svalk schreef :
Maakt niet zoveel uit of jij dat een lekkere snelheid vindt maar je motor vindt het geen lekkere snelheid. 80 % van je max toerental lijkt me een beter suggestie en als je de snelheid te hoog vindt dan neem je een kleine schroef.
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
Tja , dat lijkt de oplossing maar dan wordt de motor zeker onderbelast wat juist het probleem is.
Nee, als je het helemaal goed wilt doen moet je de schroef uitrekenen voor het vermogen en bijbehorend toerental bij rompsnelheid.
Dan houd je nog steeds voldoende reserve over.
Overigens is die D130f van 28 pk wat te groot voor een Longbow van , geladen zo'n 5 ton ( leeg 4,25). 22,5 pk zou voldoende moeten zijn voor de rompsnelheid. Daarom kun je de schroef het beste (laten) uitrekenen voor 22 of 23 pk wat overeen zal komen met ca. 2300 rpm.
Reken hiermee maar eens of het een beetje klopt. Dus bij de motor 22 pk en 2300 rpm invullen.(
www.vicprop.com/displacement_size.php ) en kijk of je huidige schroef een beetje klopt.
Zou je de schroef uitleggen voor de volle 28pk dan zal de motor waarschijnlijk nooit zijn maximaal toerental halen omdat hij de boot nu eenmaal niet zo ver boven de rompsnelheid kan krijgen.
ps . de rompsnelheid van de Longbow zal ca. 6,8 knopen bedragen.
Ad