Hallo,
Ik ben een (voor mij) nieuwe motor inbouwen. Vandaag is de 50 jaar oude SABB er uit gegaan.
Hij deed het nog wel maar de uitlaat was lek,motor lekt olie, van de 10 PK was er niet veel meer over. Kortom tijd voor wat anders.
Op de 2e hands markt heb ik een perkins M30 gevonden ( zelfde als volvo penta 2030) deze motor past bij mijn budget zag er goed uit en had de goede afmetingen.
De motor staat bij mij onder de kuip vloer met zowel voor als achter een stalen schot.
Vandaag is de oude motor er uitgegaan. heb ik de boel ontvet, de fundatie aangepast en alles weer van een laagje verf voorzien.
De SABB zat star opgesteld (zonder rubberen motorsteunen) en star aan de as. De as was vet gesmeerd.
Nu er een andere motor in komt monteer ik deze natuurlijk op flexible motorsteunen ( rubber).
Mij vraag is eigenlijk wat doe ik met de schroefas?
Er komt zowiezo een nieuwe as in ( SABB heeft een bijzonder systeem)
Mischien ook nieuwe lagers.
mijnvoorkeur is weer een vet gesmeerd systeem. echter de vrije ruimte tussen het schot achter de motor ( waar de as door komt) en de motor is 30 cm.
Uiteindelijk blijft daar dus max 20 cm vrijd schroefasruimte van over.
Te weinig voor een pytondrive.
Was is wijsheid?
- vet gesmeerd en star op de motor?
- vet gesmeerd met een bullflex oid
- watergesmeerd met star op de motor
- watergesmeerd met een bullflex
Met watergesmeerde schroefassen heb ik geen enkle ervaring. Wel type lagers ed. zijn geschikt? Volvo seal??
Al met al heb ik dus nog wat vragen vooral mbt de schroefas ed.