Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: nieuwe propellor, maar wat?

nieuwe propellor, maar wat? 12 sept 2017 14:08 #871880

Klinkt logisch maar het probleem is altijd om bij de fabrikanten de gewenste schroef voor tests uit te lenen. Vaak hebben die daar niet zoveel zin in of ze hebben ze gewoon niet voorradig.
Dat was meen ik ook de oorzaak ervan dat Radice niet meedeed bij de test van YM omdat ze te laat binnen kwamen.
Overigens noemt Segeln die van Radice abusievelijk "Allpa" omdat ze kennelijk niet eens wisten dat dat alleen de importeur is voor o.a. Nederland en Duitsland.
Ad
Laatst bewerkt: 12 sept 2017 14:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 12 sept 2017 14:22 #871882

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Duidelijk,
De ene 15x10 doet niet hetzelfde als de andere 15x10

en een 16x9 is een heel ander ding dan een 14x12

laat staan twee of drieblads

Dus wordt vergelijken erg lastig zonder harde gegevens die in 1 format staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 17 okt 2017 12:37 #882827

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Nou, dat was verhelderend....

Afgelopen maandag met schroef en as naar Jooren in Dordrecht.

Wij wilden graag een oplossing voor het trillen.

Bij de controle van de aangeleverde as incl schroef bleek het volgende:

- De as was 100% recht
- De twee bladen weken onderling in gewicht 13 gram af.
Volgens Jooren komt dit vaker voor dan we denken. Desgevraagd gaf de techneut aan dat dat verschil in gewicht hoofdzakelijk aan de uiteinden van de bladen zit, waar het het meeste effect heeft op trillen.

- Bladen zijn nu op hetzelfde gewicht gebracht en daarmee bleek tijdens de proefvaart het trillen voor 90% verdwenen.

Tot zover het trilverhaal, nodeloos te zeggen dat het "gebalanceerd" leveren van de schroef een fabeltje is.

Vraag ik me af:
Hoe kom ik te weten wat voor kracht 13 gram op een diameter van -stel- 38 cm bij 1600 toeren oplevert?
Is daar een gis formuletje of rekentooltje voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 17 okt 2017 12:53 #882830

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
HPV schreef :
Nou, dat was verhelderend....

Afgelopen maandag met schroef en as naar Jooren in Dordrecht.

Wij wilden graag een oplossing voor het trillen.

Bij de controle van de aangeleverde as incl schroef bleek het volgende:

- De as was 100% recht
- De twee bladen weken onderling in gewicht 13 gram af.
Volgens Jooren komt dit vaker voor dan we denken. Desgevraagd gaf de techneut aan dat dat verschil in gewicht hoofdzakelijk aan de uiteinden van de bladen zit, waar het het meeste effect heeft op trillen.

- Bladen zijn nu op hetzelfde gewicht gebracht en daarmee bleek tijdens de proefvaart het trillen voor 90% verdwenen.

Tot zover het trilverhaal, nodeloos te zeggen dat het "gebalanceerd" leveren van de schroef een fabeltje is.

Vraag ik me af:
Hoe kom ik te weten wat voor kracht 13 gram op een diameter van -stel- 38 cm bij 1600 toeren oplevert?
Is daar een gis formuletje of rekentooltje voor?

F = m x (v kadraat) x 2r

F=kracht
m=massa 0,013 kg
v=omtreksnelheid
r= straal 0,19 mtr

v = 3,14 x 2 x 0,19 X omwenteling per seconde
omw/sec= 1600:60
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 okt 2017 12:56 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 17 okt 2017 13:11 #882837

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
douwe schreef :
F = m x (v kadraat) x 2r

F=kracht
m=massa 0,013 kg
v=omtreksnelheid
r= straal 0,19 mtr

v = 3,14 x 2 x 0,19 X omwenteling per seconde
omw/sec= 1600:60

Niet helemaal juist:

F=m (omega kwardaat) R,of
F=m x (v kwadraat) / R

Omega in rad/s

Omega = 1600/60 x 2pi= 167 rad/s
R= D/2 = .38/2 = .19 m
m = .013kg

F = 68N dus 7kgf. Best veel, hè? Schrik ik ook wat van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 17 okt 2017 13:26 #882841

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Joop66 schreef :
douwe schreef :
F = m x (v kadraat) x 2r

F=kracht
m=massa 0,013 kg
v=omtreksnelheid
r= straal 0,19 mtr

v = 3,14 x 2 x 0,19 X omwenteling per seconde
omw/sec= 1600:60

Niet helemaal juist:

F=m (omega kwardaat) R,of
F=m x (v kwadraat) / R

Omega in rad/s

Omega = 1600/60 x 2pi= 167 rad/s
R= D/2 = .38/2 = .19 m
m = .013kg

F = 68N dus 7kgf. Best veel, hè? Schrik ik ook wat van.

Nog even een opmerking: " Het extra gewicht van het schroefblad bevind zich niet aan het uiteinde van het blad maar ergens halverwege"
De kracht zal dus kleiner zijn maar genoeg om de triling te veroorzaken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 17 okt 2017 14:23 #882865

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Dank! Ik kwam er niet uit.

Het kan zeker zijn dat het niet helemaal aan het uiteinde zit, maar voor het rekenvoorbeeld maakt dat niet veel uit. Als het allemaal wel aan het uiteinde zit is dit het max probleem.
En als het dan een half probleem is dan is het nog 3,5 kgf

Je zou van beide bladen het zwaartepunt moeten bepalen en dan weet je iets meer, maar deze benadering is al erg genoeg.

SM van brons is ca 8,5, dus er zit iets van 1,5cm3 brons meer op de ene schroef dan op de andere

Toch wel een stevige bult...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 17 okt 2017 14:33 #882872

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Toch wel een stevige bult...
Die was toch maar 13 gram?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 17 okt 2017 14:56 #882881

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Met de winterstalling de schroef niet schuren.
Dat was het advies van Jooren.
Maar 13 gram afschuren lijkt mij wel veel.
Met de productie niet nauwkeurig geweest?
zelfde probleem gehad met een Radice schroef.
Laatst bewerkt: 17 okt 2017 19:12 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 17 okt 2017 17:26 #882919

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
schroef heeft vanaf de eerste omwenteling getrild, tenminste iets trilde. Het is nu pas duidelijk dat het de schroef was.

13 gram afschuren moet je er wel een flex op zetten...

en een bult van 13 gram is wel 1,5 cm3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 18 okt 2017 07:47 #883026

HPV schreef :
schroef heeft vanaf de eerste omwenteling getrild, tenminste iets trilde. Het is nu pas duidelijk dat het de schroef was.

13 gram afschuren moet je er wel een flex op zetten...

en een bult van 13 gram is wel 1,5 cm3.

Zo veel is dat niet hoor.
Op 100cm2 (10*10 cm , één blad is zeker groter) zou dat maar 0,15 mm zijn. Over een heel blad gaschat hooguit 0,1 mm.
Zo weinig gaat met een flex niet lukken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 18 okt 2017 08:03 #883035

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Zo weinig gaat met een flex niet lukken.

Misschien niet maar ik denk dat er genoeg zijn die wel degelijk met een combi van schuurschijf en haakse slijper hun schroef te lijf gaan!
Kan ook wel mits je daarna maar zorgvuldig weegt :laugh:
Mooi dat je er uit bent!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 18 okt 2017 08:17 #883039

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Ja, de oorzaak van dit probleem is bekend en grotendeels verholpen.

Maar de financiele strop is aanzienlijk.
Aantal keren hijsen en aanpassen schroef kost niet niks,
Roer eruit en weer erin is even een dingetje, kilootje of vijftig-zestig
plus nog de benodigde vrije dagen, even een ritje Dordt en gegarandeerd een versnelde slijtage van het buitenlager.

dus er is wat communicatie gaande met de leverancier(s).

Wat me het meest fnuikt was de met stellige overtuiging gedane uitspraak (okee, per mail) dat het gebalanceerd was geleverd en dat dat in de praktijk een fabel bleek. Dat brengt je op een dwaalspoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe propellor, maar wat? 18 okt 2017 08:19 #883043

holtere schreef :
Zo weinig gaat met een flex niet lukken.

Misschien niet maar ik denk dat er genoeg zijn die wel degelijk met een combi van schuurschijf en haakse slijper hun schroef te lijf gaan!

Ik denk dat het het beste met een zo fijn mogelijke ( zal wel 80 zijn) lamellenschijf gaat. Die heb je ook voor flexen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl