Beste deskundigen,
Korte versie: help motortemperatuurmeter slaat ver uit ondanks veel onderhoud. Warmtewisselaar is niet verkalkt. Wat nu?
Uitgebreid verhaal:
in mijn boot staat een Nanni 2.60HE op basis van een tweecylinder Kubotablok. Oorspronkelijk uit 1988, maar in 2000 is het blok vervangen door een gereviseerd exemplaar. Het originele blok was warmgelopen en gescheurd als gevolg van koelingsproblemen, tijdens een lang stuk motoren langs de Engelse zuidkust. Achteraf bleek dat de warmtewisselaar voor zeker de helft dicht zat met kalk. Motor had toen ongeveer 1700 uur gedraaid
Alle marinisatie onderdelen zijn toen in Dover op het nieuwe blok geplaatst en dat draait inmiddels al weer 2000 uur.
Afgelopen winter heb ik de motor een flinke beurt laten geven. zo zijn de verstuivers vervangen, de kleppen gesteld, impellor vervangen, vloeistoffen en filters vervangen, uitlaatslang en waterslot vervangen.
Na tewaterlating bleek de motor zacht te piepen en temperatuurlampje zwak te branden.
Met een infrarood thermometer gemeten bleek de temperatuur van de motor bij de sensor 69 graden te worden na een tijd belast draaien.
Vervolgens is uit voorzorg de temperatuursensor vervangen, de waterpomp vervangen, en ook de VDO temperatuurmeter is vervangen.
Inmiddels piept het alarm niet meer (wat dat geweest is is onduidelijk, wellicht een massaprobleem) maar het valt op dat de temperatuurmeter behoorlijk ver oploopt. In mijn herinnering kwam hij nooit boven de 85 graden in het verleden (temperatuur intern koelwater).
Tegenwoordig loopt deze op tot ruim boven de 90, tot bijna 100 graden op de meter. Bij uitzetten na een lang stuk motoren valt de wijzer van de meter nogal eens helemaal naar rechts (>120 graden) maar op moment dat je het contact weer aanzet gaat dat weer terug naar de 90/95.
Opvallend is dat de Voltmeter rond de 12 Volt staat maar ik wel 14,2 op de (nieuwe) accu's meet. Soms gaat de waarde op de Voltmeter omhoog, en op de een of andere manier daalt de weergegeven temperatuur op de meter dan ook meteen een stuk, tot rond de 90 graden.
Omdat ik het avontuur uit 2000 me nog herinnner en me het niet helemaal lekker zit
heb ik de voorkant van de warmtewisselaar losgehaald om te controleren op kalkafzetting (in 2010 voor het laatst schoongemaakt). Dit bleek, aan de aanvoerkant erg mee te vallen. Er was eigenlijk niets te zien. Ik kon de pijpenbundel er echter niet uitkrijgen dus heb de boel weer dichtgemaakt.
Vragen: klopt het dat de afzetting altijd het meeste is aan de kant woor het water aangevoerd wordt? Of moet ik de achterkant ook/juist controleren?
Hebben jullie ideeen over het vreemde gedrag van de meters, is de weergave van deze VDO meters altijd 100% betrouwbaar?
Hoe wordt het interne koelwater rondgepompt, zou daar een probleem kunnen zitten?
Wat zou ik nog kunnnen controleren of preventief vervangen? Of wat zou een oorzaak kunnen zijn voor het al dan niet warmlopen?
Komend weekend wil ik eigenlijk op vakantie... dus een beetje vertrouwen in de motor zou prettig zijn.