Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verkleuring motorolie

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 11:40 #860538

Vorig jaar moesten we een nieuwe motor, en dat is een Volvo Penta D1-30f geworden.
We zijn er blij mee, meer power en stiller met deze 3-cilinder !!

Onze oude Volvo MD2B had het meer dan 40 jaar uitgehouden, dus da's wel acceptabel .

Wat ik graag wil weten is hoe het nou zit met de verkleuring van je motorolie?
Aan het begin van het seizoen ververst en van lieverlede zie je 'm verkleuren.
Na zo'n 40 vaaruren is-ie goed donkerbruin en neigt -ie naar zwart.
We varen meestal met een snelheid tussen de 1500 en 2000 toeren.
Komt die verkleuring nou gewoon door het werk van de tandwielen?

Gewoon even een weetvraagje dus....
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Laatst bewerkt: 10 aug 2017 11:40 door waterteus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 11:52 #860553

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
Die verkleuring naar zwart komt niet door de tandwielen doch door de bijdrage van de olie aan het smeren en koelen van de cylinders waarin de verbranding plaatsvindt.

Volstrekt normaal dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 11:53 #860555

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Zwart kleuren komt waarschijnlijk van de roet die bij de verbranding vrijkomt. Langs de zuigers o.a. Wat lekkage dus en dat is normaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 11:59 #860559

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Precies, over zwart verkleurde olie hoef je je geen zorgen te maken, de olie doet slechts zijn werk. Deeltjes in de olie die problemen zouden kunnen veroorzaken worden er door het oliefilter netjes uitgefilterd. De enige kleur waarbij je je zorgen moet maken is wit/crême/melkachtig. Dit is een tell-tale voor water in je olie.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 12:18 #860564

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
alleen die 1500-2000 toeren is -als je daar nooit boven komt- behoorlijk te weinig.
Als die motor een tijdje gelopen heeft dan even een paar minuten flink gas geven.
Vind-ie gewoon lekker.

Overigens met gebruik van GTL brandstof is de verkleuring minder omdat er minder vuil wordt geproduceerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 12:31 #860572

Wij vinden dat gewoon een lekkere snelheid.
En natuurlijk varen we regelmatig met hogere snelheid !
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 12:38 #860576

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
waterteus schreef :
Wij vinden dat gewoon een lekkere snelheid.
En natuurlijk varen we regelmatig met hogere snelheid !

Maakt niet zoveel uit of jij dat een lekkere snelheid vindt maar je motor vindt het geen lekkere snelheid. 80 % van je max toerental lijkt me een beter suggestie en als je de snelheid te hoog vindt dan neem je een kleine schroef. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 13:19 #860591

svalk schreef :

Maakt niet zoveel uit of jij dat een lekkere snelheid vindt maar je motor vindt het geen lekkere snelheid. 80 % van je max toerental lijkt me een beter suggestie en als je de snelheid te hoog vindt dan neem je een kleine schroef. B)

Tja , dat lijkt de oplossing maar dan wordt de motor zeker onderbelast wat juist het probleem is.
Nee, als je het helemaal goed wilt doen moet je de schroef uitrekenen voor het vermogen en bijbehorend toerental bij rompsnelheid.
Dan houd je nog steeds voldoende reserve over.
Overigens is die D130f van 28 pk wat te groot voor een Longbow van , geladen zo'n 5 ton ( leeg 4,25). 22,5 pk zou voldoende moeten zijn voor de rompsnelheid. Daarom kun je de schroef het beste (laten) uitrekenen voor 22 of 23 pk wat overeen zal komen met ca. 2300 rpm.
Reken hiermee maar eens of het een beetje klopt. Dus bij de motor 22 pk en 2300 rpm invullen.( www.vicprop.com/displacement_size.php ) en kijk of je huidige schroef een beetje klopt.
Zou je de schroef uitleggen voor de volle 28pk dan zal de motor waarschijnlijk nooit zijn maximaal toerental halen omdat hij de boot nu eenmaal niet zo ver boven de rompsnelheid kan krijgen.

ps . de rompsnelheid van de Longbow zal ca. 6,8 knopen bedragen.
Ad
Laatst bewerkt: 10 aug 2017 13:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 15:27 #860637

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Dit wordt een kromme discussie. We hebben hier te maken met een bestaande installatie, waarbij door de al gemaakte keuzes de hoofdzaken vastliggen. In dit geval ligt het motorvermogen vast, evenals het benodigde vermogen om de rompsnelheid te halen. Dus de effectieve motorbelasting bij rompsnelheid is ook bekend, en die is in dit geval ruim onder de 100% omdat de motor aan de grote kant is.

Wat willen we nu, het motortoerental verhogen omdat de motor dit 'lekkerder' vindt ? Dat kun je doen door de spoed van de schroef te (laten) verkleinen. Het gevraagde vermogen om de rompsnelheid te halen verandert er niet door, en ook de effectieve motorbelasting dus niet. Wat voor invloed een hoger toerental heeft op het motorrendement en het brandstofverbruik, is niet direct uit de bij de motor meegeleverde verbruikskrommes te halen, daarvoor heb je het ei-diagram van de betreffende motor voor nodig.

Als je huidige installatie voldoet, volstaat volgens mij het af en toe een tijdje volgas te varen en de motor flink te belasten. Nu wijzigingen aan je schroef aanbrengen lijkt weggegooid geld.
Laatst bewerkt: 10 aug 2017 15:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 16:02 #860659

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
Waterteus, laat je niet van de wijs brengen door die toerentaldiscussie. Die gaat over de vraag of je deze nieuwe motor weer 40 jaar dan wel 40 1/2 jaar wil laten meegaan.
Lijkt me nauwelijks relevant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 16:36 #860673

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Knar schreef :
Waterteus, laat je niet van de wijs brengen door die toerentaldiscussie. Die gaat over de vraag of je deze nieuwe motor weer 40 jaar dan wel 40 1/2 jaar wil laten meegaan.
Lijkt me nauwelijks relevant.

Je hebt helemaal gelijk hoor maar een motor onder belasten omdat je anders te hard gaat is ook wat toch ? Ik zou trouwens graag die wedstrijd met je aan willen gaan hoor. :lol: :lol:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 16:42 #860676

Het advies om af en toe wat hoger te belasten lijkt me een goede oplossing .
Dat ga ik maar doen.

Bedankt voor het meedenken!
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 10 aug 2017 17:10 #860692

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
waterteus schreef :
Het advies om af en toe wat hoger te belasten lijkt me een goede oplossing .
Dat ga ik maar doen.

Bedankt voor het meedenken!


Dan komt het helemaal goed hoor !! B) Op dit forum is heul veul te vinden over het onderbelast laten draaien van motoren, doe je voordeel er mee. ! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 11 aug 2017 07:27 #860833

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Nog even een nabrander.
Als het gaat om de vraag hoe je een zeilbootmotor een lang en gelukkig leven kunt geven, dan is naast af en toe flink toeren maken ook warmdraaien van belang.
Zeilen strijken, starten en een paar minuten later de motor alweer uitzetten, omdat je in je box ligt en daarna de boot de hele verdere week (of weken) in de box laten liggen, is niet bevorderlijk voor een lange levensduur van de motor.
Maar dan rijst natuurlijk weer de vraag: hoe lang moet die motor lopen om alle water uit het inwendige van de motor te laten verdampen?

Hoe doen jullie dat? En doen jullie überhaupt iets met dat warmloop-verhaal?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 11 aug 2017 08:18 #860854

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
lodewijk stegman schreef :
Nog even een nabrander.
Als het gaat om de vraag hoe je een zeilbootmotor een lang en gelukkig leven kunt geven, dan is naast af en toe flink toeren maken ook warmdraaien van belang.
Zeilen strijken, starten en een paar minuten later de motor alweer uitzetten, omdat je in je box ligt en daarna de boot de hele verdere week (of weken) in de box laten liggen, is niet bevorderlijk voor een lange levensduur van de motor.
Maar dan rijst natuurlijk weer de vraag: hoe lang moet die motor lopen om alle water uit het inwendige van de motor te laten verdampen?

Hoe doen jullie dat? En doen jullie überhaupt iets met dat warmloop-verhaal?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik doe niks met het "warmloop-verhaal". Heb al de pest in dat ik langdurig moet motoren i.v.m. windstilte. Dit is wel het juiste moment om de motor eens lekker te laten "brullen". Maar meestal vaar ik op de motor met een lekker laag toerentalletje, 5 a 6knopen terwijl ik 7 kan halen.
Evt. aanwezig vocht in de smeerolie zou dan kunnen verdampen.
Warmdraaien voor vertrek is zinloos en schadelijker voor de motor dan starten op het moment van vertrekken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 aug 2017 08:24 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 11 aug 2017 08:28 #860861

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Ik doe het ook niet, starten, enkele minuten verhoogd stationair op 1000rpm tijdens losgooien en dan weg varen. Langere trajecten doe ik het liefst op kruis snelheid, 1500-2200rpm. Kortstondig ook wel eens max op 3000rpm (Bukh 36). Pas over op GTL, dat bevalt goed, loopt mooi en geen stank. Heb naast de motor temperatuur meter (zeewater koeling) ook nog een capillaire thermometer op de watergekoelde uitlaatbocht gemonteerd. Die komt nooit boven 100 gr C.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 11 aug 2017 08:33 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 11 aug 2017 08:35 #860866

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Wij zeilen het liefst al voordat we de haven uit zijn en komen eigenlijk waar het kan op (1) zeil binnen. Nu is zeilen in de haven verboden, maar tot binnen het havenhoofd kan er veel. Op die momenten heb ik de pruttel dus max 2-5 minuten aan. Bij sluizen of windstilte wat langer.

Veel wind van achter is voor mij vaak een mooi moment om af en toe een half uur vol gas te varen zo af en toe. Mijn schroef is iets te groot. Door golven en wind van achter haal ik dan meer toeren dan normaal. Verstand heb ik er niet van, maar ik maak mezelf wijs dat dit helpt. Blijf je in ieder geval langer surfen, dat wel.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 11 aug 2017 08:47 #860871

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
In de inloop instructie van yanmar staat een gewenste belasting.
Oplopend naar uiteindelijk max toeren-300 langdurig en max. ca 5% van de tijd maximaal. Da's best veel.
Een half uur per 10 uur...

Als je dat een keer niet haalt dan moet je, voordat je de motor, uitzet 5x achtereen onbelast even naar max toeren weer terug om aangezet kool te verwijderen.

Als uiteindelijk een motor goed is ingelopen mag je langzamer varen maar dat moet je zeker niet permanent doen. Indirect gekoeld is na ca 10 minuten werken (niet stationair) wel op temperatuur en moet je voordat je de haven ingaat eigenlijk even een minuutje hoog belasten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkleuring motorolie 11 aug 2017 14:52 #861021

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Warmdraaien zonder de schroef erop is schadelijk voor de motor op en duur, de heeft met de vrije krachten te maken in de motor zoals dit officieel word genoemd in de lesboeken.

rustig weg vragen na het strarten is het beste voor de motor en de mensen om je heen die zich iriteren aan dat mooie dieselgeluid :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl