Fer schreef :
Hij heeft gelijk als de tepmtuur van de koppeling tehoog word doordat de koelvloeistof een tehoog thempratuur heeft voordat deze koppeling ingaat.
dit klopt als een bus, buitenwater door de keerkoppeling en dan naar de intercooler.
mijn MD17C heeft ook een intercooler type Martec en een 72 graden thermostaat.
standaard is 58 gr. maar hoger dan 72 mag niet anders loopt hij vast.
ik heb wel het elektrische pompje vervangen door een circulatie pomp met riem op het vliegwiel.
rede; als een diesel loopt heeft hij geen stroom nodig, bij een storing heb met een el.p. een probleem.
wel regelmatig de opofferingsanode in de cooler vervangen!
er zit standaard een vrij korte in ,ik heb langere gekocht.
de motor is eerder op temperatuur en loopt veel beter door de iets hogere bedrijfstemperatuur.
na ca. een 1/2 uur op de motor, staat de extra thermometer (z'n CV ding) op motor op 80 gr.
en hoger komt hij niet.
ook merk ik dat hij meer vermogen levert en amper meer rookt/stink.
-je hebt nu de keerkoppeling er uit, vervang nu ook het rubberen blok met die 6 inkepingen.
dit wordt hard, na vernieuwen zal je merken dat hij heel soepel in voor en achteruit zal schakelen.
-monteer i.p.v. de aftapplug onderop de MS een bochtje met een kogelafsluiter (heb ik ook gedaan, wel goed kijken hoe te plaatsen i.v.m. ruimte en bedienen), zo kan/moet je voor de winter de MS aftappen ander vriest hij stuk.
de MS werkt met 2 conische druklagers de "schroefwerking" voor-achteruit zorgt door de druk voor de werking ,er mag dus nooit een extra druklager op de schroefas gemonteerd worden.
heb dit klusje jaren geleden zelf gedaan.