Broes46 schreef :
Een goeie regel is 5 pk per ton. En het is super makkelijk als je voldoende vermogen hebt. Manoeuvres worden eens zo simpel.
Dat is echt mega veel! alleen voor boten van minder dan 1 ton gewicht en kleiner dan een meter of 5 zou ik een dergelijke hoeveelheid aan houden. Gewicht doet er overigens ook zeer weinig toe in het benodigde motorvermogen, dat heeft meer te maken met windvang en weerstand tegen verlijeren.
Even als voorbeelden:
Ik had 100pk in mijn boot, 50 voet die leeg 20 ton weegt en vol geladen net over de 30. Dit voorjaar helaas gewongen gehermotoriseerd en gelijk maar terug gegaan naar een 80 pk Yanmar. Vol geladen is dat 2.5 pk per ton. en daarmee breek en duw ik door zwaar ijs en motorde ik nog tegen windvlagen van 70-80 knoop wind in toen ik afgelopen herfst de haven van Kodiak van Alaska aanliep. Als ik weer een andere motor zou moeten kiezen zou ik misschien nog wel minder vermogen kiezen want aan die 80 pk heb ik echt meer dan zat, ondanks dat er een absurd hoge mast op staat die heel veel wind vangt.
De boot van mijn ouders is een vergelijkbaar verhaal. 46 voet, 17 ton vol geladen en een 60 pk Mercedes, dat is 3.5 pk per ton. Die boot heeft twee masten en vangt realtief veel wind. Maar ook op die boot hebben we nooit vermogen te kort gehad.
Op hun vorige boot, een van der Stadt 34, vol geladen 7,5 ton daar stond een 18 pk volvo Penta met klapschroefje in. Ook daar hebben we lange reizen naar extreme plekken mee gemaakt en nooit vermogen gemist en toch is dat ook nog maar 2.4 pk per ton.
Mijn eerste boot was een kolibri 560. Die woog schoon aan de haak 655 kg, nog twee personen en wat wedstrijd uitrusting erbij en de boot woog waarschijnlijk 800 tot 850 kg. Daar hadden we de 5 pk regelmatig echt nodig om nog tegen een beetje wind in te komen, zeilen ging vaak een stuk beter en meestal bleef de motor dus ook gewoon thuis.
Net een paar tochtjes met een nieuwe Open60 gemaakt, zo'n racebak in vliegende schotel stijl van koolstof. Daar staat omdat het van de klasse voorschriften moet, een 40pk motor in. D eboten wegen ongeveer 8 ton. tegen 25 knoop wind kom je niet meer in, ondanks dat die een ratio hebben van 5 pk per ton.
Het probleem is dat men tegenwoordig maar steeds grotere motoren in hun boten gooien 'omdat het makkelijk is'. Maar vaak is de boot er niet op ontworpen en kun je dus geen schroef er onder doen die groot genoeg is voor de betreffende motor. De motor is daardoor dus nooit in staat om zijn volledige vermogen aan de schroef af te geven en meer vermogen is dan alleen maar een psychologisch effect.
Daar komt dan weer bovenop dat een diesel moet werken om een acceptabele levensduur te hebben. Een goed gebruikte diesel draaid 20.000 uur met minimaal onderhoud, heeft dan een revisie en draaid weer 20.000 uur met minimaal onderhoud. Met een jacht diesel die meestal maar op 20% of nog minder van zijn vermogen werkt en dan ook vaak nog op korte stukjes, dan mag je blij zijn als je er 3000 of 4000 uur uit haalt.
Lang verhaal kort, zorg dat motor en schroef juist op elkaar zijn afgestemd en wees realistisch met de hoeveelheid vermogen die je nodig hebt. En wat je nodig hebt is maar heel weinig. Soms zou het inderdaad voor kunnen komen dat je niet precies een manouvre uit kunt voeren die je graag zou willen. Zo durfde ik het afgelopen herfst niet aan om met die windvlagen de haven van Kodiak binnen te gaan, de boot ging te veel alle kanten op en lag geregeld met het gangboord in het water zonder dat we zeil op hadden staan. Ik heb het plan gewijzigd, ben omgedraaid en ben voor de wind terug gegaan naar een tank steiger een eindje verder terug in het kanaal, die lag precies parallel aan de wind en had voldoende ruimte om te manouvreren. Daar heb ik vervolgens 36 uur gelegen tot het over was.
Zelfs als je wel voldoende motorvermogen zou hebben moet je je afvragen of je bepaalde situaties wel op wilt zoeken. Als je het alleen met veel motor vermogen voor elkaar kunt krijgen doe je waarshcijnlijk dingen die je niet zou moeten doen. Net als het varen door een nauwe of moeilijke passage. Ik stel mezelf altijd de vraag: 'zou ik hier in/doorheen gaan zonder GPS?" Als het antwoord nee is, dan ga ik er met een GPS ook niet doorheen.
Het wieleffect zou ietsjes minder kunnen zijn met het gebruik van veel vermogen, maar met een beetje creatief aanmeren gebruik je het wieleffet in zeker 95% van de manouveres in je voordeel, in die andere 5% kun je er mee leven of in een uniek geval moet je even een ander plekje zoeken of even een extra lijn gebruiken tijdens het aanmeren.
Mijn advies: houd het bescheiden met vermogen, maar zorg dat je dat vermogen benut zoals het benut kan worden. Zorgt voor minder onderhoud, minder kosten en uiteindelijk dus meer plezier.