Alles hangt samen, gewichten van bewegende delen, sterkte van stilstaande delen, af te geven vermogens en koppels in relatie tot toerentallen, temperaturen en materialen en niet onbelangrijk de duurzaamheid ...
Vergelijk het even met een olifant, stel dat een olifant zijn poten zou bewegen met de frequentie van de vleugels van een kolibri ... Ergens voel je aan dat alleen al de gewrichten van de olifant zo versleten zouden zijn en de spieren van de olifant opgerekt. Zou de kolibri zijn ultralichte vleugels bewegen met het tempo van de poten van een olifant, de kolibri zou niet van de grond komen, laat staan stil in de lucht blijven hangen.
Zo zijn er verbrandingsmotoren met hoge toertallen waarvan 'de gewrichten' licht kunnen en moeten zijn uitgevoerd. Kunnen omdat deze motoren hun vermogen vooral halen uit 'kinetische energie' (snelheidsenergie) en moeten omdat anders de druifstangen en zuigers en hun lagers te zwaar belast zullen worden vanwege de massakrachten van sneller bewegende gewichten. Verbrandingsmotoren met een hoger toerental hebben genoeg aan een lichter/kleiner vliegwiel en hebben een kortere zuigerslag waarmee een motorblok ook al compacter wordt.
Zo zijn er verbrandingsmotoren met lagere toerentallen waarvan de bewegende delen zwaarder kunnen en moeten zijn omdat er sprake is van hogere drukken en krachten en omdat daar vooral het vermogen en het koppel uit gehaald worden. Zoals een zwaar vliegwiel dat ervoor zorgt dat er drie 'arbeidsloze zuigerslagen' worden doorlopen in een rustige loop terwijl ook nog eens het schip wordt voortgestuwd.
Op deze wijze voeren motorconstructeurs in de auto- en motorsport op. Lichtere onderdelen die kort mee hoeven gaan maar hogere temperaturen en snelheden en krachten aan kunnen. Een lichter (of geen) vliegwiel laat een motor razendsnel accelereren maar zakt in als het gas eraf gaat ...
Dan nog een praktisch iets wanneer je een buitenboord- met een binnenboordmotor vergelijkt, een tweetactbuitenboordmotor heeft geen met olie gevuld carter, viertact buitenboordmotoren hebben een complex smeersysteem, een doorsnee binnenboordmotor is voorzien van een carterpan ... Inderdaad, een 'pan' met olie onder de motor gebouwd. Het is maar een ding maar telt ook mee, maakt het motorblok groter.