douwe schreef :
Bij de officiele dealer Euro 67. Dat is goedkoop t.o.v. een motor die in de prak draait.
Artikel no:827151.
Maar om welk motortype gaat het?
In kokend water alarmeert hij nog niet . Het alarm punt is die 120 graden.
Eens! daarom wil ik het ook graag opgelost hebben. Toen we de boot net hadden was ons vaargebied niet zo groot, maar tegenwoordig ook regelmatig op de wadden. En daar wil je niet zonder motor komen te zitten.
Motortype is een nostalgische Volvo Penta MD5A (zie onderwerp). Ik kom op een prijs van rond de 120 euro voor een originele sensor.
In kokend water dan wellicht niet, maar als je de sensor warm stookt met een gasaansteker of gaspit ga je toch wel over die 120 graden heen lijkt me?
Jeroen-pion schreef :
mystudio schreef :
Heb je een multimeter? Zo ja, wat is de weerstandswaarde van de sensor in rust en hoe verloopt hij als je hem verwarmt? Ik weet de nominale waardes niet meer uit mijn hoofd (maar Fer wel), maar, hiermee zou je dus snel kunnen checken of de sensor okay is. En wellicht nog even zoeken op dit forum, het lijkt me sterk dat de vraag over de nominale weerstandswaarde niet al een keer voorbij is gekomen op het forum voor zo'n populaire (doch oude) motor.
Denk dat het meer een bimetaal is gezien de opmerking : als ik de draad op het blok hou gaat het lampje branden en de pieper af.
Tis dus een schakelaar feitelijk die bij 120 graden sluit
Heb een multimeter en die waardes heb ik wel ergens gezien, maar dit is denk ik inderdaad een bimetaalsensor; aan of uit.
sy helios schreef :
even bij het begin beginnen,
waarom twijfelde je aan de oorspronkelijke sensor?
was je blok >120C en deed hij het toen niet?
![:sick: :sick:](/media/kunena/emoticons/sick.png)
Goede vraag! Ik heb dit bootje nu 3 jaar. Toen we hem net hadden, dachten we dat de sensor kapot was, omdat het lampje niet brandde met contact aan. Ook niet toen we een lampje hadden gewisseld. Ik weet inmiddels dat dat normaal is.
![:silly: :silly:](/media/kunena/emoticons/silly.png)
Kwestie van RTFM (read the f*cking manual). Ik vond destijds op Ebay voor heel weinig geld de juiste originele sensor voor het geval dat hij toch kapot was. Die heeft vervolgens 2 jaar ergens in een bakje gelegen, omdat er genoeg andere klussen waren.
Inmiddels is het vaargebied en de zwaarte van het weer wat opgerekt, waardoor de motor steeds belangrijker wordt en soms ook harder moet werken. Controle op koelwatertemperatuur moet dus gewoon goed geregeld zijn. Vorig jaar dus de nieuwe sensor erin gezet met de gedachte dat een nieuwe altijd beter is dan een oude. Ik ben gaan testen door de sensor warm te stoken. Zowel de nieuwe als de oude sensor, maar ja... iets gaat er toch niet goed...