Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: electrische BBM zelfbouw?

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 12:31 #936406

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Kan maar......
Een bb schroef is relatief klein, met een hoog toerental en dus laag rendement.
Als je leuk wilt manouevreren met een dubbel schroever moet je één linkse en één rechtse scroef nemen.
2 x 4kW zou ruim voldoende moeten zijn (Zelf vaar ik met 16m en 2 x 5kW)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 15:42 #936440

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
rooiedirk schreef :
Kan maar......
Een bb schroef is relatief klein, met een hoog toerental en dus laag rendement.

Ik ben hier inderdaad beperkt want twee schroefassen gaan inbouwen om electromotoren aan te hangen is voor mij geen optie...

één links en één rechtse schroef wordt ook al moelijk om met tweedehands outboarders te fiksen...
Maar maneuvers zullen denk ik geen probleem zijn, ze kunnen aan de roerbladen gekoppeld worden zodat ze meedraaien...

Dat twee maal 4kW ruim voldoende gaat zijn is goed nieuws, dat beperkt de kost natuurlijk. (want in theorie kleinere motor dus ook kleinere controller)

Het zal inderdaad wat zoeken worden maar er bestaan wel enkele 'high-thrust' buitenboordmotoren, die zouden trager draaien (andere verhouding) en een betere propeller hebben.

Maar misschien kan er ook wel een en ander aangepast worden zodat een andere propellor past?
Ik ken helemaal niets van propellor berekeningen (toerental, diameter, spoed, enz...), geen idee waarmee ik allemaal rekening moet gaan houden...

Of men kan de motoren in pods gaan inbouwen, zo is er de propellorkeuze minder beperkt en één linkse en één rechtse kan ook.... Dan is er natuurlijk het extra werk van het ontwerp van de pod, bevestiging, afdichting schroefas enz)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 15:47 #936441

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Wat Rooiedirk al zegt...
Maar bij de zelfbouw van een pod motor ga je te maken krijgen met afdichting van de motor onder water. Dat heeft de ingenieurs van Torqeedo vele slapeloze nachten bezorgd en die zijn nu zo'n beetje klaar met de afdichting van de R2 en R4. Jij zou die ontwikkeling zelf willen doen? Dat gaat je meer kosten dan 2 Torqeedo's R2 te kopen. Ik raad het je af om te doen, maar ben wel heel nieuwsgierig waar je allemaal mee te maken krijgt als je het doet! No guts, no glory!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 15:54 #936446

2 oude saildrives op de kop tikken ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 16:17 #936452

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Noballast schreef :
2 oude saildrives op de kop tikken ?
Ook een leuk idee maar of met minder werk is en minder kost dan twee schroefassen inbouwen weet ik niet... En als het lukt zonder gaten in mijn bodem te boren lijkt dat mij niet slecht...Peper schreef :
Maar bij de zelfbouw van een pod motor ga je te maken krijgen met afdichting van de motor onder water... Ik raad het je af om te doen
Dat schreef ikzelf ook al... Ik denk dat ik je advies ga volgen want het gaat me meer kopzorgen met zich meebrengen dat wat voor mij gezond is...
Een bbm ombouwen lijkt dus verstandiger...
Propellor afmetingen zijn dan idd wat meer beperkt maar misschien valt het wel mee, ik zou eerst moeten kunnen bepalen wat voor propellor geschikt zou zijn...
En de propellor afmetingen van de bbm zijn beperkt ivm de anticavitaieplaat (is dat de juiste benaming?), is deze wel nodig bij een traag draaiende schroef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 16:17 #936453

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Ben met iets soortgelijk bezig. Aan het brainstormen. Kwam een paar dagen geleden ombouw sets tegen voor bestaande BB motoren naar elektrisch.
Op het internet.
Ben aan het werk, dus niet bij mijn computer. Zal vannacht eens kijken of ik het nog kan vinden. Je hoort van me.

A

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 16:32 #936459

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Hm, je bent niet bang merk ik... Leuk!

item.taobao.com/item.htm?spm=2...32-889a-ca2a4bef0f98
Probeer deze link eens in Google Chrome.

Ik zag nog nooit lelijker EBBMs dan deze, maar ook nog nooit goedkopere! Ca 1,5kW of iets van 3pk. Je kunt ook alleen 'de staart' kopen zonder de motor en je kunt ook verschillende schroeven krijgen.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 16:54 #936468

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Peper schreef :
Hm, je bent niet bang merk ik... Leuk!
hahaha neen hoor ;-)
48 Volt 28 Ampère is 1344 Watt, dat zal wel max zijn want ze schrijven 500 watt op hetzelfde etiket...
Hier een 4KW motor ophangen, dat overleeft het nooit :p

Die goekdkope electrische heb je inderdaad in china hier een 12OO watt die ze als 5pk verkopen :-p HANGKAI-48V-5-0HP-ELECTRIC-OUTBOARD-MOTORS-BOAT-ENGINE-OUTBOARD-OUTBOARD-MACHINE-MARINE-PROPELLER-BOAT-ENGINE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 16:56 #936470

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
dirkskep schreef :
de propellor afmetingen van de bbm zijn beperkt ivm de anticavitaieplaat (is dat de juiste benaming?), is deze wel nodig bij een traag draaiende schroef?
Geen expert advies maar ik denk dat de juiste benaming anti-ventilatie plaat is, om te vermijden dat de schroef lucht 'hapt' boven water, niet nodig dus indien de schroef diep genoeg zit...

Ik lees verder mee want een electro ombouw spookt reeds langere tijd in mijn gedachten...

Hoe je deze plaat best verwijderd indien ze geen verder nut heeft? Geen idee, afslijpen en dichtlassen? (is aluminium dacht ik dus het kan wel)
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 17:00 #936471

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Die Hangkai heeft dezelfde motor! Maar ik vind hem wel mooier!
De Chinezen noemen dit een elektrische peddel. Vind ik wel goed gevonden! Ze maken ook gebruik van de stuwkracht equivalenten. Daarbij levert 1,5kW evenveel stuwkracht als een 5pk 4-takt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 17:32 #936477

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Peper schreef :
Daarbij levert 1,5kW evenveel stuwkracht als een 5pk 4-takt.
Groeten, Peper.
Hoelang moet je marketing studeren om zoiets te verzinnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 18:06 #936488

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
rooiedirk schreef :
Peper schreef :
Hoelang moet je marketing studeren om zoiets te verzinnen?
Dat is standaard chinese marketing...

Stel je hebt 2 pk nodig, je rekent de grootst mogelijke veileigheidsmarge in en beslist een 5pk te kopen... Je schaft je dus een 5pk (dus 1.5kW) toestel aan wat je de benodigde 2pk oplevert...

Pure logica... euh...

Maar bekijk die advertentie eens goed, tweetakt diesel...
Trouwens wel 1000W, dat lijkt te kloppen met de 48V 21A die ze vooropstellen...
een 7.25 inch schroef is ook veel te klein...

op een 8Pk mercury tweetakt krijg je een 10 inch propellor (dat is zonder de 'ventilatieplaat te verwijderen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 18:46 #936497

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Je hebt 2 haakse overbreningen nodig. Bij een solar racer hebben we gebruik gemaakt van boegschroef units. Eerste fout was dat die dingen wel water dicht zijn maar niet zolang het vermogen aan kunnen. Uit eindelijk 2 maatjes groter gebruikt. Die waren van vetus en toch nog bijna 900 euro per stuk. Later maakte we ze zelf. Was een stuk goedkoper en zat een echt taatslager in voor stuwdruk. Alle motoren zaten bovenwater met als bij een bbm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 19:14 #936503

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1401
Arka in Giethoorn maakt al 40 jaar fluistermotoren....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 20:39 #936525

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
8pk 2=taks pakken en de verbrandingsmotor vervangen voor een electromotor, adapter maken en klaar zoals in dit filmpje

Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 21:50 #936545

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Waterman schreef :
Arka in Giethoorn maakt al 40 jaar fluistermotoren....
ze zijn niet de enige die fluitermotoren bouwen maar een bestaande kant-en klare oplossing ligt spijtig genoeg boven mijn budget.


FKZ schreef :
Je hebt 2 haakse overbreningen nodig. Bij een solar racer hebben we gebruik gemaakt van boegschroef units. Eerste fout was dat die dingen wel water dicht zijn maar niet zolang het vermogen aan kunnen. Uit eindelijk 2 maatjes groter gebruikt. Die waren van vetus en toch nog bijna 900 euro per stuk. Later maakte we ze zelf. Was een stuk goedkoper en zat een echt taatslager in voor stuwdruk. Alle motoren zaten bovenwater met als bij een bbm
Thx FKZ maar zelf een overbrenging ontwerpen/bouwen zit ver boven mijn technische capaciteiten, makkelijker een bestaande bbm ombouwen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 21:50 #936546

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
fer2nand schreef :
8pk 2=taks pakken en de verbrandingsmotor vervangen voor een electromotor, adapter maken en klaar zoals in dit filmpje
Dat is inderdaad de bedoeling, spijtig genoeg geeft de heer Juppi geen details over overbrenging noch schroeven die gebruikt zijn. Hij heeft eerst een evinrude 6pk omgebouwd en daarop was de overbrenginsverhouding/propellor niet naar behoren dus snel een Tehri Valmet 15pk omgebouwd met een 'grotere' propellor en een 'diepere' spoed...

Om zulke fouten proberen te vermijden ben ik aan het proberen zoveel mogelijk kennis te vergaren, er zijn wesbites waar je een idee kan krijgen wat voor propellor je nodig zou hebben, vicprop is slechts een voorbeeld...

De door Juppi gebruikte controller is een Kelly PM48301, dat is een controller met regen, hele mooie theorie maar naar wat it tot nu toe heb kunnen lezen werkt dit niet op een boot omdat de schroef hier niet naar ontworpen is, kan iemand dit bevestigen/tegenspreken?

Zijn electromotor is een MARS 0909

De uitleg op de website van Kellycontroller over de motor snap ik niet maar dat zal aan mijn beperkte kennis liggen, ze spreken van 4.8KW continu (48 Volt en 90 ampère continu is 4320 Watt dus de 4.8KW continu is ook weer marketing) met een piek van één minuut tot wel 15 KW ???

Op de website van Pauli Juppi staat te lezen dat controller en motor te warm worden wat het geheel onbetrouwbaar maakt... En dat willen we ten allen koste vermijden...
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 22:32 #936551

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
Hij heeft inderdaad een aantal versies gemaakt

regen is natuurlijk wel fijn als sleepgenerator

Maar voorbeeld was vooral bedoeld als idee / start.

Er zijn ook fabrikanten die dit als kant en klaar product leveren, beetje afkijken mag toch :-)

Warmte problemen had hij door te weinig ventilatie, andere optie is een watergekoelde golden motor
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Laatst bewerkt: 18 apr 2018 22:34 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 18 apr 2018 23:34 #936554

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Zo, thuis. Deze kwam ik tegen.

www.miromax.lt/en/m-6/c-26/c-5...sion_kit_15hp#tog164

Oostblok techniek, vaak robuust.

Heb even een 15 pk set met waterkoeling en controller in de winkelwagen
gelegd, komt op 1698 euris incl btw en transport.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 18 apr 2018 23:35 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 04:36 #936557

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
AdB schreef :
Zo, thuis. Deze kwam ik tegen.

www.miromax.lt/en/m-6/c-26/c-5...sion_kit_15hp#tog164

Oostblok techniek, vaak robuust.

Heb even een 15 pk set met waterkoeling en controller in de winkelwagen
gelegd, komt op 1698 euris incl btw en transport.

A

Is allemaal chinees goldenmotor spul. En niet eens de watergekoelde versie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 06:37 #936572

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Pas op met die waterkoeling. Ik zou geenbuitenboord water als direkte koeling willen in mijn motor. Dus moet je er een interkoeling bij bouwen.
Beter om je motor en controler een maatje te groot kiezen.
Die e-bbmotor kan je ook gewoon hier in NL kopen.
Laatst bewerkt: 19 apr 2018 06:42 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 08:58 #936600

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
FKZ schreef :
Is allemaal chinees goldenmotor spul. En niet eens de watergekoelde versie.
Ben ook even gaan kijken, waterkoeling kan je gewoon kiezen en de prijzen zijn vergelijkbaar met devimotion (daar vind je ook de losse onderdelen)...

rooiedirk schreef :
Pas op met die waterkoeling. Ik zou geen buitenboord water als direkte koeling willen in mijn motor. Dus moet je er een interkoeling bij bouwen.

Die e-bbmotor kan je ook gewoon hier in NL kopen.
Goede opmerking, zijn die china motoren bestand tegen zout water? Wie gaat dat op papier zetten? Want corrosie problemen krij ge toch pas lang na de garantieperiode...

Tja de e-bb in langstaart is direct al de 10 pk versie aan €3250 excl BTW en ik heb er twee nodig... Geen verder commentaar, ook niet over wat dat ding weegt, als devi-motion zich als serieuze zaak probeert te profileren hebben ze het gewicht in kg omgezet, 75kg per stuk...
Laatst bewerkt: 19 apr 2018 09:00 door dirkskep. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 09:30 #936613

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Die 75 zou ik even navragen. Volgens de website is die voor alle typen hetzelfde :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 09:40 #936620

Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 11:15 #936635

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Only Fools Rush in schreef : Dankjewel ;-)

Aha, 40kg dus, dat dacht ik al wel, gewoon niet omgezet... 75 leek me niet normaal voor een 10pk ebbm...
Alles nog steeds met een korrel zout nemen, dit document vermelt ook het volgende: "Do not place the outboard motor on its side before the cooling water has drained from it completely, otherwise water may enter the cylinder through the exhaust port and cause engine trouble"
Gelukkig weten we zelf ook wel dat een ebbm geen uitlaatkleppen heeft :whistle:

Mooi allemaal maar boven mijn budget want & het stopt hier niet bij ook deze dingen moeten dan nog eens omgebouwd worden naar een dubbele afstandsbediening... Op de catamaran immers onmogelijk de twee motoren via de hendel te bedienen :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl