Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelproblemen

Koelproblemen 16 aug 2017 09:22 #862637

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Van de week liep opeens de motor warm, een Daf 615. De motor had eerst 2,5 uur goed gedraaid was daarna ongeveer een uur uit geweest en liep na 10 minuten warm. Meteen alles gecontroleerd, het is een gescheiden koelsysteem dus koelvloeistofniveau was goed en buitenwater was ook goed. Verder op zeil naar de haven gegaan en bij de haven motor even gestart en rustig de haven in gevaren (omdat ik bang was dat er wat met de koppakking zou zijn). Motor rookt wel behoorlijk de laatste tijd maar dat is meer blauwe rook dan witte rook en een ouwe Daf hoort een beetje te roken heb ik altijd geleerd. Volgende dag motor gestart en warm en thermostaat getest en circulatie van de koelvloeistof gecontroleerd, dit lijkt allemaal goed te zijn. slangen blijven redelijk koud tot de motor temperatuur 80 graden is dan wordt alles warm. Nu is mijn vraag, zou het kunnen dat de thermostaat 1 keer is blijven hangen en het daarna weer goed doet? Thermostaat is wel zeker 20 jaar oud. Of is stuk gewoon stuk bij een thermostaat? Verder sinds de motor erin staat nooit problemen met de koeling gehad, ongeveer 200 draaiuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 16 aug 2017 09:33 #862639

pascald schreef :
Volgende dag motor gestart en warm en thermostaat getest en circulatie van de koelvloeistof gecontroleerd, dit lijkt allemaal goed te zijn. slangen blijven redelijk koud tot de motor temperatuur 80 graden is dan wordt alles warm. Nu is mijn vraag, zou het kunnen dat de thermostaat 1 keer is blijven hangen en het daarna weer goed doet? Thermostaat is wel zeker 20 jaar oud. Of is stuk gewoon stuk bij een thermostaat? Verder sinds de motor erin staat nooit problemen met de koeling gehad, ongeveer 200 draaiuren.

Dat verschijnsel lijkt eigenlijk op een luchtbel die voor de thermostaat is blijven hangen. Omdat lucht nu eenmaal de warmte slecht geleidt "ziet"de thermostaat niet da de motor ( koelvloeistof) al te heet is en blijft dus dicht totdat de motor zo heet is dat de thermostaat dat merkt en open gaat. Van daar dan ineens de koelvloeistof door de slangen stroomt en die warm worden.
Mogelijk is het koelvloeistofniveau aan de lage kant en/of moet je het koelsysteem een keer op de hoogste punten ontluchten.
Je kunt dit soort problemen ook (deels) voorkomen door aan de bovenkant van de thermostaat een klein ( 3mm ) gaatje te boren zodat eventuele lucht daar snel uit kan. Wordt bij veel thermostaten gedaan , vooral als die (vrijwel) op het hoogste punt van het koelsysteem zitten.
Maar een thermostaat van meer dan 20 jaar oud zou ook wel eens wat stroef kunnen lopen , bijv. door roest of kalk afzetting ( roest zelf uiteraard niet) dus misschien is het verstandig die een keer te vervangen .
Ad

Laatst bewerkt: 16 aug 2017 09:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 16 aug 2017 11:39 #862679

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Yellow Boat schreef :
pascald schreef :
Volgende dag motor gestart en warm en thermostaat getest en circulatie van de koelvloeistof gecontroleerd, dit lijkt allemaal goed te zijn. slangen blijven redelijk koud tot de motor temperatuur 80 graden is dan wordt alles warm. Nu is mijn vraag, zou het kunnen dat de thermostaat 1 keer is blijven hangen en het daarna weer goed doet? Thermostaat is wel zeker 20 jaar oud. Of is stuk gewoon stuk bij een thermostaat? Verder sinds de motor erin staat nooit problemen met de koeling gehad, ongeveer 200 draaiuren.

Dat verschijnsel lijkt eigenlijk op een luchtbel die voor de thermostaat is blijven hangen. Omdat lucht nu eenmaal de warmte slecht geleidt "ziet"de thermostaat niet da de motor ( koelvloeistof) al te heet is en blijft dus dicht totdat de motor zo heet is dat de thermostaat dat merkt en open gaat. Van daar dan ineens de koelvloeistof door de slangen stroomt en die warm worden.
Mogelijk is het koelvloeistofniveau aan de lage kant en/of moet je het koelsysteem een keer op de hoogste punten ontluchten.
Je kunt dit soort problemen ook (deels) voorkomen door aan de bovenkant van de thermostaat een klein ( 3mm ) gaatje te boren zodat eventuele lucht daar snel uit kan. Wordt bij veel thermostaten gedaan , vooral als die (vrijwel) op het hoogste punt van het koelsysteem zitten.
Maar een thermostaat van meer dan 20 jaar oud zou ook wel eens wat stroef kunnen lopen , bijv. door roest of kalk afzetting ( roest zelf uiteraard niet) dus misschien is het verstandig die een keer te vervangen .
Ad


Bedankt voor je antwoord, lucht heb ik ook aan gedacht maar ik heb vanaf het hoogste punt vd motor een koelslang lopen naar een open expansievat, dus de lucht zou er na 200 motoruren wel uit moeten zijn lijkt mij. Thermostaat vervangen ga ik zeker doen en eventueel waterpomp als die er toch af moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 16 aug 2017 12:01 #862690

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Lucht in je koelsysteem kan ook lekke koppakking zijn. Dat heb ik wel eens met een 575 gehad.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 16 aug 2017 12:01 #862691

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 16 aug 2017 12:01 #862692

pascald schreef :
Yellow Boat schreef :
Bedankt voor je antwoord, lucht heb ik ook aan gedacht maar ik heb vanaf het hoogste punt vd motor een koelslang lopen naar een open expansievat, dus de lucht zou er na 200 motoruren wel uit moeten zijn lijkt mij.

Dat zou natuurlijk logisch zijn maar koelsystemen gedragen zich heelaas niet altijd logisch :huh:
Niet voor niets worden veel thermostaten standaard met zo'n ventgaatje uitgevoerd ,soms al voor , anders tijdens de inbouw.
Trouwens , besef wel dat die slang naar het expansievat na de thermostaat zal zitten ( althans , dat lijkt me logisch :whistle: ).
En vergis je niet, vooral tijdens het afkoelen van de motor willen er nog wel eens luchtbelletjes in komen maar vraag nou niet waar vandaan.
Ad
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 12:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 16 aug 2017 12:12 #862695

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Yellow Boat schreef :
pascald schreef :
Yellow Boat schreef :
Bedankt voor je antwoord, lucht heb ik ook aan gedacht maar ik heb vanaf het hoogste punt vd motor een koelslang lopen naar een open expansievat, dus de lucht zou er na 200 motoruren wel uit moeten zijn lijkt mij.

Dat zou natuurlijk logisch zijn maar koelsystemen gedragen zich heelaas niet altijd logisch :huh:
Niet voor niets worden veel thermostaten standaard met zo'n ventgaatje uitgevoerd ,soms al voor , anders tijdens de inbouw.
Trouwens , besef wel dat die slang naar het expansievat na de thermostaat zal zitten ( althans , dat lijkt me logisch :whistle: ).
En vergis je niet, vooral tijdens het afkoelen van de motor willen er nog wel eens luchtbelletjes in komen maar vraag nou niet waar vandaan.
Ad

Oke, dus bij de nieuwe thermostaat gaatje boren als die er nog niet in zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 16 aug 2017 12:15 #862696

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
WADnWIND schreef :
Lucht in je koelsysteem kan ook lekke koppakking zijn. Dat heb ik wel eens met een 575 gehad.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat is idd waar ik steeds bang voor ben, maar moeilijk met zekerheid vast te stellen. Roken doet hij wel maar meer blauw, geen witte troep in de olie, druk opbouwen vind ik moeilijk te controleren met een open expansievat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 16 aug 2017 12:24 #862699

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
if so, ga je waarschijnlijk ook koelwater verliezen
en dat kun je wel waarnemen..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 16 aug 2017 13:29 #862720

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik had het destijds alleen boven de 1500 toeren, voor een charterschip met 180 vaardagen was dat best lastig.

Ik weet ook mensen die een automatische CV ontluchter op het interne koelwater circuit hadden gemaakt, werkt perfect.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 16 aug 2017 20:07 #862838

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Bij een lekker koppakking zie meestal luchtbelletjes in het expantievat omhoog komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 12 sept 2017 05:26 #871701

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
inmiddels een paar keer bij de boot geweest en het een en ander gesleuteld. Thermostaat eruit gehaald, dit blijkt een speciale balgthermostaat te zijn en die is nergens meer te krijgen, nog een keer getest en een gaatje in geboord. de koelslang vanaf het hoogste punt naar het expansievat tijdelijk vervangen door een doorzichtige slang zodat ik kan zien wat er gebeurd. Toen viel me op dat als de motor goed warm was dat hij lucht aanzoog en het systeem in pompte. Ik denk oorzaak gevonden! De aansluiting bij het expansievat zat boven het koelwaterniveau, dit veranderd en onder het koelwaterniveau gezet. Een hele verbetering maar toch blijf ik luchtbellen houden in het expansievat, dus twijfel toch over (wat Fer ook zegt) de koppakking. Of zal dit nog lucht kunnen zijn wat in het systeem zit? Het is wel een heel groot systeem met kielkoeling en een wisselaar, denk dat er zeker 100 liter koelvloeistof inzit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 12 sept 2017 11:13 #871809

gisteren net een DAF 575 reparatie afgerond.
Symptomen hetzelfde als wat eerder is geschetst, om de mensen niet gelijk op kosten te jagen eerst alle andere koelcomponenten nagelopen.
Zo bleek het reservoir doorgerot te zijn, deze is vervangen. Koelslangen end of life,..ook vervangen.
Waterpomp lek,..ook gerepareerd en dan nog het reservoir leek wel een waterkoker.
Het moest nu wel de kop zijn, hoe zuur en duur ook.
De kop gedemonteerd, pakking vertoonde idd hele kleine doorslagplekken. Doorslag was van cilinder naar koelkanaal. Dit verklaard waarom er in de uitlaat en carterolie niets van koelvloeistof te bespeuren was, werkslagdruk werd zo het koelsysteem ingeblazen wat leide tot een waterkoker achtige reservoir
De kop gedemonteerd, schoongemaakt en wat blijkt,...cilinder 5 van koelkanaal naar cilinder liep een scheur.
Revisie van de kop was vele malen duurder dan een gereviseerde ruilkop.
Gisteren de ruilkop afgemonteerd en getest,...motor loopt zoals hij moet lopen, wel een hele klus zo'n grote kop in een kleine ruimte.

Voor scheur zie de foto, rood omcirkelde plek.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 12 sept 2017 18:59 #872012

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Bij mij is de kop er vier jaar geleden afgeweest, toen is er ook een nieuwe koppakking gemonteerd, maar toen stond de motor niet in de boot. Maar op een waterkoker lijkt het bij mij nou ook weer niet, om de 10 seconden ongeveer hoor je een luchtbel omhoog komen. Misschien een domme vraag maar heeft het natrekken van de kop nog zin? Is nooit gebeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 13 sept 2017 07:55 #872160

Pascal.

die luchtbel bloeb, krijg je die bij alle omstandigheden of alleen als de motor warm is en of op vollast heeft gedraaid ? Het kan nl wel een indicatie van een beginnende lekkende koppakking zijn.

De aanhaal voorschriften voor een DAF 575 kopbouten zijn
147 -196 -259 Nm, motor warmdraaien tot bedrijfstemperatuur en trek de kopbout weer na op 259 Nm
Na 500km of 25 bedrijfsuren de kopbouten 1/8 slag lossen en weer natrekken op 259 Nm.


Van een DAF specialist de tip gekregen om de kopbouten van begin af aan op 280Nm aan te halen, dan hoeven ze niet nagetrokken te worden.
Wel na ca 25 bedrijfsuren de kleppen opnieuw stellen. Bij de allereerste montage heb ik de speling 0,1mm meer speling gegeven om te voorkomen dat de kleppen te strak gaan staan na inlopen als alles zich moet zetten

Wel zijn onderstaande punten belangrijk bij het goed monteren van de kop.
- Volgorde waarin de kopbouten worden aangehaald,
- Stelschroeven stoterstangen op de tuimelaars helemaal los zetten zodat bij aanhaalkoppel van de bouten voor de tuimelaaras niet beinvloed gaan worden door de klepveren.

Let wel, de allereerste koppakking van de DAF 575 diesel was ooit 1mm. Nu zijn de koppakkingen 1,3mm.
Deze 0.3mm extra dikte geeft een verandering in je compressie verhouding wat kan leiden tot wat moeilijker starten en of roken. Hier is niets aan te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 13 sept 2017 09:04 #872184

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
De Optimaal schreef :
Pascal.

die luchtbel bloeb, krijg je die bij alle omstandigheden of alleen als de motor warm is en of op vollast heeft gedraaid ? Het kan nl wel een indicatie van een beginnende lekkende koppakking zijn.

De aanhaal voorschriften voor een DAF 575 kopbouten zijn
147 -196 -259 Nm, motor warmdraaien tot bedrijfstemperatuur en trek de kopbout weer na op 259 Nm
Na 500km of 25 bedrijfsuren de kopbouten 1/8 slag lossen en weer natrekken op 259 Nm.


Van een DAF specialist de tip gekregen om de kopbouten van begin af aan op 280Nm aan te halen, dan hoeven ze niet nagetrokken te worden.
Wel na ca 25 bedrijfsuren de kleppen opnieuw stellen. Bij de allereerste montage heb ik de speling 0,1mm meer speling gegeven om te voorkomen dat de kleppen te strak gaan staan na inlopen als alles zich moet zetten

Wel zijn onderstaande punten belangrijk bij het goed monteren van de kop.
- Volgorde waarin de kopbouten worden aangehaald,
- Stelschroeven stoterstangen op de tuimelaars helemaal los zetten zodat bij aanhaalkoppel van de bouten voor de tuimelaaras niet beinvloed gaan worden door de klepveren.

Let wel, de allereerste koppakking van de DAF 575 diesel was ooit 1mm. Nu zijn de koppakkingen 1,3mm.
Deze 0.3mm extra dikte geeft een verandering in je compressie verhouding wat kan leiden tot wat moeilijker starten en of roken. Hier is niets aan te doen.

Volgens mij alleen met warme motor maar daar zal ik aankomend weekend eens op letten. De kop is er toen door een goede serieuze monteur opgezet, wat hij aan aanhaalmomenten heeft gedaan weet ik niet, maar een momentsleutel regelen en na trekken is niet zo een probleem en kan nooit kwaad. Het roken wat hij nu doet heb ik geen problemen mee, wat me wel opvalt is dat het de ene keer meer is dan de andere keer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 13 sept 2017 10:33 #872228

hou er wel rekening mee dat de moeren van de cilinderkop 26mm zijn en dus niet standaard in een doppendoos zit !
Voor het natrekken van je cilinder moet je du ook je tuimelaarassen verwijderen en deze na het natrekken van de kop vastzetten met een pijpsleutel 19 waar 12 mm doorlaat inzit. De draadeind waarmee de verstuivergaffels vastzitten zijn nl 12 mm. De tuimelaars zitten vast met 60-65Nm, de gaffels met 39-41Nm

Voor het natrekken van je cilinderkopbouten, kruislings van binnen naar buiten werken maar dat wist je denk ik al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 13 sept 2017 11:29 #872253

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Kruislings dat wist ik wel idd, maar tuimelaarassen dat is nieuw voor mij dus daar blijf ik maar vanaf. Ik haal een bevriende automonteur erbij. Heel erg bedankt voor de tips
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 13 sept 2017 18:23 #872362

Zie hier de foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelproblemen 14 sept 2017 18:06 #872784

nu met foto...rode pijlen markeren de kopbouten, een rij zit onder de tuimelaar as


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl