Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Witte rook of grijze rook?

Witte rook of grijze rook? 25 juli 2017 20:02 #855338

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Paar weken geleden ondervond ik problemen met mijn Volvo Penta MD5a.
Na het zeilen werd de motor gestart. Eerst even een flinke klap achteruit i.v.m. het bekende fonteinkruid (er zat al behoorlijk wat achter mijn roer).
Maar ik merkte nauwelijks stuwing.
Maar ook vooruit had ik nauwelijks stuwing en kwam ik amper sneller dan 3 knopen.
Ook bij het gas geven een hoop witte/grijze rook.
Weer veilig in de haven was bij een monteur van de WSV al snel de conclusie: lekke koppakking.

Vorige week een andere monteur aan boord gehad. Motor start prima, slaat vlot aan.
Verder de filters schoongemaakt, impeller bleek aan vervanging toe.
Smeerolie en dieselolie was goed (wel wat condenswater in de diesel).
Motor startte hierna nog vlotter.
Zijn conclusie was: vooralsnog geen lekke koppakking.
Later gaan we de kleppen nog eens stellen en de verstuivers vervangen.
Ook de rook vond hij niet echt wit.

Ook probleem van het missen van stuwing werd toch opgelost.
Bleek dat de olie van de keerkoppeling ver onder peil stond.
Deze is aangevuld (ging behoorlijk wat in) en bij de eerste proefvaart bleek dat al stukken beter te zijn.
Alleen bij hogere toeren komt nog altijd die grijze rook eruit.
Kan dat aan de verstuivers liggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte rook of grijze rook? 25 juli 2017 21:07 #855359

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Grijs(blauw) is echt onverbrande dieselolie. Dan zouden de verstuivertips in een eerste fase
van wat slijtage kunnen zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte rook of grijze rook? 26 juli 2017 07:46 #855416

En dat je bij een MD5A aan de witte ook zou kunnen zien dat je een lekke koppakking hebt acht ik onmogelijk.
Immers , bij een watergekoelde uitlaat zoals vrijwel alle pleziervaartuigen hebben wordt altijd alle koelwater met alle hete uitlaatgassen gemengd in de uitlaatbocht dus wat is er dan anders bij een lekke koppakking van een motor met directe koeling ? Los natuurlijk van minder compressie waardoor de motor eerder helemaal niet meer loopt.
Misschien was dat meer een automonteur want bij auto's kun je een lekke koppakking wel zien aan de uitlaatrook .Alleen komt die rook vooral door het verdampen en later weer condenseren van de antivries .
Ad
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 07:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte rook of grijze rook? 26 juli 2017 10:07 #855446

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
We denken ook echt aan de verstuivers. Kreeg vandaag de tip om gewoon een hoog in de toeren te varen. Feitelijk wordt de motor nooit echt heet. De haven uit, zeilen omhoog......zeilen omlaag, haven in.
Verstuivers moeten zichzelf even schoonbranden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte rook of grijze rook? 26 juli 2017 10:20 #855457

lourens schreef :
Verstuivers moeten zichzelf even schoonbranden?

Ik denk niet dat dat de oplossing is.
Als de verstuiver die witte rook geeft dichten ze in gesloten toestand niet meer helemaal af en lekken na wat meestal betekent dat ze zijn versleten.
Dus eruit halen en laten testen en eventueel de verstuiver ( dus niet het hele geval maar alleen het binnenwerk) vervangen.
Die binnenwerken vallen wel mee qua prijs.
www.marinepartseurope.com/nl/v...742220-23-15008.aspx
Nummer 8 dus en niet de hele nummer 1 !
Overigens zijn het standaard dingen en vaak ook wel nog een stuk goedkoper te krijgen. ( type DLLA150)
Ad
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 10:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Witte rook of grijze rook? 26 juli 2017 11:21 #855481

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
lourens schreef :
Verstuivers moeten zichzelf even schoonbranden?
Verstuivers kunnen niet schoonbranden. Ze worden gekoeld door de koude brandstof die er door gaat en door het contact met de cilinderkop die ook gekoeld wordt. Hooguit kunnen ze na gedemonteerd zijn schoongemaakt worden(koolvorming an de verstuivertip). Dan kunnen ze ook even getest worden.
Verstuivers reviseren betekent nozzle vernieuwen en afstellen op druk.
Hoogte van de verstuiverveer ook in onbelaste toestand opmeten en evt. vernieuwen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 11:23 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl