Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: beter starten met GTL?

beter starten met GTL? 15 aug 2017 16:54 #862420

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
afgelopen vakantie, slootje varen door Friesland, noodgedwongen GTL moeten tanken.
pff iets van 1,40 euro bij Flevo Marine in Lelystad.
in de tank een mix van gewone diesel en GTL (3:1)
geen verbetering qua stank, rook etc

wel heb ik het idee dat starten vlotter gaat.
De bromtor is een oude (40jr +) BMC/Thornycroft 1,5 Liter, met trage voorgloei (30-40 sec is normaal)
nu na voorgloeien (koude start) direct aanslaan, voorheen soms 3x poging nodig.

herkenbaar?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 15 aug 2017 16:58 #862422

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ja hier ook een VP md6 met nul compressie maar met gtl doet hij het nog wel dus ga echt niet z'n dure monteur inhuren en betaal wel een duppie meer per liter :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 15 aug 2017 17:00 #862423

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
@Fer
haha, en dat zegt een monteur!
ok, thanks, mijn gevoel klopt dus.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 15 aug 2017 17:06 #862426

Hier een zeer tevreden GTL gebruiker die zijn Ruggerinni ineens als nieuw kreeg. Snel starten en totaal geen uitlaatrook meer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 15 aug 2017 17:08 #862427

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Het roken blijft maar is iets minder en heeft geen verstikkend werking meer als er door een windvlaag.

Ik tank wel 30 liter gtl en doe er z'n 10 a 15 liter normale diesel bij.

Er loopt al een lang discusie of het wel of niet goed is om op gtl te varen maar ik vaar met deze verhouding al 3 jaar en heb geen nadeldige problemen gehad en gezien qwa afdichtingen enzo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 15 aug 2017 17:23 #862431

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Al met al ben ik ook zeer tevreden met gewone dieselolie. Geen misklap en weinig stank. Maar ook een goed motortje. Voor mij verder geen discussiepunt. Beroepshalve heb ik met de grootste shit te maken gehad als brandstof.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 aug 2017 17:25 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 15 aug 2017 17:29 #862434

It's amazing Mike!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 15 aug 2017 17:38 #862439

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
douwe schreef :
Al met al ben ik ook zeer tevreden met gewone dieselolie. Geen misklap en weinig stank. Maar ook een goed motortje. Voor mij verder geen discussiepunt. Beroepshalve heb ik met de grootste shit te maken gehad als brandstof.


Tja dat was goedkoop, ken dat spul dat als teer binnen kwam, dit spul kregen we voor open zee en werd gewoon in Rotterdam gebunkerd naast een paaar ton schone dieselolie voor als w de haven uit moesten :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 15 aug 2017 18:46 #862472

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
is GTL ook ok voor een Sabb H uit 1969 of moet daar gewone diesel in?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 15 aug 2017 19:01 #862483

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Hier een Yanmar 1GM10C van 10 jaar oud en ruim 1000 uur op de teller. Start absoluut vlotter op GTL dan op minerale diesel, en loopt rustiger.
Formeel maakten sommige scheepsmotor leveranciers bezwaar tegen het gebruik van GTL omdat het niet genormeerd was. Voor GTL bestaat sinds kort de EN 15940 norm. Hierin is geregeld dat de belangrijkste eigenschappen overeenkomen of zelfs beter zijn dan EN590 minerale diesel.
Laatst bewerkt: 15 aug 2017 19:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 16 aug 2017 11:22 #862675

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
DavidS schreef :
is GTL ook ok voor een Sabb H uit 1969 of moet daar gewone diesel in?

kan er zonder problemen beide in
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 16 aug 2017 21:34 #862878

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Ik gebruik GTL ook in mijn recent gedeeltelijk gereviseerde Volvo MD7a en hou nauwlettend in de gaten in hoeverre de nieuwe olie zwart wordt.

Om de kleppen te kunnen stellen, heb ik naar de cilinderkop gekeken. Ziet er allemaal nog prachtig schoon uit.

Inmiddels gebruik ik GTL ook in mijn Audi diesel auto. Draait er prima op en ik verwacht dat de EGR klep minder vervuild. Ook hier hou ik kleur van de smeerolie goed in de gaten.

De auto trekt prima op met GTL in de tank, beter dan voorheen. Hogere Cetaangetal ?

Start is heel direct, maar dat deed de Volvo toch altijd al.
Laatst bewerkt: 16 aug 2017 21:37 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 17 aug 2017 09:40 #862987

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
zeilhaas schreef :
douwe schreef :
zeilhaas schreef :
HPV schreef :
als dat makkelijk te realiseren is haal je t plaatje voor de apk er lekker weer uit.

Die klep is toch vaak verantwoordelijk voor hik problemen als je t gas wat schielijk los laat en zo?

ik vind dit een prima oplossing. :whistle:
bij mij is de klep 5 cil. VW LT35 ook afgeblind B)
rede;
er zijn heel veel problemen met die klep
-minder motorvermogen omdat er bij een turbo diesel met intercooler hete uitlaatgassen toegevoegd worden.
nut intercooler wordt dus nutteloos :woohoo:
-klep vervuilt de inlaat kan bijna "dicht slibben"
als het bij de apk gaat horen, weghalen en erna weer terugplaatsen.
ik ga mijn motor niet naar de knoppen helpen door die rot klep.

laat de overheid iets aan de vervuiling van vliegtuigen en grote scheepsmotoren doen.
gisteren nog even in Hoek van Holland;
wat er hier van 1 schip (o.a. de veerboot) de lucht in gaat is meer dan ?????????????????? dieselauto's :evil:
ongeveer 200 auto's er vanuitgaan dat het scip 20.000 pk heeft en de auto 100pk.

die grote container schepen hebben veel meer pk's.
binnen de 3 mijlzone lichte stookolie, maar daar buiten op zware stookolie.
de uitstoot hiervan :evil: ZWAVEL e.d.

de nieuwe diesels (met subsidie) op toevoeging ???
de toevoeging is duur en wordt omzeilt door een kastje te plaatsen :evil:
laat de overheid dit eerst maar aanpakken :whistle:
Die grote containerschepen hebben idd.tot 100.000pk. Maar zet dat af tegen vrachtauto,s die 2 containers vervoeren.
Vrachtauto 400 pk. dat is 250 auto,s. Het schip vervoert 15.000 containers Daar zijn dus 7500 auto's voor nodig. Dus 30 maal zoveel uitstoot.
Waar nog bij opgemerkt moet worden dat die schepen in de haven hun voortstuwing maar heel beperkt gebruiken, en binnen een groot gebied op zwavelarme brandstof moeten draaien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 09:45 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 17 aug 2017 09:41 #862988

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
hoe was het ook al weer?
de 8 grootste schepen van de wereld vervuilen net zo veel als alle auto's
..ga de bron ff niet opzoeken..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 17 aug 2017 10:25 #863016

Ons dieseltje start vlot, loopt mooi rond en (ook bij koude start) rookloos op GTL zonder gasoliegeur en roetaanslag. Wij vermijden inmiddels het bunkeren van 'gewone' gasolie en 'varen' op GTL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 17 aug 2017 10:30 #863019

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
voor de boot haal ik standaard diesel gewoon bij de pomp.
weet ik z.g.a.zeker dat het "vers" is. :whistle:
helaas 1x bij een "waterpomp" moeten tanken, zat dus echt water bij :woohoo:

en hier zit ik niet op te wachten :woohoo:



op google is heel veel "problemeninfo" met foto's te vinden.
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 10:41 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 17 aug 2017 10:45 #863024

Een goed argument, reden waarom wij het liefst brandstof tanken langs de kant van de weg, ook GTL. Nu is niet alleen de 'doorstroom' een argument, maar ik ben terughoudend bij bunkeren van brandstof uit drijvende pontons. Brandstof komt namelijk redelijk 'warm' uit de raffinaderij en gaat dan naar de afnemers. Warme brandstof in een koelere omgeving is vragen om condens. Tegenargument: drijvende pontons / bunkerschepen zijn dubbelwandig. Maar toch, de doorstroom van mijn brandstoftank vind ik gewoon te traag als zeiler zijnde. Mijn achtergrond is die van SWTK, regelmatig brandstof controleren op water onderdeel van de wacht, vandaar ook 'mijn lopen naar de pomp'. Neemt niet weg dat ik ook weet van een goed drijvend tankstation met GTL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 17 aug 2017 11:01 #863030

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6461
Gewoon zonnebloem olie tanken, dat ruikt dan weer wel. (en rookt)
www.nemokennislink.nl/publicat...plantaardig-dieselen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 17 aug 2017 11:51 #863046

Hurleyzeiler schreef :
Warme brandstof in een koelere omgeving is vragen om condens.

Dat moet je dan toch eens uitleggen want condens komt alleen doordat een deel van het water in vochtige warmere lucht van buiten in een koudere tank condenseert.
En dat zal bij warme brandstof ( lijkt me trouwens stug dat dat echt zo warm is) eerder niet gebeuren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 17 aug 2017 13:23 #863074

Yellow Boat schreef :
Hurleyzeiler schreef :
Warme brandstof in een koelere omgeving is vragen om condens.

Dat moet je dan toch eens uitleggen want condens komt alleen doordat een deel van het water in vochtige warmere lucht van buiten in een koudere tank condenseert.
En dat zal bij warme brandstof ( lijkt me trouwens stug dat dat echt zo warm is) eerder niet gebeuren.
Ad

Wat de warmte betreft: gasolie/dieselolie komt in het raffinageproces uit aardolie vrij bij een temperatuur van rond de 300 graden Celcius. Bij aflevering 'aan de tankwagen' ligt deze temperatuur beduidend lager, immers, ook koeling van het product hoort bij het proces, maar er zijn wel degelijk rechtszaken geweest van tankhouders die na verloop van tijd vele kubieke meters geleverde brandstof 'kwijt' waren als gevolg van afkoeling van warm geleverde produkten.Immers, ook vloeistoffen veranderen van volume bij temperatuurverandering. Als ik het goed heb zijn er als gevolg van die rechtzaken afspraken / richtlijnen gekomen aangaande 'de temperatuur bij aflevering'.

Dan het condensverhaal. In theorie zou er geen water of waterdamp in een brandstoftank moeten zijn. Maar de praktijk is anders: water dat door de ontluchting van de tank naar binnen komt door buiswater, regenwater, werken met een hogedrukspuit, water dat de tank in lekt door een vuldop die niet helemaal sluit, of inderdaad, water dat meegekomen is met brandstof bij een tankstation. Ter illustratie: aan de binnenzijde van mijn metalen tankdop bevindt zich altijd condens! Ondanks al mijn voorzorgen. Een ander punt: de beruchten algen in de diesel die het juist 'met water' goed schijnen te doen.

Maar dan het condens: natuurkundig zou het water zich onderin de tank moeten verzamelen, want water is per volume-eenheid zwaarder dan gasolie. Toch blijkt waterdamp boven de brandstof een feit: zie mijn tankdop). Door de retourleiding vanaf de verstuivers komt er ook nog eens warme brandstof in de tank. Na een paar uur op de motor varen wordt deze wel degelijk warm! (low budget nivometing, je kunt de vloeistofspiegel voelen). En dan krijg je dus het vergelijk van beslagen ramen als het buiten koud is en er binnen een ketel water op het vuur staat: condens die neerslaat tegen de binnenwand van de tank. En dat daarvan afgedropen naar de bodem zinkt, daar afgetapt kan worden, of afgetapt kan worden bij de brandstoffilters.

Een heel verhaal, maar daarom loop ik soms naar pomp :huh:
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 19:03 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 17 aug 2017 13:39 #863078

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Volgens mij komt GTL per tanker uit Nigeria en is dat wel redelijk afgekoeld als t hier in mijn jerrycan terecht komt :dry: .

Tuurlijk, elke tank zal uiteindelijk iets van water bevatten en ik kan de druppels aan de tankdop ook bevestigen. daarom slobbert mijn brommer onderuit de tank en komt alle bezinksel in het filter terecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 17 aug 2017 13:42 #863080

  • Setto
  • Setto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Oud collega's hadden de volgende potten bevestigd aan hun beluchting leiding:


Deze zijn gevuld met silicagel en kun je regenereren door in vat te leggen en de ene kant een warme föhn inlaten blazen en met een stofzuiger de lucht af te zuigen.

silicagel korels gebruik ik in een las elektrodekast en daar gebruiken we alleen warmte om te regenereren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 18 aug 2017 10:34 #863395

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Eén en ander opgeschoond. Graag on-topic blijven.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 18 aug 2017 10:43 #863397

Setto schreef :
Deze zijn gevuld met silicagel en kun je regenereren door in vat te leggen en de ene kant een warme föhn inlaten blazen en met een stofzuiger de lucht af te zuigen.

silicagel korels gebruik ik in een las elektrodekast en daar gebruiken we alleen warmte om te regenereren.


Dat afzuigen van de lucht dient er alleen voor om de bij het drogen vrijgekomen waterdamp samen met de lucht af te zuigen. Doe je dat niet dan zal , afhankelijk van de grootte van de kast waarin je droogt de silicagel minder droog worden. Hij kleurt dan wel om maar dat betekent nog niet dat hij helemaal droog wordt.
Laatst bewerkt: 18 aug 2017 12:49 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beter starten met GTL? 08 sept 2017 20:46 #870622

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Omdat ik dit jaar overgestapt ben naar GTL, heb ik vanavond de kachel maar eens getest.
Voorheen gaf de kachel een vreemd chemisch geurtje af tijdens het opstarten. Daarna rook je hem niet meer. Nu is dat luchtje verdwenen.
De burner temperature was altijd 584°, nu 598°. Is niet zo'n groot verschil, maar zeker niet minder. :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl