Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: optimaal toerental bepaald door injectie timing ?

optimaal toerental bepaald door injectie timing ? 28 sept 2017 13:16 #877228

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Is er iemand met meer kennis van zaken die me dit kan uitleggen ?

Volgens de ingesloten review van de VP D1-30 wordt er niet aangeraden om de motor lange tijd onder 1800 of boven 2800 rpm te gebruiken door de vaste injectie timing.

“as the injection timing is fixed I recommend not running the Volvo D1-30 continuously below 1800rpm or above 2800rpm”

Ik weet dat een diesel graag ‘hard’ werkt maar ik vind het, wanneer ik geen haast heb, ook wel leuk om aan 1400-1500 rpm in bijna stilte rustig rond te tuffen.
Ik ging er van uit dat dit door regelmatig de motor ‘schoon’ te varen (half uurtje aan 2500 rpm ofzo) niet veel kwaad zou kunnen maar als ik die review lees kan ik dat dus beter niet meer doen en volgende keer mijn ‘lazy’ cruise afstellen op 1800 rpm ?

Bijlage:

Bestandsnaam: VolvoPenta...view.pdf
Bestandsgrootte:1,026 KB
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optimaal toerental bepaald door injectie timing ? 28 sept 2017 13:52 #877243

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Dit wordt een topic met veel meningen en religie, maar slechts weinig kennis.

Dus lees alle reacties met dit voorbehoud. Ook de mijne.

Mbt timing. De optimale timing verloopt met toerental en belasting. Uit t mn motor en brommer tijd, weet ik dat t ontstekingmoment nogal verschilt per motortype. En dat t veel invloed heeft op de performance.

Bij viertakten verloopt dat van ongeveer 10graden voor BDP bij stationair tot een graad of 25 voor BDP vanaf middentoeren. Dat zal voor n diesel ook iets dergelijks zijn.

Bij m benzinemotor is de consequentie van te vroeg: pingelen en motorschade, te laat geeft vermogensverlies. Net als met compressieverhouding ruil je motorschade uit tegen vermogen.

Nu is een diesel wat dit betreft een heel ander beest.

Het kan ook best zijn dat de reviewer zich baseert op een mening ipv op kennis. Dit soort mythes zijn hardnekkig.
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 13:53 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optimaal toerental bepaald door injectie timing ? 28 sept 2017 14:38 #877265

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
"Vaste timing" betekend dat beginpersen van de brandstofpomp op een vast aantal graden, voordat de zuiger in top staat, begint. Dit is afhankelijk van het toerental van de motor. Bij snel lopende motoren eerder dan bij langzaam lopende motoren. T.g.v. zogenaamde inspuit vertraging en onstekings uitstel zal de ware verbrandig starten als de zuiger net door de top heen is. Dit is door de fabrikant zo uitgekiend dat dit gunstig is binnen een beperkt toeren gebied ( het gebied bij de VP D3 dus tussen die 1800 en 2800 r.p..m.)
Daar het inspuit uitstel en de onstekings vertraging,ongeacht het toerental, over een vaste tijdsduur plaats vind zal de verbranding eigenlijk iets te vroeg komen als de motor langzaam draait.
Draait hij snel dan komt de verbranding iets te laat.
Maar af en toe eens wat langzamer veren wanneer dat nodig, zal niet veel kwaad doen evenals vol toerental als dat toch eens nodig is.
Bij grotere, ingewikkelder motoren wordt hier rekening mee gehouden door de "begininspuittijd' te kunnen regelen.
Motoren met electronisch geregelde inspuit timing kennen dit probleempje niet.

Mijn lezing over de reden van deze aanbeveling van Volvo Penta.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 15:30 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optimaal toerental bepaald door injectie timing ? 29 sept 2017 12:23 #877646

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Bedankt voor de antwoorden, ik weet dat motor, net als anker, discussies nogal snel kunnen ontsporen maar voorlopig lijkt het mee te vallen 

Ik ben even hardop aan het denken wat de nadelen van beide scenario’s zijn :

Inspuiting te vroeg : diesel wordt in de motor ingespoten voor er voldoende druk/warmte is om deze te laten ontbranden.
Kans dat er vloeibare diesel op de cylinderwanden komt waardoor er een minder goede smering is en waarschijnlijk niet alle diesel zal verbranden.

Inspuiting te laat : diesel wordt in de motor gespoten na een moment dat de optimale druk en temp al voorbij zijn.
Verbranding vindt plaats vanaf het moment van inspuiting, eventueel ook in de wervelkamer (kan dat ?), maar te laat om optimaal vermogen te leveren
Dus verlies van rendement = meer verbruik en onverbrande diesel dus meer vervuiling van de uitlaatkleppen etc.

Dat wil dus eigenlijk zeggen dat 'een half uurtje op vol vermogen (WOT)' om alles te reinigen eigenlijk geen goede aanbeveling is.

PS : ik ben verre van een expert en heb nooit formeel iets over motoren geleerd, 'k vind ze echter wel boeiend dus probeer ze te begrijpen.
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

optimaal toerental bepaald door injectie timing ? 29 sept 2017 14:41 #877680

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
iGrf schreef :
Bedankt voor de antwoorden, ik weet dat motor, net als anker, discussies nogal snel kunnen ontsporen maar voorlopig lijkt het mee te vallen 

Ik ben even hardop aan het denken wat de nadelen van beide scenario’s zijn :

Inspuiting te vroeg : diesel wordt in de motor ingespoten voor er voldoende druk/warmte is om deze te laten ontbranden.
Kans dat er vloeibare diesel op de cylinderwanden komt waardoor er een minder goede smering is en waarschijnlijk niet alle diesel zal verbranden.

Inspuiting te laat : diesel wordt in de motor gespoten na een moment dat de optimale druk en temp al voorbij zijn.
Verbranding vindt plaats vanaf het moment van inspuiting, eventueel ook in de wervelkamer (kan dat ?), maar te laat om optimaal vermogen te leveren
Dus verlies van rendement = meer verbruik en onverbrande diesel dus meer vervuiling van de uitlaatkleppen etc.

Dat wil dus eigenlijk zeggen dat 'een half uurtje op vol vermogen (WOT)' om alles te reinigen eigenlijk geen goede aanbeveling is.

PS : ik ben verre van een expert en heb nooit formeel iets over motoren geleerd, 'k vind ze echter wel boeiend dus probeer ze te begrijpen.

De verbranding zal buiten het gebied van het "ideale toerental" nog prima zijn met totale verbranding.
Bij langzaam draaien komt de verbranding iets te vroeg zodat de kracht die op de zuiger uitgeoefend word een heel kort moment tegen de bewegingsrichting van de zuiger in zou kunnen werken. Gevolg een zwaar belast drijfwerk(zuigerstang en krukas).
Bij hoog toerental is het gehele proces iets te laat.
Gevolg een hogere druk en temperatuur van de uitlaatgassen op het moment dat de uitlaatklep opent. Te hete uitlaatgassen zijn niet goed voor de uitlaatkleppen.
In beide gevallen zal de compressie druk en temperatuur voldeoende zij om een goede verbranding te waarborgen
Wanneer je de motor gebruikt op z'n normale door de fabriek gestelde toerentallen zal de motor niet vervuilen en is dat vol vermogen draaien echt niet nodig om de motor "schoon te branden".
Ik neem aan dat je met je auto ook niet eens een half uurtje plankgas rijdt.

PS. Ik moet altijd even hardop denken hoe ik het verhaal begrijpbaar kan formuleren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 sept 2017 14:54 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl