Martinwmd schreef :
e
Dit verhaal is nog veel erger bij oudere motoren met onderliggende nokkenas (lange klepstoters met veel uitzetting).
Doet me denken aan een verhaal wat mijn vader altijd vertelt: Hij had een BMW uit 1934, met een kleine 6 cylinder erin.
Hij ging er mee op vakantie (dit is eind jaren 60) en kwam onderweg stil te staan, bij warme motor liep het ding voor geen meter. Snelweg af en hij kwam toevallig op een woonwagenkamp uit.
Daar was een oude monteur die een sleutel en schroevendraaier pakte, kleppendeksel eraf, gesteld met warme draaiende motor op gehoor. Daarna liep hij perfect.
Later zijn we erachter gekomen dat een deel van de stangen ooit waren vervangen (onderliggend, dus lange stangen door het motorblok) door nieuwere, op maat gemaakte stangen, ander materiaal, dus de verschillende stangen hadden verschillende uitzettingscoefficienten.
Onze bootmotortjes hebben, misschien op een paar uitzonderingen na, allemaal onderliggende nokkenas.
De uitzetting van de stoterstangen hebben geen invloed op de klepspeling. Zij worden net zo warm als het motorblok.
Alleen de veel hogere temperatuur van de kleppen t.o.v. de rest van de motor heeft invloed op de klepspeling.