Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 14 juli 2017 17:15 #852539

Misschien was mijn vorige post te lang. Een nieuwe poging.

Wie heeft er ervaring met het afstellen van een brandstofpomp van een yanmar YSE12G en dan met name het evt. Vervangen van de naald en veer en afstellen van de regulator.

Ik lees dat deze pompjes niet zo'n goede bouwkwaliteit hebben en het afstellen nogal orecies komt tevens kun je bij het aandraaien van de bout waar de naald onder zit de naald en zitting beschadigen.

Klinkt allemaal wat heftig. Is dit een klus om zelf te doen of kun je dit beter aan een specialist overlaten.

Ik heb de instructie in de handleiding staan maar vind hem zelf wat lastig en kan er helaas geen filmpjes van vinden om even te bekijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 14 juli 2017 21:08 #852590

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Centaur Phoenix schreef :
Misschien was mijn vorige post te lang. Een nieuwe poging.

Wie heeft er ervaring met het afstellen van een brandstofpomp van een yanmar YSE12G en dan met name het evt. Vervangen van de naald en veer en afstellen van de regulator.

Ik lees dat deze pompjes niet zo'n goede bouwkwaliteit hebben en het afstellen nogal orecies komt tevens kun je bij het aandraaien van de bout waar de naald onder zit de naald en zitting beschadigen.

Klinkt allemaal wat heftig. Is dit een klus om zelf te doen of kun je dit beter aan een specialist overlaten.

Ik heb de instructie in de handleiding staan maar vind hem zelf wat lastig en kan er helaas geen filmpjes van vinden om even te bekijken

Inspuitpomp reviseren en op afstellen is specialisten werk.
In de pomp zit een pompplunjer. Plunjer(s) moet je vervangen samen met de pomp voering. Ze vormen een op elkaar ingeslepen set.
Wordt al met al een dure klus.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 juli 2017 21:30 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 15 juli 2017 08:29 #852643

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Geen filmpje, maar wel een betere beschrijving (met perspectief plaatjes) dan in de tot nu toe geraadpleegde handboeken (zie v.a. p.38):

www.boatservicehaarlem.nl/manaual_yanmar-yse8-12.pdf

Op een Engels forum vond ik deze observatie van een YSE bezitter :

The YSE and B have a poorly designed govenor. A needle valve in the pump releases the injection pressure, hence only about 1/3 of a turn of a fine threaded bolt is required from full throttle to stop. After all these years, the needle valve seats are worn in the pumps, causing erratic running, stopping, and poor starting. New needle valves are readily available, but I have found the best way to avoid this, is to remove and replace them, resetting the governor linkage at very frequent intervals. If the engine dies at low revs, and will not start, particularly when hot, pulling the governor linkage when flat out will sometimes overcome this problem.
Laatst bewerkt: 15 juli 2017 08:49 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 15 juli 2017 09:31 #852659

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
CeesS schreef :
Geen filmpje, maar wel een betere beschrijving (met perspectief plaatjes) dan in de tot nu toe geraadpleegde handboeken (zie v.a. p.38):

www.boatservicehaarlem.nl/manaual_yanmar-yse8-12.pdf

Op een Engels forum vond ik deze observatie van een YSE bezitter :

The YSE and B have a poorly designed govenor. A needle valve in the pump releases the injection pressure, hence only about 1/3 of a turn of a fine threaded bolt is required from full throttle to stop. After all these years, the needle valve seats are worn in the pumps, causing erratic running, stopping, and poor starting. New needle valves are readily available, but I have found the best way to avoid this, is to remove and replace them, resetting the governor linkage at very frequent intervals. If the engine dies at low revs, and will not start, particularly when hot, pulling the governor linkage when flat out will sometimes overcome this problem.

Goed verhaal, wordt minder duur dan plunjer en barrel vernieuwen.
Wel een kundig iemand in de arm nemen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 15 juli 2017 12:36 #852691

Thanx deze is echt veel duidelijker. Die tekst had ik ook online gevonden en is ook precies wat we deden als die niet wilde starten. Even de regulator naar je toe trekken terwijl iemand anders start en dan slaat die wel aan.

We gaan zo naar de boot als de boot start ga ik er zelf niet mee bezig. Ik heb een reserve brandstof pomp mee en hoop dan Abma in Sneek mik alsnog maandag kan helpen met het vervangen van de naald en afstellen van de regulator.

Start die niet dan ga ik eerst zelf proberen en wellicht de pomp verwisselen maar dan moet ik hem ook zelf afstellen.

Fingers crossed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 15 juli 2017 12:52 #852694

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Succes !

Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 15 juli 2017 16:21 #852726

Varen op het moment van Earnewald naar Grou motor start zodra je de regulator aanraakt bij volgas. Is dus wel duidelijk waar het issue zit. Op het oog beweegt de regulator niks extra's maar het doet toch iets. Maandag maar naar Sneek en tot die tijd weten we de procedure.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 16 juli 2017 05:57 #852785

Je zal het maar hebben, vlak voor dat er Grou in varen 50m voor het prinses margriet kanaal motor uit en wilde niet meer starten. Snel de boot gekeerd en anker uit. Vriendelijke voorbij gangers met een klein motot bootje hebben ons naar de haven gesleept.

Helaas heeft de Schiffart geen tijd natuurlijk ook weekend en zitten maandag al vol.

Dus ik moest zelf wel aan de slag. Bleek toch lucht te zijn en mij was al opgevallen dat er wat olie/dieselachtige water in de bilge lag terwijl ik die vorig weekend schoon had gemaakt.

Oorzaak gelukkig ook gevonden. De sluitring van de waterafscheider was los gegaan en gaan lekken dat waa aimpel op te lossen. Maar het oliepijl stond weer op laag terwijl ik hem vorig weekend bij had gevuld. Straks nog maar eens een blik opwerpen.

Gekukkig heb ik nog 1l reserve olie aan boord.

Mijn vriendin durt nu niet naar Sneek door te varen ze zegt ik wil niet het risico lopen dat de motor uivalt terwijl er een binnenvaartschipper langs vaart en ik kan haar geennongelijk geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 17 juli 2017 09:08 #853031

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Ben het volledig met je vriendin eens dat je eerst systematisch alle problemen moet oplossen voordat je druk bevaren kanalen aandurft. Dat oliepeil zit ook niet lekker. Is de motor misschien niet horizontaal ingebouwd, maar onder een hoek ? Dan geeft de peilstok het juiste niveau wellicht niet goed aan. Motoren met een liggende cilinder zoals de YSE gooien bij overvullen een teveel aan olie er snel uit.
In een eerdere post gaf je aan dat de vorige eigenaar de cilinder heeft laten honen, en de zuigerveren heeft vervangen. Is toen de zuiger ook vervangen ? Daar kan het nodige zijn misgegaan. Ik raad je aan een goede Yanmar dealer te raadplegen, die op de hoogte is van de oudere serie Yanmars. Een familielid had een paar jaar geleden goede ervaringen met Maronier in Lemmer.
Laatst bewerkt: 17 juli 2017 09:14 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 17 juli 2017 19:38 #853209

Het was me het weekendje wel. Vanochtend nieuwe koperen ringetjes gekocht, gemonteerd en ontlucht. Motor gestart en naar de overkant gevaren. Hij ligt nu bij technische scheepsservice Bert de Jong in Grou. Ik heb de problemen voorgelegd. gevraagd het olie te checken en de waterafscheider en brandstoffilter te vervangen inclusief de flexibele brandstof leiding en de regulator af te stellen. Reserve pomp heb ik liggen en veer en naaltje in de pomp zijn te bestellen.

Ik hoop van de week een prettig telefoontje te ontvangen.

Ps. Volgens mij is de zuiger zelf niet vervangen voor nieuw tenminste dat kan ik niet van de factuur afleiden. Maar misschien is die wel omgewisseld met degene uit het donorblok, want daar ligt de zuiger nu van in een emmer ernaast.
Laatst bewerkt: 17 juli 2017 19:39 door Centaur Phoenix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 18 juli 2017 05:54 #853263

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Centaur Phoenix schreef :
Volgens mij is de zuiger zelf niet vervangen voor nieuw tenminste dat kan ik niet van de factuur afleiden. Maar misschien is die wel omgewisseld met degene uit het donorblok, want daar ligt de zuiger nu van in een emmer ernaast.

Het plaatsen van nieuwe zuigerveren in een 'oude'zuiger heeft alleen zin als de groefhoogte in de zuiger nog binnen de toleranties valt. Zo niet, is de compressie weliswaar OK, maar het olieverbruik blijft hoog door 'pompwerking' van de zuigerveer in de groef :

Laatst bewerkt: 18 juli 2017 05:55 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 22 juli 2017 06:29 #854333

Afgelopen dinsdag een telefoontje met de boodschap. We hebben geen kennis van de pomp we gaan er niks aan doen. Haal hem maar op. :blink

Dit was wel het laatste wat ik had verwacht. In de vriendenkring hulp gezocht enn gekregen. Een vader van een oude vriend die in de buurt woonde wilde wel helpen.

Samen hebben we de pomp afgesteld. De motor start nu zelfs met een klein tikkie gas en decompresiehendel in. Dat terwijl we hem hiervoor echt wel 10 sec. op toeren moesten laten komen en soms ging het goed en soms niet. Echt onwerkelijk wat een groot verschil. Toen we hem aan de loop hadden wilde hij niet meer met de gashendel uit. Stelschroef in de de sleuf een klein stukje bijgesteld en nu gaat de motor uit op de laatste stand van de gashendel.

Tijdens het terug varen naar onze thuishaven viel me wel de zwarte rook op dus ik denk dat die nu iets te veel brandstof krijgt dus binnenkort nog een keer opnieuw een beetje bijstellen.

Ik heb in iedergeval een ogenschijnlijk goede pomp nog op reserve en ook alvast een nieuwe naald, veer en paking op reserve aangeschaft. Maar die zijn vooralsnog niet nodig.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 juli 2017 06:32 door Centaur Phoenix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 22 juli 2017 06:31 #854334

Nieuwe brandstofleiding en groffilter met waterafscheider ook al aangeschaft dus binenkort de boel vanaf de tank vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 22 juli 2017 06:33 #854336

Trouwens Cees de motor staat inderdaad niet horizontaal maar schuin achterover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 22 juli 2017 07:19 #854347

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Centaur Phoenix schreef :
Nieuwe brandstofleiding en groffilter met waterafscheider ook al aangeschaft dus binenkort de boel vanaf de tank vervangen.

Resultaten tot nu toe hoopvol ! Als je de brandstofleidingen gaat vervangen, doe het dan meteen goed. Zie o.a. hier :

zeilersforum.nl/index.php/foru...r-schoonmaken#724252

zeilersforum.nl/index.php/foru...ngen?start=50#683543
Laatst bewerkt: 22 juli 2017 07:27 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 27 juli 2017 19:52 #855932

Gisteravond met mijn broertje naar de boot gereden (1 uur enkele reis) met als doel het beter afstellen van de brandstofpomp middels exact volgen van de instructie uit de service manual, zowel de Nederlandse als engelse erbij.

Als we exact de instructie volgen dan start de motor zelfs zonder gas geven en wil dus niet uit met de gashendel.

Na tig keer opnieuw geprobeerd te hebben hebben we de regulator net niet helemaal aangedraaid en toen de regulator hendel vastgezet daarna de verbindingsschroef zo afgesteld zodat de motor uit te zetten is met de gashendel en start met half gas. De motor draait netjes maar we zien nog wel wat blauwe rook, als de motor een tijdje draait dan word dat minder en zie je alleen nog blauwe rook als je gas geeft. Ik heb nu nog alleen getest zonder belasting.

Nu ik weer thuis ben bedenk ik me dat op de gashendelmechanisme op het motorbloik nog een stelschroef aanwezig is die een stukje ingedraaid is waardoor in de praktijk de gashendel misschien nog wel veder open zou moeten kunnen als ik die schroef naar buiten draai. Wellicht zit daar wel het euvel. Maar ik vraag me dan af als ik die naar buiten draai wat moet ik daar dan mee afstellen?

zie pag. 38/39 voor de instructie.
www.boatservicehaarlem.nl/manaual_yanmar-yse8-12.pdf

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met het stellen van een dergelijke pomp?

In de engelse intructie staat:
Note: If the pump adiusting lever moves outside when the connecting screw is turned by
90 degrees , go back to step (3). After that, if the governor 2nd lever moves inside, the
adiustment is perfect.

In de praktijk gebeurd dat nooit. de pin aan de onderkant van de verbindingsschoef draait dan namelijk naar je toe als je de verbindingsschoef 90 graden naar je toe draait, wat ervoor zorgt dat de hendel altijd naar buiten beweegt. We begrijpen daarom niet hoe het mogelijk zou moeten zijn dat de hendel naar binnen zou moeten bewegen. Iemand suggesties of ideeën?





Laatst bewerkt: 27 juli 2017 20:31 door Centaur Phoenix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 28 juli 2017 07:15 #856025

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Centaur Phoenix schreef :

In de engelse intructie staat:
Note: If the pump adiusting lever moves outside when the connecting screw is turned by
90 degrees , go back to step (3). After that, if the governor 2nd lever moves inside, the
adiustment is perfect.

In de praktijk gebeurd dat nooit. de pin aan de onderkant van de verbindingsschoef draait dan namelijk naar je toe als je de verbindingsschoef 90 graden naar je toe draait, wat ervoor zorgt dat de hendel altijd naar buiten beweegt. We begrijpen daarom niet hoe het mogelijk zou moeten zijn dat de hendel naar binnen zou moeten bewegen. Iemand suggesties of ideeën?

Dit slaat op de fijnafstelling van de governor. De druppelvormige pin aan de onderkant van de verbindingsschroef is excentrisch geplaatst. Wat ik uit de beschrijving begrijp, is dat de laatste handeling van de afstelling moet zijn dat bij het linksom 90 graden verdraaien van de verbindingsschroef de excentrische pin van de cilinder af beweegt, en daarmee de tweede (bovenste) hendel naar de cilinder toe beweegt (dat gebeurt dus maar in twee uitgangsposities van de excentrische pin). Het compenseert gedeeltelijk de rechtsom grof verstelling van governor as (regulator spindle), waarmee je een 'fijnafstelling' creëert.
De positie van het merkteken (punch mark) komt overeen met de positie van de excentrische pin. De geadviseerde uitgangspositie staat in het tweede plaatje aan de rechterzijde.



Laatst bewerkt: 28 juli 2017 12:51 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 30 juli 2017 16:09 #856792

Het is eindelijk gelukt. Pomp is afgesteld en ook heb ik uitgevonden hoe je stationair toerental kunt regelen. Ik kan nu gas terug nemen tot ik iets weerstand voel en dan moet ik de hendel door een veer duwen om de motor uit te zetten. Hij moet nu wel gestart worden met bijna volgas, maar decompressie hendel kan dicht blijven.

Met een wit streepje op de poelie en een stroboscoop tachometer app op mijn iphone staat die nu stationair afgesteld op 630-650 toeren.




Stationair schroef

Laatst bewerkt: 30 juli 2017 16:30 door Centaur Phoenix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 30 juli 2017 16:22 #856798

Hierbij een filmpje ik zeg 360 maar bedoelde 630 toeren.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afstellen regulator brandstofpomp Yanmar YSE12G 30 juli 2017 21:04 #856897

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Ziet er goed uit, een felicitatie waard voor het doorzettingsvermogen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl