Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Soort diesel

Soort diesel 28 aug 2017 10:37 #866066

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Hopelijk is het geen al te domme vraag, maar ik moet voor het eerst diesel tanken voor mijn Farymann motortje (7pk).
Nu is het natuurlijk heel makkelijk om bij het tanken van de auto meteen een jerrycan vol te gooien met normale of ultimate diesel.
Maar is er verschil tussen de diesel in de jachthaven of die je bij de auto-pomp koopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Soort diesel 28 aug 2017 10:42 #866070

Ja is er. Neem die van het benzinestation!

Diesel verbruik in de haven is lager dus de kans op verouderde/vervuilde diesel is groter. Bovendien vaak duurder. Verder hetzelfde.

Als je niet weet wat het is moet je even op het forum naar dieselbacterie zoeken. Is veel over geschreven en de moeite waard om te lezen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 28 aug 2017 11:10 #866093

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
en neem voor die paar liter gewoon de beste die je kunt vinden, premium of -nog beter- GTL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 28 aug 2017 11:23 #866100

Wij vanren met eenzelfde Farymann dieseltje en al een aantal seizoenen op GTL. Mijn ervaring is dat de motor er (iets) rustiger op loopt en bovenal geen vieze diesel walm(stank).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 28 aug 2017 15:18 #866212

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Dank!
- Kende GTL niet, google is best positief maar meldt wel dat doordat er geen aromaten inzitten die pakkingen doen zwellen er olielekkage door kan ontstaan?
- Kan ik actief iets doen tegen dieselbacterie? Ik tank 1x of 2x per jaar zo ongeveer (vorige keer via de volle jerrycan die ik bij de koop van de boot gekregen had) en mijn brandstoffilter ziet er nog steeds schoon uit. Voor zover het aan water in de tank ligt, voor de winter heb ik expres vorig jaar mijn tank helemaal afgevuld.
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 15:20 door Kitehert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 28 aug 2017 15:26 #866216

ik heb paar jaar met schone filters gevaren maar vorig jaar was ik toch aan de beurt, alles zat vol. Vieze ellende.

Sindsdien altijd een beetje Grotamar bij de diesel.. just in case.
Dat is het enige wat je er actief aan kan doen samen met:

-langs de weg tanken
- Filters schoonhouden

Tank helemaal afvullen helpt weinig tot niets tegen water in je tank, is heel veel over geschreven hier tot en met experimenten aan toe. Water in de tank betekent dat er iets lekt, of dat het er al in zat toen je tankte (of, zoals mij een keer gebeurd is dat je de dop er vergat op te doen en het toen heel hard ging regenen ;-> ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 28 aug 2017 15:27 #866219

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik ben sinds kort overgestapt op GTL, dus nog geen ruime ervaring mee. Wat ik nu merk, is dat de kachel reukloos opstart.
Toen ik nog gewone diesel tankte, maakt ik 2 keer per jaar de bodem schoon met een vacuum pomp. Is ook handig om oude olie uit je motor te halen.

www.georgekniest.nl/catalogus/...ompen/oil-extractor/
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 28 aug 2017 21:26 #866344

Ik tank vanaf maart dit jaar als het even kan GTL. :woohoo:
(of in noodgeval een premium diesel van een bekend merk)
Motor loopt met GTL rustiger en stiller. Geen diesellucht meer bij het tanken.
De smeerolie blijft merkbaar schoner dan met gewone diesel.
Ook geen merkbare kwaliteitsverarming, gewone diesel ruikt zurig na een winter. :sick:

De Webasto kachel rookt en ruikt met GTL ook een stuk minder.

Gewoon overstappen op het beste: GTL. :whistle:
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 21:42 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 28 aug 2017 23:53 #866380

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Ik heb laatst een paar honderd liter non bio diesel met al Grottamar toegevoegd getankt bij jachthaven de Punt in Lemmer.
(Geen aandelen in haha! :-) )
Was van plan alleen de hoofdtank te vullen en niet de reservetank, maar toen ik hoorde dat het non bio met grottamar was heb ik de reserve ook maar meteen laten vullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 29 aug 2017 07:13 #866412

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Kitehert schreef :
Dank!
- Kende GTL niet, google is best positief maar meldt wel dat doordat er geen aromaten inzitten die pakkingen doen zwellen er olielekkage door kan ontstaan?
- Kan ik actief iets doen tegen dieselbacterie? Ik tank 1x of 2x per jaar zo ongeveer (vorige keer via de volle jerrycan die ik bij de koop van de boot gekregen had) en mijn brandstoffilter ziet er nog steeds schoon uit. Voor zover het aan water in de tank ligt, voor de winter heb ik expres vorig jaar mijn tank helemaal afgevuld.

Dat het filter schoon blijft is mooi, maar zegt niet of de bodem van de tank ook schoon is tenzij de motor op het laagste punt uit de tank aanzuigt.
Als je op het laagste punt een aftap mogelijkheid hebt zeker controleren of er geen drab uit de tank komt.
Als je geen aftap hebt dan is een inspectie of preventieve schoonmaakbeurt van de tank zeker aan te bevelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 01 sept 2017 07:06 #867671

  • jaxon
  • jaxon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Ook ik ben overgestapt op GTL, heel tevreden.
Een minpuntje voor de volledigheid, mijn o-ringen van de dieselpomp (motor van 1982, wel gereviseerd) zijn beginnen lekken (GTL heeft andere samenstelling als "gewone" diesel, waardoor o.a. O-ringen een beetje krimpen - lekkage tot gevolg - nieuwe o-ringen en opgelost.)

Tank mogelijkheden zijn beperkter (ik kom uit belgie), maar er wordt kennelijk aan gewerkt, twee havens bieden het al aan, maar deze liggen natuurlijk niet om de hoek.
Spirit 32 - Spiriwiri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 01 sept 2017 07:32 #867676

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Misschien zou het handig zijn om merk, type en leeftijd van de motor te vermelden zodat je kunt vergelijken wat de resultaten cq ervaringen met GTL zijn.
Zelf heb ik een Volvo md2020 bouwjaar 2004 en vaar altijd op premium diesel. Bevalt goed maar heb geen vergelijk met GTL, misschien iemand anders wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 01 sept 2017 08:21 #867699

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Premium diesel is diesel waar GTL is bijgemengd.

GTL bevalt mij prima in mijn gereviseerde Volvo Penta MD7A. Geen rook, geen reuk en de smeerolie blijft relatief schoon. Volvo Penta geeft geen bezwaren tegen het gebruik van GTL diesel.

Inmiddels ook GTL in gebruik genomen in mijn auto. Hetzelfde als hiervoor. Verwacht een gunstig resultaat op mijn roetfilter en EGR klep. Smeerolie blijft duidelijk schoner na de verversingsbeurt.

Is hier wat lastig te krijgen. Maar met een paar jerrycans en zo'n hevelpomp slangetje (knikker) werkt het prima als "thuis-pomp".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 01 sept 2017 16:27 #867928

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
dewinter schreef :
Misschien zou het handig zijn om merk, type en leeftijd van de motor te vermelden zodat je kunt vergelijken wat de resultaten cq ervaringen met GTL zijn.
Zelf heb ik een Volvo md2020 bouwjaar 2004 en vaar altijd op premium diesel. Bevalt goed maar heb geen vergelijk met GTL, misschien iemand anders wel!

Ik ben al z’n half jaar bezig met een lijst om te meten of in de praktijk GTL meer problemen geeft of juist niet.
Dit kan ik doen omdat ik veel mailtje over verschillende problemen met motoren krijg en vraag als het er toedoet of men GTL tankt.

Ik ben tot nu toe redelijk positief over GTL. Wel lijkt het er op dat bij Bosch pomp het o-ringetje het begeeft met GTL of het laatste zet je geeft om te begeven. Het o-ringentje is dan wel al z’n 30 a 40 jaar oud dus dat zegt niet zo veel kan ook de leeftijd zijn.
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 16:27 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 01 sept 2017 16:56 #867940

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik vaar al 3 jaar op GTL, soms gemengd met gewoon.
Ik merk alleen maar, reeds genoemde, voordelen.

Geen pakking problemen , niets

Alleen helaas, helaas, hier nog n iet te krijgen aan de pomp in Enkhuizen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 01 sept 2017 18:37 #867983

  • Kitehert
  • Kitehert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Bedankt voor de reacties!
Als ik goed ben ingelezen is het niet de GTL die pakkingen doet lekken, maar is het het gebrek aan aromaten die pakkingen doen zwellen, die lekkage kunnen(!) geven. Maar het schijnt dat als je er vervolgens weer wat gewone diesel ingooit (met die aromaten) dat de pakkingen keurig weer terug zwellen.
Ik vraag me af of consequent mengen van premium diesel en GTL dus niet het beste of two worlds biedt...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 01 sept 2017 19:46 #868013

Ik zou gewoon die o ringetjes vernieuwen. Kosten bijna niets en veel werk is het ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 01 sept 2017 19:46 #868014

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Lastig om vast te stellen

GTL heef lijkt meer voordelen dan nadelen te hebben en het leken van een o-ring bij een bosch pomp koer je echt niet weerhouden om het te gebruiken. Ik heb op mijn site dieseldokter.nl een kleine handleiding gezet met foto's hoe de o-ring te vervangen kocht deze gaan leken. Het vervangen is zeker niet lastig.

Naast de lijnpomp heb je ook rotatiepomp brandstofpompen, deze vind je oa op de md6 en 7.
De rotatiepomp is gevuld met diesel en heet meerdere afdichtingen die bij mij nog niet lekken en na 2 jaar gtl. Mocht de afdichting wel gaan leken dan is dit wel een lastig klusje om op te lossen .

Ik doe uitvoorzorg voor de winterstraling normale diesel in de tank en vaar daar een paar uur / dag mee zodat de pomp gevult is met normale diesel . Dit doe ik uit voorzorg en heb geen bewijs of het nodig is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 04 sept 2017 14:10 #868967

  • Dirkie
  • Dirkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Even een vraagje over de premium diesel, heb eens gehoord dat premium diesels geen zwavelvrij zijn en dat zou, zeker bij oudere motoren, ook niet echt prettig voor je dieseltje zijn. Overigens heb ik een Volvo Penta MD2010 uit 1995. Ik haal m'n diesel overigens met jerrycannetjes bij de pomp langs de weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 05 sept 2017 19:20 #869435

  • dHelios
  • dHelios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 173
Voor alle geïnteresseerden;

Bij jachthaven Andijk zijn er concrete plannen om een tank met GTL te plaatsen, zodat jullie daar ook terecht kunnen voor deze soort brandstof. :woohoo:
Wij gebruiken al enige jaren GTL; de voordelen zijn al vermeld in dit draadje, nadelen hebben wij nog niet ondervonden.
Naast GTL kun je er ook gewone diesel blijven tanken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 06 sept 2017 06:28 #869536

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Dirkie schreef :
Even een vraagje over de premium diesel, heb eens gehoord dat premium diesels geen zwavelvrij zijn en dat zou, zeker bij oudere motoren, ook niet echt prettig voor je dieseltje zijn. Overigens heb ik een Volvo Penta MD2010 uit 1995. Ik haal m'n diesel overigens met jerrycannetjes bij de pomp langs de weg.

Je bedoelt dat de premium diesels zwavelvrij zijn en dat dit niet goed zou gaan met oude diesels?

Ik denk eerder dat zwavelvrij met keuze van smeerolie problemen geeft. Het zal dus wel kunnen, maar moet er een andere smeerolie bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort diesel 06 sept 2017 06:38 #869541

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Alle standaard diesel die in de EU aan de pomp verkocht wordt, is tegenwoordig zwavelvrij, en bevat 7% toevoeging van biologische oorsprong. De premium diesels zij meestal biovrij,en bevatten merkafhankelijk bepaalde toevoegingen die volgens de betreffende maatschappijen wonderen verrichten.
Laatst bewerkt: 06 sept 2017 06:39 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl