Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: oliesoort keerkoppeling

oliesoort keerkoppeling 15 jan 2018 21:25 #907992

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Lijkt me volstrekt logisch , ATF is een hele andere olie, als je het al als olie kunt aanmerken , maar goed het smeert dus zal wel olie heten daarom. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 15 jan 2018 21:38 #907999

svalk schreef :
ATF - Automatic Transmission Fluid is alleen een stuk duurder dan normale olie en natuurlijk krijg je dan het advies om ATF te gebruiken maar ik zou ook idd gewoon de specs volgen. B)

Voeg ik even aan toe : zeker bij tandwielen komt er een behoorlijke druk tussen de tanden als die in elkaar grijpen.
Verkeerde olie kan door de druk simpel ontsteken, klein dieseltje zeg maar.

Het kan je transmissie kosten

ATF heeft doorgaans hele andere specs dan “normale” olie.

Inderdaad hou je aan de specs zit je altijd goed
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 08:31 #908030

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Jeroen-pion schreef :
(...) ATF heeft doorgaans hele andere specs dan “normale” olie.
Inderdaad hou je aan de specs zit je altijd goed

De suggestie dat ATF een mindere kwaliteit olie zou zijn, is niet terecht. Er bestaat niet zoiets als 'normale' olie. Jeroen doelt hiermee waarschijnlijk op motorolie, daarvan is een hele range beschikbaar met ieder specifieke eigenschappen, gericht op de bedrijfsomstandigheden in een motor.
Daarnaast heb je specifieke versnellingsbak oliën voor toepassingen die extreme druk (EP) en hypoïde smeermiddelen vereisen, zoals versnellingsbakken en trans-assen.
En dan heb je nog de ATF soorten die geschikt zijn voor automatische versnellingsbakken en hydraulische keerkoppelingen. En zo kun nog een hele waslijst opnoemen.

De mechanieken die in aandrijving van onze bootjes worden toegepast, zijn al even divers, van simpele handgeschakelde keerkoppelingen, tot hydraulische types (vaak met een planetair tandwielstelsel) en saildrives met tweemaal een haakse overbrenging met (soms) ingewikkelde vertanding.

Dan worden er binnen ieder segment naast simpele klauwkoppelingen, meerdere servotechnieken (rembanden, conussen, plaatkoppelingen) toegepast.

En niet in de laatste plaats, alle onderdelen zoals lagers en de tandflanken van de tandwielen dienen afdoende gesmeerd te worden, en de warmte die ontstaat door efficiency verliezen moet worden afgevoerd.

'Normale' motorolie zal niet in alle gevallen voldoen, vandaar de waslijst aan voorschriften die je kunt aantreffen bij de verschillende keerkoppeling types. En soms komen fabrikanten terug op hun aanvankelijke olie specificatie als blijkt dat die problemen kan geven.

Het zal duidelijk zijn dat ik het met de laatste opmerking van Jeroen volledig eens ben, ga niet zelf experimenteren maar houd je aan de specificatie van de keerkoppeling/saildrive leverancier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 09:35 #908043

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Dat je je aan de voorgeschreven specs wilt houden is inmiddels wel duidelijk, maar dat dat erg lastig wordt als de juiste olie niet eens wordt geleverd (ben 'm nog niet tegen gekomen tenminste) dan wordt het lastig.

Waarom zet yanmar er HD achter als ze dat dan vervolgens niet op hun eigen olie zetten :unsure: ...

Heb overigens bij Yanmar ook de vraag gesteld, ben benieuwd
Laatst bewerkt: 16 jan 2018 09:36 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 10:17 #908052

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Bijgaand Yanmar spec, zij schrijven single grade motorolie SAE20 of SAE30 voor. (API service categorie CD of hoger, dit staat op de verpakking van de olie vermeld).

Bijlage:

Bestandsnaam: outlineKM2P-1.pdf
Bestandsgrootte:1,061 KB


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 10:25 #908054

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
maar dit staat op de keerkoppeling zelf, dus incl HD toevoeging


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 10:27 #908055

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
monograde olie is te koop voor oldtimers, zie bv hier.

Nog een optie : zie hier

Vraag is of je hier niet een moderne multigrade olie kunt toepassen, ben benieuwd wat Yanmar adviseert.
Laatst bewerkt: 16 jan 2018 10:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 10:29 #908056

HPV schreef :
Dat je je aan de voorgeschreven specs wilt houden is inmiddels wel duidelijk, maar dat dat erg lastig wordt als de juiste olie niet eens wordt geleverd (ben 'm nog niet tegen gekomen tenminste) dan wordt het lastig.

Vreemd even googelen:
www.google.nl/search?q=sae+30+...KAA&biw=1280&bih=590
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 10:32 #908058

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
ik was op zoek naar de yanmar HD olie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 10:39 #908062

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
"CeesS" post=908052]Bijgaand Yanmar spec, zij schrijven single grade motorolie SAE20 of SAE30 voor. (API service categorie CD of hoger, dit staat op de verpakking van de olie vermeld).

Dan sta je dus in een winkel en moet je gaan uitvinden wanneer iets "API service categorie CD of hoger" is.

Is dat dan AB of EF of iets anders... Ik vind dat volkomen vaag.

Had gewoon niet verwacht dat zoiets simpels als olie tot zoiets onlogisch kan leiden.
Laatst bewerkt: 16 jan 2018 10:39 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 10:41 #908064

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
HPV schreef :
ik was op zoek naar de yanmar HD olie...

Yanmar maakt geen olie, voor het label 'Yanmar' betaal je een extra opslag die de Yanmar overhead moet dekken. Als je portemonnee je lief is, koop je gewoon een commercieel verkrijgbare olie met de juiste specificatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 10:53 #908068

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Dat mag zo zijn maar is niet het punt. Die paar centen per jaar (meer is t niet) verschil zal me werkelijk een worst wezen. SAE30 kost een tientje de liter dus da's nog geen 4 euro per jaar...

Yanmar levert diverse soorten olie onder eigen naam en dan deze niet. Is toch op zijn minst vreemd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 10:54 #908070

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
HPV schreef :
"CeesS" post=908052]Bijgaand Yanmar spec, zij schrijven single grade motorolie SAE20 of SAE30 voor. (API service categorie CD of hoger, dit staat op de verpakking van de olie vermeld).

Dan sta je dus in een winkel en moet je gaan uitvinden wanneer iets "API service categorie CD of hoger" is.

Is dat dan AB of EF of iets anders... Ik vind dat volkomen vaag.

Had gewoon niet verwacht dat zoiets simpels als olie tot zoiets onlogisch kan leiden.

API is vrij simpel. in CD staat de C voor dieselmotor en de D voor de categorie waar bij het alfabet gevolgd wordt. Hoe hoger hoe beter. CD is dus beter/moderner dan CC. Voor benzine motoren begint het met S. SF in moderner dan SE.

www.api.org/products-and-servi...ments/oil-categories
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 16 jan 2018 10:56 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 12:22 #908101

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Kok in Rotterdam biedt 'Yanmar Genuine Transmission fluid SAE30' aan, 'Geschikt voor Yanmar KM gearboxes. SAE30-1L'. Kost 9,10 € per liter.

Interessant is de Yanmar Product Safety data sheet. Daarin staat in sectie 3 dat hun Genuine Transmission fluid SAE30 voor het grootste deel bestaat uit 'Highly refined mineral oil (C15 - C50)', en dat er 1-5% van een bepaald type polymeer is toegevoegd, dat geclassificeerd wordt als 'Trade secret'.

Misschien toch een geheim recept ? Of marketing-bla-bla. Voor dat tientje per liter misschien toch aan te bevelen om Yanmar transmissie olie in je KM keerkoppeling te gooien.


Bijlage:

Bestandsnaam: SDS-Yanmar...E-30.pdf
Bestandsgrootte:185 KB
Laatst bewerkt: 16 jan 2018 12:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 12:38 #908104

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
HPV schreef :
Had gewoon niet verwacht dat zoiets simpels als olie tot zoiets onlogisch kan leiden.

Dat is dus de kern van de misvatting. Er is niets simpel aan olie. Het is een gecompliceerd en uitgekiend onderdeel van je motor of machine. Er zit veel research in, en veel ontwikkeling. En er kan dus ook veel mee fout.
Laatst bewerkt: 16 jan 2018 12:38 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 12:48 #908108

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
CeesS schreef :
Kok in Rotterdam biedt 'Yanmar Genuine Transmission fluid SAE30' aan, 'Geschikt voor Yanmar KM gearboxes. SAE30-1L'. Kost 9,10 € per liter.

Interessant is de Yanmar Product Safety data sheet. Daarin staat in sectie 3 dat hun Genuine Transmission fluid SAE30 voor het grootste deel bestaat uit 'Highly refined mineral oil (C15 - C50)', en dat er 1-5% van een bepaald type polymeer is toegevoegd, dat geclassificeerd wordt als 'Trade secret'.

Misschien toch een geheim recept ? Of marketing-bla-bla. Voor dat tientje per liter misschien toch aan te bevelen om Yanmar transmissie olie in je KM keerkoppeling te gooien.


Bijlage:

Bestandsnaam: SDS-Yanmar...E-30.pdf
Bestandsgrootte:185 KB

Maar dat is dus nog steeds geen SAE 30HD
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 12:56 #908112

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Joop66 schreef :
HPV schreef :
Had gewoon niet verwacht dat zoiets simpels als olie tot zoiets onlogisch kan leiden.

Dat is dus de kern van de misvatting. Er is niets simpel aan olie. Het is een gecompliceerd en uitgekiend onderdeel van je motor of machine. Er zit veel research in, en veel ontwikkeling. En er kan dus ook veel mee fout.

Maar ik hoef als consument toch geen cursus olie te volgen? Ik wil gewoon een keer trouw erin keilen wat erin hoort!

Ik wil de -vanzelfsprekend door Yanmar geadviseerde- SAE20-30HD van -komt ie- Yanmar erin gooien en dat is er dus niet. Tenminste ik heb m nog niet gevonden.

Nergens staat of de alom verkrijgbare SAE30 hetzelfde is (zal wel niet) en vervolgens kan je aannemen wat je wilt maar wordt het er niet duidelijker op.
Dat iemand ATF adviseert als algemeen bruikbaar is dus een miskleun, daar zijn we het wel over eens.

Ik leer veel maar verbaas me er steeds meer over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 12:58 #908114

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
HPV schreef :
Maar dat is dus nog steeds geen SAE 30HD

Maar volgens Yanmar wel geschikt voor de KM keerkoppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 13:08 #908119

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 13:52 #908136

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Jutter schreef :
Voldoet niet aan de API CD classificatie


Bijlage:

Bestandsnaam: hdx-30-NL.pdf
Bestandsgrootte:513 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 14:15 #908146

In de eigen manual van Yanmar staat: for marine gear, KM serie: same lube oil as the engine.
Met daarboven een tabelletje waarin aangegeven wordt dat bij onze omgevings temperaturen er prima 15W40 gebruikt kan worden. (Ik gebruik zelf minerale 15W40 voor motor en kk)

www.yanmarmarine.com/theme/yan...-OP-Manual-Multi.pdf
Laatst bewerkt: 16 jan 2018 14:16 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 14:37 #908157

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
kan, maar een GM is mogelijk anders dan een YM

Voor de YM is 15W30 de voorgeschreven olie.

Als het allemaal geen bal uit zou maken waarom zetten ze het er dan zo specifiek op zou je denken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 18:20 #908252

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
HPV schreef :
Als het allemaal geen bal uit zou maken waarom zetten ze het er dan zo specifiek op zou je denken...

Die vraag kan alleen Yanmar beantwoorden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 19:01 #908277

Jullie hebben het hier ook allemaal over 20-30 maar op het plaatje staat 20/30 oftewel sae20 of sae30.
Ik denk ook niet dat het erg veel uitmaakt, een keerkoppeling is nou niet echt een technisch hoogstandje en de belasting zal ook niet enorm zijn. Zeker als hij om de paar jaar ververst word. Atf zou ik er zelf niet zo maar in doen omdat dat veel dunner is dan sae 30. Maar het is idd wel een beetje vreemd dat ze daar bij Yanmar niet gewoon een simpel antwoord op kunnen geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliesoort keerkoppeling 16 jan 2018 21:53 #908328

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Op het eerste gezicht lijkt een keerkoppeling een simpel mechanisme, maar schijn bedriegt hier. De Yanmar KM2 keerkoppeling is gebaseerd op een patent waarbij de koppel- en omkeerfunctie door een servomechanisme wordt ondersteund. Het hart van het systeem is een 'cone clutch', die op wrijving de tandwielen voor vooruit en achteruit met de uitgaande as verbindt. Zowel Volvo Penta als Yanmar passen dit principe ook in de grotere saildrives toe. (zie hieronder het hart van het mechanisme zoals in diverse patenten beschreven)

Voordeel van dit systeem is de geringe kracht die nodig is om te schakelen. Achilleshiel is de wrijving van de cone in de tandwielen, die nogal eens leidt tot verlies van aandrijving. Het smeermiddel in de keerkoppeling dient daarom met zorg te worden gekozen. De koppeling fabrikanten hebben in het verleden nog wel eens de specificatie gewijzigd.






Laatst bewerkt: 16 jan 2018 23:19 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl