Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Leren om kleppen te stellen

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 08:41 #879119

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Zeker zo belangrijk is de krukstand op het moment van stellen van een bepaalde cilinder. Op 180 krukgraden na het wisselen van uit- inlaat zit je redelijk safe. Zuiger staat dan aan het begin van compressie slag met beide kleppen gesloten, en nok ver van tuimelaar of stoterstang.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 08:44 #879120

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Klepspeling dient om te zorgen dat kleppen in gesloten stand altijd geheel aanliggen op de zitting om de klep te koelen door contakt met die zitting. Zonder dat contakt koelt de klep niet en verbrandt.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 08:55 #879125

Knar schreef :
Overigens vraag ik me af of bij te vast het boutje breekt, ik denk eerder dat je de boel dol draait. Maar goed, dat is vrijwel net zo vervelend.

Nou , ik heb dat al eens meegemaakt bij mijn oude MD5A.
Kostte me wel heeel veel geld. Officiele VP prijs is momenteel n.b meer dan €80 :evil:
muldermotoren.nl/catalogsearch/result/?q=403155
Gelukkig kon ik er eentje tweedehands krijgen bij Mulder ( toen noch in Rotterdam).

Met een momentsleutel weer vastdraaien is een probleem omdat je het stelboutje met een schroevendraaier vast miet houden als je het borgmoertje weer vastdraait. Dat gaat echter niet als je een momentsleutel gebruikt. Hoedt je het boutje niet met een schroevendraaier vast blijf je stellen omdat het boutje meestal een stukje meedraait bij het vastdraaien.

Ad
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 09:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 09:17 #879129

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Ook daar zijn oplossingen voor natuurlijk:



Maar voor dit soort simpele handelingen is een beetje gevoel hebben / ontwikkelen een stuk makkelijker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 09:33 #879133

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
alles kleiner dan M10 doe ik goed handvast en dan nog net ff doordrukken.
niet meer dan dat, anders breek ik het geheid (is de ervaring)
behalve de kopbouten, die gaan wel met een momentsleutel
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 09:39 #879137

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Martinwmd schreef :
Vertel het niet verder Douwe, er moet altijd klepspeling zijn, zonder klepspeling zou je klep nooit 100% sluiten.het is zelfs zo dat bij moderne motoren weer mechanische klepstoters gebruikt worden omdat dit nauwkeuriger werkt dan hydraulische Klepstoters.
Deze dienen ook gesteld te worden bij motor op bedrijfstemperatuur, simpelweg omdat dit gewoon nauwkeuriger is dan koud stellen. Als je ze warm stelt dan weet je zeker dat het goed is, bij koud stellen is het maar afwachten wat de speling word als de motor warm is.
Dit alles in het kader van de uitstooteisen van tegenwoordig.
Overigens had je vroeger ook motoren die je met draaiende motor moest stellen, dat gaf pas een bende

Hydraulisch bediende kleppen hoeven nooit afgesteld te worden. Het hydraulic zorgt er ook voor dat de kleppen altijd sluiten. De hydraulic druk valt n.l weg op het moment dat ze dicht moeten en de veerdruk van de klep doet de rest.
In mijn motor carriere heb ik maar een(1) keer kleppen gesteld met een draaiende motor.
Toerental tijdens afstellen 20 omw per minuut (speling 2 mm op het oog).
Borgmoer los en vast slaan met een moker op een slagsleutel.
Misschien sterk verhaal, maar waar ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 11:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 09:46 #879140

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Muggenzifterij, al klopt het in theorie, de praktijk bij kleine diesels is anders.
Ik heb al honderden kleppen gesteld en nog nooit daarvoor een momentsleutel gebruikt. Ook nog nooit een stelboutje gebroken door de borgmoer te vast te draaien. Nog nooit een monteur zoiets zien doen. Gewoon op gevoel goed vast draaien. Dat gevoel moet je wel hebben maar dat hebben monteurs wel. Goedwillende amateurs is natuurlijk een ander verhaal, daar kan een moment sleutel misschien een uitkomst zijn om het goede gevoel in de vingers te krijgen.
Dat veranderen van de afstelling bij vastdraaien leer je ook mee omgaan door de voelermaat nog even te laten zitten en tijdens het vastdraaien de speling blijven monitoren. Een klusje waarbij je al je vingers nodig hebt maar na wat oefenen lukt ook dat wel. Ik gebruik altijd 3 maten voeler, de juiste en een 0,05mm dikker en een 0,05mm dunner om te voelen waar je zit. Dus bij een speling van 0,20 mm resp. 0,15 (gaat er gemakkelijk doorheen) en 0,25mm (past net niet) ,0,20 moet er net doorheen gaan met enige lichte weerstand.
nl.wikipedia.org/wiki/Klepspeling
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 09:50 #879142

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Bas van Dijk schreef :
Martinwmd schreef :
e



Dit verhaal is nog veel erger bij oudere motoren met onderliggende nokkenas (lange klepstoters met veel uitzetting).

Doet me denken aan een verhaal wat mijn vader altijd vertelt: Hij had een BMW uit 1934, met een kleine 6 cylinder erin.
Hij ging er mee op vakantie (dit is eind jaren 60) en kwam onderweg stil te staan, bij warme motor liep het ding voor geen meter. Snelweg af en hij kwam toevallig op een woonwagenkamp uit.

Daar was een oude monteur die een sleutel en schroevendraaier pakte, kleppendeksel eraf, gesteld met warme draaiende motor op gehoor. Daarna liep hij perfect.

Later zijn we erachter gekomen dat een deel van de stangen ooit waren vervangen (onderliggend, dus lange stangen door het motorblok) door nieuwere, op maat gemaakte stangen, ander materiaal, dus de verschillende stangen hadden verschillende uitzettingscoefficienten.

Onze bootmotortjes hebben, misschien op een paar uitzonderingen na, allemaal onderliggende nokkenas.
De uitzetting van de stoterstangen hebben geen invloed op de klepspeling. Zij worden net zo warm als het motorblok.
Alleen de veel hogere temperatuur van de kleppen t.o.v. de rest van de motor heeft invloed op de klepspeling.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 09:53 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 11:11 #879161

Baasklusje schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik denk dat een unster aan een gekende lengte sleutel eigenlijk vrij nauwkeurig is...

Waarom zou dat onnauwkeurig zijn? je meet de kracht, en weet de arm...

Precies. Je weet wat je doet en waarmee. Dat moet je van een momentsleutel allemaal gewoon maar geloven....

Dat ding nauwkeurig ???? Zat zeker ook nog een ijk rapportje bij in het chinees ;)

Vroege 1 april grap ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 11:24 #879170

douwe schreef :
De uitzetting van de stoterstangen hebben geen invloed op de klepspeling. Zij worden net zo warm als het motorblok.
Alleen de veel hogere temperatuur van de kleppen t.o.v. de rest van de motor heeft invloed op de klepspeling.

Hmmm ja, nooit aan gedacht maar dat klinkt logisch...

Wat ik nog niet gezien heb in discussie (en ik ook niet op die Wiki link) is dat iemand mij eens vertelde dat bij te grote klepspeling ook je klepstelen en tuimelaars kunnen beschadigen, door de continue klap erop. Geen idee of dat een significant effect is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 11:50 #879182

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Bas van Dijk schreef :
douwe schreef :
De uitzetting van de stoterstangen hebben geen invloed op de klepspeling. Zij worden net zo warm als het motorblok.
Alleen de veel hogere temperatuur van de kleppen t.o.v. de rest van de motor heeft invloed op de klepspeling.

Hmmm ja, nooit aan gedacht maar dat klinkt logisch...

Wat ik nog niet gezien heb in discussie (en ik ook niet op die Wiki link) is dat iemand mij eens vertelde dat bij te grote klepspeling ook je klepstelen en tuimelaars kunnen beschadigen, door de continue klap erop. Geen idee of dat een significant effect is.

Ik denk dat die klap wel meevalt. De nokken hebben een geleidelijk oploopvlak. Maar goed is het niet.
Bij een HEEEELE grote speling kunnen de stoterstangen wel naast de tuimelaar vallen.
De stoterstang is dan kapot en de motor loopt op een poot minder en bij een 1 cilindermotor helemaal niet meer.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 11:55 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl