Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd?

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 27 apr 2018 18:08 #938609

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik ben een nieuwe motor aan het inbouwen. ( Dit zeilersforum.nl/index.php/foru...uwen-en-aandrijflijn topic) Daarbij ga ik ook de schroefas en schroef as koker vervangen.
Ik sta nu voor de keus water of vet gesmeerd.
Met een watergesmeerde schroefas hen ik eigenlijk geen ervaring.
Mijn voorkeur ligt dan ook bij vet gesmeerd.
Nu is de vrije ruimte tussen de as afdichting en de motor niet erg groot. Niet ideaal dus voor een vet gesmeerde as.
Ik ben van plan om een bullflex tussen de as en de motor te zetten. Wie weet wat dan de minimale ruimte tussen. De afdichting en de koppeling mag zijn? In de handleiding van de bullflex staat 1cm bij een flexibele binnen lager. Maar hoe het bij een starre lager is wordt niet verteld
Wie heeft goede ideeën en tips.
Laatst bewerkt: 27 apr 2018 18:10 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 27 apr 2018 18:36 #938615

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Met een watergesmeerde schroefas hen ik eigenlijk geen ervaring.
Mijn voorkeur ligt dan ook bij vet gesmeerd.
Ik heb met vetgesmeerd geen ervaring maar vind watergesmeerd (met auto-ontluchting) werkelijk probleemloos werken. Geen onderhoud, geen smeerzooi in de boot en vooral ook geen smeerzooi in het water.
Lijkt mij een no-brainer of er moet wel een verdomd goede reden voor vetgesmeerd zijn :blink:
Laatst bewerkt: 27 apr 2018 18:37 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 27 apr 2018 21:32 #938645

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Kijk even bij www.pyiinc.com voor de alternatieve bullflex en pss shaftseal.
De alternatieve bullflex is goedkoper en platter te koop bij dintra en allpa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 28 apr 2018 06:30 #938663

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
holtere schreef :
Lijkt mij een no-brainer of er moet wel een verdomd goede reden voor vetgesmeerd zijn :blink:
Mij ook. En 'geen ervaring hebben' lijkt me niet zo'n goede reden. Dan woonden we nog altijd in grotten.

Ik heb juist de boel omgebouwd naar watergesmeerd. En dat zou ik zo weer doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 28 apr 2018 06:55 #938670

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Watergesmeerd heeft een hoop voordelen, maar ... Ik heb wel een keer lekkage gehad na een vorstperiode. OK de seals waren toen al wel redelijk op leeftijd, maar toch een puntje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 28 apr 2018 17:43 #938826

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Okee, duidelijk. Ik ga me eens verdiepen in een watergesmeerde as.
Nog tips mbt tot het lager en de seal? Ik zie ook een type seal die geen aansluiting voor koelwater nodig heeft. Dat lijkt mij wel handig eigenlijk. Is dat iets???
En dan de schroefas koker. Dintra levert iets moois voor hier te veel geld. Dit is echter wel van RVS. Is dat wel handig op een stalen schip?? Of zal corrosie mee vallen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 28 apr 2018 19:21 #938846

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
De seal zonder aansluiting is de originele Volvo seal. Deze moet je met de hand ontluchten bij te water laten. Dan heb je deals met een ontluchtingsnippel die kan op het koel water aangesloten worden of met een open slang tot hoog boven de waterlijn. Dan is er nog een derde met een ontluchtings en smeer nippel voor het toevoegen van het jaarlijkse drupje vet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 07:01 #938903

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
FKZ schreef :
Dan heb je deals met een ontluchtingsnippel die kan op het koel water aangesloten worden of met een open slang tot hoog boven de waterlijn. Dan is er nog een derde met een ontluchtings en smeer nippel voor het toevoegen van het jaarlijkse drupje vet

Ik begrijp nu dat de seal op het koelwater wordt aangesloten voor ontluchting en niet voor de toevoer van water??
Als je een Volvo seal elke keer moet onluchten lijkt me dat niet zo handig. Ook omdat ik op het wad wel eens droog val.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 07:21 #938906

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Als je seal altijd onder de waterlijn zit, kan het allebei. Als er maar water zit en geen lucht.

Volvo seal hoef je alleen te ontluchten als je op de kant bent geweest of bent droog gevallen. Toch heb ik een kleine voorkeur voor een versie met ontluchting zoals die van allpa, vetus of andere aanbieder. Ook het aanbrengen van het drupje vet (een keer per jaar) gaat dan gemakkelijker.
Laatst bewerkt: 29 apr 2018 07:21 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 08:50 #938926

CMO schreef :

Ik begrijp nu dat de seal op het koelwater wordt aangesloten voor ontluchting en niet voor de toevoer van water??
Als je een Volvo seal elke keer moet onluchten lijkt me dat niet zo handig. Ook omdat ik op het wad wel eens droog val.

Waar het om gaat: er moet water aanwezig zijn op de rubber afdichting, want dat water zorgt voor smering. Droog rubber op draaiend droog RVS geeft razendsnelle slijtage (net zoals bij de impellerpomp).

Het maakt niet uit hóé dat water op de afdichting komt; áls het er maar is.

Bij de weg: het is heel verstandig dat je voor een watergesmeerd systeem kiest. Vetgesmeerd is zóóó 1980!

Groet!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 08:55 #938928

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
als je me de dikte en lengte van de as wilt doorgeven tezamen met de lengte van de schroefaskoker kan ik je wel een prijs doen voor water of vetgesmeerd systeem.

Watergesmeerd is niks mis mee.
Mijn voorkeur en advies zal zijn vetgesmeerd maar dat is een mening. Beide systemen zijn niet slecht.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 09:28 #938936

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Jessejon, ik heb je een PB gestuurd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 09:45 #938940

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik heb zelf geen ervaring met droogvallen.
Als de kans bestaat dat er zand of klei in het watergesmeerde lager komt, zou ik de keus heroverwegen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 10:00 #938942

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
die kans lijkt me wel aanwezig. Bij droogvallen kan het lager in het slijk komen. Natuurlijk draait de schroef dan niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 10:12 #938944

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Droogvallen valt in de praktijk erg mee. Watergesmeerd wil zeggen dat er een waterfilm ontstaat tussen lager en schroefas. De schroefas raakt het lager dus niet als het eenmaal draait.
Bij mijn bootje heb ik als extra nog een paar gaten in de schroefaskoker geboord. Deze zitten voor het lager en de bedoeling is dat ze helpen om wat circulatie door het lager te hebben zodat evt slik zand eruit kan spoelen.
Als je schroefas horizontaal loopt, zoals hier, dan is ontluchten ook niet nodig. Lucht kan er dan vanzelf uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 11:29 #938963

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Faran schreef :
Ik heb zelf geen ervaring met droogvallen.
Als de kans bestaat dat er zand of klei in het watergesmeerde lager komt, zou ik de keus heroverwegen.

Dat dacht ik dus ook. Bij droogvallen en modderig water lijkt me de kans op schurende werking van zand toch sterk aanwezig.
Behalve Dirk en Berghout zijn alle adviezen van kielschepen denk ik.
Ik heb er als fijnmechanische man, geen prettig gevoel bij.

Met die overweging ben ik toch blij met vetsmering ( en woon nog niet in een grot ;) )

Milieu technisch zal watersmering de groene maffia wel bevallen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 apr 2018 11:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 11:33 #938965

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Impellors slijten ook van zand, maar die kan je altijd nog ff vervangen tijdens het varen.

De 1e keer is die nof zelfaanzuigen, daarna snel niet meer door de slijtgroeven, ontstaan door zand.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 11:41 #938966

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
WADnWIND schreef :
Faran schreef :
Ik heb zelf geen ervaring met droogvallen.
Als de kans bestaat dat er zand of klei in het watergesmeerde lager komt, zou ik de keus heroverwegen.

Dat dacht ik dus ook. Bij droogvallen en modderig water lijkt me de kans op schurende werking van zand toch sterk aanwezig.
Behalve Dirk en Berghout zijn alle adviezen van kielschepen denk ik.
Ik heb er als fijnmechanische man, geen prettig gevoel

Dat zelfde gevoel heb ik dus ook. Nadeel is echter dat ik niet veel ruimte heb. Tussen waar de schroef as de motor ruimte binnenkomt en de motor zit 30 cm. Ruimte voor een vetgesmeerd binnengeland en een bullflex koppeling is er nauwelijks.
Een seal voor een watergesmeerde schroefas neemt volgens mij minder ruimte in en kan ook meer beweging van de as aan.
Ik ben er dus nog niet helemaal uit


Laatst bewerkt: 29 apr 2018 11:46 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 11:56 #938973

CMO schreef :
Dat zelfde gevoel heb ik dus ook. Nadeel is echter dat ik niet veel ruimte heb. Tussen waar de schroef as de motor ruimte binnenkomt en de motor zit 30 cm.

Hier www.generalpropeller.com/Volvo-Shaft-Seal wat afmetingen en de installatie-instructies voor de VP seal. Past in 11 cm (bij 30 mm as).

De vorige seal heb ik na 10 jaar vervangen (pakweg 2000 motoruren) en die lekte niet.
De vervangtermijn van Volvo was 7 jaar, geen idee of dat nog zo is.
Geen ervaring met droogvallen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 16:05 #939025

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Baasklusje schreef :
Geen ervaring met droogvallen.

Daar was ik al bang voor. :whistle:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 17:04 #939037

WADnWIND schreef :
Baasklusje schreef :
Geen ervaring met droogvallen.

Daar was ik al bang voor. :whistle:

Ik ben er blij mee :woohoo:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 18:32 #939060

Nu gebruiken wij zeilers de motor toch amper ?

Ik hou het om die reden ook bij vetgesmeerd, heb wel wat liggen aan prijzen voor water gesmeerd, niet interessant als je geen motor boot bent om het om te bouwen.

Dus ja de groene maffia zoals WnW zegt zal niet helemaal blij zijn , maar heb geen AF B)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 21:14 #939116

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
De combinatatie van B) en een groene Pion doet me vermoeden wie de maffiabaas is... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 29 apr 2018 21:17 #939118

kdp schreef :
De combinatatie van B) en een groene Pion doet me vermoeden wie de maffiabaas is... :whistle:

state attenti alla barca della mafia verde
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schroef as: water of vet gesmeerd? 30 apr 2018 12:39 #939261

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Jeroen-pion schreef :
Nu gebruiken wij zeilers de motor toch amper ?

Ik hou het om die reden ook bij vetgesmeerd, heb wel wat liggen aan prijzen voor water gesmeerd, niet interessant als je geen motor boot bent om het om te bouwen.

Dus ja de groene maffia zoals WnW zegt zal niet helemaal blij zijn , maar heb geen AF B)


Ik ben bang dat ik per jaar de motor misschien wel meer gebruik dan de zeilen :unsure:

de huidige schroefas en lagers moeten er toch uit. dit hoort specifiek bij mn oude sabb motor. Een nieuw lager en afdichting moeten er zowiezo komen een nieuwe schroefas heb ik al liggen. Vraag is dan dus water of vet gesmeerd.? waarbij elk zijn voordelen heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl