Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: keerkoppeling problemen

keerkoppeling problemen 14 apr 2018 10:42 #935284

Volgende probleem: Ik heb 2 motoren met een PRM koppeling. Als ik mijn motor van zijn vooruit in zijn achteruit zet( met pause in neutraal ) pakt de koppeling niet direct. Als ik hem dan in zijn vrij zet en daarna weer in zijn achteruit dan pakt-ie wel. Ik heb al uitgezocht dat het niet aan de bedieningskabel ligt. (hetzelfde probleem is er namelijk als ik alleen de hendel omzet los van de kabel.
Ik vermoed slijtage in de keerkoppeling , maar kan er nog een ander probleem zijn en zo ja hoe kan ik dit in het schip controleren.
Wat vreemd is dat dit geldt voor beide motoren !!??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 15 apr 2018 08:55 #935472

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Je bent een beetje vaag: er zijn geloof ik een stuk of 100 verschillende PRM keerkoppelingen, van verschillende typen en groottes, mechanisch en hydraulisch.

Je kunt manuals vinden op www.dintra.nl/ned/dintra_download.htm
Maar eerst eens kijken op het typeplaatje, dan hebben we wat meer een idee waar het over gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 15 apr 2018 16:45 #935571

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Olie al gecontroleerd?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 15 apr 2018 18:17 #935602

Olie is goed en op goed nivo. Type PRM 120 D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 15 apr 2018 21:48 #935658

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Manual voor PRM120D staat in het bovengenoemd lijstje.
Het is een mechanische conus(keer)koppeling, vergelijkbaar met een TMC60.
Wat krap bemeten, PRM geeft een maximum vermogen van 67BHP ervoor op.
Als er eentje de achteruit als vooruit gebruikt (dubbelschroever?) wordt het nog krapper.
Kijk eens naar de afstelgegevens voor het bedieningshandeltje op de koppeling: als hij tijdens normaal bedrijf in voor- of achteruit niet slipt dan zou het daarin moeten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 16 apr 2018 06:38 #935689

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
ik heb het idee dat de platen blijven plakken als ik dit zo lees.
Ik zou de keerkoppeling eerst flink spoelen.

En niet zeggen de olie is goed want dit is niet te zien op oog, al lijkt die helder.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 16 apr 2018 07:05 #935698

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Er zitten geen platen in: het is een conus koppeling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 16 apr 2018 07:14 #935704

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
hoe oud is die olie?
volgens mij verkleurt hydraulische olie niet, terwijl toch de kwaliteit afneemt
ik zou eens beginnen met olie vervangen, als die niet de jongste is, kost de kop niet
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 16 apr 2018 07:15 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 16 apr 2018 07:24 #935708

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Kennelijk leest niemand het manual: er zit ook geen hydraulische olie (ATF) in: voorschrift voor PRM120D: 10W30 of 15W40 engine oil AP1 CD: gewone CD dieselmotorolie dus.
Zolang de conussen niet slippen kan het probleem alleen maar in de handleconstructie zitten die de schakelconussen stuurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 17 apr 2018 10:09 #936135

waarmee adviseer je te spoelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 17 apr 2018 10:11 #936136

ga ik zeker doen. Zit er minimaal 2 jaar in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 17 apr 2018 20:44 #936275

bakboord motor reageert nu goed met nieuwe olie, yippie. stuurboord nog hetzelfde probleem
Ondanks dat er geen platen in zitten , toch spoelen ?? en zo ja waarmee ? en hoe ?

De demperplaat is functioneert niet meer goed en zal binnenkort vervangen worden. Kan hier ook het probleem in zitten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 18 apr 2018 08:19 #936339

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
goed spoelen met olie.
Persoonlijk zou ik als doe er toch afgaat ivm demperplaat dit klusje doen.
Oude olie eraf, goede ontvetter gebruiken en dan afvullen met nieuwe olie.

Kan niet met demperplaat te maken hebben, deze vangt alleen de schok op tijdens schakelen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 18 apr 2018 08:48 #936345

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Kijk eens of bij jouw koppeling de conussen ook te slijpen zijn. Google maar eens op Cone lapping.

Ik heb dat deze winter zelf gedaan bij onze slippende Kanzaki KM2C (ook een conuskoppeling). Als je een beetje technisch bent, en je een beetje inleest, echt geen moeilijke klus. Bij ons een wereld van verschil.
Mocht de conus buiten specs vallen (staan in de servicemanual), dan rest nog slechts een nieuwe conus.

Bij Yanmar / Kanzaki is dit verhaal zeer goed gedocumenteert in de manuals. Inclusief meetwijze en afkeurcriteria.

Ontvetter zou ik niet in de keerkoppeling durven gooien. Alleen als je ook alles van rubber (keerringen+oringen) vervangt.

Oh, en zorg ervoor dat er niet teveel olie in komt. Overvullen is eigenlijk standaard slippende koppeling.

Wel bijzonder dat het bij de achteruit optreedt. Meestal is het de vooruit. Staat de keerkoppeling standaard in de achteruit tijdens het zeilen (icm een vaste scrhoef).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keerkoppeling problemen 18 apr 2018 12:30 #936405

Dank allen, keerkoppeling staat in achteruit bij mijn klapschroef
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl