Martinwmd schreef :
Vertel het niet verder Douwe, er moet altijd klepspeling zijn, zonder klepspeling zou je klep nooit 100% sluiten.het is zelfs zo dat bij moderne motoren weer mechanische klepstoters gebruikt worden omdat dit nauwkeuriger werkt dan hydraulische Klepstoters.
Deze dienen ook gesteld te worden bij motor op bedrijfstemperatuur, simpelweg omdat dit gewoon nauwkeuriger is dan koud stellen. Als je ze warm stelt dan weet je zeker dat het goed is, bij koud stellen is het maar afwachten wat de speling word als de motor warm is.
Dit alles in het kader van de uitstooteisen van tegenwoordig.
Overigens had je vroeger ook motoren die je met draaiende motor moest stellen, dat gaf pas een bende
Mee eens, in principe moet de speling zo klein mogelijk zijn maar in rust mag de tuimelaar geen enkele spanning op de klep zetten, dus bij volledig warme motor wil je een net niet meetbare speling. Dat is ook waarom uitlaatkleppen meestal meer speling hebben, die worden warmer. Bij warme motor is de speling gelijk.
Dit verhaal is nog veel erger bij oudere motoren met onderliggende nokkenas (lange klepstoters met veel uitzetting).
Doet me denken aan een verhaal wat mijn vader altijd vertelt: Hij had een BMW uit 1934, met een kleine 6 cylinder erin.
Hij ging er mee op vakantie (dit is eind jaren 60) en kwam onderweg stil te staan, bij warme motor liep het ding voor geen meter. Snelweg af en hij kwam toevallig op een woonwagenkamp uit.
Daar was een oude monteur die een sleutel en schroevendraaier pakte, kleppendeksel eraf, gesteld met warme draaiende motor op gehoor. Daarna liep hij perfect.
Later zijn we erachter gekomen dat een deel van de stangen ooit waren vervangen (onderliggend, dus lange stangen door het motorblok) door nieuwere, op maat gemaakte stangen, ander materiaal, dus de verschillende stangen hadden verschillende uitzettingscoefficienten.