Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: electrische BBM zelfbouw?

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 11:15 #936635

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Only Fools Rush in schreef : Dankjewel ;-)

Aha, 40kg dus, dat dacht ik al wel, gewoon niet omgezet... 75 leek me niet normaal voor een 10pk ebbm...
Alles nog steeds met een korrel zout nemen, dit document vermelt ook het volgende: "Do not place the outboard motor on its side before the cooling water has drained from it completely, otherwise water may enter the cylinder through the exhaust port and cause engine trouble"
Gelukkig weten we zelf ook wel dat een ebbm geen uitlaatkleppen heeft :whistle:

Mooi allemaal maar boven mijn budget want & het stopt hier niet bij ook deze dingen moeten dan nog eens omgebouwd worden naar een dubbele afstandsbediening... Op de catamaran immers onmogelijk de twee motoren via de hendel te bedienen :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 14:40 #936653

Bij een cat zitten motoren zo ver uit elkaar dat je van links of rechtse schroeven niet veel te duchten hebt.
Heb het zelf een keer geprobeerd om een electromotor op een oude staart van een bbm te maken, maar koppel was zo groot dat alles afbrak.
Ik ga dit draadje met grote belangstelling volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 14:50 #936654

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
dirkskep schreef :
Only Fools Rush in schreef : Dankjewel ;-)

Aha, 40kg dus, dat dacht ik al wel, gewoon niet omgezet... 75 leek me niet normaal voor een 10pk ebbm...
Alles nog steeds met een korrel zout nemen, dit document vermelt ook het volgende: "Do not place the outboard motor on its side before the cooling water has drained from it completely, otherwise water may enter the cylinder through the exhaust port and cause engine trouble"
Gelukkig weten we zelf ook wel dat een ebbm geen uitlaatkleppen heeft :whistle:

Mooi allemaal maar boven mijn budget want & het stopt hier niet bij ook deze dingen moeten dan nog eens omgebouwd worden naar een dubbele afstandsbediening... Op de catamaran immers onmogelijk de twee motoren via de hendel te bedienen :silly:

Als die motor al niet binnen het budget gaat, vraag ik mij af hoe je verwacht het geheel wél binnen het budget te realiseren. Iedere andere motor en regelaar zal ook niet heel goedkoop zijn en zeer waarschijnlijk wordt het accupack dat erbij komt (zeker voor een beetje range) dan nog het duurste.
Let op, dit is niet als de-motivatie of iets in die trant bedoelt, ik ben juist heel benieuwd naar wat hier uit gaat komen. Mogelijk heb je oplossingen / ideëen om binnen een bepaald budget te blijven waar ik niet aan heb gedacht. Ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 15:16 #936660

Zelfbouw van een pod hoeft niet heel lastig te zijn. Genoeg gekken die surfplanken op draagvleugels zetten met een motor in pod, waaronder ook die in het filmpje. Seal gaat heel makkelijk met een (Drukbestendige!) oliekeerring. En daarnaast, als je een brushless neemt kunnen die ook onderwater werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 22:10 #936739

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
S Nauta schreef :
Als die motor al niet binnen het budget gaat, vraag ik mij af hoe je verwacht het geheel wél binnen het budget te realiseren. Iedere andere motor en regelaar zal ook niet heel goedkoop zijn en zeer waarschijnlijk wordt het accupack dat erbij komt (zeker voor een beetje range) dan nog het duurste.
Inderdaad die motor past niet in het budget (wat dat ook moge wezen)... De goedkoopste langstaart is de EPO10HPL (met 5KW electromotor), die kost €3240+BTW dus €3920 en ik heb er twee nodig...
Motor - en regelaar zijn inderdaad ook niet goedkoop maar...
Om appelen zoveel mogelijk met appelen te vergelijken bijf ik bij devimotion en hou het bij 5KW:
- 5KW motor HPM-5000B €455+BTW dus €550
- bijpassende controller VEC300 €555+BTW dus €670
- tel hierbij een donor bbm en wat ijzerwerk om de motor te monteren, ik denk nog ver onder die €3900 uit te komen...


Budget accupak is wat het is, daar valt niet op te besparen door middel van zelfbouw... Maar dat gaat wat off topic want is algemeen aan alle boten met electromotor... (er zijn reeds topics over het ombouwen van inbaords naar electro dus ik veronderstel dat daar reeds over geschreven werd, ik heb hier nog niet alles gelezen...)

Ik heb dit draadje gestart omdat ik er geen vond over zelfbouw ebbm's
Al de rest is identiek aan de reeds bestaande topics, elk heeft zijn eigen budget, batterijen, laadmogelijkheden voor de batterijen (zon, wind, wal, benzine- diesel of sleepgenerator etc...) hierover bestaan waarschijnlijk reeds andere topics, we hoeven ons hierin dus niet in dit draadje te verdiepen, indien we teveel op één plek bespreken wordt het onoverzichtelijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 19 apr 2018 22:40 #936741

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Fabiandelete schreef :
Zelfbouw van een pod hoeft niet heel lastig te zijn. Genoeg gekken die surfplanken op draagvleugels zetten met een motor in pod, waaronder ook die in het filmpje. Seal gaat heel makkelijk met een (Drukbestendige!) oliekeerring. En daarnaast, als je een brushless neemt kunnen die ook onderwater werken.
Dankjewel Fabian voor deze constructieve deelname, de pod is inderdaad toch een optie, heel wat van het denkwerk is inderdaad reeds gemaakt, van zodra ik wat tijd vind probeer ik me hierin wat te verdiepen, zelfs indien ik gewoon een oude bbm ombouw is het leuk om kennis te vergaren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 20 apr 2018 06:54 #936765

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
dirkskep schreef :
S Nauta schreef :
Als die motor al niet binnen het budget gaat, vraag ik mij af hoe je verwacht het geheel wél binnen het budget te realiseren. Iedere andere motor en regelaar zal ook niet heel goedkoop zijn en zeer waarschijnlijk wordt het accupack dat erbij komt (zeker voor een beetje range) dan nog het duurste.
Inderdaad die motor past niet in het budget (wat dat ook moge wezen)... De goedkoopste langstaart is de EPO10HPL (met 5KW electromotor), die kost €3240+BTW dus €3920 en ik heb er twee nodig...
Motor - en regelaar zijn inderdaad ook niet goedkoop maar...
Om appelen zoveel mogelijk met appelen te vergelijken bijf ik bij devimotion en hou het bij 5KW:
- 5KW motor HPM-5000B €455+BTW dus €550
- bijpassende controller VEC300 €555+BTW dus €670
- tel hierbij een donor bbm en wat ijzerwerk om de motor te monteren, ik denk nog ver onder die €3900 uit te komen...

Ik had het blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd en dacht dat je bedoelde dat die nieuwe losse motoren en regelaars buiten het beoogde budget vielen. Dat het goedkoper kan dan die kant en klare motor à €3900 klinkt inderdaad logisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 20 apr 2018 08:06 #936796

kijk ook naar de robotec hbl1696. die heb ik genomen voor dezelfde motor.
overigens is die motor best wel zwaar, 11 kilo meen ik.
ik weeet niet hoe het zit met het gewicht van een bbm?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 20 apr 2018 08:07 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 20 apr 2018 10:50 #936826

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
roozeboos schreef :
kijk ook naar de robotec hbl1696. die heb ik genomen voor dezelfde motor.
Dat is niet slecht roozeboos,ze hebben zelfs een dubbelkanaal controller, de hbl2396, waarschijnlijk niet ideaal voor twee maal 5KW of je moest 96V inplannen, controller doet 50A continu (max 75) aan 96V...

Trouwens als er hier een electronicus is die zich in een controllerproject wil verdiepen? Misschien ken je het Openrevolt project? 500 of zelfs 1000Amp natuurlijk teveel :evil: maar lijkt wel te werken... Micchien kan dat met kleinere componenten gebouwd worden voor een lager vermogen?
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 20 apr 2018 11:42 #936847

Nou als je ziet hoeveel functionaliteit in die controller zit, dat is indrukwekkend.
Die hebben daar duidelijk een project van gemaakt.
Dan moet je afgezien van de hardware nog heel erg goed je best doen om dat allemaal te programmeren.
Voor die 330 piek goed waar voor je geld.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 20 apr 2018 11:43 #936848

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
roozeboos schreef :
kijk ook naar de robotec hbl1696. die heb ik genomen voor dezelfde motor.
overigens is die motor best wel zwaar, 11 kilo meen ik.
ik weet niet hoe het zit met het gewicht van een bbm?
Thx, zeker een van de mogelijkheden :)

In het geheel weegt een 10/15pk tweetakt dacht ik rond de 30 a 35 kg maar hoeveel daarvan aan de motor mag toegeschreven worden weet ik ook niet...

Djeeke schreef :
Misschien ken je het Openrevolt project? 500 of zelfs 1000Amp natuurlijk teveel :evil: maar lijkt wel te werken... Miscchien kan dat met kleinere componenten gebouwd worden voor een lager vermogen?
Ook interessant... Er zijn zelfs arduino controllers dacht ik, ook een kwestie van die aan een vermogenstrap te koppelen veronderstel ik...

Om even terug te komen op propellors, diameter en spoed bepalen of deze geschikt is... Iemand ervaring met aanpasbare spoed schroeven zoals de propulse?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 20 apr 2018 13:08 #936866

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Verder ga ik me niet met dit draadje bemoeien, maar voor de volledigheid: het is wel degelijk (anti)cavitatieplaat. Ik denk dat een bbm-specialist zijn lachen moet inhouden als je over een antiventilatieplaat begint.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 20 apr 2018 13:46 #936876

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Eclips schreef :
Verder ga ik me niet met dit draadje bemoeien, maar voor de volledigheid: het is wel degelijk (anti)cavitatieplaat. Ik denk dat een bbm-specialist zijn lachen moet inhouden als je over een antiventilatieplaat begint.
Thx Eclips, ik was ook niet zeker van de benaming, wikipedia heeft me op het verkeerde spoor gezet :angry:
Op zich is het wat mij betreft niet belangrijk zolang we maar weten waarover we praten B)
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 20 apr 2018 17:46 #936933

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
technisch gezien is ventileren lucht van het oppervlak trekken, en caviteren het koken van water door een onderdruk en wrijving. Dat laaste gebeurt alleen op het schroefblad, en daar heeft een cavitatieplaat dus niks mee te maken. Tegen ventileren helpt die zeker, dus anti-ventilatieplaat is een betere benaming.
Wat weet een buitenboordmotorspecialist nou van natuurkunde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 23 apr 2018 12:34 #937513

  • dirkskep
  • dirkskep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Niet veel actie of gedachtengang hierover dit weekend want ik ben wat aan de boot gaan knutselen, puf puf wat was het warm B)

Ik zal even proberen samen te vatten wat er over het onderwerp reeds besproken werd...
(vooral om voor mezelf even de zaken op een rij te zetten)

Makkelijkst is een bestaande bbm als donor te gebruiken voor het mechanische gedeelte zoals Pauli Juppi in dit filmpje
Tecnisch ingewikkelder maar blijkbaar wel haalbaar is een electromotor in een pod inbouwen zoals Pacificmeister in deze serie filmpjes doet om een een hydrofoil te maken, best indrukwekkend het werk dat geleverd werd om dat project uit te bouwen!

* Ten eerste uitzoeken welk motorvermogen er nodig gaat zijn... In mijn geval schat ik dit voorlopig op 5 a 6 kW
* Bepalen wat voor schroef gebruikt kan worden diameter/spoed (bij welk toerental) Als basis zou de vicprop website kunnen gebruikt worden. Als idee, een 4blads 10x7 schroef past op een Mercury 8pk tweetakt en zou in mijn geval (volgens die website) bruikbaar zijn bij 2000rpm schroefsnelheid dus 4000rpm motorsnelheid (op die mercury is de overbrenging 2:1)
* in geval ombouw bbm, als de ventilatieplaat in de weg zit zou die er kunnen afgehaald worden (een podmotor zou er ook geen hebben), dit is in bovenstaand voorbeeld zelfs niet nodig.
* Betreffende de sturing werd het Openrevolt project vermeld, meer werk dan een kant-en klare oplossing maar voor wie met een soldeerbout overweg kan lijkt dit wel interessant, de powertrap mag in mijn geval herzien worden want in denk niet ooit 500 Ampères nodig te gaan hebben om een 5 à 6KW motor aan te sturen.
Ik heb hier alvast even denkwerk aan, ideetjes/opmerkingen/commentaar enz zeker welkom :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 23 apr 2018 14:31 #937535

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Is een draaiend opgehangen motor in het midden geen optie? Ook aan de roeren koppelen kan dan.
Een zwaardere motor goedkoper dan twee lichtere?
Op golven schroef in water vereist lange staart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 23 apr 2018 15:06 #937540

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Dat kan.

Mijn catalac heeft de originele centrale buitenboord motor opstelling, deze is mee gestuurd en dat is op deze boot standaard zo maar je gaat daar minstens een extra lange staart moeten hebben want mijn huidige langstaart Mercury 15pk 4 takt hapt ook wel eens lucht (en dat heb ik elders van andere catalac eigenaars ook gelezen dus dit is geen geval apart)

Ik zou dus net als Dirk opteren voor twee kleinere motoren, die kan je volgens mij naast het roer zo laag laten zakken als het roer zelf (ik denk hiervoor aan een verticale slede op geleiders, een nog te ontwerpen idee maar waarschijnlijk bestaat dit al wel)

Qua prijs kom je inderdaad niet goedkoper uit met twee motoren want alles is dubbel, motoren, aangepaste schroeven, basis bbm, controllers en bekabeling... (anderzijds verlies je niet alle stuwkracht als er eens wat foutgaat)
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 03 okt 2018 16:55 #984665

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Ik begrijp dat ik reageer op al een wat ouder item, maar heeft TS inmiddels al een poging gedaan een elektrische pod of bbm te maken? Of iemand anders op dit forum?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 03 okt 2018 17:30 #984683

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
@FKZ: misschien een superstomme vraag maar waren die haakse overbrengingen gewoon open (van rvs) of afgesloten in een oliebad o.i.d. Kun je er wat meer over vertellen? Ik overweeg zelf een kleine bbm te maken met de 1.5kw motor boven water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 04 okt 2018 08:03 #984792

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Er zijn 'losse' lang en kort staarten te koop. Je moet er dan zelf een montageflens bij ontwerpen voor opname van een elektromotor.
Dan ben je van het 'waterdicht' probleem van de haakse overbrenging af. De schroefkeuze is dan vaak beperkt en dat is dan wel weer jammer.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 04 okt 2018 08:22 #984799

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Wij gebruikten een overbrenging van een boegschroef. Zwaarste type van vetus kosten toen iets van 1000 euro. Later custom made huis met gekochte tandwielen. Op school was een CNC machine dus productie was enkel materiaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 04 okt 2018 09:26 #984828

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
@FKZ: ik werk op een Hogeschool waar ook veel met techniek wordt gedaan, er staat veel mooi spul. Bovendien is er bij ons in Alkmaar een soort werkplaats waar je met techniekvragen terecht kan. Misschien maar eens iemand lief aankijken. Maar ik ben, zoals Peper ook zegt, aan het kijken naar een gebruikt staartstuk, liefst zo courant mogelijk. Om het mijzelf niet te moeilijk te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 04 okt 2018 09:35 #984832

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
@Peper: Zoals je weet overweeg ik al een tijdje om over te stappen op elektrisch als tweede voortstuwing. Dat is hem nu nog niet geworden, te duur. Ik ben wel nog steeds van plan om een elektrische hulpmotor op het roer te monteren voor keren en draaien in de haven. Ik wil daarvoor een 1.5KW motor inzetten van Goldon Motor, de BLDC 108, op een gebruikt staartstuk, zoals deze link.marktplaats.nl/m1318862267. Daarvoor zal ik een frame op het staartstuk moeten maken (dat lukt misschien nog wel) en de motor op de aandrijfas moeten koppelen. Dat laatste lijkt mij erg moeilijk, ben benieuwd of er prefab koppelingen bestaan.

Ik ga er van uit dat deze oplossing robuster is dan een trolling motor en meer keuze in de schroef geeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 04 okt 2018 09:47 #984835

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
wij gebruikten een ktr koppeling of iets wat daar op lijkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische BBM zelfbouw? 04 okt 2018 10:08 #984841

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Kijk eens op deze link:
www.aliexpress.com/item/Free-s...79&priceBeautifyAB=0

48V, geeft niet heel erg veel spanningsval, maar wel weer veel accu's
1200W, is net geen 1500, maar komt in de buurt
Ziet eruit als een ebbm en niet als een opgevoerde slagroomklopper (toch is het een trolling motor)
Zal zeker €500 gaan kosten (zonder de accu's)

Golden motor is één van de topmerken voor BLDC motoren en hebben een dito prijs.
De motor bij deze ebbm zit 'boven water', kans op lekkage is er niet. Dit is weinig zelfbouw en daar valt het dus niet mee te verdienen. Het is allemaal een kwestie van budget.
Zet er een 100Ah 48V LFP accu aan en je vaart ca 4 uur op vol vermogen. Je kunt er ook 4 x 12V 100Ah loodaccu's aan zetten en dan kun je 2 uur op vol vermogen varen.



(ach gut, het is een postzegel)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl