Beste Medezeiler,
Gisteren is mijn Dufour 32 Classic weer in het water gelegd.
Altijd weer een mooi moment, zeker met het zomerse weer dit weekend.
Nu zit ik met het volgende probleem.
Er zit een waterlek achter de zeewaterpomp.
Het betreft een MD2020B uit 1998.
Het lek komt niet van de aangesloten slangen, deze heb ik beide losgenomen en opnieuw aangesloten.
Daarom verdenk ik de keerring/O-ring tussen impelleras en het pomphuis.
Als ik de exploded view bekijk van Marinepartseurope.com dan lijkt het alsof de impelleras geschroefd is in een aandrijving in het motorblok. (zal wel kruk- of nokkenas zijn). Zie afbeelding in deze post.
Dit impliceert dat de impelleras dus met de uitsparing waarmee de impeller meegenomen wordt los te schroeven is en uitgenomen kan worden.
Dit geeft ruimte om de keerring (pos 10) en achterliggende O-ring (pos 9) eruit te peuteren en te vervangen waarna de as weer teruggeschroefd kan worden.
De exploded view laat wel een mogelijk probleem zien, afstandsbus (pos 13) en seegerring (pos 17) zouden daarmee wel vrij kunnen komen. Zijn deze onderdelen radiaal geborgd is de vraag, zo niet dan kunnen ze in het blok vallen. Ik vind de seegerring van pos 17 sowieso een vreemde constructie, immers in de impelleras zit geen groef gestoken (volgens de afbeelding) waarmee de seegerring zijn borgende functie uitvoert. Tenzij het een seegerring betreft die voor een groef in een gat bestemd is, echter de afbeelding geeft hierover geen uitsluitsel.
Mijn vraag is nu of iemand dit op bovenstaande manier al eens uitgevoerd heeft?
Ik hoop niet dat de zeewaterpomp van het blok gedemonteerd hoeft te worden. Een bijna onmogelijke taak omdat de bouten aan de achterkant van het pomphuis zitten en daar kun je met geen mogelijkheid bij.
Ik hoor graag jullie bevindingen en input om dit probleem te tackelen.
Bij voorbaat dank.
Groet,
Rob.