Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 12 apr 2018 20:24 #934910

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
Een week terug is mijn schip de kant op gegaan. Eigenlijk voor algemeen onderhoud en een probleem met mijn schroef. Deze wilde niet meer gemakkelijk in voor of achteruit schakelen.

Eenmaal op de kant ben ik best wel geschrokken. Op 1 inbusboutje na bijna mijn Maxprop verloren.
Oorzaak 1 lijkt mij zijn dat ik te lang heb gewacht met onderhoud (anode). Een tweede mogelijkheid zou kunnen zijn dat er een te grote bos waterplanten tussen heeft gezeten waardoor het systeem een te grote klap heeft gekregen. Zie onderstaande foto's.

Ik heb eigenlijk een aantal vragen. Deze stel ik in losse reacties.



Laatst bewerkt: 12 apr 2018 20:45 door EdSea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 12 apr 2018 20:38 #934913

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
Eerste vraag is als ik overga op een fixed prop welke heb ik dan nodig en hoeveel in snelheid zou dit gaan kosten? Het gaat om een aluminium schip, een Koopmans 48.
Volgens de site van Exalto zou het dan om een NiAlBr ( Nikkel Alu Brons) schroef moeten gaan omdat een Mn Br tot 40%zink bevat en dat is niet best voor t schip.

R=27 cm dus Diameter van 54 cm en een koorde van 15 cm.
Ik gok een spoed van 35 a 40 graden.

Rechtse schroef. (trekt naar BB in zn achteruit)

Mijn motor is een Volvo Penta MD40 A 85 PK. en een Newage Keerkoppeling.
as is 40 mm en op het eind tot 35 mm teruggebracht.















Laatst bewerkt: 12 apr 2018 21:25 door EdSea. Reden: Zat fout in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 12 apr 2018 20:44 #934914

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
Daarnaast vraag ik mij af of er iemand is die weet welke koppeling er hier gebruikt is. Zodat ik via een exploded view plaatje zoeken en kan zien welke opties ik heb om deze los te krijgen...
Deze ruimte is bijzonder moeilijk te bereiken en deze foto's heb ik via een klein gaatje gemaakt.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 12 apr 2018 20:52 #934917

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
En voorlopig als laatste vraag: Zou de Kunststof bus geplaatst zijn om de de aluminium romp te beschermen? Het watergesmeerde lager moet ook vervangen worden.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 12 apr 2018 21:59 #934935

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Om te beginnen: anodes, en zeker bij een maxprop, NOOIT met RVS boutjes vastzetten: het rvs eet in de kortst mogelijke tijd de eigen boutgaatjes op, en de anode valt eraf voor hij serieus heeft kunnen werken! Gewoon verzinkte of zwarte boutjes gebruiken, zo dicht op het zink rotten ze toch niet (eigen ervaring).

Maxprops zijn goede schroeven, eigenlijk nog nooit eerder van een beschadigde Maxprop gehoord. Alle boutjes horen geborgd te zijn met splitpennetjes.
Je kunt inwendig zien (Maxprop tabel) op welke spoedhoek de bladen ingesteld stonden, en anders kun je de spoedhoek extern opmeten.
Maxprop heeft tabellen waar uit diameter en spoedhoek de spoed (pitch) gegeven wordt.
Dit kan 1 op 1 vertaald worden naar een vaste schroef met hetzelfde aantal bladen. (dus spoed en diameter).
Een Maxprop heeft zeilend een voordeel doordat hij in vaanstand gaat staan, op de motor varend heeft een vergelijkbare vaste schroef ca. 2% beter rendement omdat de maxprop geen "twist" in de bladen heeft.

Inderdaad is CuNiAl brons superieur aan mangaanbrons - uiteraard is het ook duurder, maar sterker en corrosievaster. De Maxprop is overigens ook van CuNiAl.

Als hij niet serieus beschadigd is zou ik persoonlijk de Maxprop houden, maar dat is natuurlijk je eigen keus.

Exalto levert ook rubberlagers die direct in een kunststof bus zitten.
Een andere schroeven/assen/ lagerspecialist is Amartech, in dezelfde buurt.

Bij aankoop van een schroef wordt normaal de asconus opgegeven en de schroefleverancier zorgt dat de schroef op de as past.

Een maxprop moet uiterlijk elke 2 jaar doorgesmeerd worden.

Succes verder, Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 13 apr 2018 06:54 #934964

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Hey Ed,

Grappig, ik heb net het tegenovergestelde gedaan: van vaste naar MaxProp schroef.

Mocht je de boel uit elkaar gaan halen: niet zo maar meteen gaan doen! Noteer eerst de stand van de spoed! Want dat is waardevolle info voor het uitzoeken van een nieuwe schroef. Die gok van 35 a 40 graden kun je dan goed vast stellen met stapjes van 2 graden. Maar daar is het al te laat voor als ik die foto's zie...

Mocht de boel versleten zijn: voor minder geld dan een nieuwe schroef, schijn je een maxprop te kunnen laten reviseren. Te weinig vet zou het moeilijk omschakelen al kunnen verklaren. Die boutjes die de twee helften op de as klemmen, lijken er wel aardig uit getrokken te zijn. Maar met een overmaat en tappen, is zoiets wel vaak te repareren. Dat lijkt ook niet door de ontbrekende anode te komen.

Verder ken ik wel een goed en betaalbaar adresje in A'dam voor eventuele aanpassingen aan je schroefas, mocht dat nodig zijn bij een nieuwe schroef ;)
Laatst bewerkt: 13 apr 2018 07:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 13 apr 2018 07:11 #934968

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
EdSea schreef :
En voorlopig als laatste vraag: Zou de Kunststof bus geplaatst zijn om de de aluminium romp te beschermen? Het watergesmeerde lager moet ook vervangen worden.
Ja. Ik heb er een POM (Delrin) bus voor gedraaid om de stalen as te scheiden van de messing/bronzen bus van het buitenlager. Ze bestaan echter ook met al een kunstof bus ipv messing om het lager heen en dan heb je geen gedoe met verschillende metalen. Bijvoorbeeld.

Echter is er dan een grote kans dat je niet wegkomt met een standaard maat doordat je die bus niet meer hebt. Er zijn bedrijven die deze lagers in custom maten maken maar in mijn geval was het destijds goedkoper om even zelf een busje te draaien. Eerst ff meten maar er zijn dus minstens twee opties :)
Laatst bewerkt: 13 apr 2018 07:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 13 apr 2018 21:18 #935213

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
@Aad: Dank je wel voor je waardevolle informatie! Ik heb het schip nu twee jaar en dit is de eerste onderhoudsronde op de kant. Ben idd bang dat er rvs gebruikt is..
@Philip: Gelukkig was ik van het lettersysteem van Maxprop op de hoogte en hoop dat ik het goed gedocumenteerd heb. Ik upload deze foto's ook op ZF, ter lering en vermaak ;-) en pak zo de tabel erbij. Lig nu trouwens te Workum.

Blad nummer 1 staat recht overeind en in vaanstand:





Setting: streepje op C


Schade aan het binnenwerk, nok is compleet losgeslagen. Dacht zelfs dat het een spiebaan was:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 13 apr 2018 22:16 #935222

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
X (het streepje) staat op C wat overeen zou moeten komen met een 16 graden.
Ik kan dat alleen niet rijmen met de foto waarbij ik op 34graden kom:



Waar ga ik fout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 13 apr 2018 22:41 #935223

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Er zal wel iets versprongen zijn: voor 550 mm dia geeft maxprop een maximaal mogelijke spoedhoek van 30 graden.
Je hebt waarschijnlijk een 21"dia schroef, en ik denk dat je met 30 graden spoedhoek - uiteraard afhankelijk van reductie - aanzienlijk meer dan 85 pk nodig zou hebben.
Je kunt met www.vicprop.com bepalen in welke orde van grootte je terecht komt.
Bij mij werkte dat prima: 18"dia en 18 spoedhoek = 11" spoed, met 32 pk bij 800 rpm (1 : 2.5 reductie) komt de motor bijna aan zijn maximale toerental.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 14 apr 2018 14:25 #935317

Afgelopen winter heb ik een maxprop laten reviseren door Darglow uit Engeland. Zit er net weer op. Keurig afgeleverd met idd erg dun vet erbij, waarsyom vooruit en achteruit snel te kunnen schakelen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 21 apr 2018 11:59 #937087

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
Stukje bij beetje komt de as los. iig genoeg om de slijtplekken te meten.
0,6 en 0,7 mm. Lijkt mij een gevalletje nieuwe as...!?



@sailingCamelot, Dank je! Contact gehad met Darglow. Sympathieke tarieven, wel Pond natuurlijk.


Denk dat ik voor een vaste schroef ga icm nieuwe as. En tzt weer een vaanstandschroef. Even sparen. Daarna meteen een mooie reserve schroef aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 05 mei 2018 09:55 #940658

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
He he eindelijk is de as eruit. Het lager ook. Wel even klus. Jeroen lukte het om de moeren los te krijgen. Daarna kunnen verplaatsen en gezien dat de as aan vervanging toe was. Slijpschijf erdoor... Roer los, as eruit. En een lagertrekker gemaakt...


























Laatst bewerkt: 05 mei 2018 09:59 door EdSea. Reden: Foto’s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 05 mei 2018 10:04 #940659

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139


Dit is de ring. Afgeslepen zodat ie van buiten af schuin door t lager heen gaat en past...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud aan mijn schroefas systeem. 18 mei 2018 12:54 #944683

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1139
Even een ‘warme douche’... Een van de problemen waar ik tegenaan liep was dat mijn roerlagerbussen versleten waren. Via via (Jelle) kwam ik aan de gegevens van Koopmans Kasko’s te Sneek. Harry Koopmans kwam vier dagen geleden even kijken en nam mijn roerblad mee. Drie dagen later, Toet, Toet, roerblad met perfect passende POM bussen retour... DAMN, da’s pas service!





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl