Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tank Clunk

Tank Clunk 08 sept 2017 08:16 #870350

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1329
In het topic van Dicer over het opknappen van zijn Defender zag ik een post over een tank clunk. Nooit van gehoord. Zonder Dicers topic te starten wil ik er wel wat meer van weten.



Joshua Slocum postte bovenstaand plaatje. Ik snap het echter niet helemaal. De bedoeling is dat het zware deel altijd in het diepste deel van de tank in de diesel ligt. Op plaatje 8 zie je een tank die redelijk leeg is onder helling, waarbij het uiteinde toch droog komt te staan.
  1. Heeft iemand hier op het forum zo'n constructie in zijn tank?
  2. Hoe zit het met plaatje 8?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Defender 27 opknappen 08 sept 2017 08:26 #870358

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Joshua Slocum schreef :
In de vliegerij gebruiken we een "clunk" (zie google: "tank clunk"). Een stukje brandstofslang met een zwaar bronzen filter aan het einde. De slang kan min of meer vrij bewegen en het zware bronzen filter "valt" altijd naar het diepste punt van de tank, zelfs als we ondersteboven vliegen.

Ik heb het nog nooit gezien op een boot, maar waarom zou het niet kunnen werken?

Welke aansluiting is die kromme korte buis? Als dat de retour is dan gaat dat -denk ik- niet goed.
Die zou eigenlijk dezelfde richting moeten hebben als de aanvoerleiding.
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 10:02 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tank Clunk 08 sept 2017 08:32 #870364

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Dat heb ik ook zo. Vond dat eenvoudiger te maken dan een buisje tot vlak boven de bodem.

En wat plaatje 8 betreft: dan ligt je boot op z'n kop.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 08:33 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tank Clunk 08 sept 2017 08:35 #870368

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1329
Ik dacht dat plaatje 1 rust was, zeg maar met bf0 in de box.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tank Clunk 08 sept 2017 08:48 #870372

Dat plaatje komt van een site over modelvliegtuigen (www.rcuniverse.com/forum/quest...ank-safer-print.html)

totaal niet relevant, want idd in plaatje 2 en 6 vliegt het toestel op zijn kop.
Dit is niet aanvoer en retour of zo, zijn 2 leidingen, kan niet voor diesel want dan zou je lucht aanzuigen, wat voor een bezinemotor niet zo'n probleem is.

Ook klopt het plaatje natuurlijk niet, een clunk aan een flexibele leiding zou in plaatje 8 gewoon naar de bodem zakken. (in plaatje 4 ook).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tank Clunk 08 sept 2017 09:36 #870398

Het plaatje klopt wel, maar je ziet de breedte van het tankje niet. In de modelbouw hebben we het over kleine tankjes en gebruiken ze dikwandige rubber slangetje in de tank die niet kunnen dubbelvouwen.

Ook wordt via de extra leiding, druk vanuit de uitlaat dmv uitlaatgassen in de tank gebracht waardoor de brandstof naar de carburateur wordt geduwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tank Clunk 08 sept 2017 09:57 #870406

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Je kunt zoiets natuurlijk op een boot gaan gebruiken, maar het is tamelijk overbodig. Onder motor zal je boot zelden sterke helling hebben en mocht dat toch zo zijn (hoge golven op zee) dan is pakweg 50 graden slagzij al heel extreem. Met een vaste aanzuigbuis tot net boven de tankbodem (als je gelooft in de stelling 'prut moet in de tank blijven') of een aanzuiging in de tankbodem (als je gelooft in de stelling 'prut moet snel afgevoerd worden naar het groffilter') kunnen onze bootjes prima uit de voeten. De slang van zo'n clunk vraagt regelmatige inspectie en vervanging en dat schiet er snel bij in als je er niets van kan zien. Verder zou ik denk ik ook niet zo blij zijn met het geluid wat zo'n zware tank clunk geeft in een RVS tank bij een wat wiebelig koersje: "clunk, clunk, clunk, clunk...." :sick:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tank Clunk 08 sept 2017 10:12 #870412

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1952
ilCigno schreef :
Je kunt zoiets natuurlijk op een boot gaan gebruiken, maar het is tamelijk overbodig. Onder motor zal je boot zelden sterke helling hebben en mocht dat toch zo zijn (hoge golven op zee) dan is pakweg 50 graden slagzij al heel extreem.

Waarbij je ook rekening moet houden met de maximum hoek waaronder de motor zelf zijn werk mag doen (o.a. ivm het smeersysteem), zie specs van de motor. Dus ik zou het niet over-engineeren om bij wijze van spreken 'op zijn kop' te kunnen varen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl