Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor temperatuur issue

Motor temperatuur issue 10 juli 2017 20:31 #851201

Beste deskundigen,

Korte versie: help motortemperatuurmeter slaat ver uit ondanks veel onderhoud. Warmtewisselaar is niet verkalkt. Wat nu?

Uitgebreid verhaal:

in mijn boot staat een Nanni 2.60HE op basis van een tweecylinder Kubotablok. Oorspronkelijk uit 1988, maar in 2000 is het blok vervangen door een gereviseerd exemplaar. Het originele blok was warmgelopen en gescheurd als gevolg van koelingsproblemen, tijdens een lang stuk motoren langs de Engelse zuidkust. Achteraf bleek dat de warmtewisselaar voor zeker de helft dicht zat met kalk. Motor had toen ongeveer 1700 uur gedraaid

Alle marinisatie onderdelen zijn toen in Dover op het nieuwe blok geplaatst en dat draait inmiddels al weer 2000 uur.

Afgelopen winter heb ik de motor een flinke beurt laten geven. zo zijn de verstuivers vervangen, de kleppen gesteld, impellor vervangen, vloeistoffen en filters vervangen, uitlaatslang en waterslot vervangen.

Na tewaterlating bleek de motor zacht te piepen en temperatuurlampje zwak te branden.
Met een infrarood thermometer gemeten bleek de temperatuur van de motor bij de sensor 69 graden te worden na een tijd belast draaien.

Vervolgens is uit voorzorg de temperatuursensor vervangen, de waterpomp vervangen, en ook de VDO temperatuurmeter is vervangen.

Inmiddels piept het alarm niet meer (wat dat geweest is is onduidelijk, wellicht een massaprobleem) maar het valt op dat de temperatuurmeter behoorlijk ver oploopt. In mijn herinnering kwam hij nooit boven de 85 graden in het verleden (temperatuur intern koelwater).

Tegenwoordig loopt deze op tot ruim boven de 90, tot bijna 100 graden op de meter. Bij uitzetten na een lang stuk motoren valt de wijzer van de meter nogal eens helemaal naar rechts (>120 graden) maar op moment dat je het contact weer aanzet gaat dat weer terug naar de 90/95.

Opvallend is dat de Voltmeter rond de 12 Volt staat maar ik wel 14,2 op de (nieuwe) accu's meet. Soms gaat de waarde op de Voltmeter omhoog, en op de een of andere manier daalt de weergegeven temperatuur op de meter dan ook meteen een stuk, tot rond de 90 graden.



Omdat ik het avontuur uit 2000 me nog herinnner en me het niet helemaal lekker zit
heb ik de voorkant van de warmtewisselaar losgehaald om te controleren op kalkafzetting (in 2010 voor het laatst schoongemaakt). Dit bleek, aan de aanvoerkant erg mee te vallen. Er was eigenlijk niets te zien. Ik kon de pijpenbundel er echter niet uitkrijgen dus heb de boel weer dichtgemaakt.



Vragen: klopt het dat de afzetting altijd het meeste is aan de kant woor het water aangevoerd wordt? Of moet ik de achterkant ook/juist controleren?

Hebben jullie ideeen over het vreemde gedrag van de meters, is de weergave van deze VDO meters altijd 100% betrouwbaar?

Hoe wordt het interne koelwater rondgepompt, zou daar een probleem kunnen zitten?

Wat zou ik nog kunnnen controleren of preventief vervangen? Of wat zou een oorzaak kunnen zijn voor het al dan niet warmlopen?

Komend weekend wil ik eigenlijk op vakantie... dus een beetje vertrouwen in de motor zou prettig zijn.
Laatst bewerkt: 10 juli 2017 20:42 door Contest 29.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 10 juli 2017 21:03 #851222

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik zou beginnen met het testen van de pomp die het interne koelwater rondpompt. Misschien is die wel versleten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 03:59 #851253

Ik zou beginnen met de thermostaat te controleren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 04:19 #851256

Ik zou het in de bedrading zoeken. Als je meters zo vreemd doen. Ergens heb je een verlies als je volt meter zoveel afwijkt van wat je meet bij de accu zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 05:07 #851261

van der Heide schreef :
Ik zou het in de bedrading zoeken. Als je meters zo vreemd doen. Ergens heb je een verlies als je volt meter zoveel afwijkt van wat je meet bij de accu zelf.

Absoluut!!

Die temperatuursensor is een variable weerstand (weerstand hangt af van temperatuur). Die meter is een draaispoel meter, die meet in principe stroom.

Als de spanning die je motor 'voelt' lager is dan de volle accuspanning dan zal er een iets lagere stroom lopen door de sensor en dus door je meter, wat overeenkomt met een hogere temperatuur.

Je ziet een verschil van (14-12)/14 = 14% is spanning en ook ongeveer dat verschil in temperatuur..

plus dat het af en toe samen veranderd.

Ben er bijna 100% zeker van dat dat het probleem is, ergens is een overgangsweerstand tussen je motor en je accu. Kwestie van meten op verschillende plekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 05:47 #851267

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
van der Heide schreef :
Ik zou het in de bedrading zoeken. Als je meters zo vreemd doen. Ergens heb je een verlies als je volt meter zoveel afwijkt van wat je meet bij de accu zelf.

draden verwisseld bij het ineenzetten na onderhoud?
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 11 juli 2017 05:47 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 05:57 #851269

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Heb je je tempsensor al eens los getest met je meter on een pannetje warm water en een thermometer. Als ik jou verhaal lees verdenk ik de aanwijzing al niet.
Is het 101% zeker dat het VDO nummer op de sensor wel het juiste bereik is bij de meter?

Het kan ook duiden op een lekke koppakking, waardoor er lucht in je koelsysteem komt.

Heb je buitenboord koelwater temp al eens gemeten?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 06:00 #851273

Ja maar.... kijk nou eerst de spanningen na voordat je aan de motor begint... :cheer:

Controleer met een multimeter of er idd maar 12V op de accu meter staat, als dat zo is en de accu zelf heeft een hogere spanning dan weet ik bijna zeker dat dat het probleem is, alles klopt dan met elkaar toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 06:20 #851279

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
als je zegt dat de meters tegelijkertijd vreemd gedrag vertonen cq verspringen, kan het alleen maar elektrisch zijn.

lucht in het systeem kan vreemde temp. geven, maar een voltmeter meet geen lucht..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 07:07 #851292

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Inderdaad elektrische verbindingen nalopen.
Meet bij je motor paneel de spanning die rechtstreeks van de accu vandaan komt (kan ook van dynamo).
Controleer de massa (min) verbindingen, daar krijg je vreemde verschijnselen van zoals deze storing.
Kijk of er diode's zijn en meet deze door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 07:15 #851295

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
In het verleden heb ik een brak zekeringhouder in het dashboard gehad die dit soort problemen veroorzaakte.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 07:27 #851299

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ben volledig eens met de vorige post's waar aangeraden wordt de bekabeling eens grondig na te kijken.
Gecorrodeerde aansluitingen opkuisen of vervangen waar mogelijk. Vergeet ook de - kabel van het motorpaneel niet goed na te kijken.
Veel van de genoemde symptomen zouden hierdoor verklaard kunnen worden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 07:35 #851300

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Contest 29 schreef :
Vragen: klopt het dat de afzetting altijd het meeste is aan de kant woor het water aangevoerd wordt? Of moet ik de achterkant ook/juist controleren?

De kalkafzetting wordt gestuurd door temperatuur. En is dus het meest aan de hete kant.

Ik neem aan dat je geprobeerd hebt de kanalen door te prikken met een stuk draadeind?

Mbt de spanningsmeter: Ook de mijne (VDO) staat op 12V als t in werkelijkeheid 14V is. En op 10V als t in werkelijkheid 12V is. Geen idee waarom. Blijkbaar vondt/vindt men dat beter dan de echte spanning weer te geven. Dus als absolute meting waardeloos, maar wel goed als indicatie voor de pieken en dalen.

Die temperatuursensoriek: Dat de buiten kant van de sensor 69 graden is (hoe meet je dat?) zegt niets over wat hij binnen is. Doordat die kant aan een draadje hangt, en aan de lucht open is, kan al genoeg temperatuursval zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 10:46 #851363

Dank voor jullie reacties!

Een zeer vriendelijke medeforummer gaat mij donderdag helpen om de bedrading van de motor te checken. Zijn idee is ook dat een elektrisch probleem als oorzaak het meest voor de hand ligt. Overigens, de spanningsmeter geeft voor zo ver ik me kan herinneren normaal wel 14 volt aan als spanning tijdens het laden.

Bas, jouw uitleg klinkt zeer aannemelijk, het tegelijk verspringen van de meters vond ik erg vreemd maar ik begrijp nu hoe het werkt!

Als het issue daarna niet opgelost is zal ik de achterkant van de warmtewisselaar nog openen, begrijp nu dat daar de problemen zich juist zouden kunnen voordoen, dank Joop! Kon er op internet niets over vinden.

De temperatuur is trouwens gemeten met een infrarood thermometer gericht op het motorblok in de buurt van de temperatuursensor.

Ik laat jullie weten hoe het gaat donderdag!
Laatst bewerkt: 11 juli 2017 10:59 door Contest 29.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor temperatuur issue 11 juli 2017 12:34 #851407

Joop66 schreef :
De kalkafzetting wordt gestuurd door temperatuur. En is dus het meest aan de hete kant.
Kalkafzetting ontstaat vooral boven een wandtemperatuur van de pijpen van 55-60 graden. Dat wil zeggen dat het koelwater wat uit de warmtewisselaar niet warmer moet zijn dan een graad of 40-45, liefst lager .
Die temperatuur kan bijv. gaan stijgen als bijv de impeller van de koelwaterpomp of de pomp zelf is versleten.
Vervelende is dat die kalkafzetting zichzelf versterkt omdat dan de watertemperatuur in het motorkoelcircuit ook gaat stijgen .
Om kalkafzetting eerder te zien aankomen is het handig een temperatuurmeting ( en dus niet alleen een alarm) te hebben voor de motortemperatuur of , misschien nog wel beter, een meting in de uitlaatbocht zoals bijv. Nasa die aanbiedt.
www.nasamarine.com/product/ex-...rature-monitoralarm/
Ad
Laatst bewerkt: 11 juli 2017 12:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl