gisteren net een DAF 575 reparatie afgerond.
Symptomen hetzelfde als wat eerder is geschetst, om de mensen niet gelijk op kosten te jagen eerst alle andere koelcomponenten nagelopen.
Zo bleek het reservoir doorgerot te zijn, deze is vervangen. Koelslangen end of life,..ook vervangen.
Waterpomp lek,..ook gerepareerd en dan nog het reservoir leek wel een waterkoker.
Het moest nu wel de kop zijn, hoe zuur en duur ook.
De kop gedemonteerd, pakking vertoonde idd hele kleine doorslagplekken. Doorslag was van cilinder naar koelkanaal. Dit verklaard waarom er in de uitlaat en carterolie niets van koelvloeistof te bespeuren was, werkslagdruk werd zo het koelsysteem ingeblazen wat leide tot een waterkoker achtige reservoir
De kop gedemonteerd, schoongemaakt en wat blijkt,...cilinder 5 van koelkanaal naar cilinder liep een scheur.
Revisie van de kop was vele malen duurder dan een gereviseerde ruilkop.
Gisteren de ruilkop afgemonteerd en getest,...motor loopt zoals hij moet lopen, wel een hele klus zo'n grote kop in een kleine ruimte.
Voor scheur zie de foto, rood omcirkelde plek.