Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gaatje in cilinderkop MD5A

Gaatje in cilinderkop MD5A 10 okt 2017 19:25 #881312

bij demontage van verstuiversleeve uit cilinderkop van onze VP Md5a bleek er in de poort richting de uitlaat ter plekke van waar de bouten zitten een "pinkgroot" gaatje te zitten.
Het bedrijf die de revisie uitvoert verwacht dat de uitlaatgassen er uit zullen lekken en adviseert om de werkzaamheden te stoppen en op zoek te gaan naar een nieuwe cilinderkop.
Dit laatste lijkt ivm leeftijd van het blok nog lastig. Het plaatsen van een revisiemotor dreigt.

Mijn vraag is : Is het mogelijk het gaatje van de bestaande cilinderkop dicht te lassen.
Een bevriend lasbedrijf, kan gietijzer lassen (bv carterdeksels etc), maar kan dit ook bij een cilinderkop, ivm mogelijke belastbaarheid. Of is er een andere wijze om de cilinderkop te reanimeren. Het lijkt zo zonde om een motortje dat voor kort nog zo mooi liep, weg te doen.
M26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 10 okt 2017 19:46 #881327

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
heb je een foto?

een ander kop kopen zal niet erg duur zijn. eerland Harderwijk even informeren.

lassen gaat denk ik niet lukken ivm met spanningen in het gietijzer en vervuiling van het gietijzer zorgen ervoor dat het lassen erg lastig gaat worden.
Laatst bewerkt: 10 okt 2017 19:48 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 10 okt 2017 20:38 #881342

Beste Fer, dank voor het snelle antwoord.
Kop ligt nog bij Revisiebedrijf op de operatie-tafel, ik heb vanochtend geen foto's gemaakt. Ik heb berichtje naar Eerland gestuurd.
Als ik jou zo hoor, is andere kop enige oplossing, er zijn dus geen methodes om huidige kop te reanimeren. Lijkt toch zo voor de hand te liggen.
M26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 10 okt 2017 21:10 #881351

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Tja je kan het proberen stuk is stuk maar verwacht er niet veel van.

Ik heb redelijk wat motoren onderhanden gehad waar scheuren en dergelijk is zaten, een kram zetten met een stuk nieuwe gietijzer werkte maar dat was niet bij z kopje van een md5.

Ik zou voor een ander kop gaan en lukt het niet kan je hem laten lassen.

Ik ben wel benieuwd naar het gat, zit dit vanaf de uitlaatpoort naar een kopbout ?
Laatst bewerkt: 10 okt 2017 21:14 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 11 okt 2017 09:11 #881427

gietijzeren kop is te lassen,
Daarvoor zijn speciale gietijzer electroden voor.
Wel de kop goed schoonmaken (geen olie ed) en de kop van te voren voorwarmen in een oven om lasspanningen te reduceren. Afkoelen moet ook zeer geleidelijk gebeuren, liefst gecontroleerd in een oven of onder warm zand.
Als de las voldoende is afgekoeld de las nabewerken, evt klepzittingen, geleiders etc vervangen of nabewerken en de kop uiteraard vlakken.
Al met al een hele klus en gezien het aantal uren wellicht economischer een ruilkop te nemen.
Hou je van uitdagingen, het is (goed) te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 11 okt 2017 09:51 #881439

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Ik zou het eerst proberen te lassen, want gietijzer kan je zeker lassen. Je hebt electrode Castoline EC 4023 nodig.

Zoals hier al meer gezegd: goed voorverwarmen en langzaam af laten koelen. Behalve de eerder genoemde redenen heb je ook nog de waterstofbrosheid. Als je namelijk niet naverwarmd, dan kan de waterstof er niet uit.

Dat hebben ze mij in ieder geval wijsgemaakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 11 okt 2017 10:19 #881446

OEB,...mooie aanvulling, was ik idd vergeten te vernoemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 11 okt 2017 10:25 #881448

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
tip;
al het niet lukt zit er vlgs. mij in in Loenen een bedrijf, hij adverteert op MP onder de naam Arjan.
hij bied regelmatig Volvo onderdelen aan
dus op MP zoeken bij motoren; Volvo (penta)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 11 okt 2017 10:26 #881449

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
tip;
al het niet lukt zit er vlgs. mij in in Loenen aan de Vecht een bedrijf, hij adverteert op MP onder de naam Arjan.tel. 0641394565
hij bied regelmatig Volvo onderdelen aan
dus op MP zoeken bij watersport motoren; Volvo (penta)
anders bij Eerland zit nu in Apeldoorn?
Laatst bewerkt: 11 okt 2017 10:31 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 12 okt 2017 21:55 #881836

Dank voor alle reacties en tips, bijgevoegd foto van cilinderkop met gaatje, je moet goed kijken het zit diep van binnen. Ben bij Eerland langs geweest en heb nieuwe "gebruikte" kop gekocht. Volgens hem kan je dit soort gietijzer niet lassen. Gaatje zit trouwens ook erg onhandig om goed bij te kunnen. Nieuwe kop nagenoeg identiek maar dan beter, echter bij poging kleppen over te zetten blijken de oude kleppen niet te passen in kop. Serienummers wijken iets af. Oude kop productnr. 838121, nieuwe kop productnr. 838181. Nieuwe kop heeft grootere kleppen. Had ik in de snelheid van de aankoop niet gezien. Eerland gaat de kop verder compleet maken en ik heb vertrouwen dat het goed komt.
Maar Weet iemand hoe ik kan traceren hoe het zit met de nummers.

Ik kan de serienummers op de site van Mulder of Marine Parts niet terug vinden.
In de WorkshopManual worden deze nummers ook niet vermeld.

Alvast Bedankt.


M26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 13 okt 2017 05:23 #881853

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Fijn dat eerland kon helpen

De deze kop is niet te lassen zoals ik eerder schreeft en het wel proberen had je veel geld gekost met 0 resultaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 13 okt 2017 07:24 #881873

Perry2017 schreef :
Nieuwe kop heeft grootere kleppen.
Alvast Bedankt.


Het zou me niet verwonderen als dat dan de kop van een MD5C is. Die hebben inderdaad andere , waarschijnlijk dus grotere kleppen omdat de MD5C meer pk moet leveren .Hopelijk si de diameter van de cilinder niet groter want dan gaat het zeker niet. Even opmeten .
Of dat kwaad kan bij de MD5A? Geen idee , misschien kan Fer er wat over zeggen?
Niet zo vreemd dat ze dan de verkeerde hebben gegeven want voor de rest zijn die koppen zo te zien in MarinepartsEurope identiek .
Misschien ook nog eens kijken in de workshop manual?
Ad
Laatst bewerkt: 13 okt 2017 07:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 13 okt 2017 13:37 #881962

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De diameter van de cilinder zijn gelijk, 84 mm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 13 okt 2017 15:39 #881978

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
mooi dat het bij Eerland gelukt is.
hij gaat hem nu compleet maken, wordt dus met grotere kleppen.
betere "spoeling"
misschien levert dit dan ook iets meer vermogen op.
Laatst bewerkt: 13 okt 2017 15:40 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 13 okt 2017 15:43 #881980

bedankt voor jullie geweldige input. Met z'on back-up en mijn beste vriend Olaf moet het goed komen. Ik hoop dat hij meeleest.
M26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 14 okt 2017 07:35 #882088

zeilhaas schreef :
mooi dat het bij Eerland gelukt is.
hij gaat hem nu compleet maken, wordt dus met grotere kleppen.
betere "spoeling"
misschien levert dit dan ook iets meer vermogen op.

Denk het niet want daarvoor zou er ook meer brandstof moeten worden ingespoten bij hetzelfde toerental want de C heeft immers 9,5 pk bij 2500rpm en de A/B maar 7,5.En meer vermogen zonder meer diesel zou natuurlijk mooi zijn maar kan heelaas niet.
Kan op zich wel maar vergt een andere instelling van de inspuitpomp.
Hoe staat wel in de betreffende workshop manual van de MD5C ( eventueel vergelijken met die van de MD5A/B).
Heelaas kan ik de workshop manual van de MD5C nergens vrij downloadbaar vinden.
Ad
Laatst bewerkt: 14 okt 2017 07:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 14 okt 2017 09:08 #882110

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 640
Yellow Boat schreef :
zeilhaas schreef :
Heelaas kan ik de workshop manual van de MD5C nergens vrij downloadbaar vinden.
Ad

Dit helpt misschien: www.gressvikbf.no/index.php/ne...:verkstedhandbok-md5
In het Zweeds met tussendoor wat info over de C, maar vooral een kopie van die van de MD5A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaatje in cilinderkop MD5A 14 okt 2017 09:23 #882116

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Pimpel schreef :
Yellow Boat schreef :
zeilhaas schreef :
Heelaas kan ik de workshop manual van de MD5C nergens vrij downloadbaar vinden.
Ad

Dit helpt misschien: www.gressvikbf.no/index.php/ne...:verkstedhandbok-md5
In het Zweeds met tussendoor wat info over de C, maar vooral een kopie van die van de MD5A.

De afstelling van de hoeveelheid brandstof die maximaal ingespoten kan worden, wordt door de fabrikant bepaald. Daar wordt verder in een werkplaats handleiding niets over vermeld.
Alleen de instelling van de timing, m.b.v. een capilair, wordt beschreven.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 okt 2017 09:26 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl