Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 2GM20 ervaringen

Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 18:32 #878590

Beste ZF'ers.

Hebben jullie ervaring met deze motor (16pk) ?

Bedrijfszekerheid & vermogen voor een 27ft ?

Dank voor jullie feedback

Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 18:52 #878603

hverhelst schreef :
Beste ZF'ers.

Hebben jullie ervaring met deze motor (16pk) ?

Bedrijfszekerheid & vermogen voor een 27ft ?

Dank voor jullie feedback

Herman

Kunota blok dus bedrijfszeker ;)

Vermogen lijkt me zat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 19:19 #878611

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Het is geen Kubota ding, Jeroen ;)

In de basis een prima motortje. Wel enkele aandachtspuntjes maar dat zit vooral in de 'randaparatuur' en zijn op zich redelijk simpel te verhelpen. De indirect gekoelde versie (2GM20F) is, zoals eigenlijk altijd, wel te prefereren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 19:34 #878619

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Prima motor. Beetje lawaaiig dat wel. Ik heb de versie met aangebouwde Martec koeling uit 1993. Mijns inziens voldoende vermogen voor 27 ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 19:36 #878620

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
ik heb er een in m'n Antilla van 3 1/2 ton.
Vermogen is zat en hij doet het altijd. (behalve toen ik niet goed ontlucht had ;) ) Lawaai vind ik wel meevallen.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 19:37 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 20:09 #878632

  • Dolfijn
  • Dolfijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Ik heb een 2GM20 in een Feeling zitten.
Motortje loopt als een ronkt als een zonnetje, ik hoor de laatste tijd alleen wat gerammel bij laag toerental.
Zodra ik gas geef is het weg. Voor wie komt dit bekend voor??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 20:30 #878643

Philip schreef :
Het is geen Kubota ding, Jeroen ;)

In de basis een prima motortje. Wel enkele aandachtspuntjes maar dat zit vooral in de 'randaparatuur' en zijn op zich redelijk simpel te verhelpen. De indirect gekoelde versie (2GM20F) is, zoals eigenlijk altijd, wel te prefereren.

Dat weet ik maar ik zit veel op me terror phone onderweg :( tik foutje zo gemaakt en bewerken functie nog niet gevonden in tapa talk :(


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 20:32 #878646

Dolfijn schreef :
Ik heb een 2GM20 in een Feeling zitten.
Motortje loopt als een ronkt als een zonnetje, ik hoor de laatste tijd alleen wat gerammel bij laag toerental.
Zodra ik gas geef is het weg. Voor wie komt dit bekend voor??

Demperplaat ???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 21:11 #878668

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
De Yanmar 2GM20 is een motor die wereldwijd in heel veel boten is ingebouwd, zowel met keerkoppeling/schroefas als met saildrive. Nominaal vermogen is 18pk. Uiterst betrouwbare en bewezen techniek. Volledig mechanische motor (geen computer) dus goed zelf te onderhouden en te repareren. Daardoor wel iets minder qua milieuprestaties en brandstofverbruik dan modernere zusjes met elektronische besturing en bewaking. Onderdelen zijn overal te koop en zullen nog tot in lengte van jaren verkrijgbaar zijn. Over ieder denkbaar onderdeel is wel een Youtube filmpje of forumtopic te vinden. Zwakke onderdelen zijn de uitlaatbocht en de kabelboom. Voor beide zijn goede oplossingen voor handen. Als je de mogelijkheid hebt is de indirect gekoelde variant (2GM20F) te prefereren.

Vanwaar de vraag Hverhelst?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 21:37 #878684

In mijn Staverse jol (gewicht 6,5 Ton) staat een Yanmar 3GM30 van 27pk.
Ruim voldoende en ook op stromend water.

Een indirect gekoelde - de F versie - is altijd te prefereren of een directe met kielkoeling/koelvloeistof zoals bij mijn jol.
Met een droge uitlaat heb je over het uitlaatspruitstuk (3GM30) vrijwel geen zorgen.
Echt een uitstekende motor, liefst ook lekker zo rond de 2800 a 3200 toeren laten draaien. :woohoo:

Wat ilCigno al schrijft gelukkig een motor zonder elektronische poespas.
De onderdelen zijn ruim beschikbaar en betaalbaar. Ook tractoren rijden met soortgelijke motoren uit de GM serie.
Na een jaar of 15 a 20 is een preventieve vervanging van het mechanische brandstofpompje nodig.

De bekabeling is idd een zorgenkindje want Yanmar heeft daarop best bezuinigd.
Ik denk er over om deze winter een geheel nieuwe kabelboom met voldoende draaddoorsneden en zonder connectoren te maken.
Zie mijn andere draadje. ;)
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 21:59 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 21:44 #878686

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Dolfijn schreef :
Ik heb een 2GM20 in een Feeling zitten.
Motortje loopt als een ronkt als een zonnetje, ik hoor de laatste tijd alleen wat gerammel bij laag toerental.
Zodra ik gas geef is het weg. Voor wie komt dit bekend voor??
Alleen in de vooruit? Een soort gebonk? Heb ik ook en schijnt een afgesleten conus te zijn. Zijn vrij eenvoudig te vervangen te zijn. Bij mij overigens alleen bij warme motor. Staat op de winterkleinsten.

Verder een heel fijn motortje. Bij ons ruim genoeg voor een 31ft.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 21:45 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 02 okt 2017 22:57 #878699

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
@Dolfijn en Koezt: hier precies hetzelfde, fijne motor maar soms wat gerammel bij inschakelen van keerkoppeling. Conus versleten dus, was er al bang voor, dat wordt weer motorsleutelen in het voorjaar.

De 2GM20 heeft me de afgelopen 9 jaar nog nooit in de steek gelaten. Koude start, ook in de winter, gaat prima (wel even een dotje gas geven als de temp onder de 10 graden is). De startknop is na 19 jaar wat onbetrouwbaar aan het worden, schijnt een bekend probleem te zijn. De werking valt met contactspray nog wat op te rekken, maar uiteindelijk zal de knop vervangen moeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 03:33 #878701

Conus is dan glad (verglaasd?) Even met een beetje polijstpasta lappen en hij kan er weer een aantal jaren tegen.
Maten tot hoeverf die gesleten is staan in het werkplaatshandboek.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 06:08 #878705

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
ilCigno schreef :
Daardoor wel iets minder qua milieuprestaties en brandstofverbruik dan modernere zusjes met elektronische besturing en bewaking.
Die modernere zusjes bestaan nauwelijks in deze klasse. Eigenlijk zijn zo goed als alle motoren in deze maat gewoon nog ouderwetse, mechanische dieseltjes. Ook de opvolger van deze motor, de 3YM20, en bij andere merken. Dus daar hoef je de 2GM20 (ontwerp uit 1980!) ook niet voor te laten staan :)
Laatst bewerkt: 03 okt 2017 06:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 07:16 #878721

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Delphi32 schreef :
@Dolfijn en Koezt: hier precies hetzelfde, fijne motor maar soms wat gerammel bij inschakelen van keerkoppeling. Conus versleten dus, was er al bang voor, dat wordt weer motorsleutelen in het voorjaar.

De 2GM20 heeft me de afgelopen 9 jaar nog nooit in de steek gelaten. Koude start, ook in de winter, gaat prima (wel even een dotje gas geven als de temp onder de 10 graden is). De startknop is na 19 jaar wat onbetrouwbaar aan het worden, schijnt een bekend probleem te zijn. De werking valt met contactspray nog wat op te rekken, maar uiteindelijk zal de knop vervangen moeten worden.

Over een aarzelende startknop is al veel geschreven hier op het forum. Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...tmotor-ook-ik#735287
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 09:31 #878794

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Philip schreef :
ilCigno schreef :
Daardoor wel iets minder qua milieuprestaties en brandstofverbruik dan modernere zusjes met elektronische besturing en bewaking.
Die modernere zusjes bestaan nauwelijks in deze klasse. Eigenlijk zijn zo goed als alle motoren in deze maat gewoon nog ouderwetse, mechanische dieseltjes. Ook de opvolger van deze motor, de 3YM20, en bij andere merken. Dus daar hoef je de 2GM20 (ontwerp uit 1980!) ook niet voor te laten staan :)

Die besturing van de 3YM20 is redelijk electronisch: displays, electronische toerenteller en zo.
Zou het "motormanagement" dan nog geheel mechanisch zijn?
Ik kan me voorstellen dat je deze pruttel niet meer zonder werkende electronica aan de praat krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 10:45 #878814

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ja volgens mij is het 'motormangement' ook geheel mechanisch.
De toerenteller bij de GM serie is ook al electrisch ;) alleen wat minder fancy.
Het enige echte verschil met de GM serie is dat de stopknop standaard elektrisch gaat. Zonder stroom stopzetten gaat dus net iets lastiger vanuit de kuip ;)
In de basis is net zo'n basic dieseltje als de GM en zou je gewoon aan de praat moeten krijgen als je de startmotor maar rond krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 11:21 #878827

Of je de YM serie ook aan de praat krijgt zonder voor te gloeien betwijfel ik.
Voor de GM serie is een 1/4 gasgeven onder de 20 graden al voldoende.
Laatst bewerkt: 03 okt 2017 11:22 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 11:34 #878831

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Jollenbaas schreef :
Of je de YM serie ook aan de praat krijgt zonder voor te gloeien betwijfel ik.
Voor de GM serie is een 1/4 gasgeven onder de 20 graden al voldoende.

sterker: Heb m sinds mei erin staan en nog nooit voorgegloeid. drukken is lopen en geen gas bij geven.
Laatst bewerkt: 03 okt 2017 11:34 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 11:35 #878833

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Buiten dat noem ik voorgloeien ook niet echt moderne motormanagement techniek :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 11:58 #878841

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Maar wel vaak wel nodig bij een voorkamer motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 12:20 #878855

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
HPV schreef :
Philip schreef :
ilCigno schreef :
Daardoor wel iets minder qua milieuprestaties en brandstofverbruik dan modernere zusjes met elektronische besturing en bewaking.
Die modernere zusjes bestaan nauwelijks in deze klasse. Eigenlijk zijn zo goed als alle motoren in deze maat gewoon nog ouderwetse, mechanische dieseltjes. Ook de opvolger van deze motor, de 3YM20, en bij andere merken. Dus daar hoef je de 2GM20 (ontwerp uit 1980!) ook niet voor te laten staan :)

Die besturing van de 3YM20 is redelijk electronisch: displays, electronische toerenteller en zo.
Zou het "motormanagement" dan nog geheel mechanisch zijn?
Ik kan me voorstellen dat je deze pruttel niet meer zonder werkende electronica aan de praat krijgt.
Er is een verschil tussen een electrisch display en electronisch motor management.
Bij het laatste is injectie timing electronisch geregeld d.m.v. allerlei sensors.
Het display krijgt alleen informatie van over temperatuur en smeerolie druk en toerental.
Zonder deze laatste info kun je de motor gewoon starten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 12:55 #878864

  • wwwillem
  • wwwillem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 139
Wij hebben hem in onze first 285 staan. Ik vindt hem idd ook vrij lawaaierig, maar verder voldoet ie prima. Toen wij de boot kochten lekte de koppakking een beetje geloof ik, maar dat was toen snel opgelost en verder hebben we er nooit iets mee gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 03 okt 2017 15:59 #878931

  • Dolfijn
  • Dolfijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Okay, bedankt zover.
Conus of de demperplaat dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 ervaringen 04 okt 2017 06:26 #879083

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
In onze Feeling van '89 staat ook een 2GM20 en het beestje doet het prima! We hebben de boot nu 3 jaar en niet een keer problemen gehad. Vind alleen wel dat ie best grijs/blauw rookt als je vol gas geeft. Maar vol gas doe ik waarschijnlijk te weinig.

Ook ik zal die conus aan gaan pakken deze winter, net als de demperplaat bekijken. Ook ga ik de uitlaatbocht vervangen aan de hand van het berichten hier op ZF (en ik ga voor de RVS versie).

Liefst zou ik ook de cilinderkop er af halen om de klepjes te slijpen, maar durf de kop er niet zo goed af te halen als de boot in het water ligt...

Verder wissel ik 3x per jaar olie en 1x het filter. Niet dat dit nodig is om zo vaak te doen, maar ik koop die olie voor inkoopprijs, dus voor die 2 euro per liter ;)

Motor start trouwens meestal zonder extra gas te geven. Alleen als het een week of 6 a 7 geleden is dat ie gelopen heeft, dan is dat af en toe nodig.

Al met al tevreden over deze motor en staat aangeschreven als betrouwbaar.
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 06:27 door O.E.B.. Reden: extra toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl