Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: startperikelen nieuwe motor

startperikelen nieuwe motor 08 aug 2017 14:19 #859623

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
mijn nieuwe yanmar slaat keurig aan bij de eerste tik. Tenminste....zolang er niet gezeild is. Als ik op golven en/of met helling gezeild heb wil hij niet aanslaan. Ik moet dan heel lang doorstarten. Alle tanks en leidingen zijn schoon want ook nieuw. De beluchter is er eentje die water spuugt. Een open beluchter dus.

Wat kan er aan de hand zijn en wat zou ik er aan kunnen doen ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 08 aug 2017 14:30 #859629

Klinkt alsof je lucht in de dieseltoevoer krijgt. Zeker weten dat het systeem echt helemaal grondig ontlucht is? Alle filters, hele leidingtraject? Kan hij onder helling ergens leeg lopen? Zit de (dag)tank hoger dan de motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 08 aug 2017 14:36 #859632

Ik heb dat ook gehad, en toen was het idd ergens een luchtbel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 08 aug 2017 14:36 #859633

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
dank voor de reactie

ja de tank zit hoger dan de motor.
een gerenommeerde werf heeft de motor geplaatst dus van dat ontluchten weet ik niet. Wat ik wel weet is dat-ie bij de eerste tik loopt behalve als ik serieus gezeild heb.
wat kan er onder helling weglopen dan ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 08 aug 2017 14:39 #859634

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Bas van Dijk schreef :
Ik heb dat ook gehad, en toen was het idd ergens een luchtbel.

dank Bas. maar hoe kan het dan dat die luchtbel niet lastig is als er niet gezeild is. ?

of onstaat er door de helling steeds een nieuwe luchtbel ? waar zou die dan vandaan moeten komen ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 08 aug 2017 20:19 #859825

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
de richting en half lege brandstoftank: als je aanzuigleiding onder helling "droog" komt te staan lan de benzine uit je leiding lopen enlucht in de plaats. Gedeeltelijk op te lossen door een rechthoekinge tank in de langterichting van je boot te plaatsen en steeds vol te tanken voor vertrek.
En na het zeilen, je handpomp hard pompen voor je start?
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 20:48 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 08 aug 2017 20:32 #859834

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Staat de hoofdschakelaar van de motor accu uit als je zeilt, of laat je die gemakshalve aan staan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:startperikelen nieuwe motor 08 aug 2017 20:45 #859851

Retour en aanvoerleiding omgewisseld?
Het is een kennis laatst op zijn gloednieuwe schip overkomen. Bij volle tank deed de motor het prima...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 08 aug 2017 20:54 #859856

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Tankontluchting oke?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 08 aug 2017 21:56 #859879

Twee controle puntjes:
- zitten de aanzuig- en de retourleiding tot net boven de tankbodem?
- is de tankontluchting onder afschot naar je dieseltank gemonteerd?
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 22:03 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 06:00 #859912

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
CeesS schreef :
Staat de hoofdschakelaar van de motor accu uit als je zeilt, of laat je die gemakshalve aan staan ?


blijft aan
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 06:03 #859915

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Proost schreef :
Tankontluchting oke?

waar vind ik die ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 06:10 #859916

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
bel ze ff, is nieuw en door hun geplaatst ! misschien sturen ze wel een monteur om het onder garantie te gaan verhelpen..heeft toch best wat gekost !
een gerenommeerde werf heeft de motor geplaatst
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 06:30 #859921

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
tank, motor en leidingen, dus alles is nieuw.
Als het brandstofniveau inderdaad (ruim) boven de motor zit dan mag je aannemen dat er geen lucht in de toevoerleiding kan komen, ook niet bij helling.

Ik neem aan:
Er ligt geen brandstof onder de motor en geen natte slangen of aansluitingen, dus geen lekkage,
Filters zijn schoon,
water-scheider gecontroleerd

Als je een afsluiter hebt op de brandstof toevoerleiding bij de tank zou je die dicht kunnen zetten als je gaat zeilen, gewoon om te kijken of dat verschil maakt.
Hoort natuurlijk niet zo te zijn.
Niet vergeten om 'm weer te openen als je de motor wilt starten natuurlijk :evil:

De vraag of de hoofdschakelaar uit staat zal mogelijk(?) een andere vraag inluiden, of er een elektrische opvoerpomp in is geplaatst. Maar dat zal bij een tank die hoger ligt niet vanzelfsprekend zijn.

Wat voor motor heb je geplaatst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 06:57 #859931

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Toekomst schreef :
CeesS schreef :
Staat de hoofdschakelaar van de motor accu uit als je zeilt, of laat je die gemakshalve aan staan ?


blijft aan

Je zou moeten checken welke stroom dan (bij stilstaande motor) aan de startaccu wordt onttrokken. Ik zet uit voorzorg altijd de hoofdschakelaar uit als de motor langere tijd stilstaat. Door allerlei oorzaken kan door een behoorlijke lekstroom je startaccu worden leeg getrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 07:11 #859936

CeesS schreef :
Ik zet uit voorzorg altijd de hoofdschakelaar uit als de motor langere tijd stilstaat. Door allerlei oorzaken kan door een behoorlijke lekstroom je startaccu worden leeg getrokken.

Dat moet je dan toch eens nader uitleggen.
De enige stroom die er kan lopen gaat via het startschakelaar en dat hoort uiteraard op 0 te staan . Alle andere stroomkabels naar de motor gaan via een relais ( startmotor , gloeibougies) en daar gaat geen stroom door als dat relais niet bekrachtigd wordt en die bekrachtigingsstroom gaat ook via de startschakelaar .


Overigens zie ik in TS , gezien enkele van zijn vragen een duidelijke klant voor een dieselcursus. :whistle:
En @ TS; heb je geen handboek ? Daar staat op een aantal van je vragen wel antwoord.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 07:28 #859942

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
CeesS schreef :
Staat de hoofdschakelaar van de motor accu uit als je zeilt, of laat je die gemakshalve aan staan ?

Hmmm doe dat ook nooit, alleen contactsleutel draai ik om in the ¨off¨stand. Bedoel je dat als hoofdschakelaar ? Ik heb nog een andere hoofd-massa schakelaar maar die blijft keurig aan staan tijdens het zeilen om in een noodgeval de motor snel te kunnen starten. Veiligheidsitem !
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 08:11 #859964

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
peter1 schreef :
bel ze ff, is nieuw en door hun geplaatst ! misschien sturen ze wel een monteur om het onder garantie te gaan verhelpen..heeft toch best wat gekost !
een gerenommeerde werf heeft de motor geplaatst






ze zijn drie weken dicht......
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 08:30 #859978

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
CeesS schreef :
Toekomst schreef :
CeesS schreef :
Staat de hoofdschakelaar van de motor accu uit als je zeilt, of laat je die gemakshalve aan staan ?


blijft aan

Je zou moeten checken welke stroom dan (bij stilstaande motor) aan de startaccu wordt onttrokken. Ik zet uit voorzorg altijd de hoofdschakelaar uit als de motor langere tijd stilstaat. Door allerlei oorzaken kan door een behoorlijke lekstroom je startaccu worden leeg getrokken.

Dit is niet de oorzaak. De motor doet het uiteindelijk als TS lang doorstart.
Als het aan de accu zou liggen zou hij die leegstarten en krijgt hij hem helemaal niet meer aan de praat.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 08:35 #859984

Vraagje aan TS ;
Is er soms ook een nieuwe tank in gekomen?
Als die vrij groot is kan de diesel ook gaan schuimen door het klotsen onder het zeilen . Zo kan er ook lucht in de dieselleiding komen. In dat geval zijn mogelijk slingerschotten nodig .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 08:56 #859996

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
ik heb de importeur gebeld. Die denkt ook aan lucht en niet aan water.

Ik ga de brandstoftoevoer dichtzetten zoals hier door jullie al gesuggereerd
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 08:58 #859997

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Yellow Boat schreef :
Vraagje aan TS ;
Is er soms ook een nieuwe tank in gekomen?
Als die vrij groot is kan de diesel ook gaan schuimen door het klotsen onder het zeilen . Zo kan er ook lucht in de dieselleiding komen. In dat geval zijn mogelijk slingerschotten nodig .
Ad

twee kleine tankjes in lijn van 50 liter per stuk. Ik vrees dat het in de verbindingen zit tussen de tanks
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 14:05 #860177

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Ik zet uit voorzorg altijd de hoofdschakelaar uit als de motor langere tijd stilstaat. Door allerlei oorzaken kan door een behoorlijke lekstroom je startaccu worden leeg getrokken.

Dat moet je dan toch eens nader uitleggen.
De enige stroom die er kan lopen gaat via het startschakelaar en dat hoort uiteraard op 0 te staan . Alle andere stroomkabels naar de motor gaan via een relais ( startmotor , gloeibougies) en daar gaat geen stroom door als dat relais niet bekrachtigd wordt en die bekrachtigingsstroom gaat ook via de startschakelaar
Ad

Wat je hier stelt, klopt niet. Bij mij staat bv. de brandstofniveaumeter met verlichting geschakeld via de hoofdschakelaar. De spanningsregelaar en de gelijkrichtdiodes in de alternator kunnen in geval van een onjuiste aansluiting of een defect aanzienlijke lekstromen veroorzaken. Bij oudere installaties kan dat ook door vervuiling veroorzaakt worden. Google maar eens op lekstroom via alternator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 09 aug 2017 14:22 #860185

CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Ik zet uit voorzorg altijd de hoofdschakelaar uit als de motor langere tijd stilstaat. Door allerlei oorzaken kan door een behoorlijke lekstroom je startaccu worden leeg getrokken.

Dat moet je dan toch eens nader uitleggen.
De enige stroom die er kan lopen gaat via het startschakelaar en dat hoort uiteraard op 0 te staan . Alle andere stroomkabels naar de motor gaan via een relais ( startmotor , gloeibougies) en daar gaat geen stroom door als dat relais niet bekrachtigd wordt en die bekrachtigingsstroom gaat ook via de startschakelaar
Ad

Wat je hier stelt, klopt niet. Bij mij staat bv. de brandstofniveaumeter met verlichting geschakeld via de hoofdschakelaar. De spanningsregelaar en de gelijkrichtdiodes in de alternator kunnen in geval van een onjuiste aansluiting of een defect aanzienlijke lekstromen veroorzaken. Bij oudere installaties kan dat ook door vervuiling veroorzaakt worden. Google maar eens op lekstroom via alternator.

Allereerst horen de eerste twee niet op een startaccu tenzij ze via de startschakelaar lopen ( zoals bijv, ook een toerenteller/urenteller). En het tweede klopt natuurlijk maar ja "als de hemel valt zijn alle vissen dood".Natuurlijk kan er altijd wat kapot gaan maar bij een defecte diode betwijfel ik of daar "überhaupt" nog stroom door gaat.
Het enige wat op een startaccu hoort is de startmotor en de startschakelaar ( waaraan dan weer een aantal zaken van de motor hangen).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startperikelen nieuwe motor 21 aug 2017 19:48 #864416

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
terwijl jullie het over lege startaccu's, schuimende diesel en hoofdschakelaars hadden, had ik een pb correspondentie met onze eigen onvolprezen Fer B)


Fer kwam met het idee dat als de retourleiding vanaf het fijnfilter terug gaat naar de tank EN de retourleiding komt boven in de tank uit ipv onderin, het filter onder helling wel eens leeggetrokken zou kunnen worden.

checken dus (vandaag gedaan) en...hé presto....retour komt boven in de tank uit en dat is grof geschat slechts een cm of 25 boven het filter.
De ingredienten voor de hypothese van Fer zijn er dus. Nu uitvogelen of dat het ook echt is. Ik weet alleen nog niet hoe.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl