Jeroen-pion schreef :
(...) ATF heeft doorgaans hele andere specs dan “normale” olie.
Inderdaad hou je aan de specs zit je altijd goed
De suggestie dat ATF een mindere kwaliteit olie zou zijn, is niet terecht. Er bestaat niet zoiets als 'normale' olie. Jeroen doelt hiermee waarschijnlijk op motorolie, daarvan is een hele range beschikbaar met ieder specifieke eigenschappen, gericht op de bedrijfsomstandigheden in een motor.
Daarnaast heb je specifieke versnellingsbak oliën voor toepassingen die extreme druk (EP) en hypoïde smeermiddelen vereisen, zoals versnellingsbakken en trans-assen.
En dan heb je nog de ATF soorten die geschikt zijn voor automatische versnellingsbakken en hydraulische keerkoppelingen. En zo kun nog een hele waslijst opnoemen.
De mechanieken die in aandrijving van onze bootjes worden toegepast, zijn al even divers, van simpele handgeschakelde keerkoppelingen, tot hydraulische types (vaak met een planetair tandwielstelsel) en saildrives met tweemaal een haakse overbrenging met (soms) ingewikkelde vertanding.
Dan worden er binnen ieder segment naast simpele klauwkoppelingen, meerdere servotechnieken (rembanden, conussen, plaatkoppelingen) toegepast.
En niet in de laatste plaats, alle onderdelen zoals lagers en de tandflanken van de tandwielen dienen afdoende gesmeerd te worden, en de warmte die ontstaat door efficiency verliezen moet worden afgevoerd.
'Normale' motorolie zal niet in alle gevallen voldoen, vandaar de waslijst aan voorschriften die je kunt aantreffen bij de verschillende keerkoppeling types. En soms komen fabrikanten terug op hun aanvankelijke olie specificatie als blijkt dat die problemen kan geven.
Het zal duidelijk zijn dat ik het met de laatste opmerking van Jeroen volledig eens ben, ga niet zelf experimenteren maar houd je aan de specificatie van de keerkoppeling/saildrive leverancier.