Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: MD6A smerig luchtfilter

MD6A smerig luchtfilter 03 dec 2017 15:06 #896539

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Goedenmiddag allemaal , ik ben een nieuwe aanwas en heb jullie hulp nodig.
Ik heb zelf een polderschuit gebouwd en daarvoor een Volvo Penta MD6A op
de kop getikt.
Motortje start prima en loopt op het gehoor ook goed , maar er komen uitlaat
gassen uit mijn luchtfilter , luchtfilter eraf gehaald en deze is helemaal zwart van binnen
met vieze drab, is dit een kwestie van slechte kleppen afstelling of is er dan wat met
de inlaat kleppen zelf aan de hand ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 03 dec 2017 15:15 #896543

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Heb dit ook gehad met mijn MD7a. Oorzaak vast zittende zuigerveer. Die Volvo diesel geven vrijveel roet en daardoor gaat mogelijk de zuigerveer vast zitten.

Onder het kleppendeksel was het ook een vieze boel met veel zwarte sludge.

En lekkage van vuile olie restanten uit het luchtfilter. Carterontluchting loopt via slang naar het luchtfilter.
Laatst bewerkt: 03 dec 2017 18:07 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 03 dec 2017 16:26 #896554

Wopa,
goeden middag en welkom op dit forum.
Dat er uitlaatgassen uit het luchtfilter komen is niet zoals het hoort. Dat kan echter in sommige gevallen wel als er een carterontluchting op de motor zit die uitkomt in het luchtfilter. Voor zover ik weet is dit type motor hiermee niet uitgerust. Je doet er verstandig aan de internetpagina te bezoeken van Dieseldokter .NL . Dit is de pagina van FER, de persoon op dit forum ,die bijna alle vragen over dieselmotoren behandelt en die je via dit forum ook om raad kunt vragen. De directe oplossing is nu zo snel mogelijk het luchtfilter schoonmaken met benzine . Laat de benzine er maar zo lang in staan tot de vette troep is opgelost. Daarna, na droging van het luchtfilter, opnieuw de staalwol in het filter vet maken met dunne olie.
Als ik het juist heb heeft de Volvo/Penta 6 serie een carterfilter. Is dit bewuste filter nog wel aanwezig of zit dit ook helemaal dicht met vette troep? Belangrijk is tevens dat je vaststelt of de uitlaat wel goed werkt. Komt er warm water uit de uitlaat na verloop van tijd en hoe is de kleur van de walm, die de motor afgeeft?. Bovendien komt de motor wel goed op temperatuur?
Kortom, je hebt nog wat "huiswerk"te doen.
Vriendelijke groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 03 dec 2017 18:48 #896582

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Thx voor de feedback .
Ik heb al wat huiswerk gedaan , motor komt netjes op temperatuur ( volgens de meter).
Carter filter is aanwezig en niet bijzonder smerig .
Ik heb de motor zonder lucht filter gestart en de uitlaatgassen
komen rechtstreeks uit de lucht inlaat dus niet via het kleppen deksel in het
luchtfilter.
Het is best wel heftig wat er uit komt " je gaat bijna denken dat het uitlaat spruitstuk aan de
verkeerde kant van het blok zit“ ;)
Lijkt me toch echt een kleppen probleem .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 03 dec 2017 18:52 #896584

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Carter ontluchting heeft de MD6 trouwens wel, die gaat zoals Brambo zei via een
slang naar het lucht filter .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 03 dec 2017 19:46 #896607

Beste Wopa,
het is niet uit te sluiten dat de Volvo/Penta in jouw boot last heeft van cartercompressie. Dat houdt in dat door slijtage van de motor in het carter een overdruk ontstaat die via de carterontluchting in het luchtfilter terechtkomt. Cartercompressie ontstaat na verloop van tijd bij oudere (diesel) motoren Gevolg is o.a. dat de motor vooral in koude perioden slecht of zelfs helemaal niet wil starten. Dat komt omdat de kompressie, die de motor opbouwt, onvoldoende is om het brandstofmengsel tot zelfontbranding te brengen. Een slechte afstelling van de kleppen zou kunnen en dat is eigenlijk het gemakkelijkste om te verhelpen. Als deze ingreep niet een verbetering oplevert vrees ik dat je de compressie in de cilinders moet ( laten ) opmeten om te zien hoe de compressie per cilinder is. Als je dan uiteindelijk hebt vastgesteld hoe de compressie per cilinder is kun je verdere plannen maken om de motor te "genezen ". Er lopen op het forum nog enkele draadjes over problemen met de Volvo/P. Lees deze maar eens na en daar is ook van te leren.
Zelf ben ik samen met twee zeilvrienden bezig om een Volvo/p 7 van zijn kwalen te genezen, veroorzaakt door oververhitting van de motor wegens onvoldoende koeling.
Veel succes bij de zoektocht naar de oorzaken en laat ons via het forum weten hoe je de problemen denkt te gaan oplossen.
Vriendelijke groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 03 dec 2017 22:36 #896660

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Hoi Alphons.
Van de mogelijke carter compressie ben ik mij bewust , motor zal c.a
40 jaar of ouder zijn en veel onderhoud genieten ze meestal niet
zolang het maar draait .
De bedoeling is om de motor deze winter te voorzien van nieuwe zuigerveren
En andere narigheid die ik gaande weg tegen ga komen.
Echter heb ik nog nooit meegemaakt dat uitlaat gassen afgevoerd worden via de verkeerde
kant , vandaar mijn vraag waar het aan zou kunnen liggen , carter compressie als oorzaak
is uitgesloten ( zal er gerust zijn) , niet dat ik straks alles weer gedemonteerd heb en dan blijkt
dat het probleem nog steeds aanwezig is door bv kromme kleppen of iets anders
want dan ben ik weer terug bij af .
Kleppen stellen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan , ik ben meer van de tweetakt motoren
maar ik ga er deze week wel even voor zitten .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 08:03 #896685

Draait jouw motor wel in de juiste richting? Ik weet dat bepaalde oudere diesels in de foute richting ook willen starten en dat de distributie dan juist omgekeerd werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 08:55 #896700

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Geen idee , ik neem aan dat de start motor het vliegwiel de juiste richting op stuurt .
Welke kant hoort het vliegwiel op te draaien als ik voor het vliegwiel sta ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 09:11 #896705

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
Tulipe schreef :
Draait jouw motor wel in de juiste richting? Ik weet dat bepaalde oudere diesels in de foute richting ook willen starten en dat de distributie dan juist omgekeerd werkt.

Dat "per ongeluk" verkeerd om draaien is alleen mogelijk bij een 2-tact diesel. Bij een 4-tact is hiervoor een dubbele nokkenas nodig. Bij mijn weten allemaal nooit toegepast bij kleine motoren.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 09:35 #896710

Wopa schreef :
Geen idee , ik neem aan dat de start motor het vliegwiel de juiste richting op stuurt .
Welke kant hoort het vliegwiel op te draaien als ik voor het vliegwiel sta ?

Rechtsom, staat in de manual op pagina 17 .
Heb je die niet? Dan www.motoren.ath.cx/pdfs/volvo/volvo_penta_md6a.pdf

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 09:54 #896720

Beste Wopa,
als je er deze week toch "voor gaat zitten " is het verstandig het werkplaatshandboek voor de Volvo/P type 6 te bestellen bij Dieseldokter.NL. en dit door te nemen. Voor een klein bedrag is dit te bestellen. In dit werkplaatshandboek kun je veel gegevens over de Volvo/P vinden.
Met het bestellen en monteren van nieuwe zuigerveren ben je er echter niet! Het is ook wenselijk dat je de cilinderbussen in het motorblok gaat hohnen( bewerken met een hohnsteen die in de cilinder draait) Doel hiervan is dat er in de cilinderwand weer kleine groeven ontstaan om de smeerolie vast te kunnen houden. Bij oudere motoren zijn deze groefjes door slijtage verdwenen waardoor de smering niet optimaal meer is.
Hiervoor is het wel nodig dat je de cilinderkop losmaakt van het motorblok.
Tevens kun je dan controleren of de koelkanalen in de cilinderkop en het motorblok niet verstopt zijn geraakt door roest, ketelsteen of andere troep , veroorzaakt door het open koelsysteem.
Je merkt wel, het lijstje met "huiswerk "wordt steeds langer :whistle: :whistle:
Veel succes en doorzettingsvermogen toegewenst.!
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 09:58 #896723

Niet dat ik Fer wil dwars zitten ( :whistle: ) maar o.a. hier kun je de workshop manual gewoon diret downloaden:
www.motoren.ath.cx/pdfs/volvo/...6A_MD7A_Workshop.pdf
Als je hem graag op paier wilt hebben is hij ook hier te bestellen:
shop.bootsmotoren.de/Volvo-Pen...andbuch-7730250.html
Echter wel in het Duits :(
Ad
Laatst bewerkt: 04 dec 2017 10:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 10:05 #896725

Als het filter in de carterontluchting niet smerig is is het dan wel waarschijnlijk dat het vuil via daar komt?

Volgens mij is de enige andere eventueele oorzaak een slecht sluitende inlaatklep. Ofwel versleten ofwel slechte afstelling.

Ik zou de carteronluchting eens losmaken van het filter en voelen aan welke kant er overdruk uitkomt.
Komt dit uit de carterontluchting: Zuigerveren
komt dit uit het filter: inlaatkleppen.

Of gewoon even filter eruit en starten en dan kijken, je ziet snel genoeg of hij uitlaatgas/dieseldamp terug spuit het luchtfilter in denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 10:06 #896726

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
De kans is groot dat bij het opmeten voor het hohnen de cilinderwand buiten de toleranties valt.

Normaal worden dan de cilinders opgeboord en worden er overmaat zuigers toegepast. Helaas zijn er geen overmaat zuigers voor dit type motor meer te verkrijgen. De enige oplossing is dan het verbussen van de cylinders. Een redelijk kostbare oplossing.
Laatst bewerkt: 04 dec 2017 10:06 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 10:28 #896731

brambo schreef :
De kans is groot dat bij het opmeten voor het hohnen de cilinderwand buiten de toleranties valt.

Normaal worden dan de cilinders opgeboord en worden er overmaat zuigers toegepast. Helaas zijn er geen overmaat zuigers voor dit type motor meer te verkrijgen. De enige oplossing is dan het verbussen van de cylinders. Een redelijk kostbare oplossing.

Klopt niet ( denk ik ) . Overmaat ( 0,5mm) staan nog gewoon op www.marinepartseurope.com/nl/v...742080-21-13626.aspx
Ook Mulder heeft hem in voorraad: muldermotoren.nl/catalogsearch/result/?q=875546
Maar gezien de prijs niet echt zinvol voor een zo oude motor.
Ad
Laatst bewerkt: 04 dec 2017 10:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 10:47 #896733

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Staat inderdaad nu op de onderdelen lijst. De standaard zuiger blijkt niet meer leverbaar. Op moment dat ik informeerde, ook bij Mahler, bleken overmaat zuigers niet te krijgen.

Helaas ben ik er gehecht aan die Volvo dieselplof en heb ik nog twee motoren van het type MD7a.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 10:54 #896734

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Wopa schreef :
Geen idee , ik neem aan dat de start motor het vliegwiel de juiste richting op stuurt .
Welke kant hoort het vliegwiel op te draaien als ik voor het vliegwiel sta ?

Hier gaan we verder niet op in. Uitgesloten dat de motor de verkeerde kant op draait
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 10:55 #896736

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Wopa schreef :
Goedenmiddag allemaal , ik ben een nieuwe aanwas en heb jullie hulp nodig.
Ik heb zelf een polderschuit gebouwd en daarvoor een Volvo Penta MD6A op
de kop getikt.
Motortje start prima en loopt op het gehoor ook goed , maar er komen uitlaat
gassen uit mijn luchtfilter , luchtfilter eraf gehaald en deze is helemaal zwart van binnen
met vieze drab, is dit een kwestie van slechte kleppen afstelling of is er dan wat met
de inlaat kleppen zelf aan de hand ?

Zware lekkage langs de klepstelen en klepgeleiders.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 12:04 #896761

En waarom zou dat uitgesloten zijn? 4takt diesels kunnen effectief de verkeerde richting draaien. Zelf meegemaakt met een diesel waarvan de zwengel om hem handmatig te starten uit elkaar gehaald was en foutief terug gemonteerd. Het feit dat TS aangeeft dat de carterontluchting NIET op het luchtfilter is aangesloten maar dat er toch rook uit de inlaat komt doet mij hieraan denken. Die oude Volvo's hebben volgens mij een startmotor die tegengesteld draait aan de "normale" starters omdat het viegwiel aan de voorkant staat ipv aan de kant van de keerkoppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 12:54 #896771

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Handboek had ik vanochtend al gevonden via google , leek me wel handig ;)
Cilinders honen is geen optie , nieuwe zuigerveren zal geen optimaal resultaat geven maar de motor
zal er wellicht van opknappen .
Ik heb de MD6 voor €750. draaiend gekocht, ik was niet van plan daar nog een €1000. aan te verspijkeren.
Hier varen al die boeren nog met motoren ( Petters , Albins) die nog nooit een nieuw olie filter hebben gezien, enige wat ze doen is 1x per jaar olie peilen en indien nodig bijvullen , desnoods met hydroliek olie als ze niks anders in de schuur hebben staan.
Maar ff zonder gekheid , ik vaar misschien 30-40 uur per jaar , als een motor dan redelijk loopt dan vind ik het best.
Nieuwe pakking set , kleppen slijpen , zuigerveren, impeller ,filters en olie vervangen is voor mij voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 12:55 #896773

Verkeerd omdraaien lijkt mij ook uitgesloten

Slecht sluitende inlaat klep zou kunnen

Van versleten kleprubbers krijg je meestal de ellende niet aan de inlaatkant maar aan de uitlaat kant

Als de inlaat klep goed sluit , maar het kleprubber olie lekt dan kan bij de uitlaatslag de olie maar 1 kant op , naar de uitlaat zijde en niet terug door de inlaat klep , normaal dan :silly:

Een Compressie test verteld een heleboel boel over de motor :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 12:55 #896774

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Tulipe schreef :
En waarom zou dat uitgesloten zijn? 4takt diesels kunnen effectief de verkeerde richting draaien. Zelf meegemaakt met een diesel waarvan de zwengel om hem handmatig te starten uit elkaar gehaald was en foutief terug gemonteerd. Het feit dat TS aangeeft dat de carterontluchting NIET op het luchtfilter is aangesloten maar dat er toch rook uit de inlaat komt doet mij hieraan denken. Die oude Volvo's hebben volgens mij een startmotor die tegengesteld draait aan de "normale" starters omdat het viegwiel aan de voorkant staat ipv aan de kant van de keerkoppeling.

Wel eens iets over kleptiming en moment van brandstof inspuiting gehoort.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 13:50 #896779

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
@ Jeroen .
Bij een compressie test op dit moment kan ik de uitslag wel raden als de cilinder zich
leeg blaast via de foute weg .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A smerig luchtfilter 04 dec 2017 14:21 #896781

Wopa schreef :
@ Jeroen .
Bij een compressie test op dit moment kan ik de uitslag wel raden als de cilinder zich
leeg blaast via de foute weg .

Ik neem er geen vergif op in als iemand zegt :

Start goed, loopt goed op gehoor :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl