Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: andere motor voor mijn Stalen zeilboot.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 09:29 #917123

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
Ik ben het wel met Stegman eens. Ik heb een zware langkieler van 9,5 meter 6 ton met een 33 pk. Vetus Mitsubishi. Schip is vrij moeilijk manouvreerbaar en in krappe havens ben ik blij als ik met behulp van wat extra vermogen het schip rond krijg. Maar ook ooit op de Oostzee moest ik een paar mijl tegen forse golf en harde wind in. Toen was ik ook blij met dat vermogen. Haalde evengoed maar amper 3 knopen snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 11:16 #917151

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Erikdejong schreef :
lodewijk stegman schreef :
Heeft er iemand eigenlijk al gevraagd wat de boot va TS weegt?

Yep, dat was al gevraagd. Ik heb ook al met de hand van enkele voorbeelden uitgelegd dat gewicht er helemaal nul, noppes, nada mee heeft te maken als je motor vermogen voor een boot wilt bepalen.

Je ziet iets over het hoofd, denk ik.
De massa van een boot en het motorvermogen wat daar tegenover staat heeft wel degelijk effect op de snelheid waarmee je die massa in beweging krijgt en ook op het tempo waarmee je die massa kunt afremmen, c.q. tot stilstand kunt brengen.

Als het er slechts om gaat dat de boot zijn rompsnelheid kan halen, dan spreken we over een heel ander criterium.

Nu gaat het er maar om wat TS belangrijk vindt, in dit verband. Jou mening doet er wat minder toe.
En in de rest van de wereld is de motor wel een hulp dingetje? Ik heb mijn motor in Nederland veel minder 'nodig' gehad dan in het hoge noorden. Ook op m'n zeiltochtjes naar Brazilie en de Carieb heb ik een motor meer 'nodig' gehad dan ooit in Nederland.

Nou ja; jij en je vaargebieden zijn in allerlei opzichten de uitzonderingen op de regel, dus daar kijk ik niet van op.
Sterker nog, op mijn eerste boot waarmee ik door heel Nederland zwierf liet ik de motor meestal thuis, dat was meer een sta in de weg onding dan dat je er echt hulp van had. Dus 7 jaar motorloos door Nederland gezworven.

Met een Kolibri 560 of een Victoire 22 zou ik dat ook nog wel durven (als het overal zou mogen; op het vaarwater rondom Dordt moet bijvoorbeeld te allen tijde een snelheid van 6 km/u kunnen worden gehandhaafd). Maar met een boot van 4,5 ton wordt het ander verhaal, vind je ook niet?
Ik lees wel vaker dat je stellingen opschrijft die te maken hebben met verweg zeilen en oceaan zeilen, maar in een ander draadje heb ik ook eens gelezen dat je zelf nog nooit 'vertrokken' bent of een oceaan overgezeild bent. Misschien toch eens doen voor je wijsheden opschrijft die toch een vertekend beeld geven van de waarheid.

Je moet niet zo kinderachtig doen en je niet zo snel aangevallen voelen. Ook zonder de Northwest-passage te hebben gevaren kan iedereen bevroeden dat op plekken waar minder verkeer en grote vaart is en je minder hoeft te priegelen op de m2, de behoefte aan een motor of veel motorvermogen minder is. Zeker als je een schip hebt dat zich goed kan vrijzeilen van een lagerwal.
Ook daar zullen wel weer uitzonderingen op te bedenken zijn, maar het gaat hier om een algemeen idee.
Dat gezegd hebbende, gezien het boottype van de topic starter betwijfel ik dat er plannen zijn die buiten Nederland gaan met wellicht uitstapjes naar Engeland, Frankrijk of Denemarken in dagtochtjes. Dus is de hele discussie niet eens relevant.

Bega je nu niet een beetje dezelfde fout als die je mij in schoenen probeert te schuiven? TS heeft een stalen Noordsvaarder en zal dus wel ten eeuwige dage een plassenzeiler blijven? Een nogal aanmatigende aanname, wat mij betreft.
Los daarvan; wat je uit mijn eerdere pots had kunnen opmaken is dat ik van mening ben dat die motorkeuze juist voor wat betreft varen in Nederland (op het binnenwater) relevant is.
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 11:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 11:36 #917153

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
roozeboos schreef :
schroef werking natuurlijk, ipv wiel.

Laat je niet gekmaken, Chris. Wat hier bedoeld wordt heet wel degelijk 'wielwerking'.
Schroefwerking? Ik weet niet precies wat dat is. Dat de boot vooruitgaat als de schroef de ene kant op draait en achteruit als ie andersom draait? (u begrijpt; de smily ontbreekt hier..)

ja dus hij geeft gas en gaat dan weer in neutraal.
de boot gaat dan nog door. zonder opzij geduwd te worden.
of begrijp ik het niet?

Je hebt het helemaal begrepen.
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 11:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 11:39 #917155



Ik geloof dat een nieuwe motor ook niet het laaghangende fruit is? Succes met de klus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 11:55 #917160

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik heb een Nienke IIak van 6,5 ton. Ook met een 10Pk SABB ( met keerschroef) De boot vaar hier nu al een jaar of 50 mee rond. Het kan wel maar erg makkelijk is het niet. 10 PK is qua vermogen niet al te veel. icm met de keerschroef een langzaam op toeren komen is manouveren best lastig. Ik red me er wel mee. Maar toch staat er al lang een andere motor op ,m verlanglijstje.
Een nieuwe is veel te duur ( c.a. 10K incl inbouw) De laatste 32 jaar ben ik dus opzoek naar een 2e handse. Mijn eisen. max 70cm lang, tussen de 20 en 30pk.
Vorige week heb ik hem gevonden. Een vrij recente Perkins van 29PK kompleet met schroef, en alle andere spullen. De komdene weken ga ik hem inbouwen!!

Kortom ik snap de vraag van de TS wel. Maar het kost of heel veel geld. of veel handigheid. ( Het 1e heb ik niet, 2e zal blijken ;-) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 12:12 #917164

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
CMO schreef :
Ik heb een Nienke IIak van 6,5 ton. Ook met een 10Pk SABB ( met keerschroef) De boot vaar hier nu al een jaar of 50 mee rond. Het kan wel maar erg makkelijk is het niet. 10 PK is qua vermogen niet al te veel. icm met de keerschroef een langzaam op toeren komen is manouveren best lastig.

Ik weet ervan. Voor ik m'n eerste eigen boot kocht was ik jaren bemanningslid op een Dutch Dandy waar een Sabb met keerschroef instond. Varen in havens en sluizen was lang vooruit denken. Een eenmaal ingezette manoeuvre halverwege afbreken kon eigenlijk niet.
Ik red me er wel mee. Maar toch staat er al lang een andere motor op ,m verlanglijstje.
Een nieuwe is veel te duur ( c.a. 10K incl inbouw) De laatste 32 jaar ben ik dus opzoek naar een 2e handse. Mijn eisen. max 70cm lang, tussen de 20 en 30pk.
Vorige week heb ik hem gevonden. Een vrij recente Perkins van 29PK kompleet met schroef, en alle andere spullen. De komdene weken ga ik hem inbouwen!!

Succes met de inbouw! Je hebt in ieder het voordeel van een stalen boot; lassen, snijden of slijpen aan de motorfundatie is allemaal mogelijk. Bovendien is die Sabb mogelijk zwaarder dan die Perkins, dus in dat opzicht hoef je ook niet in te boeten. Hopelijk werkt de beschikbare schroef ook in combinatie met deze boot goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 12:51 #917171

Het blijft een zeilboot he.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 13:03 #917173

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
roozeboos schreef :
Het blijft een zeilboot he.

Vergis je niet. Op de grote rivieren en op de staande mastroute ben je, bij niet bezeilde koersen, gewoon een motorboot. Samen met alle andere motorboten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 13:44 #917180

zeilboot met hulpmotor dan..
je hoeft toch niet perse altijd de 6 knoop te halen?

Het blijft in de basis een zeilboot. Door een kleinere motor heb je minder gewicht aan boord, en daardoor meer snelheid met zeilen, even kort door de bocht.
Het lijkt mij dat het vooral gaat om het zeilen. Die andere 20% moet je dan maar wat geduld hebben.
Juiste schroef enzo lijkt me inderdaad een betere tip dan meer vermogen en wellicht ook nog een grotere dieseltank...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 13:58 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 13:47 #917182

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
@CMO,
Ben erg benieuwd hoe je dat gaat uitvoeren. Wil je ons op de hoogte brengen van de perikelen die je tegenkomt ?

Ik heb ook een Sabbje 10pk en natuurlijk herken ik de problemen.
Ben ermee naar Spitsbergen geweest v.v. en zelfs aan een dicht ijsveld ontsnapt met die 10 pk.
Veel oefenen, uiteindelijk leer je er mee omgaan.

Spieboom / Bart
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 13:48 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 13:48 #917183

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
roozeboos schreef :
zeilboot met hulpmotor dan..
je hoeft toch niet perse altijd de 6 knoop te halen?

Het blijft in de basis een zeilboot. Door een kleinere motor heb je minder gewicht aan boord, en daardoor met snelheid met zeilen, even kort door de bocht.

Als je een Sabb vervangt door iets anders, hoef je jezelf over het gewicht niet zo snel zorgen te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 16:35 #917213

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
@spieboom. Als alles er inzit zal ik er een mooi verhaaltje van maken.
Op zich doe de Sabb het nog wel. Maar er zijn wat kleine probleempjes. Zo is de uitlaat lek, begint die slechter te starten en is het onder de motor een grote smeerboel.
Afgelopen jaar heb ik de romp laten stralen en de zwaardkast vervangen. Enige wat mij nu nog niet naar de zin was was de moter. Ik had de keus om de Sabb een grote beurt te geven of om iets anders in te bouwen. Ik heb maar voor het laatste gekozen. Inbouwen van een motortje heb ik een paar keer vaker gedaan en dat ging toen ook goed ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 16:36 #917214

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
lodewijk stegman schreef :
roozeboos schreef :
Het blijft een zeilboot he.

Vergis je niet. Op de grote rivieren en op de staande mastroute ben je, bij niet bezeilde koersen, gewoon een motorboot. Samen met alle andere motorboten..
Daarom heb je dan een hulpmotor, en hoe sterk die is doet er niet zoveel toe.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 16:37 #917215

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
lodewijk stegman schreef :
roozeboos schreef :
zeilboot met hulpmotor dan..
je hoeft toch niet perse altijd de 6 knoop te halen?

Het blijft in de basis een zeilboot. Door een kleinere motor heb je minder gewicht aan boord, en daardoor met snelheid met zeilen, even kort door de bocht.

Als je een Sabb vervangt door iets anders, hoef je jezelf over het gewicht niet zo snel zorgen te maken.

Idd het nieuwe motortje weegt de helft van de oude ;-)

En ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat ik meer uren op de motor vaar dan op zeil....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 17:17 #917226

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
lodewijk stegman schreef :
Laat je niet gekmaken, Chris. Wat hier bedoeld wordt heet wel degelijk 'wielwerking'.
Schroefwerking? Ik weet niet precies wat dat is. Dat de boot vooruitgaat als de schroef de ene kant op draait en achteruit als ie andersom draait? (u begrijpt; de smily ontbreekt hier..)



De schroefwerking zijn de voor- of achterwaartse én de zijdelingse krachten die de schroef uitoefent.

Het schroefeffect (of wieleffect) hangt dan af van de schroefbladen, snelheid, romp, etc,....

Uit de cursus en het examen Algemeen stuurbrevet en Yachtman.

(Hopelijk maak ik Chris niet gek :laugh:)
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 17:18 door Capibara.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 17:26 #917231

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
CMO schreef :
En ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat ik meer uren op de motor vaar dan op zeil....

Dat is op het Wad wat meer schering en inslag dan op het IJsselmeer, denk ik. Tenzij je er een gewoonte van maakt om geulen gewoon te negeren en zoveel mogelijk dwars over de platen te zeilen.

Ik las kortgeleden nog ergens dat dit met een Nienke ook goed kan: met de zwaarden omhoog is de boot nog steeds redelijk loefwaardig. Dat was voor mij ook één van de aantrekkelijk kanten van de Southerly 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 17:28 #917233

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Capibara schreef :
De schroefwerking zijn de voor- of achterwaartse én de zijdelingse krachten die de schroef uitoefent.

Dat zijn dus eigenlijk drie betekenissen voor één woord. Het zal duidelijk zijn waarom ik de voorkeur geef aan 'wieleffect'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 20:53 #917298

lodewijk stegman schreef :
roozeboos schreef :
Het blijft een zeilboot he.

Vergis je niet. Op de grote rivieren en op de staande mastroute ben je, bij niet bezeilde koersen, gewoon een motorboot. Samen met alle andere motorboten..

En als je de staande masten route doet krijg je te maken met de blauwe golf wat betekend dat je bij een groep boten moet blijven om vlot door de bruggen te komen.
Als je die niet bij kan houden ben je zo 2 dagen bezig met de staande masten route.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 21:02 #917302

Ik was opzoek naar een nieuwe 20pk

Vandaag bood drinkwater Sliedrecht me een mitshu aan van 27pk , goedkoper dan de 20pk van in elk geval vetus nanni etc

Gewicht doet niet veel , 7 pk het zal , wel 1000,00 terug in de knip toch geld :whistle:

Zo kan het dus ook nog als je een andere motor zoekt, schroef aan passen zit dr bij
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 21:02 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 21:13 #917306

johannesw schreef :
En als je de staande masten route doet krijg je te maken met de blauwe golf wat betekend dat je bij een groep boten moet blijven om vlot door de bruggen te komen.
Als je die niet bij kan houden ben je zo 2 dagen bezig met de staande masten route.

Ik heb heel wat keren heen en weer gevaren met op de SMR vanaf de Kaag naar de NZK en vv.
Ook met de blauwe golf. Als de grote boten 6-8 knoop motorden dan kon ik ze niet bijhouden met mijn Loper. Met 5 knoop is het echt wel over.

Dan konden er twee dingen gebeuren:
De grote jachten moesten bij aankomst bij de brug wel een kwartier rondjes draaien...
Als ik dan aankwam drong ik voor, zodat ik als eerste door de nog niet vol geopende brug ging. Kon vaak gewoon doorvaren. Daarna kon iedereen mij weer gestressd inhalen. Dit herhaalde zich dan steeds bij iedere brug. :)

Of bij de ene brug die wat verder lag werden ze er al doorgelaten, en was ik die stresskippen kwijt. Kon ik rustig op mn gemakje de volgende brug pakken.
Later bij de A9 brug kwam ik ze dan wel weer tegen...

Heb er nooit twee dagen over gedaan, of er moest een brug defect zijn of dubbel rood.

Ik heb nooit een probleem ervaren met mindere snelheid van de motor, of van het zeilen.
Ik ben op vakantie, en dat is dan een andere mindset.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 21:15 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor voor mijn Stalen zeilboot. 13 feb 2018 22:32 #917319

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
roozeboos schreef :
johannesw schreef :
En als je de staande masten route doet krijg je te maken met de blauwe golf wat betekend dat je bij een groep boten moet blijven om vlot door de bruggen te komen.
Als je die niet bij kan houden ben je zo 2 dagen bezig met de staande masten route.

Ik heb heel wat keren heen en weer gevaren met op de SMR vanaf de Kaag naar de NZK en vv.
Ook met de blauwe golf. Als de grote boten 6-8 knoop motorden dan kon ik ze niet bijhouden met mijn Loper. Met 5 knoop is het echt wel over.
.

Tja... Dat is natuurlijk ook maar een heel klein stukje staande mast route. De hele route loopt van Zeeland tot aan Delfzijl. Zelf vaar ik eigenlijk elkaar wel het stuk van Delfzijl tot in Friesland een keer. Dat lukt eigenlijk niet in 2 dagen. Met wat wind en stroom tegen haal ik maar amper 4 knopen. Ik heb dan wel vakantie op zo'n moment maar uiteindelijk wil ik toch ook wel eens graag ergens aankomen. En als ik 6 knopen kan varen, of misschien zelfs nog iets sneller scheelt dat maar zo 1 dag varen.
Maar uiteindelijk is dat voor.mij nog niet echt belangrijkste motivatie om een andere motor in te gaan bouwen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl