Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: oliesoort keerkoppeling

oliesoort keerkoppeling 17 jan 2018 09:14 #908400

Martinwmd schreef :
Maar het is idd wel een beetje vreemd dat ze daar bij Yanmar niet gewoon een simpel antwoord op kunnen geven.

Bij Yanmar zelf zeker wel , alleen valt het niet mee om bij een dergelijke firma een technicus te pakken te krijgen die dat soort details weet zonder iemand met contacten daar.Meestal kom je niet verder dan een of andere medewerker in een callcenter :angry: .
Een verkoper of zelfs dealer weet dat soort achtergronden inderdaad meestal niet .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 17 jan 2018 09:52 #908420

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Martinwmd schreef :
Jullie hebben het hier ook allemaal over 20-30 maar op het plaatje staat 20/30 oftewel sae20 of sae30.
Ik denk ook niet dat het erg veel uitmaakt, een keerkoppeling is nou niet echt een technisch hoogstandje en de belasting zal ook niet enorm zijn. Zeker als hij om de paar jaar ververst word. Atf zou ik er zelf niet zo maar in doen omdat dat veel dunner is dan sae 30. Maar het is idd wel een beetje vreemd dat ze daar bij Yanmar niet gewoon een simpel antwoord op kunnen geven.

Dat is natuurlijk wel duidelijk en zal afhankelijk zijn ven de gebruiksomstandigheden of de SAE 20 of 30
wordt geadviseerd. In Nederland is de SAE30 vrij standaard denk ik.
Maar die HD blijft een vreemde zaak.

Ik heb eigenlijk nog geen echt idee hoe die werking van dit specifieke model keerkoppeling is.
Iemand daar een animatie van gevonden toevallig?
Laatst bewerkt: 17 jan 2018 09:52 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 17 jan 2018 16:34 #908639

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
HPV schreef :
Ik heb eigenlijk nog geen echt idee hoe die werking van dit specifieke model keerkoppeling is.
Iemand daar een animatie van gevonden toevallig?

Hieronder de twee toestanden vooruit / achteruit van je keerkoppeling. Het omdraaien van de bewegingsrichting vindt plaats door het tussentandwiel. Het is een 'constant mesh' systeem, alle tandwielen zijn continu in aangrijping. De bewegingsrichting van de uitgaande as wordt bepaald door de stand van de schakelcone, die bij bediening een van de twee tandwielen op de uitgaande as door wrijving van de cone in het tandwiel vergendelt. De cone loopt op de uitgaande as in een spline die een flinke spoed heeft, waardoor de wrijvingskracht van de cone in het tandwiel vergroot wordt (servowerking), zie details uit een patentschrift.












Laatst bewerkt: 17 jan 2018 16:56 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 17 jan 2018 20:18 #908721

Vond vandaag in de Yanmar workshop manual dat voor de KM2P kk 10W30 wordt geadviseerd...

Nu lijkt SAE 30 en 10W30 wel op elkaar, 10W30 is alleen wat constanter qua smeereigenschappen bij lagere temperaturen heb ik me laten vertellen, de (oudere) SAE30 wordt dan snel dikker.

Iemand toevallig nog een officieel statement van Yanmar NL?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 17 jan 2018 21:46 #908752

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
In het Workshop manual van de KM2P-1 staat duidelijk iets anders :



Bij Yanmar heb ik vandaag de vraag gesteld wat het meest up-to-date advies is ten aanzien van smering van hun keerkoppelingen. Tegelijk nog maar eens gevraagd naar hun stellingname t.a.v het gebruik van GTL brandstof in Yanmar motoren, wat tot nu toe steeds wordt afgeraden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 18 jan 2018 10:50 #908882

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Er zijn meer verschillen,

De olie is SAE20/30HD
De overzetverhouding van mijn kk is 2,21:1, niet 2,26:1.

Ik heb toch het idee dat er een wijziging in het type is gekomen na een bepaald productienummer.
Kleine verschillen misschien, maar toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 18 jan 2018 12:51 #908922

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
HPV schreef :
Er zijn meer verschillen,

De olie is SAE20/30HD
De overzetverhouding van mijn kk is 2,21:1, niet 2,26:1.

Ik heb toch het idee dat er een wijziging in het type is gekomen na een bepaald productienummer.
Kleine verschillen misschien, maar toch.

Maakt voor het principe niet uit, tandje meer op het rondsel, een tandje minder op het aanliggende tandwiel. Heb ooit bij een fabrikant van tandwielkasten mijn afstudeeropdracht gedaan, dit betrof de efficiency en belastbaarheid van tandwieloverbrengingen. Bij een vaste hartafstand van de assen kun je eenvoudig de overbrengingsverhouding veranderen door de tandentallen (en de diameters) te variƫren, mits de steekbank waarop de tanden worden gestoken dat toelaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 18 jan 2018 13:29 #908935

Voor het smeren van de tandwielen en lagers in de keerkoppeling maakt het eigenlijk niet uit wat voor olie je gebruikt. Gewoon simpele motorolie is hiervoor prima.
Problemen ontstaan bij de conus die in een draaiend tandwiel wordt gedrukt (zie het plaatje in een eerdere reactie). Als je bijvoorbeeld van achteruit naar vooruit schakelt draait je schroef nog achteruit terwijl het te koppelen tandwiel vooruit draait met b.v.300 rpm.
Op het moment van koppelen ontstaan er dan hoge temperaturen op het koppelings oppervlak waardoor de smeerolie kan verbranden en een afzetting op de koppeloppervlak kan vormen. Bij keerkoppelingen met koppelingsplaten, zoals Hurth, is dit nog veel kritischer.
Van daar dat de meeste koppelingsfabrikanten over gegaan zijn naar ATF olie. Deze is hier minder gevoelig voor.
Yanmar dus nog niet blijkbaar en de oude volvo ms koppeling kan ook gewoon met motorolie worden gevuld.
Waarschijnlijk is de conus (kloenk) koppeling wat minder gevoelig hiervoor dan de platenkoppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 18 jan 2018 13:40 #908940

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Blij met de informatie die mij bereikt, hoewel soms verschillende inzichten en ervaring relatief gezien niet helemaal hetzelfde spoor volgen.

Over het algemeen is men het er wel over eens dat SAE30 de te gebruiken olie is, zeker geen ATF, de werking is verduidelijkt en begrippen verklaard.
Waarvoor dank.

Ben benieuwd of er nog een Yanmar reactie komt. Ervaringen uit het verleden doen het ergste vermoeden...

edit:
Breekt mijn klomp:
Reactie van Yanmar:
The Yanmar SAE30-1L is an HD oil that can be used for the KM2P1
Laatst bewerkt: 18 jan 2018 13:42 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 18 jan 2018 15:22 #908970

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl