Yellow Boat schreef :
Hurleyzeiler schreef :
Warme brandstof in een koelere omgeving is vragen om condens.
Dat moet je dan toch eens uitleggen want condens komt alleen doordat een deel van het water in vochtige warmere lucht van buiten in een koudere tank condenseert.
En dat zal bij warme brandstof ( lijkt me trouwens stug dat dat echt zo warm is) eerder niet gebeuren.
Ad
Wat de warmte betreft: gasolie/dieselolie komt in het raffinageproces uit aardolie vrij bij een temperatuur van rond de 300 graden Celcius. Bij aflevering 'aan de tankwagen' ligt deze temperatuur beduidend lager, immers, ook koeling van het product hoort bij het proces, maar er zijn wel degelijk rechtszaken geweest van tankhouders die na verloop van tijd vele kubieke meters geleverde brandstof 'kwijt' waren als gevolg van afkoeling van warm geleverde produkten.Immers, ook vloeistoffen veranderen van volume bij temperatuurverandering. Als ik het goed heb zijn er als gevolg van die rechtzaken afspraken / richtlijnen gekomen aangaande 'de temperatuur bij aflevering'.
Dan het condensverhaal. In theorie zou er geen water of waterdamp in een brandstoftank moeten zijn. Maar de praktijk is anders: water dat door de ontluchting van de tank naar binnen komt door buiswater, regenwater, werken met een hogedrukspuit, water dat de tank in lekt door een vuldop die niet helemaal sluit, of inderdaad, water dat meegekomen is met brandstof bij een tankstation. Ter illustratie: aan de binnenzijde van mijn metalen tankdop bevindt zich altijd condens! Ondanks al mijn voorzorgen. Een ander punt: de beruchten algen in de diesel die het juist 'met water' goed schijnen te doen.
Maar dan het condens: natuurkundig zou het water zich onderin de tank moeten verzamelen, want water is per volume-eenheid zwaarder dan gasolie. Toch blijkt waterdamp boven de brandstof een feit: zie mijn tankdop). Door de retourleiding vanaf de verstuivers komt er ook nog eens warme brandstof in de tank. Na een paar uur op de motor varen wordt deze wel degelijk warm! (low budget nivometing, je kunt de vloeistofspiegel voelen). En dan krijg je dus het vergelijk van beslagen ramen als het buiten koud is en er binnen een ketel water op het vuur staat: condens die neerslaat tegen de binnenwand van de tank. En dat daarvan afgedropen naar de bodem zinkt, daar afgetapt kan worden, of afgetapt kan worden bij de brandstoffilters.
Een heel verhaal, maar daarom loop ik soms naar pomp