Intussen een maandje verder en gingen we afgelopen weekend van de Blauwestad in Oost Groningen naar Earnewoude varen. Onderweg helaas problemen gehad met de motor en ik zou graag jullie advies vragen.
Inleiding vooraf. De vorige eigenaar, wij zijn nu een maandje eigenaar van deze boot, heeft in Januari de motor laten voorzien van nieuwe zuigerveren, de cylinder is gehoond, de verstuiver getest en de kop afgevlakt en er is een nieuwe koppakking op gekomen. Telkens als ik aan boord was starte de motor zonder problemen en draait ook mooi. Ik heb alleen 2 kleine stukjes gevaren en dat ging prima. Oh ja de gaskabel is ook vervangen.
Echter toen we aan de overtocht begonnen wilde de motor nadat ik deze na een stuk varen had uitgezet niet meer aanslaan. Ik dacht wellicht is het lucht, want daar had ik helaas nogal wat ervaring mee gehad met onze vorige boot ook al had ik niks opgemerkt tijdens het valgen. Er was mij opgevallen dat er bij de koperen ringen op het fijnfilter wat diesel te zien was en ook hing er een druppel diesel onder waterafscheider. Dus ik de handleiding erbij en ontlucht en daarna starten de motor.
Eenmaal aangekomen in Winschoten zelfde issue, dus ik heb alle slangenklemmen op de flexibele leidingen aangedraaid en koperen ringetjes vervangen en ontlucht en daarna liep de motor weer.
De volgende dag van Winschoten naar Garnwerd gevaren en een maal voor de brug gas terug nemen en daarna de keerkoppeling in neutraal en de motor viel uit en wilde niet meer starten. Gelukkig werden we geholpen door vriendelijke mensen aan wal die ons hebben geholpen in een box terecht te komen.
Ik opnieuw ontluchten, maar wat ik ook deed ik kreeg de motor niet aan de praat alleen met 2-3 pufjes start pilot.
De monteur die de aan de motor had gewerkt gebeld en gevraagd of ik het onluchten goed deed zij dat hij het ook zo zou doen en het anders zo niet zou weten, als hij start op start pilot dan eerst maar gaan varen zij hij. (Brandstof filer pntluchten, daarne de brandstof toevoer op de pomp ontluchten, verwolgens de wartel aan de verstuiver.
Uiteindelijk onderweg echt voor het eerst een duidelijke aanwijzing van lucht want het toerental begon te schommelen we zijn uiteindelijk naar Winsum gevaren en hebben daar hulp gekregen van een vriendelijke buurman en vriend (b100). Toen is besloten de leiding van de waterafscheider rechstreeks aan de sluiten op de brandstof pomp en zelfs zonder ontluchten starte de motor meteen. Dit hebben we een paar keer herhaald.
Wat ik erbij moet zeggen is dat deze motor moet je met decompressie hendel uit eerst goed op toeren laten komen en dan de decompressie hendel indrukken en dan moet de motor starten. De decompressie hendel is een beetje krom en gaat wat stroef naar buiten. Soms bij het starten van de motor komt die niet helemaal goed op snelheid. Dan contact uit en weer aan en dan wel. Op den duur hoor je het en dan wil starten maar na tig succesvolle pogingen opeens geen succes. B100 zat even aan de regulator op de brandstofpomp en opeens deed hij het dan wel. Hij vertelde dat als ik de gashendel op vol open zet soms de regulator wel reageert en soms niet.
Maar goed de motor deed het weer naar Zoutkamp gevaren daar motorolie gekocht en bijgevuld was intussen nog slechts een druppel op de peilstok zichtbaar ik wilde de motor starten, maar helaas wederom geen succes dus vriendin starten ik de regulator even een tikje geven naar vol open en ja hoor hij liep weer.
Onderweg een onstabiel toerental zo nu en dan en vooral bij lagere toeren. Intussen was ik er ook achter waarom de motor was uitgegaan voor de brug want als ik gas terug neem en daarna de keerkoppeling handel in neutraal zet gaat soms de gashendel mee terug en dat tikje kan net voldoende zijn om de motor uit te zetten. Dus nu let ik er zelf op. Vind het overigens erg onhandig systeem, want ik heb geen toerenteller en ook geen stopknop en even een tikje te veel aan de gashendel en de motor is uit.
Gelukkig heb ik ook nog een reserve motor thuis staan die ik als donor motor kan gebruiken voor onderdelen.
Maar ik twijfel wat te doen en waar te beginnen. Ik kan natuurlijk preventief alle brandstof leiding, koperen ringetjes en slangenklemmen gaan vervangen inclusie het monteren van een nieuwe brandstoffilter en evt waterafscheider, maar mijn gevoel zegt dat het weleens de brandstofpomp danwel regulator kan zijn, maar hoe weet ik dat zeker?
Omdat ik geen ervaring met deze motor heb heb ik Abma in Sneek benaderd, maar die hebben de komende weken eigenlijk geen tijd, ze kunnen we heel even een blik werpen en evt. de naald vervangen maar als dat niks oplost moeten het blijven wachten. Deze tijd heb ik niet ik wil graag halverwege augustus op vakantie met de boot.
Waar zal ik beginnen:
-Gashendel gaat mee met keerkoppeling handel
-Nu geen groffilter meer in het brandstofcircuit
-Geen opvoerpomp in het circuit
-Regulator afstellen? Vind de beschrijving in de handleiding een beetje lastig.
-Wel een retourleiding naar de tank, maar ik kan op het eerste gezicht geen tank ontluchter vinden.
Ik heb echter niet het idee dat de tank vacuum zuigt.
-Naald in de brandstofpomp vervangen
-Brandstofpomp omwisselen met de pomp van de donor motor
De service manual is hier de downloaden
www.abma-sneek.nl/site/download/cCtvNNw3FvrW
PS. nog 1 uitstapje mocht de motor gemaakt zijn, is het dan mogelijk de gashendel te vervangen voor 1 hendel de zowel gas als keerkoppeling bediend. En zou het mogelijk moeten kunnen zijn om de motor bij gas op zijn laagst stationair te laten draaien en de motor op een andere wijze stop te zetten. Het systeem op de YSM motoren is hierop wel aangepast.
Ben benieuwd wie er ervaring met de Yanmar YSE12G heeft en mij een richting op kan sturen. Alle hulp is welkom.