zeilhaas schreef :
Knar schreef :
Wel even de zaak in perspectief blijven zien. De Volvo Penta MD11 is geproduceerd van 2e helft jaren 70 tot en met begin jaren 80. Toen bestond het internet al en was men allang afgestapt van de vetleren pakking.
Er kan daarom best een gewone moderne gedoopte minerale olie in. Is ook beter, die dopes hebben ze niet voor niets uitgevonden.
als jij het beter weet, gooi het er dan zelf in.
je kan er op wachten, dat hij ergens gaat lekken.
het is maar een tip hoor
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
ik weet gelukkig beter.
Ik zal je een geheimpje verklappen, ik doet het al jaren met mijn MD11C en wel naar volle tevredenheid. Nog nooit iets zien lekken of zweten. Het geeft me het geruststellende gevoel dat ik de in het instructieboekje aangegeven zeer krappe periode van olie-verversen van 50 uur door die moderne dopes best een heel stuk stuk ruimer kan nemen.
Het is ook niet logisch daar de olie uit die bouwperiode ook al voorzien was van allerlei soorten dopes. Iets anders is het gebruik van moderne volledig synthetische olie, dat zou inderdaad het noodlot tarten zijn.