Gisteravond met mijn broertje naar de boot gereden (1 uur enkele reis) met als doel het beter afstellen van de brandstofpomp middels exact volgen van de instructie uit de service manual, zowel de Nederlandse als engelse erbij.
Als we exact de instructie volgen dan start de motor zelfs zonder gas geven en wil dus niet uit met de gashendel.
Na tig keer opnieuw geprobeerd te hebben hebben we de regulator net niet helemaal aangedraaid en toen de regulator hendel vastgezet daarna de verbindingsschroef zo afgesteld zodat de motor uit te zetten is met de gashendel en start met half gas. De motor draait netjes maar we zien nog wel wat blauwe rook, als de motor een tijdje draait dan word dat minder en zie je alleen nog blauwe rook als je gas geeft. Ik heb nu nog alleen getest zonder belasting.
Nu ik weer thuis ben bedenk ik me dat op de gashendelmechanisme op het motorbloik nog een stelschroef aanwezig is die een stukje ingedraaid is waardoor in de praktijk de gashendel misschien nog wel veder open zou moeten kunnen als ik die schroef naar buiten draai. Wellicht zit daar wel het euvel. Maar ik vraag me dan af als ik die naar buiten draai wat moet ik daar dan mee afstellen?
zie pag. 38/39 voor de instructie.
www.boatservicehaarlem.nl/manaual_yanmar-yse8-12.pdf
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met het stellen van een dergelijke pomp?
In de engelse intructie staat:
Note: If the pump adiusting lever moves outside when the connecting screw is turned by
90 degrees , go back to step (3). After that, if the governor 2nd lever moves inside, the
adiustment is perfect.
In de praktijk gebeurd dat nooit. de pin aan de onderkant van de verbindingsschoef draait dan namelijk naar je toe als je de verbindingsschoef 90 graden naar je toe draait, wat ervoor zorgt dat de hendel altijd naar buiten beweegt. We begrijpen daarom niet hoe het mogelijk zou moeten zijn dat de hendel naar binnen zou moeten bewegen. Iemand suggesties of ideeën?