Ik ben bezig met de aankoop van een ouder reddingssloep. Deze ga ik ombouwen en een open sloep van maken.
Nu is het echter zo dat de motor van deze boot (lister stw3) inmiddels alweer 2 jaar stil staat.
Dit zijn natuurlijk bij uitstek motoren die niet kapot te krijgen zijn maar hij moet wel weer even aan de praat worden geholpen.
Het is een motor met gesloten koelsysteem. Kielkoeling dus.
Ik kan hem natuurlijk naar de specialist brengen maar het is veel leuker en leerzamer om zelf aan de gang te gaan.
Nu is natuurlijk mijn vraag wat er nou allemaal moet gebeuren met de motor om hem weer te laten lopen.
Er zit geen startaccu in dus de eerste vraag zou al zijn wat voor accu heb je nodig?
Verder had ik al het volgende bedacht:
- diesel verversen
- Slangen doorspoelen met bepaalde toevoeging in de diesel??
- v snaar controleren. Deze ziet er behoorlijk oud uit
- alle olie vervangen
- koelvloeistof vervangen
- diesel filter vervangen. Welk type is nodig?
- motor beetje oplappen en likje verf geven. Vanwege de afbladdering van de verf.
- decompressie hendeltjes weer aan elkaar maken
Maar dit is vast niet alles en ik zoek dus advies!
Volgens mij is je lijstje al aardig compleet. Diesel toevoeging heb ik destijds bij mij niet eens gedaan, gewoon de oude diesel aftappen als je die niet vertrouwd (wat al voor een flink deel vanzelf gaat door het vervangen van je filters). De meeste boten hebben trouwens een fijn dieselfilter op de motor zelf en een grof dieselfilter ergens tussen motor en tank. Die zou ik beide vervangen.
Bedenk dat er wel een hoop liters koelvloeistof er in kunnen gaan bij kielkoeling.
Kijk ook naar het schroefaslager. Dit kan best een vet-gesmeerd type zijn en die kan na wat stil staan ook wel wat nieuw vet gebruiken.
Accu: een gewone startaccu bedoelt voor een gemiddelde (diesel)auto voldoet prima en is meestal de voordeligste keuze.
Maar 2 jaar is niet een hele lange tijd.. Ik heb ook nog wel wat diesel in de tank van die leeftijd. Zolang er geen dieselbacterie (zwarte/bruine drap) in je tank zit, zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken.
Leuk zo'n oude reddingsloep. Houd je er rekening mee dat die gebouwd zijn om met 40 personen of meer te varen? Bij de meeste reddingsloepen komt de schroef niet of nauwelijks in het water als je er alleen of met een paar man in vaart. Vaak wordt dan de schroefaskoker veranderd. Maar je kunt er natuurlijk ook 2 m3 grind in storten