Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Leren om kleppen te stellen

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 18:20 #878992

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Er bestaat geen automonteur die een unster gebruikt, wel leuk bedacht maar is veel te grof.
Het is beter om een moment sleutel te gebruiken.
Dan word het moment goed gemeten.
Kopbouten moeten in de juiste volgorde en moment aangedraaid worden.
Resterende bouten en/of moeren staat moment voor wat meestal in een handboek of werkplaats boek te vinden is.


www.momentsleutelshop.nl/momentsleutel-motor
Laatst bewerkt: 03 okt 2017 18:26 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 18:29 #878997

Ik denk dat een unster aan een gekende lengte sleutel eigenlijk vrij nauwkeurig is...

Waarom zou dat onnauwkeurig zijn? je meet de kracht, en weet de arm...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 18:42 #878999

Bas van Dijk schreef :
Ik denk dat een unster aan een gekende lengte sleutel eigenlijk vrij nauwkeurig is...

Waarom zou dat onnauwkeurig zijn? je meet de kracht, en weet de arm...

Precies. Je weet wat je doet en waarmee. Dat moet je van een momentsleutel allemaal gewoon maar geloven....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 18:57 #879000

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
Kleppen stellen is een erg leuk klusje, ik vond het altijd erg leuk om te doen in ieder geval.

Mooie 6 cilinder diesel, met klepstelplaatjes was je altijd wel een poosje bezig.

Ik heb ook eens een Triumph motorfiets gehad, en die was op een gegeven moment "uitgesteld".
De klepzittingen waren van een te "zacht" materiaal, dus dat werd vervangen.

Heeft je motor klepstelplaatjes, of nog de "traditionele" tuimelaar met stelmoer/eind ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 19:00 #879003

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
DavidS schreef :
@Knar: wat moet ik me dan voorstellen bij een vooroorlogse scanner om barcodes te lezen?
Ook toen waren sommige mensen hun tijd al ver vooruit. :laugh: :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 19:01 #879004

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Heeft je motor klepstelplaatjes, of nog de "traditionele" tuimelaar met stelmoer/eind ??
Joost mag het weten :laugh: Geen idee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 19:02 #879005

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
holtere schreef :
Heeft je motor klepstelplaatjes, of nog de "traditionele" tuimelaar met stelmoer/eind ??
Joost mag het weten :laugh: Geen idee!

:silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 19:02 #879006

In het werkplaatshandboek staan gek genoeg geen Nm voor de boutjes, wel een tekening, en een algemene tabel van aanhaalmomenten per diameter.



Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 19:40 #879019

Baasklusje schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik denk dat een unster aan een gekende lengte sleutel eigenlijk vrij nauwkeurig is...

Waarom zou dat onnauwkeurig zijn? je meet de kracht, en weet de arm...

Precies. Je weet wat je doet en waarmee. Dat moet je van een momentsleutel allemaal gewoon maar geloven....

Wel goed in de richting van de raaklijn van de cirkel trekken. Dat zou nog wel eens de grootste fout kunnen zijn :-)


En ik weet uit ervaring dat momentsleutels absoluut onnauwkeurig zijn..
Heb er meerdere en die geven allemaal wat anders aan.. Scheelt zeker 10-20 %

Overigens heb ik nog nooit kleppen gesteld met een momentsleutel, gewoon op gevoel, nog nooit een probleem mee gehad.
Laatst bewerkt: 03 okt 2017 19:42 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 19:43 #879020

koko schreef :
En zegt de manual iets over warm of koud stellen?

Meestal is het voorschrift koud, maar bij mijn motor warm.

Das grappig. Nog nooit gehoord van warm stellen van kleppen..
Wat is dan de speling die opgegeven wordt bij warme motor?

Normaal wordt de klepspeling zo gezet bij koude motor dat de speling bij warme motor net verdwenen is (dus nul) vanwege het uitzetten van de klepstoters.

Ik ken oude monteurs die stellen op gehoor bij warme en lopende motor. Dat is de meest nauwekeurige manier als je het kan :-) Ze zouden net niet meer moeten tikken bij warme motor.

Probleem met koud stellen is dat de temperatuur natuurlijk niet altijd hetzelfde is.
- 10 is koud... +30 in de zomer is ook koud... 40 graden verschil. Warme motor heeft een veel constantere temperatuur.
Maar meestal is er dus nul speling en dan kan je niet echt meten.. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 19:48 #879024

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Baasklusje schreef :
Dus een momentsleutel, of een unster aan de ringsleutel en even omrekenen...
Op deze manier dus:

Hmm, bruikbaar alternatief voor een echte momentsleutel.

Helaas heb ik ook geen unster ligeen, maar dit terzijde..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 19:56 #879026

Die heb ik ook nog hangen. Van mijn ouders.
Werd gebruikt om vodden of oude kranten te wegen, als die opgehaald werden.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 20:13 #879036

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
DavidS schreef :
@Knar: wat moet ik me dan voorstellen bij een vooroorlogse scanner om barcodes te lezen?

Hangt er volgens mij van af over welke oorlog je het hebt. ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 20:25 #879040

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Tony2920 schreef :
DavidS schreef :
@Knar: wat moet ik me dan voorstellen bij een vooroorlogse scanner om barcodes te lezen?

Hangt er volgens mij van af over welke oorlog je het hebt. ;)
De Hoekse en Kabeljauwse twisten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 21:06 #879057

Bas van Dijk schreef :
Baasklusje schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik denk dat een unster aan een gekende lengte sleutel eigenlijk vrij nauwkeurig is...

Waarom zou dat onnauwkeurig zijn? je meet de kracht, en weet de arm...

Precies. Je weet wat je doet en waarmee. Dat moet je van een momentsleutel allemaal gewoon maar geloven....

Wel goed in de richting van de raaklijn van de cirkel trekken. Dat zou nog wel eens de grootste fout kunnen zijn :-)


En ik weet uit ervaring dat momentsleutels absoluut onnauwkeurig zijn..
Heb er meerdere en die geven allemaal wat anders aan.. Scheelt zeker 10-20 %

Overigens heb ik nog nooit kleppen gesteld met een momentsleutel, gewoon op gevoel, nog nooit een probleem mee gehad.

Daarom moeten momentsleutels met enige regelmaat geeikt worden, het liefst om het halve jaar (iso-voorschrift) . En ik weet helaas uit ervaring dat dat helemaal geen overbodige luxe is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 21:45 #879060

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Bas van Dijk schreef :
koko schreef :
En zegt de manual iets over warm of koud stellen?

Meestal is het voorschrift koud, maar bij mijn motor warm.

Das grappig. Nog nooit gehoord van warm stellen van kleppen..
Wat is dan de speling die opgegeven wordt bij warme motor?

Normaal wordt de klepspeling zo gezet bij koude motor dat de speling bij warme motor net verdwenen is (dus nul) vanwege het uitzetten van de klepstoters.

Ik ken oude monteurs die stellen op gehoor bij warme en lopende motor. Dat is de meest nauwekeurige manier als je het kan :-) Ze zouden net niet meer moeten tikken bij warme motor.

Probleem met koud stellen is dat de temperatuur natuurlijk niet altijd hetzelfde is.
- 10 is koud... +30 in de zomer is ook koud... 40 graden verschil. Warme motor heeft een veel constantere temperatuur.
Maar meestal is er dus nul speling en dan kan je niet echt meten.. :-)

Je moet stellen als de motor langer dan een uur stil staat.
Alles heeft dan dezelfde temperatuur.
De kleppen worden tijdens bedrijf altijd heter dan de rest van de motor . Daardoor zetten ze uit en dat is de reden om klepspeling te creeren.
Dus wachten totdat ze dezelfde temperatuur aangenomen hebben als de rest van de motor en dan stellen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 okt 2017 21:52 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 03 okt 2017 22:18 #879064

Vertel het niet verder Douwe, er moet altijd klepspeling zijn, zonder klepspeling zou je klep nooit 100% sluiten.het is zelfs zo dat bij moderne motoren weer mechanische klepstoters gebruikt worden omdat dit nauwkeuriger werkt dan hydraulische Klepstoters.
Deze dienen ook gesteld te worden bij motor op bedrijfstemperatuur, simpelweg omdat dit gewoon nauwkeuriger is dan koud stellen. Als je ze warm stelt dan weet je zeker dat het goed is, bij koud stellen is het maar afwachten wat de speling word als de motor warm is.
Dit alles in het kader van de uitstooteisen van tegenwoordig.
Overigens had je vroeger ook motoren die je met draaiende motor moest stellen, dat gaf pas een bende
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 04:52 #879075

Baasklusje schreef :
In het werkplaatshandboek staan gek genoeg geen Nm voor de boutjes, wel een tekening, en een algemene tabel van aanhaalmomenten per diameter.





ik heb er de.ballen verstand van.....
Maar....en dan?

Ik bedoel....Hoe bepaal je als goedwillende amateur dat je precies op die aanhaalmomenten zit?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 04:52 door AccountVerwijderd12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 06:16 #879079

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ik bedoel....Hoe bepaal je als goedwillende amateur dat je precies op die aanhaalmomenten zit?
Gaat niet. Dat moet met een momentsleutel of met een unster zoals we uit bovenstaande mochten leren :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 06:34 #879086

holtere schreef :
Ik bedoel....Hoe bepaal je als goedwillende amateur dat je precies op die aanhaalmomenten zit?
Gaat niet. Dat moet met een momentsleutel of met een unster zoals we uit bovenstaande mochten leren :)


En helemaal formeel een veerunster.. Want een unster is eigenlijk een balansweegschaal, en nog al onhandig om moeren mee aan te draaien:
nl.wikipedia.org/wiki/Unster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 06:39 #879087

Schitterend, wat een eenvoudig draadje over kleppen stellen al niet los kan maken.................
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 06:45 #879089

Martinwmd schreef :
Vertel het niet verder Douwe, er moet altijd klepspeling zijn, zonder klepspeling zou je klep nooit 100% sluiten.het is zelfs zo dat bij moderne motoren weer mechanische klepstoters gebruikt worden omdat dit nauwkeuriger werkt dan hydraulische Klepstoters.
Deze dienen ook gesteld te worden bij motor op bedrijfstemperatuur, simpelweg omdat dit gewoon nauwkeuriger is dan koud stellen. Als je ze warm stelt dan weet je zeker dat het goed is, bij koud stellen is het maar afwachten wat de speling word als de motor warm is.
Dit alles in het kader van de uitstooteisen van tegenwoordig.
Overigens had je vroeger ook motoren die je met draaiende motor moest stellen, dat gaf pas een bende

Mee eens, in principe moet de speling zo klein mogelijk zijn maar in rust mag de tuimelaar geen enkele spanning op de klep zetten, dus bij volledig warme motor wil je een net niet meetbare speling. Dat is ook waarom uitlaatkleppen meestal meer speling hebben, die worden warmer. Bij warme motor is de speling gelijk.

Dit verhaal is nog veel erger bij oudere motoren met onderliggende nokkenas (lange klepstoters met veel uitzetting).

Doet me denken aan een verhaal wat mijn vader altijd vertelt: Hij had een BMW uit 1934, met een kleine 6 cylinder erin.
Hij ging er mee op vakantie (dit is eind jaren 60) en kwam onderweg stil te staan, bij warme motor liep het ding voor geen meter. Snelweg af en hij kwam toevallig op een woonwagenkamp uit.

Daar was een oude monteur die een sleutel en schroevendraaier pakte, kleppendeksel eraf, gesteld met warme draaiende motor op gehoor. Daarna liep hij perfect.

Later zijn we erachter gekomen dat een deel van de stangen ooit waren vervangen (onderliggend, dus lange stangen door het motorblok) door nieuwere, op maat gemaakte stangen, ander materiaal, dus de verschillende stangen hadden verschillende uitzettingscoefficienten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 06:47 #879090

FriendlySailor schreef :
Schitterend, wat een eenvoudig draadje over kleppen stellen al niet los kan maken.................

Bij mij herinneringen aan 'onze' BMW :-) Mijn vader heeft hem inmiddels verkocht, helaas...

Een BMW 315/S, zoek maar eens op, prachtding. Al was hij in belabberde toestand, nooit aan revisie toegekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 07:18 #879095

  • voodoo
  • voodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Goh, dat nog niemand de hydraulische vijzel heeft genoemd om kopbouten op het juiste moment te zetten.....

Maar on topic; kopbouten zou ik met een momentsleutel doen en de rest op gevoel. Alleen dat gevoel moet je ontwikkelen en daar kan leergeld bij komen kijken.

Overigens heb ik aan diesels leren sleutelen op de zeevaartschool, dus ik heb het niet helemaal zelf verzonnen.
stop making sense
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 07:18 door voodoo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leren om kleppen te stellen 04 okt 2017 07:27 #879098

De kleppen van mijn MD2030 doe ik ook op gevoel hoor.
Maar wel na jaren aan mijn eigen auto's sleutelen toen dat nog kon (1 gebroken boutje maar), dus enige ervaring.
De unster met ringsleutel kan helpen het juiste gevoel te krijgen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 07:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl