Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 08:16 #919585

Ik heb een VP MD2030 met een 120SE saildrive. Deze wordt steeds luidruchtiger. Bij schakelen naar voor of achteruit geeft het nog al een dreun, en ook als ik zeil met de motor nog in vooruit maakt de saildrive vrij veel lawaai. Is hier wat aan te doen zonder de saildrive uit de boot te halen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 08:17 #919588

Oliepeil gecontroleerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 08:38 #919595

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
als ik dit zo hoor zowiezo even olie controleren maar ik vermoed de demperplaat.
Maakt hij tijdens het draaien ook veel geluid?

Pak even een platte schroevendraaier en zet die tegen vliegwielhuis aan en luister met je oor op de schroevendraaier handvat.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 08:47 #919596

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Heb je een klapschroef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 08:51 #919597

Olie heb ik deze zomer vervangen. Het peil was/is goed. Volsynthetische olie gebruikt voor de S-E versie zoals voorgeschreven. Demperplaat aan de motorkant is het niet denk ik, die ziet er in ieder geval prima uit (de motor is er uit voor revisie). Als ik zeil en hij staat in zijn achteruit dan is het stil, als hij in zijn vooruit staat hoor ik een slepend geluid, dat is de laatse jaren toegenomen. En bij het schakelen geeft hij een behoorlijke dreun, dat neemt ook toe voor mijn gevoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 08:58 #919598

Ja, ik heb idd een klapschroef, maar of die zulke klappen geeft......
Het is een VP drieblads. De pennen waarmee de bladen vast zitten zat wat speling op. Vorig jaar heb ik de gaten laten ruimen en met overmaatse pennen weer gemonteerd. Dt was na een seizoen nog nagenoeg spelingsvrij. Maar de klappen met het schakelen waren na die schroef-update niet minder. In die schroef zit zo te zien ook nog wel een rubber schokdemper, maar daar krijg ik iig met de hand geen zichtbare beweging in. Die lijkt me ok?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 09:31 #919607

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Krullevaarder schreef :
Olie heb ik deze zomer vervangen. Het peil was/is goed. Volsynthetische olie gebruikt voor de S-E versie zoals voorgeschreven. Demperplaat aan de motorkant is het niet denk ik, die ziet er in ieder geval prima uit (de motor is er uit voor revisie). Als ik zeil en hij staat in zijn achteruit dan is het stil, als hij in zijn vooruit staat hoor ik een slepend geluid, dat is de laatse jaren toegenomen. En bij het schakelen geeft hij een behoorlijke dreun, dat neemt ook toe voor mijn gevoel.

Dan lijkt het op de platen in de keerkoppeling. De schakelkabel is goed afgesteld en geen speling hierop?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 10:15 #919624

Ja, ik dacht dat de kabels wel goed stonden. Ik had geen speling aan de kant van de saildrive. Inmiddels zijn de kabels er af omdat de afstands bediening er ook af is voor onderhoud. (roest aan het framepje). Hij kwam altijd wel prima in zijn vrij en in zijn werk, zonder haperen. Bedoel je met platen in de keerkoppeling de "sliding sleeve"? (item 22 op de exploded view van Volvo)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 10:35 #919632

zeilen met de koppeling in vooruit, doe je dat regelmatig?
De conus wordt dan niet voldoende aangedrukt en slipt voortdurend.
Daar knapt hij niet van op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 13:40 #919662

Krullevaarder schreef :
Olie heb ik deze zomer vervangen. Het peil was/is goed. Volsynthetische olie gebruikt voor de S-E versie zoals voorgeschreven.

Wellicht ten overvloede hier de lijst met juiste olietypes.
De 120SE is inderdad een ( de enige?) uitzondering.
www.dufourvaarders.nl/uploads/...rive_transm_olie.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 14:24 #919669

  • robbie11
  • robbie11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
ik zou beginnnen met de kabels goed afstellen en ervoor zorgen dat ze goed vastzitten. Is aardig belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 22 feb 2018 21:32 #919795

Saeftinghe schreef :
zeilen met de koppeling in vooruit, doe je dat regelmatig?
De conus wordt dan niet voldoende aangedrukt en slipt voortdurend.
Daar knapt hij niet van op.

Nee, eigenlijk nooit. Ik zet hem altijd in zijn achteruit tenzij ik het een keer vergeet. Dat gebeurd nu niet meer want dan hoor ik dat vrij snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo saildrive 120S-E ruw schakelen 02 okt 2018 19:02 #984394

Even een update;
Ik heb uiteindelijk de koppeling vervangen, de bronzen bus met conische einden die in de tandwielen pakt. Die was behoorlijk versleten. Duur onderdeeltje van volvo, maar probleem opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl