselservice levert want die zijn zeker een stuk duurder van de Boschservice of een garage of algemene dieselservice bedrijf.
www.google.nl/search?q=diesels...2!1i860!2i445!4f13.1
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 10:52 #939240

Indd, zie voorgaand antwoord. Dank allemaal voor de input, ik ga hier maar eens mee beginnen, even uitbouwen van de week!
Yellow Boat schreef :
Sloe Gin schreef :
Dat is een goede prijs maar dan wel alleen voor de nozzle.
DLLA 150 is de code voor alleen de nozzle . De nozzle plus nozzlehouder is een KBAL 65 .Staat allemaal in de workshop manual : www.motoren.cloudns.cx/pdfs/volvo/VolvoMD5WM.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 11:38 #939249

Het uitbouwen van de MD5A verstuiver gaat vaak nogal moeilijk .
Kwestie van flink heen en weer rondwrikken of , als dat niet wil , het juk waarmee hij vastzit gebruiken als een soort "poelietrekker" .
En vergeet niet de sleeve waar de verstuiver in zit goed schoon te maken vóór het weer inbouwen , vooral het vlakke randje helemaal onderin. Deze verstuiver heeft nl geen brandplaatje wat vaak voor de afdichting zort maar hier dient de sleeve ( die je niet zelf kunt vervangen ) ook als afdichting en moet dus schoon zijn.
Daarnaast verdient het aanbeveling om de contactvlakken van de verstuiver met de sleeve dun in te smeren met speciaal keramisch vet wat tegen die hoge temperaturen kan en ook bij remmen wel gebruikt wordt .Dan gaat de verstuiver niet vastzitetn en dicht ook nog wat beter af.
Bijv. deze wat de enige kleinverpakking is die ik ken:
www.winparts.nl/filters-vloeis...sch-vet/p516970.html
Of:
www.oliehandel.nl/product/ceramic-grease-100gr-85467
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 13:12 #939267

Ad, dank voor de extra info, ik heb de pasta besteld en zal hem zeker insmeren en jouw andere tips opvolgen, ik stel dit zeer op prijs.
Yellow Boat schreef :
Het uitbouwen van de MD5A verstuiver gaat vaak nogal moeilijk .
Kwestie van flink heen en weer rondwrikken of , als dat niet wil , het juk waarmee hij vastzit gebruiken als een soort "poelietrekker" .
En vergeet niet de sleeve waar de verstuiver in zit goed schoon te maken vóór het weer inbouwen , vooral het vlakke randje helemaal onderin. Deze verstuiver heeft nl geen brandplaatje wat vaak voor de afdichting zort maar hier dient de sleeve ( die je niet zelf kunt vervangen ) ook als afdichting en moet dus schoon zijn.
Daarnaast verdient het aanbeveling om de contactvlakken van de verstuiver met de sleeve dun in te smeren met speciaal keramisch vet wat tegen die hoge temperaturen kan en ook bij remmen wel gebruikt wordt .Dan gaat de verstuiver niet vastzitetn en dicht ook nog wat beter af.
Bijv. deze wat de enige kleinverpakking is die ik ken:
www.winparts.nl/filters-vloeis...sch-vet/p516970.html
Of:
www.oliehandel.nl/product/ceramic-grease-100gr-85467
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 30 apr 2018 19:52 #939432

Dat ceramische vet ? Dat weet je zeker ? Dat is over een jaar knijter hard

Succes met los halen als dat ooit weer moet :(

Zitting gewoon goed schoon maken , netjes brandplaatje monteren , en verstuiver op moment volgens Manual vast zetten!

Te strak gaat hij ook lekken ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 08:07 #939543

Jeroen-pion schreef :
Dat ceramische vet ? Dat weet je zeker ? Dat is over een jaar knijter hard

Succes met los halen als dat ooit weer moet :(

Waar haal je dat vandaan?
Ik hoor en lees alleen maar positiefs over keramisch vet ( tot jouw klachten dan) en heb er zelf al jaren prima ervaringen mee .
Bovendien wordt het door vrijwel alle garagebedrijven gebruikt voor dit soort toepassingen i.p.v. het vroeger meestal gebruikte kopervet (copaslip ) wat inderdaad wel hard wordt als het te heet wordt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 11:06 #939605

Ceramisch vet voor montage verstuivers ?

Voor de remblokken op het remzadel zeer geschikt, zoals de naam al doet vermoeden ceramisch

Hoor en lees alleen goede dingen Ad ? Ja als je gebruikt waarvoor het bedoeld is wel ja , ik werk ermee en raad het ten zeerste af voor montage verstuivers ;)

Maar goed ieder moet smeren prutsen naar zijn of haar goeddunken

Ik hou me doorgaans aan het Manual B)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 01 mei 2018 11:08 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 11:37 #939617

Tja , die manual van de MD7A en andere VP's is natuurlijk wel uit een tijd dat er nog helemaal geen keramisch vet bestond :whistle:
Leuk trouwens , al die watersportboeren de redeneren in de trant van "wat de boer niet kent dat vreet hij niet" :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 11:45 #939622

Oooowh en voor de huidige motoren verkoopt penta dat wel en staat ook in de Manual ?

Ben benieuwd of ze inmiddels wijzer zijn geworden in de jaren ?

Maar goed siliconen kit kan er ook in alles wat maar een beetje tegen hitte kan , wat je wil
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 12:23 #939635

Jeroen-pion schreef :
Oooowh en voor de huidige motoren verkoopt penta dat wel en staat ook in de Manual ?

Ben benieuwd of ze inmiddels wijzer zijn geworden in de jaren ?

Maar goed siliconen kit kan er ook in alles wat maar een beetje tegen hitte kan , wat je wil

Zelfs hittebestendige siliconenkit kan maar tegen 300 graden en dat lijkt me hier te weinig .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 12:25 #939636

En je hebt een koel probleem :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 13:37 #939676

Eh , de tip van een verstuiver wordt minstens 800 graden hoor . Naar boven toe ga je dan richting lagere temperatuur.Wel eens een bougie gezien als je die heel snel uit een benzinemotor draait? Die is dan rood tot lichtgeel gloeiend . En een diesel is in de verbrandingsruimte alleen nog heter.
Overigens zegt de koelvloeistof temperatuur niet hoe warm de motor zelf is . Die is altijd 10-30 graden heter aan de waterkant en wordt naar de cilinder toe alleen maar heter.
Zonder temperatuurverschil kun je namelijk geen warmte afvoeren vanuit de warmtebron, de verbrandingsruimte.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 16:45 #939734

Ja hè net als lassen wat een verschil in in paar millimeter B)

was jij het ooit ook niet, die er heilig van overtuigd was dat de uitlaat never nooit een klep rubbertje had want die was veel te heet en het “rubber” zou smelten ?

Verder rade ik het spul af voor verstuivers, wat ontaardt is in een 1 tweetje ofzo

Als ik zeg dat een kop geen 300 graden is begin jij over de tip van de verstuiver.........zo kunnen we natuurlijk wel even door ouwenelen ja

Verder hoop gedachten spinsels weinig concreet, je bent gek op dat vet, das duidelijk, alleen vind ik het nou niet echt multipurpose goedje

DAn de Manuals te oud , ik weet zeker dat je in de nieuwe hebt geleken ......... ;)


Wat iedereen doet moet ie zelf weten ;) ik vind het allemaal best :woohoo:

En verder lijkt het mij inderdaad beter dat jij als de ultieme diesel specialist , het forum gaat adviseren, ik doe het niet meer , want 1 opmerking die geheel vrijblijvend was ontaard in de “ tip van de verstuiver” weet ik voldoende B)

Succes
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 18:37 #939797

Verstuiver word geen 800 graden. Die word namelijk enorm gekoeld door de (verdampende) brandstof en de warmtegelieding van de (in tegenstelling tot bougie) verstuiver naar de cylinderkop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 18:41 #939801

Inderdaad en bougies zijn ook ontworpen in verschillende hitte grades, om zich zelf schoon te branden, wat erg wenselijk is voor het vonkje

Maar de vergelijking bougie vs verstuiver alleen al tja
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver MD5A, afpersen of vervangen? 01 mei 2018 18:47 #939807

Niet helemaal waar. Hete lucht ioniseert veel gemakkelijker. Om dan genoeg energie in de vonk te krijgen moet de electrodeafstand groter zijn én de isolatieafstand van de rest groter zijn, omdat er anders te veel lekstromen lopen. Bij hetere bougies kan het inderdaad zijn dat ze van kanthal gemaakt moeten worden bijvoorbeeld om bij die temeperatuur een levensduur te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl