Yellow Boat schreef :
Allereerst is de chemische formule van magnetiet een beetje ingewikkelder nl Fe3+-2Fe2+-O4 oftewel Ijzer(II,III)oxide dus Fe3O4 waarbij een van de drie Fe ionen driewaardig is ( anders zou het niet kunnen).
Fe2O4 kan niet eens omdat er alleen O2- bestaat en Fe2+ of Fe3+ .
Overigens zal magnetiet ook niet kunnen worden gevormd in een uitlaatbocht omdat daar de rtemperaturen te laag voor zijn en de zuurstofconcentraties te laag . Magnetiet is ontstaan in bijv. vulkanen of ook wel in asteroiden . Van dat laatste hebben oude volken in Zuid Duitsland ooit gebruik gemaakt die resten van een gigantiusche meteorietinslag daar vonden en daarmee de destijds beste zwaarden gemaakt die en waren die o.a. door de Romeinen werden gekocht.
Maar dat zwarte spul is inderdaad erg moeilijk weg te krijgen .
De genoemde spleet en vooral putcorrosie zal vooral optreden op zeewater en helemaal in warme contreien. Op zoet water kan het meevallen mits de hoeveelheid koelwater voldoende is en de temperatuur onder de ca. 35 graden blijft
Ad
Fe3O4, helemaal gelijk, typefout van mijn kant.
Hoe het heet? De werfbaas en ijzerwerkers noemen het iig magnetiet.
Warmer dan 35 graden wordt de uitlaatbocht ook, zeker in het eerste stuk waar de uitlaatgassen nog niet gemixt zijn. Soewiezo wil je je indirecte dieseltje wel iets warmer hebben dan 35 graden, maar dat is een ander verhaal.
Technisch is gietijzer zeker niet het beste materiaal. Dan kan je beter kijken naar titanium en/of speciale rvs legerering. Kosten technisch performed gietijzer al een stuk beter.
Roest/magnetiet intern compleet verwijderen is eigenlijk niet te doen. Dat lukt alleen met stralen en dan nog, hoe Kom je er bij. Als alternatief kan je nog wat pielen met een smalle beitel ennhamer om er gericht wat stukjes uit te meppen.
Het beste beschouw je een uitlaatbocht gewoon als slijtagedeel. Helaas is preciese vervangmoment lastig vast te stellen. Het risico wat je loopt is water in de cylinders en alle ellende en kosten van dien.
Verder is het aan iedere eigenaar zijn eigen afweging te maken voor het vervang moment.